Citat:
Ursprungligen postat av
Realtesto
Hej flashback!
Jag har aldrig i mitt liv haft en fråga jag så gärna vill få besvarad som denna så tack snälla om ni vill ta er tiden!
Det är mycket debatt om att våra höga dödstal är pga privatiseringar.
Inget annat.
Det låter extremt konstigt i mina öron.
Har de mycket färre privata äldreboenden i våra grannländer?
Har de färre privata äldreboenden i alla länder som klarat sig bättre än oss???
(Grannländerna)Man körde sten hårt tidigt på restriktioner + mer tester +mer tillgång hade man till läkare och sjuksköterskor så då blev kunskap och hanteringen lättare.. Mer personal. Diskuterars förut angående ventilation men oklart. Allt krävs ju tidig kapacitet vilket vi inte har. tyvärr
Kunskapen kring hygien och dåliga förutsättningar hos äldre boende anställda var ju inte en fördel. Viruset dolda symtom gör de inte lättare. Många av dessa går till jobbet ändå. Cheferna kan inte ta bort folk för man har ingen att ersätta.
Sen har grannländernas extra resurser och hårda restriktioner + densitet mellan folk givet fördel så klart. Frågan är tiden och hur länge de håller sig då viruset kommer stå vid din dörr dagligen tills vaccin eller Folkimmunitet och då vilka resurser samt kapaciteten för att hitta alla potentiella spridare. Undantag på sämre boende finns såklart i grannländerna också.
Privat eller inte.. Vård är svin dyrt och privata utförare vill bara ha mer pengar av landstinget/regionen som i sin tur vill ha mer pengar... för man tjänar inte bra.. Så oerhört tveksam till att något skulle bli bättre av privat... Om man inte kan ta ut enormt mer pengar av boende folket.