2020-05-27, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DARYL
Efter att ha läst FUP måste jag säga vilket typiskt MENA ungdoms-beteende den där Tischo har. En skrytsam gangster-wannabe som tycker han är framgångsrik när han egentligen är världens loser:

Ingen utbildning (troligen)
Inget riktigt jobb (dåligt betald timvikarie-slav på hemtjänsten)
Ingen bil. 23 år och ingen bil?
Äger inget (hyreslägenhet i fattiga delen av Uddevalla), alltid pank. Ändå skall det köpas märkeskläder.
Ljuger i ESTA så han inte kommer in i USA (nu kommer det aldrig att ske)
Tar droger.
Tigger pengar av tjejens farsa.
Generös om han vill ha något av motparten, annars ärkesnål.

Dessutom (mer MENA style):
Falsk: Inställsam när han får som han vill, annars aggressiv. Pappan likadan tydligen.
Dålig kvinnosyn. Kan inte acceptera att tjejen gör slut, kallar sin tjej för hora etc.
Bekväm. "Tischo är inte den som vill inte smutsa ner sig".
Tror han vet bättre än alla andra fast han har noll koll.

Du har lite fel här. Han bor i en helt okej del av Uddevalla. Inget fattigt område.
Utbildningen är väl på nivå med många 20+ gått ekonomi och jobbat efter gymnasiet. Inget ovanligt där.
Citera
2020-05-27, 09:59
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xayah
Hoppar in här i tråden och är inte helt 100 på vad som skrivits tidigare. Är alldeles för många sidor att läsa igenom, så om detta redan diskuterats får jag be om ursäkt.

I FUP läser man att Wilma missat ett bokat besök hos Ungdomsmottagningen. Anledningen till besöket är skyddat men det man inte censurerat är att besöket är hos en BM, dvs barnmorska. Det kan finnas olika anledningar till att en kvinna bokar besök hos en BM men för en ung tonårstjej är det i stort sett alltid ang. preventivmedel, könssjukdomar eller för att man har blivit gravid. I SMS mellan den misstänkte och Wilma framgår det aldrig att hon är gravid men detta kan ju varit något som berättats under deras möte i lägenheten. Att pojkvännen då separerat huvudet från kroppen är helt logiskt. Om bara huvudet hittas kan de inte fastställa att Wilma varit gravid. Han kanske inte visste om att Wilma hade bokat tid hos BM eller så var han inte medveten om att alla besök där loggas. I förhöret med kuratorn från Wilmas gymnasieskola ställs även frågan "Visste du om Wilma varit gravid?".

Det står på något annat ställe i samtal med kurator att det var något med spiralen, jag tror det var preventivmedel det bokade besöket hos barnmorska gällde. Men det är vad jag tror.
Citera
2020-05-27, 10:00
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Då är det tur att du inte sitter och dömer i en domstol..

Det SMS:et visar

1. Uppsåt
2. Motiv
Citera
2020-05-27, 10:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stina2017
"Heders"mord handlar ju om att "upprätthålla" hedern inför nån.
Denna nån kan mycket väl ha stått på hans sida, och även hjälpt till med bortfraktande.

Tishko kan ha åkt runt och mött nån och lämnat påse per påse, som denna "nån" (släkting förmodligen) gömt. Släktingen ska ju ha bilfirma, blodpår ska väl ha noterats i dennes bil om jag inte minns helt fel

Att gövvet var kvar kan bero på att han vill ha en troffé, som du säger.
Eller att han hatade så jävla mkt att han inte kände sig klar med henne (våld efter döden skriver AB)
Eller att den blev kvar sist, dom hann helt enkelt inte frakta bort den

Problemet är ju att denne "nån" med bilfirma är helt avskriven från utredningen.
Och denne "nån" har klart och tydligt förklarat att han tar totalt avstånd från sin son om han har gjort nåt.

Från Förhör i FUP.

S skulle då inte vilja se sin son igen om han hade något med detta att göra. S vill inte ha med
honom att göra igen i såna fall. S tror dock inte han gjort något.

S har sagt att polisen får göra vad dom vill med Tishko om han gjort något mot henne.

Om Tishko har gjort något sådant så är han inte S son längre. S vill att polisen ska göra samma sak med Tishko som han gjort mot Wilma. Om det är Tishko som gjort något, dödat henne eller något annat.

Jag har sagt till dig förut att om han inte har gjort något och han blir fri så ska jag tatuera in
hans namn här på mitt hjärta. Men har han gjort det är han inte min son. Aldrig, jag vill inte
se honom. Sitter han i fängelse hela livet så kommer jag inte besöka honom.

Nu tänker jag bara. Vad ska jag göra om det är han som gjort sånt. Om han gjort det har han
skadat hela familjen. Hoppas att han inte gjort något. Hoppas.

Du förstår att det inte ser bra ut när det hittas en kroppsdel i lägenheten och mängder med
blod som någon försökt städa bort. Det ser inte bra ut.
Nej. Det var inte roligt. Jag bara hoppas att han inte gjort något. Annars vill jag inte se honom
igen.

