Citat:
Ursprungligen postat av
mvagrippa
Att Kjell-Olof Feldt var ett rött skynke för LO och vänsterfalangen inom SAP är välbelagt. En inte ringa del av den interna kritiken mot Olof Palme härrör ifrån att han stöttade sin finansminister när det blåste som värst åren före MOP. Kritiken mot den tredje vägens politik var massiv och målet var kanslihushögern där KOF av kritikerna sågs som en överstepräst. Detta som utvecklades till Rosornas krig är välbelagt. Vad har du för källor att KOF var påtänkt som partiledare?
Jag såg uppgifterna om att K O Feldt var på gång att ta över någonstans för inte så länge sedan..tyvärr kommer jag inte ihåg om det var på TV eller på Youtube.
Att Olof Palme inte hade fortsatt som partiledare för S i valet 1988 var klart.Han hade andra ambitioner och hade ju suttit länge på posten.
Att S riksdagsgrupp föredrog K O Feldt som Palmes efterträdare sägs i ovan refererat program.
Jag vet inte om du så att säga "var med" under 1986,eller om du är av yngre upplaga än så.
Var du med så vet du själv att Ingvar Carlsson i stort sett var okänd för den breda allmänheten.S profiler vid denna tidpunkt var i första hand Palme,i andra hand Feldt,och troligen Andersson som tredjehandare..men det är inte vidare troligt att Sten Andersson varken hade viljan eller det interna stödet för att kunna bli partiledare.
Mitten av åttiotalet så blåste det högervindar i Svedala.Konflikten inom S hade omöjligt kunnat undgås oavsett kandidat,men visst hade man kunnat tänka sig en person som Ingvar Carlsson som kompromisskandidat..men det närmast förutsätter en konfliktsituation med Feldt om posten..och den hade knappast Ingvar Carlsson tagit.Den enda orsaken till att Carlsson överhuvudtaget nådde partiledarposten var ju mordet på Palme.Utan skotten på Sveavägen så hade aldrig Carlsson nått positionen.
Du får tro mig när jag säger att det inte finns någon anledning för mig att vara här på FB och hitta på saker,alternativt ljuga rakt ut.
Jag söker ingen uppmärksamhet,jag är allför gammal och för ointresserad av att lögna..särskilt om i sammanhanget triviala saker som dessa.
Skada dock att jag inte kan uppge vilket program jag såg diskussionen i..där det bland annat sägs att S riksdagsgrupp var beredda att förorda K O Feldt som ny ledare till exempel.
Programmet finns därute någonstans dock,och förhoppningsvis så dyker det upp i alla fall.