2020-05-27, 11:38
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geraldine

Medan jag intalar mig att det beror på ett intensivt intresse för mänsklighetens mörkaste psykologiska vrår på ett seriöst sätt, slår det mig samtidigt att jag precis som så många andra, genom alla tider, har något slags sensationsbehov att mätta.

Jag hade antagligen stått på torget, en bit ifrån givetvis, och med skräckblandad förtjusning beskådat allmänna avrättningar på torget när det var på modet, dvs långt innan fb var uppfunnet

🎭

Ja, jag tror det är en blandning för min del. En blandning av sensationslystnad (fast det känns väldigt osympatiskt att erkänna), sedan har jag nog ett intresse för detektivarbete och psykologi, men också en personlig bakgrund som liknar dessa familjers, vilket kanske skapar en annan typ av intresse, där man känner sig tacksam över att vara vid liv, ungefär.
Citera
2020-05-27, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Önskar verkligen att åklagaren visste det du beskrev om R nu.
Bevisar ju hennes karaktär. Hade nästan velat se dig berätta detta i rättegången.
R ljuger om allt.

Hade gjort det om de hade velat, men tror de tar det mer som hörsägen och att det inte spelar någon roll då de skulle säga att det var många år sen och människor kan ändras.
Ja jag gjorde det men tydligen inte R.
Citera
2020-05-27, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toto80
Ingen som följer rättegången? R.S vittnar nu och strax dags för Melinda! ALL styrka och kärlek till henne!!!

Det är väl imorgon?
Citera
2020-05-27, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrs.natt
Det är väl imorgon?

Jo paus idag o imorgon kör de igen med flera av vittnesmålen.
Citera
2020-05-27, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deka.dence
Hade gjort det om de hade velat, men tror de tar det mer som hörsägen och att det inte spelar någon roll då de skulle säga att det var många år sen och människor kan ändras.
Ja jag gjorde det men tydligen inte R.

Hon har då verkligen inte ändrats!
Vet inte om dom skule se det som hörsägen utan mer ett återkommande mönster, tankestätt hos denna människa!
Hon beter sig, talar på samma sätt som hon gjorde för över 15 år sedan när jag kände henne!
Så mycket minnen som har väckts till liv.
Smeknamn som även vi hade tillsammans om människor, det hade jag glömt bort totalt, och när jag läste i FUP vad hon kallade Esmeralda så kom det tillbaka till mig!
Det är sååååååååååååååååååååååååååååååååå typiskt henne...Das Mongo

Hennes skratt, fnitter...också typiskt Rebecca beetende (ja, till mig sa hon att hon hette så, med två C och inte Rebecka som hon faktiskt heter, även där ljög hon).
Senast redigerad av Jugosloven 2020-05-27 kl. 12:38.
Citera
2020-05-27, 11:48
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApfelBirne
Jag håller med. Det är INTE så minnet fungerar. Finns numera hur mycket forskning som helst som visar på att vi kommer ihåg traumatiska händelser BÄTTRE än andra händelser och att teorin om bortträngda minnen eller om att hjärnan skulle ”stänga av” vid trauman är mycket tveksam. Synd att psykiatrin i Sverige inte verkar hänga med utvecklingen, Rs läkare som hon träffade kort efter att hon blev häktat levererade tom idén om att glömma bort omständigheterna kring Es död. Per Oehme och R nappade mer än gärna.

Det är märkligt hur många förövare som inte minns sina brott i Sverige medans det är ett ovanligt fenomen i många andra länder. Brottsoffren minns konstigt nog alltid, är det inte de som borde blockera mest?

Och jag håller helt med dig i övrigt. E var inte tillräckligt mycket värd för P och R för att de skulle sluta knarka, hon var inte tillräckligt mycket värd för att de skulle låta henne växa upp i det som hade blivit hennes familj, hon var inte tillräckligt mycket värd för att ringa 112 och rädda hennes liv och nu är hon inte tillräckligt mycket värd för att R ska säga sanningen och ta ansvar.

Jag läste förresten just det som du skrev om din mammas död. Det måste ha varit fruktansvärt. Hoppas att du fick stödet du behövde då.

I vuxen ålder sticker minnen som är traumatiska ut för mig, sedan om jag minns dem rätt eller inte är ju svårt att avgöra själv.

Traumatiska minnen från min uppväxt är däremot väldigt luddiga och jag har glömt mycket, fast jag var ganska gammal när vissa saker skedde. Men om jag får en händelse återberättad av någon som var med så kommer jag plötsligt ihåg det, som minnet varit där, men varit totalt blockerat.

Med den värsta händelsen så minns jag händelsen, men inte året efter.

Om det är så för R gällande Es död, kanske jag däremot tvivlar på.
Citera
2020-05-27, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det verkar vara många, som du, som inte begriper vad advokatens arbete innebär. Han ska ta ställning för sin klient och vara dennes förlänga juridiska arm. Begriper du inte det så var tyst. Han ska inte sia om framtiden, hans uppgift i detta fall var att se till att göra sitt jobb. Och det gjorde han. Det är INTE hans fel att barnet dog. Det är föräldrarnas fel. Ingen annan. Kammarrätten borde också tagit hänsyn till drogtestvägran och inte låtit barnet skiljas från fosterhemmet.

