2020-05-27, 22:45
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Jag håller med dig. Sedan ska vi komma ihåg att Björn Olsen sa att miljoner skulle dö i svininfluensan.

Det kommer jag inte ihåg!!!1
Citera
2020-05-27, 22:47
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurre-78
Nästa vecka är vi uppe i 5000 döda sen har Tengelle siktet inställt på 10.000....

Tror inte nästa vecka men kanske vecka 3 i juni.
Citera
2020-05-27, 22:47
Medlem
in Sindh , the government has revealed the statistics. Senator Murtaza Wahab has said in his Twitter message that 882 children under the age of 10 in Sindh have tested positive for corona . "These statistics show our negligence in bringing the virus to our homes, but it's not too late," he said.
Citera
2020-05-27, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Inspektionen för vård och omsorg IVO har kommit fram till att det finns allvarliga brister hos var tionde äldreboende.
Det finns risk att de äldre inte får den vård och behandling de behöver.

https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/var-tionde-verksamhet-i-äldreomsorgen-har-allvarliga-brister-12918223

Såg en intervju på Aktuellt med nån ansvarig som sa ungefär:

"Visst, det kan bli lite fel ibland, men i stort sett så funkar det bra på äldreboenden."

Lite fel ibland? I de flesta andra yrkesmässiga sammanhang är 10% en extremt hög felprocent.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-05-27 kl. 22:52.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Nja. Beror på hur man avläser siffrorna. Håller med om att det finns oroväckande tecken. Men antalet inlagda är mindre viktigt än antalet nya inlagda.
Där har det inte egentligen ökat, utan ligger på mellan 4 och 7 nya per dag sedan en dryg vecka tillbaka, med någon spike vissa dagar. Men så har det sett ut hela tiden.
Att det helt skulle sluta läggas in folk är väl ingen som tror.
Men närmaste veckan lär visa var vi är på väg hur som helst.
Får hålla tummarna att det går åt rätt håll..
De flesta i Stockholm beter sig som att detta med corona är över. Se bara på uteserveringar, mataffärer och dylikt...
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Då blir det många länder som FN ska fördöma i denna pandemi, det kommer inte att hända. Däremot borde Kina få betala rejält i lång tid för att de la locket på de första viktiga veckorna som kunde gjort hela skillnaden i detta.

Undrar om inte andra vågen av kinesiska sjukan kan bli en riktig hårding??
Citera
2020-05-27, 22:50
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Undrar om inte andra vågen av kinesiska sjukan kan bli en riktig hårding??

...eller så blir det mera troligt en mycket mildare variant.
Citera
Medlem
Livsituations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Du ställer frågor som ingen i nuläget kan svara på. Den andra vågen av covid-19 har troligtvis muterat till en form som kanske kan beskrivas som (X). Det är detta som är otäckt.

Om viruset har muterat till en betydligt dödligare variant så är nog det minsta problemet att sitta inburade i 2-3 månader.

Det är ju du som vräker ur dig att Sverige är kört och att alla andra länder gjort rätt för sig. Att du skriver "troligtvis" får mig att tro att du har någon dystopisk syn på det hela.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jaa, det kan mycket väl dra igång tidigare..

När det blir det blir lite obekvämt så hänvisar man alltid till att det är ett ”nytt virus och vi lär oss hela tiden”.

Men trotts att man säger sig ”lära hela tiden” så ändrar man inte ens en grad på den redan i januari fastlagda kursen! Vilken nytta är det då att lära nytt??

Antikroppstesterna har visat att drömmen om flockimmunitet, va just en dröm, skapad av FHM egen modelleringen.

Summa summarum. När det visat sig att att kartan var 180 grader felvänd så måste kursen läggas om, om vi skall undvika en katastrof.

Håller med. Det märkliga är ju också på vilka grunder FHM och regeringen fattade detta beslut. Trodde de verkligen att 95-99% av de andra länderna gjorde fel? När de stängde ned samhället (för att få ned grundsmittan), när de sedan började masstesta och isolera de sjuka. Trodde de verkligen att det var fel? När FHM antog en lägre dödlighet än de länder som rapporterat och låg tidigare till. Kina, Italien m.fl. Trodde de verkligen att de andra länderna hade fel och vad hade de för underlag för det?

Varför denna enorma ovilja att lära sig av andra och deras erfarenheter. Sveriges vägval framstår bara märkligare och märkligare för var dag som går anser jag.

Jag begriper ärligt talat inte hur Sverige ska kunna fortsätta på denna linje med masspridning. Det kommer aldrig ta slut, utan nedstängning, masstestning och utrotning av smittan. Alternativt vaccin. För varje dag som går utan åtgärder enligt ovan förlorar vi 100 personer i dagsläget. Jag tror den siffran kan komma att öka. Vi kommer aldrig nå någon flockimmunitet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jahapp, då skrivs detta i Norge :

Sverige har rapportert om 4220 koronadødsfall. Det virkelige tallet kan være på over 5200.

Sverige kan ha over 1000 flere koronatilknyttede dødsfall enn det de hittil har rapportert om. Det viser beregninger som er gjort på overdødelighet i nabolandet.

Det er altså 1007 uforklarte dødsfall, som mest sannsynlig kan knyttes til covid-19.

«Det er rimelig å tro at en stor del av overdødeligheten vi nå ser, er covid-relatert», skriver AnnaSara Carnahan, epidemiolog ved Folkhälsomyndigheten, i en e-post til Aftenposten.

https://www.aftenposten.no/verden/i/b5Awye/sverige-har-rapportert-om-4220-koronadoedsfall-det-virkelige-tallet-kan-vaere-paa-over-5200?

Oj, vad obehagligt! Har inte svensk media skrivit om detta ännu? Har inte kollat media så mkt nu under e.m./kvällen, (även om jag brukar ha hyfsad koll annars... ) Skulle vara intressant att läsa ev. kommentarer från FHM eller ännu hellre politikerna.
Citera
2020-05-27, 22:51
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Om man kategoriskt säger att barn inte smittar, är det naturligtvis fel, men det finns tydliga indikationer (bland annat postat här i tråden för att motbevisa mig) att barn inte smittar väsentligt.

Till exempel har jag hittills bara sett tre dokumenterade fall där barn har smittat vuxna i familjen. Dessa tre fall utgjorde 10% av de fall som granskades i den rapporten (vars slutsats var att barn inte smittar nämnvärt) men urvalet var skevt eftersom den missade alla fall där barn blir smittade, inte utvecklar symtom och inte smittar någon i familjen.

Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Tänk logiskt. Om barn inte smittar, varför fick då barnen inte träffa sin morfar och mormor? Hur vet du eller någon annan att de vuxna som blev sjuka inte blev smittade av barn. Däremot verkar barnen uppvisa mildare eller inga symptom alls...

Experter i Sydkorea varnade Sverige för att skolor är "nav" i smittspridningen,

jag tror det var i denna artikeln
https://www.svd.se/professor-i-sydkorea-da-misslyckas-sveriges-taktik
Citera
2020-05-27, 22:51
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Journalisterna bore gräva mer i:
Giesecke-Tegnell-Britton

Tidigare projekt, Afrikaprojekt, kopplingar till medicinjättar och näringslivet.
Det känns inte sunt.
Men vi har ju ingen korruption i Sverige, inte ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in