Citat:
Ursprungligen postat av
Minnimus
Hva sier forlaget ditt når du presenterer manuset om kidnappere som tar med seg et dødt gissel, som omkom ved et uhell, og disse kidnapperne bestemmer seg for å ta med liket tilsølt av avføring og andre kroppsvæsker i fluktbilen?
For deretter å ikke gidde å kreve inn løsepenger?
Tok de med seg den døde bare for å være greie og rydde opp etter seg?
Det er nok det minst sannsynlige plottet.

Hei
Vi kan ta det fra toppen.
Mitt resonnement er for det første at siden drapet er planlagt, er det svært usannsynlig at TH er gjerningsmannen.
Han har mange andre, veldig mye enklere måter å bli kvitt sin kone på enn å drepe.
Og, siden han ikke kan ha gjort det selv, noe også politiet i hvert fall sier at de tror, så blir det enda mindre sannsynlig at TH er den skyldige. (Han har investert hele livet, og er trent i å tenke risiko. Medhjelpere mangedobler sjansene for å bli tatt.)
Mitt resonnement vedrørende fjerning av liket, var basert på at politiet har bevis for at AEH ble drept i boligen.
Hvis politiet kun baserer dette på slepespor, biologiske spor og noen blodflekker, holder det neppe som bevis for at hun ble drept på stedet. Men likhunder som lukter liklukt er nærmest bankers.
Vi har to saker hvor dette har vært bevisgrunnlaget i Norge. Begge sakene ble anket til lagmannsretten. Begge ble dømt, selv om siktede endret forklaring og innrømmet skyld i den ene.
Mitt poeng var at det tar såpass lang tid før liklukten avsetter seg på underlaget, at jeg tenkte at det må ha vært glade amatører på ferde. Akkurat som du tenker.
Enda ett tegn på at det er folk som aldri har kidnappet før, er at det var umulig å kommunisere skikkelig. Alle erfarne kidnappere lol, vet at det både blir forhandlinger og behov for å kunne vise livstegn.
På den annen side kan amatører ha tenkt: Opplegget funker selv om hun er død.
MEN i og med at de anker ransakingen, har jeg ombestemt meg.
Holden vil hevde, som han gjorde i tingretten, at politiet ikke har beviser for at dette er drapsstedet.
Får de medhold i dette, får sikkert TH flytte hjem igjen, men det er ikke det viktigste for TH og Holden.
Det viktigste er selvfølgelig at man dermed igjen åpner for at mange andre kan være GM. Dermed blir det mye enklere å prosedere THs uskyld.