Att skjuta på budbäraren... så jävla korkat.

Ja, precis, han ska ställning för sin klient. Tycker du att han gjorde det? Trots att socialnämnden som har känt föräldrarna i många år och varnar för riskerna, säger det juridiska ombudet, att det inte finns någon påtaglig fara? Är det att ta ställning för sin klient?

Det går att diskutera ansvarsfrågan eftersom kammarrättens byggde sin dom mycket på det juridiska ombudet. I deras dom finns till och med de ord som det juridiska ombudet använde, som exempelvis: påtaglig fara. Ett ganska märkligt uttryck i sig. Det ska väl vara nollvision för fara när det gäller barn.

Det går också att diskutera kammarrättens ansvar eftersom det var deras dom som skickade henne till två knarkare. Hur kammarrätten kunde totalt bortse från socialnämndens kraftiga varningar är en gåta.

Korkat är att kalla det juridiska ombudet för budbärare? Han var absolut ingen budbärare!
Citera
2020-05-27, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konvoj
Ja, precis, han ska ställning för sin klient. Tycker du att han gjorde det? Trots att socialnämnden som har känt föräldrarna i många år och varnar för riskerna, säger det juridiska ombudet, att det inte finns någon påtaglig fara? Är det att ta ställning för sin klient?

Det går att diskutera ansvarsfrågan eftersom kammarrättens byggde sin dom mycket på det juridiska ombudet. I deras dom finns till och med de ord som det juridiska ombudet använde, som exempelvis: påtaglig fara. Ett ganska märkligt uttryck i sig. Det ska väl vara nollvision för fara när det gäller barn.

Det går också att diskutera kammarrättens ansvar eftersom det var deras dom som skickade henne till två knarkare. Hur kammarrätten kunde totalt bortse från socialnämndens kraftiga varningar är en gåta.

Korkat är att kalla det juridiska ombudet för budbärare? Han var absolut ingen budbärare!
Du har helt rätt i din kritik av mitt inlägg. Jag blandade ihop advokaterna här. Barnets advokat/målsägarbidräde skulle sett till barnets bästa. Det gjorde han INTE. Parets advokat skulle se till att paret fick tillbaka sitt barn. Es advokat vände på en femöring och svek henne.

Tack för en väl befogad kritik.
Citera
2020-05-27, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
Vet inte om dom skule se det som hörsägen utan mer ett återkommande mönster, tankestätt hos denna människa!
Hon beter sig, talar på samma sätt som hon gjorde för över 15 år sedan när jag kände henne!
Smeknamn som även vi hade tillsammans om människor, det hade jag glömt bort totalt, och när jag läste i FUP vad hon kallade Esmeralda så kom det tillbaka till mig!

Hennes skratt, fnitter...också typiskt Rebecca beetende (ja, till mig sa hon att hon hette så, med två C och inte Rebecka som hon faktiskt heter, även där ljög hon).

Jag går i tankarna om jag ska göra ett TREDJE faderskapstest för Amos!
Fick negativt efter dom tog blodprov och topsade mig!
Men jag kan inte minnas att jag fick papper om det hemskickat, bara ett telefonsamtal...Tänk om hon lurade mig där?!

Ja das mongo är väldigt R.

Jag säger inte att A är din son, men jag tycker du ska göra ett till faderskapstest. Se till att du får det ordentligt på papper.
Skulle tyvärr inte förvåna mig om R fått någon kompis eller så att ringa och säga att de var negativt.

Faan ryser..
Citera
2020-05-27, 12:08
Medlem
PetraParkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven

Jag går i tankarna om jag ska göra ett TREDJE faderskapstest för Amos!
Fick negativt efter dom tog blodprov och topsade mig!
Men jag kan inte minnas att jag fick papper om det hemskickat, bara ett telefonsamtal...Tänk om hon lurade mig där?!

Kan du vara far till A? I så fall tycker jag absolut att du ska testa igen om något är osäkert kring det. Hade ju varit fantastiskt om han kunde få komma till en bra person som dessutom är hans biologiska far.
Citera
2020-05-27, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toto80
Ingen som följer rättegången? R.S vittnar nu och strax dags för Melinda! ALL styrka och kärlek till henne!!!
Imorgon startar den igen, men jag har svårt att posta på förmiddagen och eftermiddagen. Kan hinna på lunchen!
Citera
2020-05-27, 12:23
Medlem
Ni som känner R. Konstig fråga kanske men jag vet inte hur jag ska formulera mig bättre: skulle ni säga att hon var en person som hängde upp sig mycket på symboler? alltså, som att hon skapade lite av sin egen värld med egna beteckningar för människor och saker som hade en stark symbolisk laddning? trodde hon på ondska?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in