2020-05-27, 20:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vadharjag
Källa?

Källan kan du stoppa upp i röven!

Nåt annat smått och gått kan du få, ta informationen som du vill! Men källan kommer från kretsarna inom FHM.

Större provtagningar inom Stockholm gav: 7,4 % imunitet, Västra Götaland 3 %, Skåne 4 %.

Immunitetsnivån i Sverige ligger på mellan 4-5 %. Källan är en överläkare och professor inom smittskydd.
Citera
2020-05-27, 20:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Exakt detta har jag hört flera säga IRL. Det spelar ingen roll om man är uberförsiktig eller inte eftersom myndigheterna ju inte för ngt sprids det hur som helst. Sverige är mycket illa ute i detta.

Det stämmer. Har hört många uttrycka det. Går man in på 1177.se möts man om texten att bromsa smittan. Inte att stoppa den. Med sådan inställning tror jag många bara skiter i allt. Ska man ändå åka på skiten kan man lika gärna göra det på en gång typ. Redan där har FHM och 1177 lagt ribban på lägsta tänkbara nivå. Jag säger inte att det är bra men jag fattar hur en del tänker.
Citera
2020-05-27, 20:20
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Klart att det inte är över i hela världen, men när man väl har gjort sig av med skiten i sitt eget land - som NZ har - så behöver man ju bara bevaka vilka som kommer in över gränsen. Då ÄR det ju över. För deras del. Viruset kommer inte att invadera NZ med under radarn-flygande zoombieflädermöss...

NZ… Bravo. Vi har en del länder som ligger närmre…
Citera
2020-05-27, 20:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja det är hemskt för andra dödsorsaker förbleknar i jämförelse.
Sverige har ju varit ett land som är känt för säkerhet och trygghet. Vi har till exempel en nollvision när det gäller dödsolyckor i trafiken. Men trafiken dödar bara runt 300 per år. Covid19 har radan dödat lika mycket som trafiken dödar på 15 år.
Det leder till en devalvering av människoliv. Frågan är om synen på att rädda liv över lag kommer att förändras efter detta.

Ja, jag tror tyvärr att det här urvalet som görs - för att få läggas in på intensiven, eller för att få komma in på sjukhus, eller till och med för att få träffa en läkare - är något som kommer att fortsätta. För sex månader sedan hade det varit en otänkbarhet, men nu har människor långsamt... vant sig. Sådant är farligt.

Och observera nu att jag inte talar bara om 90-åringar som inte får en respirator, för att det inte är någon idé då de inte skulle överleva själva respiratorbehandlingen. DET är en annan sak. SÅDANA beslut har alltid fattats. Jag talar om t.ex. triageringen på LSS-boenden (för utvecklingsstörda och andra med funktionshinder). Där räckte det med att en ung och i övrigt frisk människa var så pass funktionshindrad att han eller hon inte kunde duscha själv, för att h*n inte skulle skickas in till sjukhus ifall h*n blev sjuk i corona....
Citera
2020-05-27, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det stämmer. Har hört många uttrycka det. Går man in på 1177.se möts man om texten att bromsa smittan. Inte att stoppa den. Med sådan inställning tror jag många bara skiter i allt. Ska man ändå åka på skiten kan man lika gärna göra det på en gång typ. Redan där har FHM och 1177 lagt ribban på lägsta tänkbara nivå. Jag säger inte att det är bra men jag fattar hur en del tänker.

Ja den psykologiska missberäkningen är enorm.

Tror mer och mer på min egen farhåga runt 50k döda i Sverige innan det är slut dvs ca flockimmunitetmängden x IFR på runt 1%. om det finns nog med gamlingar som kan dö, är lite osäker.

Måste ju vara sämsta tänkbara utfall.
Citera
2020-05-27, 20:23
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Svenskar har uppenbarligen tröttnat på Corona.. Lock down har fördelen att man under begränsad tid anstränger sig extra mycket samtidigt som man ser resultatet.

Efter månader med halvmesyr ligger Sverige på en platå utan ände i sikte. Vad skulle motivera folk att anstränga sig? Med Tengele blir vi ju inte av med coronavirus ändå
Ja det känns mer och mer som att inte ens det argumentet funkar.
Dvs att vi ensamma har en strategi som är "långsiktigt hållbar". Det verkar snarare vara tvärtom.
Bättre att slå ut viruset hårt och sedan lätta upp. Så länge det inte blir ett kraftigt bakslag när man öppnar. Det gäller att ha bra rutiner för testning/spårning/isolering när man öppnar steg för steg.
Citera
Avslutad
Skrev ett inlägg för en stund sen, fick inga svar. Men sen skrev jag massor med annat strunt där responsen blev helt annorlunda, världen är konstig:

Sverige har förändrats otroligt mycket på relativt kort tid. Säkerhet, trygghet och att vi kunde lita på myndigheter och media - det är ett minne blott. Förr i tiden kunde man slå på rapport eller aktuellt och luta sig tillbaka, sen kunde man få information och olika analyser som var relativt objektiva.

