2020-05-28, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Ser at Dagbladet i kveld igjen (!) omtaler trusselbrevet som maskinskrevet.
"Det Hagen fant, var et maskinskrevet brev på flere sider hvor en motpart hevdet at de hadde bortført kona hans."
Det er da ingen som omtaler et printet brev som maskinskrevet.

Man må bruke en skrivemaskin for å maskinskrive et brev. Ellers bruker man en printer til å skrive ut et brev.

Kan det virkelig være noe i det, at trusselbrevet er skrevet på en gammel skrivemaskin?

Eller er det bare upresist uttrykt av journalisten.

Kilde: https://www.dagbladet.no/nyheter/her-gjemte-politiet-hagen-familien/72505486
Det betyr vel bare at det ikke er skrevet for hånd?
Skulle han skrevet et brev skrevet på PC og printet ut? Maskinskrevet er vel et kort presist ord?
Citera
2020-05-28, 00:03
Avslutad
Er det ikke rart at AEHs mobiltelefon alltid lå ute i gangen/hallen?
Tror at media surrer litt nå igjen, de blander sikkert sammen hustelefonen og mobiltelefon.

Ja ja! Jeg trodde i det minste at hustelefonen var trådløs
Senast redigerad av Havhest 2020-05-28 kl. 00:14.
Citera
2020-05-28, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idasma
Skulle han skrevet et brev skrevet på PC og printet ut? Maskinskrevet er vel et kort presist ord?
Riktig :-)

"maskinskrive
maskinskrive verb
BETYDNING OG BRUK
skrive (en tekst, et dokument) på datamaskin eller skrivemaskin | jf. maskinskrevet"
Citera
2020-05-28, 00:06
Medlem
Citat:
Jeg mener Dagbladet sin video på forsiden står at AE gjør anropet til Futurm.

Hvordan vet du at TEH er den som blir ringt? Hva er den samtalen om?
Og hvorfor ringer han igjen en halv timer
senere da hun ikke tar telefonen?

Ja, det var det. Jeg har lurt på om anropet 9:14 faktisk var et ubesvart anrop og at sønnen ringte opp igjen rundt kl 10 på grunn av at moren hadde ringt.
Citera
2020-05-28, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Er det ikke rart at AEHs mobiltelefon alltid lå ute i gangen/hallen?
Tror at media surrer litt nå ihjen, de blander sikkert sammen hustelefonen og mobiltelefon.

Ja ja! Jeg trodde i det minste at hustelefonen var trådløs
Media surrer mye, det har du rett i :-)

Sto det i en artikkel at mobilen alltid lå der? Jeg leste at ekteparet brukte å legge fra seg mobiler, nøkler m.m. på det lille bordet i gangen da de kom hjem.

(Forresten: mobiler må vel kanskje bety at TH brukte en annen mobil privat, enn den mobilen som han brukte å legge igjen på jobb?)

Ps. TH var kanskje svært stresset da han kom hjem, ettersom han ikke registrerte at AEs mobil lå på det lille bordet i gangen hvis han la nøkkelen sin der?
Senast redigerad av POlROT 2020-05-28 kl. 00:11.
Citera
2020-05-28, 00:09
Medlem
Citat:

Ja. For de av oss som husker skrivemaskiner, både de manuelle og revolusjonen med elektriske skrivemaskiner "med rullehode og rettetast".

Så jeg reagerer på nettopp dette uttrykket, maskinskrevet. Jeg ville aldri bruke det uttrykket om et brev skrevet ut på en printer.

Ellers bruker vel de fleste av oss printet om brev skrevet ut på printer? Eller utskrift. Eller skrive ut.
Citera
2020-05-28, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svakrose
Ja, det var det. Jeg har lurt på om anropet 9:14 faktisk var et ubesvart anrop og at sønnen ringte opp igjen rundt kl 10 på grunn av at moren hadde ringt.
Ja, igjen nevner jeg at det i media skrives «anrop fra AE sin telefon» og ikke fra AE slik som i den tidligere samtalen.

Hva om sønnen er med på det siden ham kjenner RU. Telefonen til AE sender SMS og ringer sønnen som enten ikke svarer eller er med på det. Bilen som rygget opp til huset passer derfor inn i tidslinjen likevel fordi samtalene ikke er reelle. Det vil si det skjedde mellom 05 da bilen rygget opp og 14 da samtalen ble faket. Når alt er klart ringer han igjen for å få alibi selv, men naturligvis svarer hun ikke.
Presiserer at denne teorien fungerer med og uten sønnen.
Citera
2020-05-28, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GG99Slayer
Flotte greier at du synes at denne horst er en likanes type, hva har det med saken å gjøre egentli?

"I rettspraksis er det mange eksempler på drap uten kjent motiv. Det er ikke noe krav om at motivet må være på plass for at en person kan dømmes for drap."

Du har nylig opprettet kontoen din, og har flere innlegg på ettpar mnd enn hva jeg har hatt på flere år, hvorfor er du så hinsidig balant om at TH aldri verden kunne gjort noe sånn? når ca hele norge ikke er enig med deg, inkludert politet som helt klart sitter på all infoen i denne saken?

Poenget var ikke at man ikke kan bli dømt selv om motivet er uklart. Poenget var at man etterforskningen blir dårlig uten et klart motiv.
Citera
2020-05-28, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Media surrer mye, det har du rett i

Media surrer...? (!)
Citera
2020-05-28, 00:14
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ja. For de av oss som husker skrivemaskiner, både de manuelle og revolusjonen med elektriske skrivemaskiner "med rullehode og rettetast".

Så jeg reagerer på nettopp dette uttrykket, maskinskrevet. Jeg ville aldri bruke det uttrykket om et brev skrevet ut på en printer.

Ellers bruker vel de fleste av oss printet om brev skrevet ut på printer? Eller utskrift. Eller skrive ut.

Hvilket godt norsk ord vil du erstatte maskinskrevet med? Jeg tror det er et naturlig ord å bruke for å forklare at det ikke er håndskrevet. Det har vært utallige artikler om at politiet forsøker å identifisere printeren brevet ble skrevet ut på, så det er nok liten tvil om at journalisten bare uttrykker seg litt gammeldags.
Senast redigerad av Minnimus 2020-05-28 kl. 00:17.
Citera
Medlem
Citat:

Ja, er jo enig i at det kan være av betydning som du sier.
Samtidig tenker jeg at «gjerningsmannen la igjen et brev som var printet ut» virker som mindre avansert journalistikk og at det er uten betydning at det står maskinskrevet.
Kan være du har rett, men det er rart de ikke gikk ut med det da de gikk ut med sko etterlysning? Vil vel tro noen vil legge merke til om noen dem kjenner har en skrivemaskin i bruk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Kan du fortelle om de sannsynlige teoriene?

Jeg tror kanskje at han ikke ringte hjemmefra men fra bilen på tur hjem. Derfor hørte han ikke tlf. Ville ikke komme hjem før han var helt sikker på at hun ikke tok tlf. Altså var borte. Kanskje han også la inn melding på svareren? De testet jo lyden på en bil og dørlåsen også mener jeg å huske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in