2020-05-27, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Italien tillåts gråta ut i Rapport.
Intressant cirkelresonemang av Malmström; att vi tjänar på att ge bidrag till de länder som skall köpa våra exportprodukter. Tänk om man tillämpade det resonemanget i andra sammanhang. Då skulle man tro att ICA tjänar på att skänka bort pengar till kunderna så att de kan köpa deras varor.
Citera
2020-05-27, 21:21
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Vart kan man läsa detta? Att antalet på IVA ökar?

Här kan du klicka runt. Sista dagen är alltid osäker fram tills morgonen dagen efter.

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen

Du kan även få fram hur många som åker in på IVA per dag och per region.
Citera
2020-05-27, 21:21
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Det kan ju vara så att Myndigheterna vill använda tester som dom själva kan lita på till hög grad och att inte gemene svensk ska få falska resultat och börja leva som vanligt på fel premisser.
”Det test som Werlabs använder sig av har utvecklats av det amerikanska läkemedelsbolaget Abbott. Tillförlitligheten ska vara drygt 99 procent, enligt Henrik Forsberg.”

https://www.svd.se/privata-storsatsningar-for-test-av-allmanhet
Citera
2020-05-27, 21:22
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Nej, inte enligt tidigare statistik. Men i detta nu ökar samtalen och de som har vårdbehov gällande covid-19. Ganska markant!
Och jag ska tro nån random snubbe på fb att det ökar fast all statistik tyder på att det minskar. Nädu. Jag behöver bättre källor än så.
Citera
2020-05-27, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
DN är de enda som lyft detta. Det är faktiskt ganska oroväckande. Antalet som vårdas på IVA i Stockholm har helt plötsligt slutat sjunka. Det ser ut som om det blivit en platå och lutar det åt något håll så är det uppåt. Du kan själv kolla siffrorna hos SIR. Media borde verkligen lyfta detta. Det lär bli en jävla trist sommar annars.

Fast jag förstår inte riktigt, ser man till SIR så var gårdagens siffror på nyinskrivna IVA-fall 19st. Det är det lägsta talet sedan den 19/3? Med en total ganska kraftig nedgång senaste månaden

Antal som vårdas enligt samma sida fortsätter fortsatt nedåt, om än inte med samma hastighet (blå staplar är aktuella, då orangea värden är utan datum)

Stockholm enligt c19.se är på fortsatt nedgång på IVA och inlagda

Jag säger varken bu eller bä, och hoppas på det bästa, men jag ser ingenstans att det skulle öka?
Citera
2020-05-27, 21:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Skrev ett inlägg för en stund sen, fick inga svar. Men sen skrev jag massor med annat strunt där responsen blev helt annorlunda, världen är konstig:

Sverige har förändrats otroligt mycket på relativt kort tid. Säkerhet, trygghet och att vi kunde lita på myndigheter och media - det är ett minne blott. Förr i tiden kunde man slå på rapport eller aktuellt och luta sig tillbaka, sen kunde man få information och olika analyser som var relativt objektiva.

Sen hände något, med tiden så blev "lögnen" ett hjälpmedel för att få fram "goda budskap". Analyser som vinklades i godhetens tecken blev okej. Allt förvärrades snabbt när "globalismen" slog till. Nu blev det plötsligt helt okej att ljuga och vinkla när de subjektiva "värdegrunderna" skulle upprätthållas.

Nu står vi här - mitt i en pandemi - där lögnerna och sanningarna blandas hej vilt, de flesta hänger glatt med, de är uppväxta och uppfostrade i "dummejönnsens" anda - häng bara med så blir allt bra!

När en ballong med vatten plötsligt spricker så blir det mer än otrevligt! Där kanske vi är snabbare än vi tror!

Är insatt i detta och här kommer information för den som vill höra. Du kan ta till dig det eller inte, skiter i vilket. Om du vill, kan du gapa om källa, du får ingen. Informationen kommer från en läkare och professor:

En vanlig influensa har 6000 grafer, covid-19 har 30.000 st, detta innebär att den muterar i större omfattning än influensan. Det görs i nuläget över 100 olika försök på att få fram vaccin. Det ser ljust ut, men problemet är att muterar covid-19 "för mycket" så är alla försök helt bortkastade.

Man ser att viruset har mattats av, det verkar inte smitta lika mycket - alltså (R) faktorn har gått ner. Det finns två olika strängar på viruset (S) och (L). S är en mycket mildare variant än L. Det är L som är mycket aggressiv.