Sen hände något, med tiden så blev "lögnen" ett hjälpmedel för att få fram "goda budskap". Analyser som vinklades i godhetens tecken blev okej. Allt förvärrades snabbt när "globalismen" slog till. Nu blev det plötsligt helt okej att ljuga och vinkla när de subjektiva "värdegrunderna" skulle upprätthållas.

Nu står vi här - mitt i en pandemi - där lögnerna och sanningarna blandas hej vilt, de flesta hänger glatt med, de är uppväxta och uppfostrade i "dummejönnsens" anda - häng bara med så blir allt bra!

När en ballong med vatten plötsligt spricker så blir det mer än otrevligt! Där kanske vi är snabbare än vi tror!

Är insatt i detta och här kommer information för den som vill höra. Du kan ta till dig det eller inte, skiter i vilket. Om du vill, kan du gapa om källa, du får ingen. Informationen kommer från en läkare och professor:

En vanlig influensa har 6000 grafer, covid-19 har 30.000 st, detta innebär att den muterar i större omfattning än influensan. Det görs i nuläget över 100 olika försök på att få fram vaccin. Det ser ljust ut, men problemet är att muterar covid-19 "för mycket" så är alla försök helt bortkastade.

Man ser att viruset har mattats av, det verkar inte smitta lika mycket - alltså (R) faktorn har gått ner. Det finns två olika strängar på viruset (S) och (L). S är en mycket mildare variant än L. Det är L som är mycket aggressiv.

Viruset är en sk. klustersmitta, alltså den slår hårt i vissa områden. Södra Stockholm är hårt drabbat.

Det finns 20 strängar på covid-19, om 18 månader så finns det betydligt mer än bara S och L.

Det allvarliga är att det finns en risk att covid-19 muterar till en betydligt värre och dödligare variant, ingen vet. Chansen är dock större att viruset kommer mutera till en "snällare" variant. Med stor sannolikhet kommer en andra våg, den beräknas bli i oktober.

Troligtvis kommer fler, i närtid - trots R-faktorn - att smittas eftersom folk har mist respekten för viruset genom att FHM har förringat, varit otydliga och kommit med rena lögner.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Tengele avråder men tar gärna del av resultaten? Borde han inte jaga Hallengren för att få ett brett urval?
Citat:
Nätapotek ska börja sälja tester för antikroppar

Den som vill testa om man har haft covid-19 och bildat antikroppar kan beställa ett test via nätet. Därefter får man en remiss till en provtagning och sedan svar på testet inom två till fyra dagar.

Statsepidemiolog Anders Tegnell säger till tidningen att Folkhälsomyndigheten gärna tar del av resultaten på gruppnivå, eftersom detta ger en miniminivå på hur många som är immuna i en befolkning. Han menar dock att det fortfarande är oklart vad testerna kommer att betyda på individnivå.
https://omni.se/natapotek-ska-borja-salja-tester-for-antikroppar/a/b5AJ3A
Citera
2020-05-27, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Skrev ett inlägg för en stund sen, fick inga svar. Men sen skrev jag massor med annat strunt där responsen blev helt annorlunda, världen är konstig:

Sverige har förändrats otroligt mycket på relativt kort tid. Säkerhet, trygghet och att vi kunde lita på myndigheter och media - det är ett minne blott. Förr i tiden kunde man slå på rapport eller aktuellt och luta sig tillbaka, sen kunde man få information och olika analyser som var relativt objektiva.

Sen hände något, med tiden så blev "lögnen" ett hjälpmedel för att få fram "goda budskap". Analyser som vinklades i godhetens tecken blev okej. Allt förvärrades snabbt när "globalismen" slog till. Nu blev det plötsligt helt okej att ljuga och vinkla när de subjektiva "värdegrunderna" skulle upprätthållas.

Nu står vi här - mitt i en pandemi - där lögnerna och sanningarna blandas hej vilt, de flesta hänger glatt med, de är uppväxta och uppfostrade i "dummejönnsens" anda - häng bara med så blir allt bra!

När en ballong med vatten plötsligt spricker så blir det mer än otrevligt! Där kanske vi är snabbare än vi tror!

