2020-05-28, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Media surrer...? (!)
Ja, jeg kan nevne:
-Feilopplysninger.
-Noen aviser presenterer spekulasjoner som nyheter og fakta i saken
Citera
2020-05-28, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rd7320
Jeg tror kanskje at han ikke ringte hjemmefra men fra bilen på tur hjem. Derfor hørte han ikke tlf. Ville ikke komme hjem før han var helt sikker på at hun ikke tok tlf. Altså var borte. Kanskje han også la inn melding på svareren? De testet jo lyden på en bil og dørlåsen også mener jeg å huske?
Takk! :-) At han ringte fra hustelefonen mens han var i bilen på vei hjem? Det kan kanskje gå an. Men litt spesielt å ha med hustelefonen i bilen.
Citera
2020-05-28, 00:19
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandemose
Poenget var ikke at man ikke kan bli dømt selv om motivet er uklart. Poenget var at man etterforskningen blir dårlig uten et klart motiv.

Politiet har en klar ide om et motiv.

https://www.tv2.no/a/11447256/
Citera
2020-05-28, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Så jeg reagerer på nettopp dette uttrykket, maskinskrevet. Jeg ville aldri bruke det uttrykket om et brev skrevet ut på en printer.

Jeg er enig med Kornblomst her.

Maskinskrevet gir assosiasjoner til et brev skrevet med en gammel skrivemaskin.
Men det er som Minnimus nevner; at journalisten uttrykker seg litt gammeldags.

Et google-søk på maskinskrevet brev gir jo bare bilder av brev skrevet med skrivemaskin:

https://www.google.com/search?q=maskinskrevet+brev&tbm=isch&ved=2ahUKEwiC jJK7iNXpAhXNvSoKHYgMBgUQ2-cCegQIABAA&oq=maskinskrevet+brev&gs_lcp=CgNpbWcQA1 AAWABgkNIWaABwAHgAgAEAiAEAkgEAmAEAqgELZ3dzLXdpei1p bWc&sclient=img&ei=J-bOXsLcL837qgGImZgo&bih=607&biw=1280&client=firefox -b-d
Citera
2020-05-28, 00:21
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Jeg tror kanskje at han ikke ringte hjemmefra men fra bilen på tur hjem. Derfor hørte han ikke tlf. Ville ikke komme hjem før han var helt sikker på at hun ikke tok tlf. Altså var borte. Kanskje han også la inn melding på svareren? De testet jo lyden på en bil og dørlåsen også mener jeg å huske?

Følg med da, det ble ringt fra fasttelefonen/hustelefonen.
Citera
2020-05-28, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Hvilket godt norsk ord vil du erstatte maskinskrevet med? Jeg tror det er et naturlig ord å bruke for å forklare at det ikke er håndskrevet. Det har vært utallige artikler om at politiet forsøker å identifisere printeren brevet ble skrevet ut på, så det er nok liten tvil om at journalisten bare uttrykker seg litt gammeldags.

Eller mer moderne, mener du. Unge mennesker reagerer ikke på uttrykket på samme måten som jeg gjør. Hvis det betyr at trusselbrevet faktisk ble printet ut, så har det ingen betydning. Og politiet har jo lett etter printeren i mange omganger, så du har rett i det. Selv om det ikke har kommet noe ut av etterforskningen ennå.

Citat:
Ursprungligen postat av Idasma
Ja, er jo enig i at det kan være av betydning som du sier.
Samtidig tenker jeg at «gjerningsmannen la igjen et brev som var printet ut» virker som mindre avansert journalistikk og at det er uten betydning at det står maskinskrevet.
Kan være du har rett, men det er rart de ikke gikk ut med det da de gikk ut med sko etterlysning? Vil vel tro noen vil legge merke til om noen dem kjenner har en skrivemaskin i bruk.

Det er bare dinosaurer som har skrivermaskiner. Kanskje som klenodier.

Jeg tror ikke det har noen betydning da.
Citera
2020-05-28, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Riktig :-)

"maskinskrive
maskinskrive verb
BETYDNING OG BRUK
skrive (en tekst, et dokument) på datamaskin eller skrivemaskin | jf. maskinskrevet
"
Dette fant jeg på Norsk akademisk ordbok.
Citera
2020-05-28, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Følg med da, det ble ringt fra fasttelefonen/hustelefonen.
Han hadde vel ringt henne 8ganger før han kom hjem og benyttet hustelefonen. Følg med selv
Citera
2020-05-28, 00:25
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandemose
Poenget var ikke at man ikke kan bli dømt selv om motivet er uklart. Poenget var at man etterforskningen blir dårlig uten et klart motiv.
Det er helt feil og farlig. Politiet må etterforske taktisk og teknisk ulike hypoteser uavhengig av teorier om motiv. De skal etterforske bredt, og både til gunst og ugunst for dem som er mistenkt. Det har de mange ganger forsikret publikum om at de gjør i denne saken. Senest etter siktelsene.
Citera
2020-05-28, 00:26
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Han hadde vel ringt henne 8ganger før han kom hjem og benyttet hustelefonen. Følg med selv

Og akkurat den samtalen det er snakk om er oppgitt å være fra hustelefonen.
Citera
2020-05-28, 00:27
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Mobiltelefonen lå igjen på kontoret.
Citera
2020-05-28, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
21 anrop og oppkall fra AEHs mobil denne dagen. La oss prøve å lage en mest mulig komplett oversikt.

Her er min foreløpige oversikt. Tekst i innrykk er sentrale hendelser i tidslinjen, De andre er anrop/sms til og fra AEHs mobil som er beskrevet i media. Kom gjerne med flere innspill.

nn:nn (like før 8:45) Anrop fra lønningsansvarlig Futurum. Ubesvart.
08:45 Anrop til lønningsansvarlig Futurum. Besvart
09:00 TH reiser til Futurum
09:10 - 09:15 TH ankommer Futurum (video)
09:10 SMS til datter HHB1. HHB1 besvarte SMS senere
09:14 Anrop til sønn TEH. Besvart
09:48 Anrop fra elektriker Skansen. Ikke besvart
09:48-10:06 anrop fra TEH. Ikke besvart
10.06 anrop fra THs gamle Nokia. Ikke besvart. Anrop ikke i loggen til TH
10.07 anrop fra THs gamle Nokia. Ikke besvart. Anrop ikke i loggen til TH
11.13 Anrop fra TH. Ikke besvart
11.14 Anrop fra TH. Ikke besvart
11.17 Anrop fra TH. Ikke besvart
13.06 Anrop fra TH. Ikke besvart
13.08 Anrop fra TH. Ikke besvart
13.18 Anrop fra TH. Ikke besvart
13:30 TH forlater Futurum
13:40 Familiemedlem (HHB1?) ringer fasttelefon, snakker med TH spør om han vet hvor AE er
13:46 TH ringer fra fasttelefon hjemme til AE mobil. Ikke besvart. Gjenstand for lydundersøkelser.
14:00 TH ringer familiemedlem (TEH?) som senere kommer til Sloraveien
14:01 TH ringer til familiemedlem (HHB1?)
14:10 TH varsler politiet

Citat:
THs siste oppringning (med jobb-mobiltelefonen?) var kl 13:18 (se Minnimus sitt innlegg over) før han 13:30 forlot Futurum. Så han kan ikke ha ringt til AE med sin mobil på vei hjem hvis opplysningene i anropslisten stemmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in