2020-05-27, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotka
Hej, jag är ny här. - Det här brottet har inte intresserad mig mer än gemene man. Framför allt har jag inte läst om olika teorier, virvpannor som gärningsman eller stora konspirationer. Corona-tiden har jag använt för att läsa vittnenas utsagor och lyssna till ljudet från rättegångar när det gäller ett-par minuter före och efter. Endast händelsen i sig alltså. Jag har förstås fått min uppfattning om händelsen. (Nu får ni säkert ett gott skratt, men . . . )

Ensam gärningsman. Tid och plats slumpmässiga, ingen planering, ingen framförhållning. Inte ens ett mord, utan grovt vållande till annans död, grov misshandel, olovligt vapeninnehav, vårdlöshet med ett skjutvapen. En vuxen mans pojkstreck som gick minst sagt snett eller _ett_ vådaskott som i älgjakten.

Jag håller inte med eftersom jag är övertygad om att GM har över två timmar på sig att besinna sig sedan han sett makarna Palme utanför biografen Grand tills det att skotten faller på Sveavägen.
Dådet är överlagt..om än bara i en tvåtimmarsperiod.
Det var således mord begånget av ensam GM.
Citera
2020-05-27, 17:03
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Enligt Rausing sköts OP med .22, det stämmer mer med ljudbilden.

My bad. Skrolla ned så hittar du rätt vapen. En av 4000 som kan vara aktuell. Om OP sköts med ett lagligt svenskt vapen.

Det hettar till rejält om detta är mordvapnet. Glöm inte att ägaren då uppges ha spelat bridge med SE. Någon annan GM torde då knappast vara möjlig.

Det hänger på vilket vapen KP presenterar.

Jag tror inte varken på detta vapen eller SE som GM.
Citera
2020-05-27, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clapstarterwannabe
Så vitt jag kan minnas har PU fått tillgång till det oklippta materialet och där hör man mannen uppge sitt personnummer. Han ska vara kollad och avförd. Minns ej var jag hört det dock, förmodligen läst det här.
Tack för svaret.
Jag lyckas inte hitta ngt som klart anger om han är identifierad eller avförd. I oktober 2016 var han tydligen fortfarande intressant, trots att Lars Borgnäs sett på allt filmmaterial och avfärdat det hela som ett villospår:
"Men Kerstin Skarp, vice riksåklagare och Palmeutredningens förundersökningsledare, säger till tidningen att "Arlandamannen" fortfarande är intressant". (Expressen)
https://www.expressen.se/nyheter/palme-vittne-utpekad-elitsoldat-var-hos-sapo/
Citera
2020-05-27, 18:09
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Det blev dem visst.

Hos Rättsmedicinalverket, ja. En slutgiltig analys av släktingarnas DNA kan ha utförts någon annanstans.

Javisst, det jag menar är (naturligtvis) att det inte gjordes någon DNA-analys på RMV.

Om den gjorts någon annanstans har vi inte en aning om varken du och jag.

Vi får försöka hålla oss till bekräftade uppgifter eller hur?
Citera
2020-05-27, 18:15
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Bra inlägg!
Det måste ha funnits ett syfte med Korsika mötet.
Varför berörda träffades får vi aldrig svar på. Men kan inte undgå att läsa mellan raderna b.la i det K-O Feldt skriver att han upplever en trötthet hos sin partiledare.

Jag tror att diskussionen togs med OP om att ta sig en funderare på att göra något annat men att han då reagerade med att bita sig kvar ännu hårdare.
Typ: Jag bestämmer när det är dags!

De interna konflikterna är det väldigt tyst kring. Det förekommer på alla arbetsplatser och att det inte förekommer i en regering är inte trovärdigt.
Vi ska inte glömma att det är människor som styr med hela agendan av känslor,samspel osv.
Personkemi är av prioritet när man jobbar så nära varandra och OP var säkert omtyckt av vissa medan andra tyckte tvärtom.
Detsamma gällde självklart OP själv.
Vad jag förstår stod K-O Feldt och OP nära varandra men det skar sig i diskussioner om löntagarfonderna och OP tyckte då att Feldt låg så mycket åt höger än vad en finansminister skulle vara i en S-regering.