Är insatt i detta och här kommer information för den som vill höra. Du kan ta till dig det eller inte, skiter i vilket. Om du vill, kan du gapa om källa, du får ingen. Informationen kommer från en läkare och professor:

En vanlig influensa har 6000 grafer, covid-19 har 30.000 st, detta innebär att den muterar i större omfattning än influensan. Det görs i nuläget över 100 olika försök på att få fram vaccin. Det ser ljust ut, men problemet är att muterar covid-19 "för mycket" så är alla försök helt bortkastade.

Man ser att viruset har mattats av, det verkar inte smitta lika mycket - alltså (R) faktorn har gått ner. Det finns två olika strängar på viruset (S) och (L). S är en mycket mildare variant än L. Det är L som är mycket aggressiv.

Viruset är en sk. klustersmitta, alltså den slår hårt i vissa områden. Södra Stockholm är hårt drabbat.

Det finns 20 strängar på covid-19, om 18 månader så finns det betydligt mer än bara S och L.

Det allvarliga är att det finns en risk att covid-19 muterar till en betydligt värre och dödligare variant, ingen vet. Chansen är dock större att viruset kommer mutera till en "snällare" variant. Med stor sannolikhet kommer en andra våg, den beräknas bli i oktober.

Troligtvis kommer fler, i närtid - trots R-faktorn - att smittas eftersom folk har mist respekten för viruset genom att FHM har förringat, varit otydliga och kommit med rena lögner.

Ja, det läste jag men det är inte så mycket att svara på. Du utrycker inte några nya åsikter eller fakta/ spekulerande . Du behöver inte spamma ditt inlägg om och om igen.
Citera
2020-05-27, 20:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Men alltså, finns det såna idioter på riktigt eller hittar dem på?
Nån har jobbat hela livet, har betalat saftigt med skatt till sitt eget land. Och så ska han klara sig själv.
Såna blåsta idioter borde fan interneras.
Det rimliga vore väl att internera dig som inte förmår ta eget ansvar utan bölar om att pappa staten ska göra det åt dig. Bra, då låser vi in dig nånstans där inget virus kan nå dig och levererar mat utanför dörren en gång i månaden.

Annars gäller: tvätta händerna, håll avstånd, undvik folksamlingar.
Citera
2020-05-27, 20:27
Medlem
Flera som här skrivit de senaste timmarna att "smittan ökar", "fallen ökar" och menar på att vi är på väg uppåt igen.

Har jag missat något? Jag har tittat igenom både C19.se, FHM's publicerade statistik och även den officiella IVA statistiken.

Nyinskrivna IVA-fall de senaste dagarna är de lägsta sedan i mitten av Mars. (enligt icuregsweden.org)

Antal rapporterade dödsfall går neråt, om man ser en övergripande trend på "döda idag" (c19.se)
Nivån är ju dock fortfarande katastrofal

Antal inlagda på sjukhus verkar de senaste dagarna hamnat på en linjär utveckling (vet inte vad det säger om situationen) (c19.se)

Antal rapporterade nya case ser jag som ganska irrelevant siffra, då det med ständig ökad testkapacitet ger helt ojämförbara värden om man vill se någon typ av tidslinje. Ser man dock på "fall idag" på c19.se så är det en svagt nedgående trend även där.

Vad missar jag? Vart är förvärras situationen och hur ser jag det?
Citera
2020-05-27, 20:28
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Svenskar har uppenbarligen tröttnat på Corona.. Lock down har fördelen att man under begränsad tid anstränger sig extra mycket samtidigt som man ser resultatet.

Efter månader med halvmesyr ligger Sverige på en platå utan ände i sikte. Vad skulle motivera folk att anstränga sig? Med Tengele blir vi ju inte av med coronavirus ändå

Japp. Detta är oroande. För jag tror att vi är tvungna att gå i lockdown förr eller senare, om vi ska bli av med det här. Annars kommer vi aldrig ner till en nivå, där det är möjligt att finna alla smittade, smittspåra runt dem, och karantänisera alla som kan ha smittats. Man måste ner till ett hanterligt antal individer med smittan kvar i kroppen först.

Men nu är, som du säger, folk trötta på coronan. Och trötta på alla uppoffringar och begränsningar som vi ändå har haft så länge nu. I februari hade det varit lite coolt och häftigt och nytt och spännande, att gå in i Den Stora Karantänen tillsammans med resten av världen, och dela erfarenheter med sina vänner i hela världen över internet. Man skulle ha känt det lite som att ha hamnat i en spännande katastroffilm - fast på riktigt! Men nu finns det ingen spänning kvar i det längre. Bar tristess och misär...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in