2020-05-27, 22:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Livsituation
Så varför skulle andra länder klara sig bättre än Sverige då?

Nej, de klara sig inte bättre. Tvärtom allt pekar på att Sverige kommer få väldigt svårt.
Citera
2020-05-27, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
https://www.expressen.se/nyheter/manga-yngre-doda-i-covid-19-i-brasilien/

Många unga dör i Brasilien.

Det cirkulerade en länk till en post i något forum förrut av tveksam autencitet där bla Brasilien nämndes.
Den påstod att när viruset spreds där så skulle dom farliga mutationerna uppstå.
Kan det legat någon sanning i det?
Kan denna höga procent yngre som dör vara kopplat till mutation?

om alla de hundratals unga som behöver vård inte får det? Då är ju risken stor att de stryker med eller? Vet inte hur många sjukhusvårdade totalt sett Sverige har när det gäller de under 50 år, men det måste vara en del. Är ju 557 intensivvårdstillfällen för de under 50 år i Sverige. Då tillkommer ju många som får behandling med syrgas, också? Vad skulle hända om de ej fått hjälp?
Läskigt att se staplarna för barn (0-19år) på Svenska intensivvårdsregistret fyllas på med IV-tillfällen. Nu är det 16 st, när jag tittade förra gången kanske nio. Länge var det bara en.
Citera
2020-05-27, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Så är det ju. Men enligt de sk "experterna" skulle ju Norge, Denmark och Finland hinna ikapp nu när de lättat på sina restriktioner och öppnat upp skolorna. Händer nog precis vilket ÅR som helst, eller inte....

Länderna öppnade för ett par veckor sedan. Man behöver vänta ett tag till. Nu hoppas jag att våra grannar inte drabbas av samma numerär som oss
Citera
2020-05-27, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Nej, de klara sig inte bättre. Tvärtom allt pekar på att Sverige kommer få väldigt svårt.

Mitt i allt mörker så finns det åtminstone något positivt med covid-19..

https://www.expressen.se/nyheter/jihadistrekryterare-i-sverige-dod-i-covid-19/
Citera
2020-05-27, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Det har dött 160 den senaste veckan som vi vet om just nu. Snälla, lär er någon gång hur siffrorna rapporteras.

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
Det vet vi ju inget om det ar efterslapning pa upp till 2 veckor...
Edit: laste battre nu du har ratt i att vi inte vet an. Det ar upp till tva veckors efterslapning tyvarr verkar trenden bruten 15 Maj.
Senast redigerad av DogDog 2020-05-27 kl. 22:28.
Citera
2020-05-27, 22:26
Medlem
Livsituations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100

Vad är det som gör att Sverige kommer ha det mer svårt med en andra våg än andra länder? Hur tror du befolkningen i Italien kommer må om de blir inburade i ytterligare 2-3 månader?
Citera
2020-05-27, 22:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DogDog
Det vet vi ju inget om det ar efterslapning pa upp till 2 veckor...

Lär dig att läsa. Jag skriver klart och tydligt ”som vi vet om just nu”. Helt meningslöst att dra upp siffror om vem som är värst per capita idag, eller den här veckan, då alla siffror, ja även andra länders, inte är korrekta. Italien har rapporterat en eftersläpning på 18000 döda häromveckan.
Citera
2020-05-27, 22:28
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Vi har tusentals döda i Sverige.

rapporterade avlidna idag inom parantes

4.220 Sweden (95)

235 Norway (0)
565 Denmark (2)
313 Finland (1)
10 Island (0)

1.123 totalt i övriga Norden

källa https://www.worldometers.info/coronavirus/

EDIT: räcker att titta på siffrorna för att fatta att nåt är fel.

Skypeade precis nu med en som bor i Norge,

samhället är öppnat och nu är det på gång att äldre ska kunna träffa sina barnbarn.
… [
Citat:
Återigen, du har fel. Vi har ingen aning om hur många som dött Idag.

LOL provokatör. Du kan ju läsa. Läs. Läs igen.

Det står rapporterade avlidna. Bråka nån annanstans.
Citera
2020-05-27, 22:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Andra vågor är dock oftast mildare, historiskt sett. Undantag Spanska sjukan. Så man kan utgå från vad som är mest sannolikt. Även under Spanskan klarade sig de bäst, som fajtades emot smittan ordentligt. Så jag ser det som mest sannolikt, att vi är ordentligt körda.

Oavsett det, så utgår jag i min personliga moral ifrån att man har en skyldighet att bekämpa dödliga smittor och försöka rädda människor, i en pandemi. Även FN håller med i det, varför de har specificerat att stater faktiskt är skyldiga att skydda medborgarna ifrån en pandemi. Så, om någon, t.ex. en grupp anhöriga till avlidna, får för sig att driva frågan gentemot svenska staten, så är det mycket möjligt, t.o.m. sannolikt, att Sveriges agerande skulle fördömas kraftigt av FN. Värt att begrunda. Vad vill vi vara för land, vill vi vara några som värnar mänskliga rättigheter - eller ett land som går emot FNs mänskliga rättigheter. Och utsätts för världens avsky och förskräckelse.

Jag känner inte igen mitt land öht - och det skrämmer mig. Så här var det inte, när jag växte upp. Man värnade de "svagare" i samhället. Icke längre...

Att den andra vågen är mildare - historiskt sett! är inget argument för att inte ta höjd! Håller med dig! Känner inte heller igen mig i mitt eget land - vad fasen har hänt med svensken!
Citera
2020-05-27, 22:29
Medlem
Citat:
Lär dig att läsa. Jag skriver klart och tydligt ”som vi vet om just nu”. Helt meningslöst att dra upp siffror om vem som är värst per capita idag, eller den här veckan, då alla siffror, ja även andra länders, inte är korrekta. Italien har rapporterat en eftersläpning på 18000 döda häromveckan.
Jag laste fel andrat nu... Det ser ut som att det okar iken efter 15 Maj tyvarr.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/italienska-attacken-efter-anders-tegnells-uttalande/

Tegnell fortsätter att trampa i klaveret... Nu har han retat upp Italien också.

Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Sommaren är bra tid för lockdown. Naturlig skolstängning. Folk är på semester. Stäng ned allt utom det mest vitala under juli. Satsa på hemleverans. Utegångsförbud större delen av dagen. Semestern förstörd, men vi kan återgå till något slags normalitet till hösten.

Jag tror att vi behöver sommaren, för att bunkra solsken och vitaminer, och träna upp muskulaturen igen. Jag undrar överhuvudtaget om folk skulle acceptera att sitta inlåsta i två månader på sommaren, alltså nästan hela sommaren. Efter de uppoffringar som vi redan har gjort i 3,5 månader nu. Det hade varit MYCKET bättre att ta det under oxveckorna, när det inte händer så mycket skoj ändå.
Citera
Medlem
Inspektionen för vård och omsorg IVO har kommit fram till att det finns allvarliga brister hos var tionde äldreboende.
Det finns risk att de äldre inte får den vård och behandling de behöver.

https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/var-tionde-verksamhet-i-äldreomsorgen-har-allvarliga-brister-12918223
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in