Det är tyst om hur OP var som ledare men glimtvis har det kommit ut mer objektiv information.
Jag anser att OP själv inte var intresserad av att vara nån ikon.
Så kritiken hade välkomnats av honom själv men något gjorde att han inte blev medveten om den,eller såg allvaret i det hela.
Gunnar Fredriksson, chefredaktör i många år på Aftonbladet, om Palme:
- "Han blev irriterad och han var väldigt snarstucken och besvärlig på slutet...Han kunde
snäsa av folk rätt som det var så att folk blev överraskade och kränkta."

Det var en alltmer trött Olof Palme de sista åren, det är omvittnat från flera håll.
"Det är klart att en brinnande låga som Olof Palmes med tiden stillnar", skriver Kjell Östberg
i sin bok om honom.
"Hösten 1985 förstärktes tröttheten av den återkommande eftervalsdepressionen, av Harvard,
av de ständiga resorna, av missnöjet i rörelsen, av de utrikespolitiska grälen.
Frågan om hans framtid restes i allt fler kretsar. Några av hans närmaste medarbetare,
bland annat makarna Feldt-Von Otter, Harry Schein och Carl-Johan Åberg reste till Korsika
efter valet. De var överens om att Palme verkade slut. Han var oberäknelig, brast i
koncentration. Vid en föredragning om budgetläget upptäckte Feldt efter en stund att
"Olof plockat fram en blockflöjt - varifrån han nu fått den - och låtsades
spela på den, ljudlöst, men med fingrarna löpande över flöjtens hål.
Var han då befann sig vet jag inte.
Men jag avslutade raskt föredragningen."

Feldt ska ha sagt senare: "Om det är så att OP ej kan sköta sitt jobb i regeringen borde han
egentligen avgå."
"I Palmes omgivning spekulerades det nu öppet om hans psykiska hälsa och om det skulle
vara möjligt att förmå honom att tillfälligt träda tillbaka. Men erfarna medarbetare var mindre
oroliga och talade om en ovanligt djup eftervalsdepression.

Funderade Palme själv på att hoppa av? Några konkreta belägg för att han planerade sin
snara avgång finns inte. Ständigt surrade rykten om att Palme var påtänkt för
internationella uppdrag, inte minst som FN:s generalsekreterare. 1981 fick han en
underhandsförfrågan från en grupp afrikanska stater, men han avböjde. Palme torde ha insett
att varje försök att lansera honom på den posten var dömt att misslyckas. Varken USA eller
Sovjet ville för sitt liv ha en så självständig, aktiv och kontroversiell man på den posten.
Däremot visade Palme intresse för att bli FN:s flyktingkommissarie."

Angående frågan om vem som skulle kunna tänkas bli Palmes efterträdare så skriver
Östberg så här: "Kjell-Olof Feldt ville kanske, men var ett omöjligt namn för en stor del av
partiet, vilket bekräftades av Sten Anderssons snabba agerande vid Palmes död.
Andersson själv hade kanske annars kunna tänka sig att bli en övergångslösning.
På några års sikt hade Anna-Greta Leijon kunnat bli ett alternativ, om nu partiet hade varit
redo för en kvinnlig partiledare. Men varken hon eller någon annan hade fått någon matchning
av Olof Palme.
Och ingen trädde fram självmant. Man hade lärt sig av den näsbränna Hans Gustafsson fick
när han uttalat sig allt för öppet om sina partiledartankar.
Kanske kunde man beskriva situationen med samma bild som använts för Olof Palmes
farfar Sven: I stora ekars skugga gror inga starka plantor."
Senast redigerad av Grandioso 2020-05-27 kl. 18:21.
Citera
2020-05-27, 18:26
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Javisst, det jag menar är (naturligtvis) att det inte gjordes någon DNA-analys på RMV.

Om den gjorts någon annanstans har vi inte en aning om varken du och jag.

Vi får försöka hålla oss till bekräftade uppgifter eller hur?

Polisen och åklagaren kan som bekant anlita vilken expertis de vill och är inte bundna till endast vissa svenska myndigheter. Det står den fritt att välja expertis.

