2020-05-27, 16:11
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Narkolepsi var en kännd bieffekt eftersom svininfluensan i sig självt kan ge narkolepsi vid infektion. Det var en risk som de visst fanns.
På såna sätt kan väl ett vaccin mot covid-19 ge samma komplikationer som själva infektionen. Minns att jag läst någonstans om ett vaccin mot SARS som liksom själva infektionen kunde orsaka cytokinstorm. För många andra vaccin finns redan riskgrupper listade som inte bor vaccineras, och detsamma komner sannolikt även falls covid-19.
Citera
Medlem
Soterns avatar
Jag tänker på den nya rönen om snuset kring coronan. Skåne har förhållandevis låga dödstal gentemot Stockholm (ungefär samma befolkningsmängd).
Kan det vara så enkelt som att där finns fler snusare i Skåne än i Stockholm?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Sverige börjar förresten närma sig Frankrikes siffror när det gäller döda per miljon. Frankrike ligger i nuläget på 437.
Jag trodde det skulle ta längre tid men Sverige har ökat snabbt närmare Frankrike som inte ökar så mycket längre.

Döda/befolkning Sverige
27 april 225
27 maj 418
+193

Döda/befolkning Frankrike
27 april 357
27 maj Runt 439
+82
Citera
2020-05-27, 16:13
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Det får mig att tänka på Hans Holmèr, skillnaden är att Tegnell vet vad han gör. Det är fan skrämmande.

Är du helt säker på det?
Som fd forskare är min bild av Tegnell den av en svagbegåvad grå liten byråkrat med ett klent intellekt som tillika är närmast patologiskt förälskad i sina 'teorier' (läs conjectures), vilket är en big no-no inom forskning.

Jag har inte sett några som helst drag av intellektuell stringens hos denna pajas.
Hur han lyckats få den position han har idag är för mig helt obegripligt.
Citera
2020-05-27, 16:14
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Bra fråga. Min kompis son fick narkolepsi. Hela pojkens liv förrändrades till det sämre. Amfetamin för att vara vaken, sömnmedel för att sova. Därimellan alla möjliga mediciner. Är idag handikappad och en rest av det han var som pojke. Det är så jävla tragiskt.

Tegnell skulle göra samma sak igen. :/
Citera
2020-05-27, 16:15
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nästa problem är att man kan få ett positivt testresultat även om man bara har virusfragment som inte infekterar någon. Man kommer alltså få många falska positiva om man inte följer upp med vad jag antar är mycket mer arbetskrävande procedurer för att testa om någon bär på intakta virioner.

Rent allmänt brukar man dra sig för att masstesta om man inte har bra tester som ger få falska positiva resultat. Dessutom kommer andra att slinka igenom eftersom testerna ibland missar att detektera virus som finns där, så allt kommer att läcka som ett såll.

Drömmen om att det bara är att testa och stänga in och sa vips är allting snart ur världen är just det, en dröm. Jag säger inte det för att vara motvalls utan för att vara realist. Ska man slösa resurser på ett hopplöst företag bara för att blidka omvärlden? Finns säkert många som tycker så.

Ja du, vad är alternativet? Att lägga sig ner och dö? Låta vården krascha? Som läget är nu är det ohållbart, så här kan vi inte fortsätta. Visst lär det uppstå en del problem, men jag ser det som ett större problem om man inte gör någonting alls, som nu. Kan inte se varför det är hopplöst, Tyskland har gjort det, Sydkorea mfl.

Rent allmänt brukar vi inte ha pandemier av den här magnituden.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
På onsdagens pressträff sade statsepidemiologen Anders Tegnell att antalet konstaterade sjuka personer i covid-19 nu ökar igen efter att det minskat under en period.
Någon förklaring till ökningen har inte Folkhälsomyndigheten. Men det har jag

Länge har smitthärdarna varit koncentrerade en del av landet, främst Stockholm, särskilt äldreboenden. Men i avsaknad av relevanta åtgärder har smittan så sakteligen spridit sig till andra områden av vårt avlånga land. Så smittökningen är förväntad och ett resultat av regeringens bristande ledarskap och inkompetens.

Och det kommer att bli värre. Frågan är bara när vi registrerar 10000 döda? Före midsommar?

Vilka områden då menar du? Det är fortfarande Stockholm och Göteborg som registrerar flest konstaterade med covid-19 medans de flesta andra regioner ligger relativt stabilt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Är du helt säker på det?
Som fd forskare är min bild av Tegnell den av en svagbegåvad grå liten byråkrat med ett klent intellekt som tillika är närmast patologiskt förälskad i sina 'teorier' (läs conjectures), vilket är en big no-no inom forskning.

Jag har inte sett några som helst drag av intellektuell stringens hos denna pajas.
Man får grunda med att placera ännu mer inkompetens på positioner ovanför.
Citera
2020-05-27, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Glöm inte att Tegnell köpte in 17 miljoner svinis-vaccin. 5,5 miljoner tog dubbla dosen.

20 dog i svinis. Lika många per capita som våra grannländer som bara vaccinerade riskgrupper.

500 svenska barn har fått skadestånd av staten för Tegnell gav dem narkolepsi.

Tegnell försvarar vaccineringen än idag.

tegnellcitat.se

Tengele måste vara en rätt stor utgiftspost för det svenska samhället vid det här laget.
Att han ständigt förvränger eller slätar över den information som redovisas börjar kännas obehagligt.
95 nya dödsfall idag gör att den nedåtgående trenden är bruten, det borde kommuniceras tydligt på en presskonferens. Istället slätas det bara över utan närmare analys.
Citera
2020-05-27, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Jag har ju precis börjat.

Det indikeras onekligen att nikotin eventuellt skall ha en hämmande effekt på Covid 19.
Uppenbarligen så forskas det kring detta,och det är inte orimligt att anta att det kan förhålla sig på detta sätt..då ju återigen faktaunderlaget är som det är.

Personligen så snusar jag,och mig veterligen så borde ju snarast hälsoeffekterna av snus överstiga de små risker som finns.

Snus är på det hela taget en hälsosam vana.
Citera
2020-05-27, 16:17
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Är du helt säker på det?

Du läste fel, "han vet vad han gör" = han vet vad han gör dock så fortsätter han med massmorden. Det är det som är det skrämmande, Holmèr visste inte hur man drev en mordutredning. Han var inte mordutredare men Tegnell är epidemiolog.
Citera
2020-05-27, 16:17
Medlem
arbetets avatar
Just nu håller Sverige fjärdeplatsen på antal nya dödsfall idag.

Nog ska vi kunna nå förstaplatsen där tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in