Viruset är en sk. klustersmitta, alltså den slår hårt i vissa områden. Södra Stockholm är hårt drabbat.

Det finns 20 strängar på covid-19, om 18 månader så finns det betydligt mer än bara S och L.

Det allvarliga är att det finns en risk att covid-19 muterar till en betydligt värre och dödligare variant, ingen vet. Chansen är dock större att viruset kommer mutera till en "snällare" variant. Med stor sannolikhet kommer en andra våg, den beräknas bli i oktober.

Troligtvis kommer fler, i närtid - trots R-faktorn - att smittas eftersom folk har mist respekten för viruset genom att FHM har förringat, varit otydliga och kommit med rena lögner.

Jag håller med angående media. Objektiviteten och det kritiska tänket är borta. KG Bergström, Janne Josefsson och till viss del Mats Knutsson. De kunde ställa vassa och obekväma frågor. Dagens journalister fungerar mer som okritiska megafoner.

Det lär slå tillbaka med viruset. Hur länge det dröjer vet jag inte men tror inte på ett ögonblick att vi är igenom ens första fasen. Inte med sveriges strategi. Ska vi nå immunitet kommer vi få minst 50 tusen döda. Tar det för lång tid kommer den aldrig infinna sig innan folk återinsjuknar. Går det för snabbt kommer inte vården hinna med. Jag tror inte det finns någon jämviktspunkt.
Citera
2020-05-27, 21:24
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Intressant cirkelresonemang av Malmström; att vi tjänar på att ge bidrag till de länder som skall köpa våra exportprodukter. Tänk om man tillämpade det resonemanget i andra sammanhang. Då skulle man tro att ICA tjänar på att skänka bort pengar till kunderna så att de kan köpa deras varor.

Precis. Det skall alltid fjäskas för Grekland och Italien. Det är aldrig snack och debit/credit när det kommer till dessa skitländer. EU gräver sin egen grav men jag gissar att detta är för att EU vill visa att EU håller ihop (medans de tär sönder relationen med de rika länderna (om det nu finns några rika länder i EU)).
Citera
2020-05-27, 21:24
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Jag ser inte heller nån vettig anledning till eftersläpningen.
Hur som helst de korrekta siffrorna ska inte bli blandad med de senaste dagars inkorrekta siffror om man vill hålla sig till korrekta siffror.
Det jag kan tänka mig är att det beror på patientsekretess. Dvs om region Gotland rapporterar om en död man mellan 60-70 så kan man räkna ut vem det är. Visst. Men vad gör det? Personen är död. Sjukdomen är knappast pinsam.
Citera
2020-05-27, 21:25
Medlem
HAARPs avatar
Dagens vinnare - Kina !

Folkmängd: 1,439,323,776
new cases : +1
new deaths: 0
Citera
2020-05-27, 21:27
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Fast jag förstår inte riktigt, ser man till SIR så var gårdagens siffror på nyinskrivna IVA-fall 19st. Det är det lägsta talet sedan den 19/3? Med en total ganska kraftig nedgång senaste månaden

Antal som vårdas enligt samma sida fortsätter fortsatt nedåt, om än inte med samma hastighet (blå staplar är aktuella, då orangea värden är utan datum)

Stockholm enligt c19.se är på fortsatt nedgång på IVA och inlagda

Jag säger varken bu eller bä, och hoppas på det bästa, men jag ser ingenstans att det skulle öka?

Du får slå ihop staplarna. Inte bara räkna dom blåa. Tex så var det 115 styck i Stockholm i går.

Det är en gansk tydlig platå och vi får se om det kommer sjunka eller öka framöver. Jag återkommer med siffrorna för de två senaste veckorna för Stockholm om en halvtimme.
Citera
2020-05-27, 21:29
Medlem
Verkar som att värmen inte gör ett dugg för viruset. Vi kommer fan ha höga siffror för evigt tyvärr. Det är rätt kört.
Citera
2020-05-27, 21:29
Medlem
Jag har jobbat i coronavården sedan mitten av april, och jag har inte sett en patient över 70 år.

Sjuttioplussarna kommer helt enkelt inte till sjukhus, är min bedömning.

Sjuka blir det såklart. Men man försöker inte rädda deras liv. Det är så det går till. Iaf i mitt län.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in