Därför kunde både Bundeskriminalamt i Wiesbaden och FBI tillfrågas redan mycket kort efter mordet om utlåtanden.

Jag tror att expertvittnena i vittnespsykologi i rättegången mot CP också kan vara ett bra exempel på detta.
Citera
2020-05-27, 18:36
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Enligt Rausing sköts OP med .22, det stämmer mer med ljudbilden.

Det stämmer synnerligen dåligt med den tekniska analyser som finns i åtalet mot CP.

Storleken på skadorna på Palmes hud stämmer inte på kaliber .22

Det är mest troligt fråga om kaliber .357

Möjligen omladdad då puffarna beskrivits som kinapuffar och att kulorna påträffades nära brottsplatsen.

En van tävlingsskytt som experimenterar med lagom rekyl genom omladdning av patronerna kan passa.

CA är en van tävlingsskytt till exempel.
Citera
2020-05-27, 18:43
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Polisen och åklagaren kan som bekant anlita vilken expertis de vill och är inte bundna till endast vissa svenska myndigheter. Det står den fritt att välja expertis.

Därför kunde både Bundeskriminalamt i Wiesbaden och FBI tillfrågas redan mycket kort efter mordet om utlåtanden.

Jag tror att expertvittnena i vittnespsykologi i rättegången mot CP också kan vara ett bra exempel på detta.

Japp, jag vet. Men det betyder inte automatiskt att DNA-analysen vi talar om utförts av någon annan. Det blir en ren gissning, eller hur?
Citera
2020-05-27, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Gunnar Fredriksson, chefredaktör i många år på Aftonbladet, om Palme:
- "Han blev irriterad och han var väldigt snarstucken och besvärlig på slutet...Han kunde
snäsa av folk rätt som det var så att folk blev överraskade och kränkta."

Det var en alltmer trött Olof Palme de sista åren, det är omvittnat från flera håll.
"Det är klart att en brinnande låga som Olof Palmes med tiden stillnar", skriver Kjell Östberg
i sin bok om honom.
"Hösten 1985 förstärktes tröttheten av den återkommande eftervalsdepressionen, av Harvard,
av de ständiga resorna, av missnöjet i rörelsen, av de utrikespolitiska grälen.
Frågan om hans framtid restes i allt fler kretsar. Några av hans närmaste medarbetare,
bland annat makarna Feldt-Von Otter, Harry Schein och Carl-Johan Åberg reste till Korsika
efter valet. De var överens om att Palme verkade slut. Han var oberäknelig, brast i
koncentration. Vid en föredragning om budgetläget upptäckte Feldt efter en stund att
"Olof plockat fram en blockflöjt - varifrån han nu fått den - och låtsades
spela på den, ljudlöst, men med fingrarna löpande över flöjtens hål.
Var han då befann sig vet jag inte.
Men jag avslutade raskt föredragningen."

Feldt ska ha sagt senare: "Om det är så att OP ej kan sköta sitt jobb i regeringen borde han
egentligen avgå."
"I Palmes omgivning spekulerades det nu öppet om hans psykiska hälsa och om det skulle
vara möjligt att förmå honom att tillfälligt träda tillbaka. Men erfarna medarbetare var mindre
oroliga och talade om en ovanligt djup eftervalsdepression.

Funderade Palme själv på att hoppa av? Några konkreta belägg för att han planerade sin
snara avgång finns inte. Ständigt surrade rykten om att Palme var påtänkt för
internationella uppdrag, inte minst som FN:s generalsekreterare. 1981 fick han en
underhandsförfrågan från en grupp afrikanska stater, men han avböjde. Palme torde ha insett
att varje försök att lansera honom på den posten var dömt att misslyckas. Varken USA eller
Sovjet ville för sitt liv ha en så självständig, aktiv och kontroversiell man på den posten.
Däremot visade Palme intresse för att bli FN:s flyktingkommissarie."

