2020-05-27, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carolas_manager
Giesecke’s out, Tengele next.

Har sagt det förut och säger det igen. Den där Karlsten har lite kommunistvibbar ibland, MEN - på pressträffarna är han ovanligt skarp och pricksäker i sin utfrågning.

Jag hoppas att han blir mer aggressiv och med mer självförtroende nu när han helt ensam har fällt FHMs murbräcka. Gieseckes roll har som vi alla vet varit att först framträda i media med ett provocerande uttalande om situationen eller hur vi ska agera, för att sedan låta FHM driva igenom en light-variant av samma sak. Då kommer svensken att vara mer välvilligt lagd då FHMs idé framstår som mindre galet efter Gieseckes uttalande.

INGEN kan ha missat detta system.

Ja du har rätt, Han är en av de journalister som åtskilliga gånger uppenbart varit påläst och faktiskt faktakollar och bakgrundsundersöker påståenden och fakta.

Till skillnad från de andra nollorna som sitter på konferenserna och frågar när deras svärföräldrar ska få se sina barnbarn igen.
Citera
2020-05-27, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
De behöver inte redovisa de sista dagarnas siffror och sätta de i perspektiv med de äldre dagars rättade (uppjusterade) siffror.
Eftersom det blir missvisande. De senaste dagarnas siffror har en eftersläpning ich de kommer att justeras uppåt.
Fattar du det nu?!
Varför går du inte och diskuterar med dina kompisar som alltid håller med dig?!

Men skit i vad FHM presenterar då!
Kolla bara på platz och c19.
Det är vad jag gör. Sen kan man kolla på FHM, om man vill veta exakt dödsdag.

Platz och c19 följer bara vad regionerna presenterar
Citera
2020-05-27, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Hej flashback!
Jag har aldrig i mitt liv haft en fråga jag så gärna vill få besvarad som denna så tack snälla om ni vill ta er tiden!

Det är mycket debatt om att våra höga dödstal är pga privatiseringar.
Inget annat.
Det låter extremt konstigt i mina öron.
Har de mycket färre privata äldreboenden i våra grannländer?
Har de färre privata äldreboenden i alla länder som klarat sig bättre än oss???

(Grannländerna)Man körde sten hårt tidigt på restriktioner + mer tester +mer tillgång hade man till läkare och sjuksköterskor så då blev kunskap och hanteringen lättare.. Mer personal. Diskuterars förut angående ventilation men oklart. Allt krävs ju tidig kapacitet vilket vi inte har. tyvärr

Kunskapen kring hygien och dåliga förutsättningar hos äldre boende anställda var ju inte en fördel. Viruset dolda symtom gör de inte lättare. Många av dessa går till jobbet ändå. Cheferna kan inte ta bort folk för man har ingen att ersätta.

Sen har grannländernas extra resurser och hårda restriktioner + densitet mellan folk givet fördel så klart. Frågan är tiden och hur länge de håller sig då viruset kommer stå vid din dörr dagligen tills vaccin eller Folkimmunitet och då vilka resurser samt kapaciteten för att hitta alla potentiella spridare. Undantag på sämre boende finns såklart i grannländerna också.

Privat eller inte.. Vård är svin dyrt och privata utförare vill bara ha mer pengar av landstinget/regionen som i sin tur vill ha mer pengar... för man tjänar inte bra.. Så oerhört tveksam till att något skulle bli bättre av privat... Om man inte kan ta ut enormt mer pengar av boende folket.
Senast redigerad av rawjudge 2020-05-27 kl. 20:43.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Hej flashback!
Jag har aldrig i mitt liv haft en fråga jag så gärna vill få besvarad som denna så tack snälla om ni vill ta er tiden!

Det är mycket debatt om att våra höga dödstal är pga privatiseringar.
Inget annat.
Det låter extremt konstigt i mina öron.
Har de mycket färre privata äldreboenden i våra grannländer?
Har de färre privata äldreboenden i alla länder som klarat sig bättre än oss???

Jag har öht inte sett den debatten men äldrevården är ett skämt både privat och kommunalt.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Ja det känns mer och mer som att inte ens det argumentet funkar.
Dvs att vi ensamma har en strategi som är "långsiktigt hållbar". Det verkar snarare vara tvärtom.
Bättre att slå ut viruset hårt och sedan lätta upp. Så länge det inte blir ett kraftigt bakslag när man öppnar. Det gäller att ha bra rutiner för testning/spårning/isolering när man öppnar steg för steg.

Borde man ha gjort givetvis.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stukas
Då lar du få vänta tills du tröttnar. aw är förmodligen den största clownen i tråden, men han skall ha cred för allt substanslöst dravel.
Get a room.

Jag svarade redan för fyra timmar sen med en lista över FHM:s medicinska expertgrupp.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2020-05-27, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hampost
Hahaha, det är ju för att dem har dött!

Sverige hanterar situationen katastrofalt.

Så du menar att det är ökande döda per dag i Stockholm?
Då mörkar alltså regionen också?
Citera
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
"Ja, med tanke på att situationen på landets sjukhus mer eller mindre består i att rulla tummarna till den gräns att folk skickas hem i brist på arbetsuppgifter i dagsläget så är det nog inget problem ifall det skulle uppstå en situation i framtiden när det Verkligen behövs personal."

