2020-05-27, 11:23
Medlem
ben-varfors avatar
Av ordvalet skulle man vänta sig att Theutenberg har något att berätta.
Det verkar bli intressant framåt midsommar.

https://twitter.com/theutenberg/status/1265513184695332865
Citera
2020-05-27, 11:51
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor

Eller något att bortförklara.

Mvh Arm Var
Citera
2020-05-27, 11:55
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Tror du att polisen utesluter folk genom topsning när det inte finns någon misstanke om brott?
Jag tror att de gör vad som helst för att nå målet nu. Smid medan järnet är varmt.
Senast redigerad av 299792458 2020-05-27 kl. 11:58.
Citera
2020-05-27, 11:58
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Jag tror att de gör vad som helst för att nå målet nu.
Det var ett luddigt svar. Om det inte finns någon misstanke mot SE på något sätt överhuvudtaget finns det ingen anledning att topsa honom. Jag kanske har fel, det kanske finns en möjlighet som jag har missat, men inte gör polisen sådant för att utesluta uteslutna personer i alla fall.
Citera
2020-05-27, 12:10
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Jag tycker det känns som att Theutenberg har en teori om en konspiration. Men någon speciell insikt eller saftig fakta sitter han inte påå.
Citera
2020-05-27, 12:13
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Lite "Anérskt" ordval..
"Läs och förskräcks!"
Citera
2020-05-27, 12:15
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Det är inte säkert att ändamålet med laddningen var mordet på Olof Palme. Ändamålet kan ha varit mildare rekyl under normal skjuting med en hand på skjutbana. Det vill säga att vapnet 28 februari 1986 användes för något annat än vad det vanligtvis används för.

Snarare säger CA handladdade patroner för att dölja det faktum att han ägt mordammunitionen.
Citera
2020-05-27, 12:20
Avslutad
Jag ser att det diskuteras vapen med olika laddningar igen. Då får ni kolla på klassikern igen då och avgöra vad som är möjligt. Att se "vapenexperten" Sonny Björk bli uppdribblad på läktaren är en ren njutning! 😁

https://youtu.be/RICYdZd8HCw
Citera
2020-05-27, 12:47
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Bra inlägg!
Det måste ha funnits ett syfte med Korsika mötet.
Varför berörda träffades får vi aldrig svar på. Men kan inte undgå att läsa mellan raderna b.la i det K-O Feldt skriver att han upplever en trötthet hos sin partiledare.

Jag tror att diskussionen togs med OP om att ta sig en funderare på att göra något annat men att han då reagerade med att bita sig kvar ännu hårdare.
Typ: Jag bestämmer när det är dags!
Han hittade ingen lämplig uppgift att ersätta partiledarskapet med.

Citat:
De interna konflikterna är det väldigt tyst kring. Det förekommer på alla arbetsplatser och att det inte förekommer i en regering är inte trovärdigt.
Vi ska inte glömma att det är människor som styr med hela agendan av känslor,samspel osv.
Personkemi är av prioritet när man jobbar så nära varandra och OP var säkert omtyckt av vissa medan andra tyckte tvärtom.
Detsamma gällde självklart OP själv.
Det gjorde det absolut. Alla jobbade med att förhålla sig till OP.

Citat:
Vad jag förstår stod K-O Feldt och OP nära varandra men det skar sig i diskussioner om löntagarfonderna och OP tyckte då att Feldt låg så mycket åt höger än vad en finansminister skulle vara i en S-regering.
Nej, KOF och OP hade en oerhörd samsyn när det gäller fonderna, vill jag påstå.