Angående frågan om vem som skulle kunna tänkas bli Palmes efterträdare så skriver
Östberg så här: "Kjell-Olof Feldt ville kanske, men var ett omöjligt namn för en stor del av
partiet, vilket bekräftades av Sten Anderssons snabba agerande vid Palmes död.
Andersson själv hade kanske annars kunna tänka sig att bli en övergångslösning.
På några års sikt hade Anna-Greta Leijon kunnat bli ett alternativ, om nu partiet hade varit
redo för en kvinnlig partiledare. Men varken hon eller någon annan hade fått någon matchning
av Olof Palme.
Och ingen trädde fram självmant. Man hade lärt sig av den näsbränna Hans Gustafsson fick
när han uttalat sig allt för öppet om sina partiledartankar.
Kanske kunde man beskriva situationen med samma bild som använts för Olof Palmes
farfar Sven: I stora ekars skugga gror inga starka plantor."

Tack för svar!
Känns spontant som han målade in sig i ett hörn.
Omgivningen märker det snabbare än den som är berörd.

Att Harry Shein är med och spekulerar gör mig konfunderad .Han såg sig själv som OPs bästa vän. Inget som OP har bekräftat iofs.

Vem är Carl-Johan Åberg?
Konstigt att IC inte var med på resan, han var ju utnämnd framtidsminister, ett i mitt tycke udda formulering.
"I stora ekars skugga gror inga starka plantor"
Jo det kan säkert beskriva situationen under hösten och fram till februari.
Citera
2020-05-27, 18:51
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Det är nog inte troligt då nationaldagen är en helgdag.

Jag tror man kommer att välja en vardag.

Är det fortfarande så att KP kommer att tillkänna ge datum för presskonferens nu på fredag. Alltså, tillkännagivande till fredagen den 5:e eller veckan därpå?

Kan KP inte bara hyra en biograf och sprida ut journalisterna. Kan ju inte vara så svårt?

Nej, nationaldagen blir det inte.
Citera
2020-05-27, 19:08
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Tack för svar!
Känns spontant som han målade in sig i ett hörn.
Omgivningen märker det snabbare än den som är berörd.

Att Harry Shein är med och spekulerar gör mig konfunderad .Han såg sig själv som OPs bästa vän. Inget som OP har bekräftat iofs.

Vem är Carl-Johan Åberg?
Konstigt att IC inte var med på resan, han var ju utnämnd framtidsminister, ett i mitt tycke udda formulering.
"I stora ekars skugga gror inga starka plantor"
Jo det kan säkert beskriva situationen under hösten och fram till februari.
Åberg: https://sv.wikipedia.org/wiki/Carl_Johan_%C3%85berg
Nationalekonom och sossepolitiker med mera.

Sedan gällande det där med om Palme stod i beredskap att avgå eller ej så läste jag nån
intervju med nån av sönerna för ett tag sedan, Joakim eller Mårten, och har för mig att
det där bekräftades att pappa Olof verkligen hade för avsikt att träda tillbaka och
göra något annat i livet. Någon gång framåt hösten 86 tror jag det var som nämndes.
Ska se om jag kan leta reda på den artikeln.

Harry Schein, ja. Han fick träffa OP morddagen. De spelade ju tennis ofta ihop.
Vid sista mötet avgick OP med segern. Då lär han ha varit glad och nöjd när han lämnade
tennishallen får man anta, nu med inte särskilt många timmar kvar i livet.
När OP inte spelade mot Schein brukade han möta författaren Per-Gunnar Evander
om jag inte missminner mig nu.
Senast redigerad av Grandioso 2020-05-27 kl. 19:22.
Citera
2020-05-27, 19:11
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Han hittade ingen lämplig uppgift att ersätta partiledarskapet med.

Det gjorde det absolut. Alla jobbade med att förhålla sig till OP.

Nej, KOF och OP hade en oerhörd samsyn när det gäller fonderna, vill jag påstå.
Olof Palme hade en lysande framtid inom FN.
I bästa fall i 20 år.

Det är klart att det är svårt att förhålla sig till en skarpsynt människa med hög intelligens.
Vad gör man när orden tar slut, när argumenten tryter?

Samsynen?
Gäller det KOF's lilla dikt på läktaren även?

https://www.dn.se/arkiv/debatt/feldt-saboterade-for-carlsson-finansministern-ville-sjalv-eftertrada-olof-palme-som-partiledare/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in