2020-05-27, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
420kr*/h x 10,30h
Ok visste inte att ssk låg på 400/timme i ordinare fall.
Citera
Medlem
AussieRedMans avatar
Jag börjar klart misstänka att FHM:s uttalade att barn inte smittar vidare inte stämmer, känner 3 personer som verkar ha fått smittan via barn på dagis. Då barnen hostat rätt rejält men verkat friska i övrigt innan föräldrarna däckat. Alla verkat klarat livhanken dock.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engback
Ok visste inte att ssk låg på 400/timme i ordinare fall.

Ah Inte ordinarie - konsult
edit fel 420kr/h och mer beroende på vart och hur.
Citera
2020-05-27, 19:41
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Och så blir nån kränkt ifall mördaren dödshotas. Han går med på att det ska dö hur mycket folk som helst utan att han rör ett finger, utan att ändra på nåt. Han skiter fullständigt i hur många som dör. Han vill utvärdera det om "något år". Eller kanske ska vi vänta till 2040?

Inte ens under nazismen hade folk kunnat bli lurade på detta sätt.

Vänta nu... är det Tegnells ansvar att hålla barnen på det här vuxendagiset vid liv, eller?

Om du tillhör en riskgrupp, eller 'r orolig av naturen:
* Stanna hemma.
* Ikläd dig gasmask.
* Sluta jobba.
* Bo i tält i skogen.
* Vidta åtgärder efter eget huvud.

Det är ditt liv, dina risker, dina åtgärder och i grunden ditt ansvar för hur du väljer att leva det.

Men lägg inte över ansvaret för ditt liv på någon annan. Det sista vi behöver är att staten ges möjlighet att detaljstyra våra liv med hänvisning till att någon kan dö. Det är ett sluttande plan utan dess like. Var istället stolt över att vi lyckats styra bort från de värsta strömmarna i detta demokratiska haveri. Vi har bara sett början på detta, och även ni som tror att det handlar om denna sjukdom lär väl vakna upp förr eller senare.
Jag har inte haft tid med Flashback på några veckor, och upptäcker nu att tråden fortfarande är svårt infekterad av panikslagna människor. Jag kan hålla med om att det var rörigt i början. Det var svårt att hitta källor och bra information. Men nu när datan finns på bordet hade jag förväntat mig att fler människor skulle börja lägga ihop bitarna. Krävs det att någon ritar en bilderbok för att ni ska förstå hur detta är upplagt eller?

I korthet: Lugna nu ner er en smula. Det är fortfarande betydligt färre som dör av detta än av vanliga cigaretter. Ingen katastrof. Inte ens i närheten av den katastrof vissa krafter vill få det till. Riskgrupper ska hålla sig hemma, sjuka ska inte gå ut. Det är precis lagom och bra råd.
Tänk er för när ni förespråkar en total kollaps av samhället, något som kommer att kosta betydligt fler liv i det långa och driva Sverige rakt in i helt andra famnar.

Vården är belastad, men helt ärligt. Vi som haft insyn innan denna kris vet att det inte fungerade förut heller. Vården har varit en katastrof länge, och operationer dröjt ibland år efter utsatt datum. Det kryllar dessutom av personal med tveksam kompetens. Äldreomsorgen ska vi inte tala om, och om det finns någonting positivt med detta så är det väl att detta kommer upp till ytan.

Så, hata på nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det finns många olika moras i Sverige. Skit läggs på skit, bra människor och idéer glöms på en pisskvart och man måste fråga sig hur ekonomin mådde innan coronakrisen.

Hela debattklimatet är kaotiskt.

Vi skulle undvika lockdown för att skydda ekonomin, men den mådde ju inte bra innan coronakrisen heller. Vill vi verkligen tillbaka till 2019, idiotlån osv?

Kan vi ta chansen att sanera ekonomin, som skötts av idioter i allla år...

Det börjar med att vi inser att vi inte vill låna mer pengar för att upprätthålla en ekonomi där bostadspriserna fiktivt håller igång en ekonomi utan realvärden. Där kronan är nordens rupie.