Citat:
Det är tyst om hur OP var som ledare men glimtvis har det kommit ut mer objektiv information.
Jag anser att OP själv inte var intresserad av att vara nån ikon.
Så kritiken hade välkomnats av honom själv men något gjorde att han inte blev medveten om den,eller såg allvaret i det hela.
Jo, OP ville vara en ikon i så mån att han hade svårt att ta kritik. Och han ville ha svängrum att handla efter eget huvud, inte efter konventioner och konstitutionen. Han ville inte få sitt ledarskap utmanat, han tenderade att omge sig med ja-sägare. Detta är belagt för åtminstone de tidiga partiledaråren. Sedan blev det mer balanserat.
Senast redigerad av Schlesien 2020-05-27 kl. 12:54.
Citera
2020-05-27, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Att Kjell-Olof Feldt var ett rött skynke för LO och vänsterfalangen inom SAP är välbelagt. En inte ringa del av den interna kritiken mot Olof Palme härrör ifrån att han stöttade sin finansminister när det blåste som värst åren före MOP. Kritiken mot den tredje vägens politik var massiv och målet var kanslihushögern där KOF av kritikerna sågs som en överstepräst. Detta som utvecklades till Rosornas krig är välbelagt. Vad har du för källor att KOF var påtänkt som partiledare?

Jag såg uppgifterna om att K O Feldt var på gång att ta över någonstans för inte så länge sedan..tyvärr kommer jag inte ihåg om det var på TV eller på Youtube.
Att Olof Palme inte hade fortsatt som partiledare för S i valet 1988 var klart.Han hade andra ambitioner och hade ju suttit länge på posten.
Att S riksdagsgrupp föredrog K O Feldt som Palmes efterträdare sägs i ovan refererat program.

Jag vet inte om du så att säga "var med" under 1986,eller om du är av yngre upplaga än så.
Var du med så vet du själv att Ingvar Carlsson i stort sett var okänd för den breda allmänheten.S profiler vid denna tidpunkt var i första hand Palme,i andra hand Feldt,och troligen Andersson som tredjehandare..men det är inte vidare troligt att Sten Andersson varken hade viljan eller det interna stödet för att kunna bli partiledare.

Mitten av åttiotalet så blåste det högervindar i Svedala.Konflikten inom S hade omöjligt kunnat undgås oavsett kandidat,men visst hade man kunnat tänka sig en person som Ingvar Carlsson som kompromisskandidat..men det närmast förutsätter en konfliktsituation med Feldt om posten..och den hade knappast Ingvar Carlsson tagit.Den enda orsaken till att Carlsson överhuvudtaget nådde partiledarposten var ju mordet på Palme.Utan skotten på Sveavägen så hade aldrig Carlsson nått positionen.

Du får tro mig när jag säger att det inte finns någon anledning för mig att vara här på FB och hitta på saker,alternativt ljuga rakt ut.
Jag söker ingen uppmärksamhet,jag är allför gammal och för ointresserad av att lögna..särskilt om i sammanhanget triviala saker som dessa.

Skada dock att jag inte kan uppge vilket program jag såg diskussionen i..där det bland annat sägs att S riksdagsgrupp var beredda att förorda K O Feldt som ny ledare till exempel.

Programmet finns därute någonstans dock,och förhoppningsvis så dyker det upp i alla fall.
Citera
2020-05-27, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Studerar man auktionsannonsen tycker jag just denna revolver ser ut att ha kaliber .22 och är därför svår att ladda med ammunition kaliber .357

Tillverkningsnumret verkar inte heller stämma.
REVOLVER, Amerikanskt, fabrikat: Ruger, single action, modell Singel-Six, kal. ..22 LR, tillvnr. 69-64169, piplängd 16,5cm, , ställbart sikte, kolvsidor av trä. Mycket gott skick..
Just detta vapen kan vara lite kallt i sammanhanget.

Objekt 65 avses.
Citera
2020-05-27, 13:54
Medlem
Hej, jag är ny här. - Det här brottet har inte intresserad mig mer än gemene man. Framför allt har jag inte läst om olika teorier, virvpannor som gärningsman eller stora konspirationer. Corona-tiden har jag använt för att läsa vittnenas utsagor och lyssna till ljudet från rättegångar när det gäller ett-par minuter före och efter. Endast händelsen i sig alltså. Jag har förstås fått min uppfattning om händelsen. (Nu får ni säkert ett gott skratt, men . . . )

Ensam gärningsman. Tid och plats slumpmässiga, ingen planering, ingen framförhållning. Inte ens ett mord, utan grovt vållande till annans död, grov misshandel, olovligt vapeninnehav, vårdlöshet med ett skjutvapen. En vuxen mans pojkstreck som gick minst sagt snett eller _ett_ vådaskott som i älgjakten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in