Nej.
Vad menar du?
Sjukhusen är spökligt tomma i hela landet oavsett län eller kommun. Har du missat det?
Pga corona så har operationer och icke akuta behandlingar skjutits fram på obestämd tid, samtidigt som antalet corona patienter inte är i närheten av det som förberedde för.
resultatet är tomma sjukhus och personal som beordras gå hem pga arbetsbrist.
Har du några belägg för att sjukvårdspersonal skickas hem pga arbetsbrist?
Citera
Medlem
Kan jag få låna en miljon av dig?
Men 100 000 då.

Det var precis så det gick till när Giesecke stod i TV-rutan med en galen kvinna vid sidan om.
Hon sa: Vi måste ha ett stoppdatum. Ett stoppdatum måste vi ha.
Giesecke sa: Nej, det kan vi inte sätta. Men vi ska vara försiktiga och hålla avstånd. Det behövs inte mer än så – och så tvätta händerna också.

Det var så iscensatt. Man tar in någon i studion som begär det mest befängda, galna och omöjliga.
Då framstod Giesecke som den förnuftiga – och hans ord som det rätta. Inget tal om lock-down som hela världen och forskarna ansåg vara det rätta. Vad man inte heller visste då var att Giesecke, som framstod som en pensionerad frifräsare som ifrågasatte och kommenterade FHM, i själva verket var djävulen bakom hela FHMs strategi – eller icke-strategi.

Frågan är vem som egentligen styr det här landet? Giesecke med kopplingar till höjdare och näringsliv? Media spelar också sin roll. Man kan fråga sig i vems intresse valde man att inte gå samma väg som alla andra länder, utom möjligtvis Somalia och Tanzania? Hur kan man offra sin befolkning så skoningslöst och hänsynslöst?

Medvetet och systematiskt har man låtit människor smittas med viruset utan att vidta några som helst åtgärder. Tvärtom. Man har manipulerat, ljugit kommit med falska påståenden, gått tvärt emot forskning och förringat farligheten.

Detta måste strida mot svensk lagstiftning och är bortom allt sunt förnuft och humanism.
Senast redigerad av futuro 2020-05-27 kl. 20:43.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Du får inte glömma personliga nätverk inklusive familjenätverk. Hur kan en matematiker helt plötsligt få uppdrag på Folkhälsomyndigheten? Hur kunde Tegnell lita så mycket just på Britton?

Enligt wikipedia, "Tom Britton är son till läkaren och riksdagsmannen Sven Britton och överläkaren och professorn Mona Britton samt bror till författaren Claes Britton."

Sven Britton: "Sven Fredrik Fritiof Britton, född 14 juni 1938 i Stockholm, är en svensk läkare som arbetat som professor i infektionssjukdomar vid Karolinska Institutet 1986–2006.... Britton har företagit långvariga yrkesvistelser i Etiopien och Ghana med forskning och arbete kring lepra och tuberkulos.... Sven Britton är socialdemokratisk politiker och var riksdagskandidat för Socialdemokraterna i valet 2010. Han var ersättare i riksdagen för Teres Lindberg från 15 juli till 31 december 2012."

Det här är nätverk som håller ihop. Inom nätverket kan man få fina uppdrag, som inte mer kompetenta får som inte är med i nätverket. De försvarar varandra med näbbar och klor, även om det innebär att de måste vinkla på sanning. Det finns en ekonomisk och social grundval för det. När de säger, "lyssna på den där, för den är professor och har 50 år av erfarenhet, lyssna inte på hobbyexperter", så menas egentligen: "lyssna på den där för det är min pappas bästa kompis, och han har ordnat massa fina uppdrag till mig, den som kritiserar min pappas bästa kompis har alltid fel". En form av feodalism helt enkelt (vasallsystem).

Märk väl hur alla nätverk centreras kring Karolinska Institutet, medan kritiker ofta komma från andra lärosäten, och kanske är trötta på kompisskapande. Kom ihåg hur Karolinska Institutet agerade i samband med Macchiarini-affären. Har likheter med kretsen kring våldtäktsmännen i Svenska Akademien.

Så målande, och svennebanan tror och hävdar att Sveriges är det minst korrupta landet i Europa. Tillåt mig le.
Citera
2020-05-27, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stukas
Glöm inte bort att vi är BÄST på att räkna oxå 😂😂
Bäst kanske vi inte är men bra och ärliga.
Citera
2020-05-27, 20:43
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Japp. Detta är oroande. För jag tror att vi är tvungna att gå i lockdown förr eller senare, om vi ska bli av med det här. Annars kommer vi aldrig ner till en nivå, där det är möjligt att finna alla smittade, smittspåra runt dem, och karantänisera alla som kan ha smittats. Man måste ner till ett hanterligt antal individer med smittan kvar i kroppen först.

Det tror jag också.

Citat:
Men nu är, som du säger, folk trötta på coronan. Och trötta på alla uppoffringar och begränsningar som vi ändå har haft så länge nu. I februari hade det varit lite coolt och häftigt och nytt och spännande, att gå in i Den Stora Karantänen tillsammans med resten av världen, och dela erfarenheter med sina vänner i hela världen över internet. Man skulle ha känt det lite som att ha hamnat i en spännande katastroffilm - fast på riktigt! Men nu finns det ingen spänning kvar i det längre. Bar tristess och misär...

Just precis.
Nu har vi istället en stor katastrof med mångdubbelt fler döda än andra länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in