Det enda som kan rädda Sverige efter migrationen och Corona, är Sunset rules där alla bidrag och pensioner upphör att gälla inom viss tid. Där varje person som inte haft ett kontinuerligt arbetsliv, ska ha möjlighet att uppvisa sin existens och få tillfälle till en genomgång av arbetsförmåga. Med arbetslinjen i fokus, där bidrag är undantag som måste vägas mot arbetsförmågan. I alla befolkningsgrupper, utan undantag. Med nolltolerans mot brottslighet så har vi löst alla problem, inom tiden det tar att göra en gammeldags folkräkning.
Citera
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Jag har inte sagt att det fuskas. Jag skrev att dödsfallen som är egentligen för gamla dagar hamnar på rätt plats därmed den rapporterade dagens dödsfall blir liten. Fast den är inte liten utan det finns en eftersläpning som du skriver.
Mm. Jag kan inte förstå varför det är så besvärligt att rapportera dödsfall snabbare. Det är typ 21 regioner i Sverige. I snitt färre än 2 döda per region. Vissa har noll, andra lite fler... men det är ändå så få att det inte kan ta många minuter att rapportera rätt dödsdatum med mer. Finns ingen orsak att dra ut tex 10 dagar med det.
Citera
2020-05-27, 19:42
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PareidolicHuman
Skillnaden är alldeles säkert internet och 24/7-medier i kombination med forum som detta och sociala medier. Information och åsikter sprids blixtsnabbt.
På den tiden, 1993 och 2000, visste man helt enkelt inte, alltså gick det relativt obemärkt förbi, utom för den medicinska sakkunskapen och en och annan samhällsplanerare.
Sedan är det lite lustigt att det som händer nu boostas i relation till det som hände förr, med tanke på att alla de uppräknade åtgärderna annars anges som otillräckliga i nuläget. Man kan inte både ha kakan och äta den, kan man tycka.
Min bedömning är att detta naturligtvis är en allvarlig sjukdom, en pandemi, men att dess upplevda apokalyps i stort handlar om något annat än sjukdomen och dess medicinska verkningar i sig.

Precis så är det. Internet är ett tveeggat svärd.
Citera
2020-05-27, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Kan inget om Sveriges demografi, har vi en ”gammal” befolkning om man jämför med andra europeiska länder?

One of the top ten oldest in the world.
Citera
2020-05-27, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
O Precis som kineserna vill Löfvén ändra på omvärldens bild av Sverige genom att tala dem till rätta..
Det är svårare att tala folk till rätta när man är sämst i klassen. Vem skall tro på att Sveriges strategi är bäst i världen när det dör flest här.

Det är förresten ganska tydligt att det har gått ut information till alla sossar hur de skall bemöta kritik De skall säga att vår linje är baserad på forskning. Först var det Löfven som uttryckte sig så. Sedan har jag sett flera förnekare här på tråden uttrycka sig på samma sätt. Igär hade Anders Lindberg på AB en artikel på samma tema där han frågade vad högern har emot vetenskap?

Man kan bara undra vilken forskning det är som sossarna baserar sin mordiska strategi på. Är det ekonomi eller är det genusvetenskap. Det verkar inte hanågot med epidemiologi att göra i alla fall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Jag börjar klart misstänka att FHM:s uttalade att barn inte smittar vidare inte stämmer, känner 3 personer som verkar ha fått smittan via barn på dagis. Då barnen hostat rätt rejält men verkat friska i övrigt innan föräldrarna däckat. Alla verkat klarat livhanken dock.

Har aldrig stämt enligt tillgängliga data, däremot fanns det få exempel på barn som blev riktigt dåliga.

FHM klarar inte läsa och tolka ens de simplaste rapporter.
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engback
Lägg ner din jävla pajas.

Vad är ditt problem? Varför gå till personangrepp?
Vore trevligare om du istället läste vad som stod länken och kommenterade detta istället.

Ett par citat här nedan, resten kan du läsa i länken.

Ambassaden har uppmärksammat några påståenden av Statsepidemiologen Anders Tegnell, som publicerades i tidningen Aftonbladet den 24 maj “I ett modernt rikt land som Sverige borde vi kunna skydda våra äldre, säger han (Anders Tegnell ö.a.) under intervjun. Han pekar på hur det såg ut i Kina och Italien som båda har mindre resurser än Sverige att hantera en pandemi och tycker att Sverige som samhälle borde ha klarat av pandemin bättre."

Enligt WHO, rankas det italienska sjukvårdssystemet som nummer två i världen när det gäller effektivitet och funktionalitet, efter Frankrike. Sverige rankas som nummer 23 i samma klassificering.
Den förväntade livslängden vid födseln är 83,4 år i Italien, den längsta i världen efter Spanien, i Sverige är den förväntade livslängden 82,2 år.
Antalet sjukhusplatser per tusen invånare är 3,4 i Italien, i Sverige 2,2.
Antalet IVA-vårdplatser i Italien har varit 5.100 men under epidemin har antalet bedömts kunna öka till det dubbla. I Sverige har antalet IVA-vårdplatser varit hälften så många i förhållande till befolkningen.

https://ambstoccolma.esteri.it/ambasciata_stoccolma/en/ambasciata/news/dall_ambasciata/2020/05/comunicato-stampa-dell-ambasciatore_0.html
Citera
2020-05-27, 19:44
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Frågan är vad som kommer hända om tio år när nästa stora influensa kommer? Inte ett skit tror jag. 2020 kommer gå till historien som året då världen fick hjärnsläpp.

Jag tror tyvärr att pandemitåget kommer avgå varje höst med start i år. Jag hoppas jag har fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in