Claes. Jag lovar. Om jag visste något den dagen han kom till oss hade jag ringt polisen.

Om han gjort något mot Wilma vill jag aldrig mer prata med honom eller se honom
och om han röker hasch och såna grejer vill jag inte prata med honom.

Det finns även mer....
Visst, alla människor kan ljuga, men fan vet när det gäller denna "nån"
Tycker faktiskt lite synd om denne "nån"
Citera
2020-05-27, 10:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Det SMS:et visar

1. Uppsåt
2. Motiv

Det SMS:et enskilt visar inte ett skit.
Men i den "sammantagna bilden" kanske det har viss betydelse.

Bara för att man skriver nåt i ett SMS så betyder det inte att det är sant.
Exempelvis så skrev han att hon var en Hora - Det var hon inte.
Eller du kanske tror det nu eftersom det stod så i SMS ?

På vilket sätt visar det MOTIVET ?
Skulle anledningen (motivet) vara att han dödade henne för att få knulla hennes olika delar.
Är det Motivet, menar du ?
Citera
2020-05-27, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arcanii
Du har rätt och jag tror inte vi har helt klart kring detta då det är maskat i FUP. Dock så var Wilma gravid ett år tidigare då abort gjordes.

Samtidigt så har du en poäng då Tishko blev upprörd av situationen;
https://i.imgur.com/SFhoS32.png

Om jag får spekulera hej vilt så kan hon mycket möjligt ha blivit gravid igen. De bodde tillsammans, hon hade ingen inkomst. Hon var svartsjuk på att han umgicks med andra tjejer. Blir man gravid får man föräldrapenning. De flesta som genomgår en abort vill aldrig mer göra om det. Det är enormt påfrestande både fysiskt och psykiskt. Jag talar då av egen erfarenhet.

Kan ju självklart varit något annat men jag förstår inte varför ett spiralbyte ska ha censurerats, men inte tidigare besök hos vårdcentral.
Citera
2020-05-27, 10:10
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Det SMS:et enskilt visar inte ett skit.
Men i den "sammantagna bilden" kanske det har viss betydelse.

Bara för att man skriver nåt i ett SMS så betyder det inte att det är sant.
Exempelvis så skrev han att hon var en Hora - Det var hon inte.
Eller du kanske tror det nu eftersom det stod så i SMS ?

På vilket sätt visar det MOTIVET ?
Skulle anledningen (motivet) vara att han dödade henne för att få knulla hennes olika delar.
Är det Motivet, menar du ?

Vet inte, kan vara. Hursom är det inte till snubbens fördel med tanke på vad som hänt.
Citera
2020-05-27, 10:12
Medlem
Citat:
Om jag får spekulera hej vilt så kan hon mycket möjligt ha blivit gravid igen. De bodde tillsammans, hon hade ingen inkomst. Hon var svartsjuk på att han umgicks med andra tjejer. Blir man gravid får man föräldrapenning. De flesta som genomgår en abort vill aldrig mer göra om det. Det är enormt påfrestande både fysiskt och psykiskt. Jag talar då av egen erfarenhet.

Kan ju självklart varit något annat men jag förstår inte varför ett spiralbyte ska ha censurerats, men inte tidigare besök hos vårdcentral.
Det finns mycket som censureras som man inte begriper varför. Om hon varit gravid tror jag det kommit fram redan då det kunnat vara ett mkt starkt motiv för mordet.
Citera
2020-05-27, 10:16
Medlem
Hur länge ska rättegången pågå? När kommer domen?
Citera
2020-05-27, 10:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Varför alla dessa "tänk om"? Tänk om T inte slagit ihjäl W från början?
Letar man efter en försvunnen person så tittar man inte i en liten kabinväska. De startade direkt med utredningen istället för att vänta: "hon kommer nog tillbaka självmant". Polisen har gjort ett bra jobb. Det är T du ska kritisera, inte polisen.

Underbart att höra hur du har vänt.... ha ha ha ha.

"Jag fattar inte hur polisen har kunnat missa detta i nästan 14 dagar..."

Men hjärtat, I början söker man bara efter en försvunnen person. Polisen kollar då bara igenom lägenheten och söker spår och tecken på ett försvinnande, inget annat...

"Jag vet, men hur fan kan dom ha missat en sån sak..."

Jo förstår du.. När polisen ..osv..osv..osv

Kram på dig !!
Citera
2020-05-27, 10:17
Medlem
Bollkalle19s avatar
Citat:

OM hon var svartsjuk så är det snarare han som har lärt upp henne. Om man läser smsen så verkar hon vara mellan självständig och behaga. Precis som en tonårstjej brukar vara.
Ena stunden gör hon allt hon kan för att bli älskad och ärad.
Andra stunden försöker hon vara självständig och ändra sin situation.

Jag är helt säker på att allt det här, är det klassiska. En snubbe som lindar en osäker, ung tjej runt sitt finger.
Och när tjejen tillslut vill bryta ut fri från kontrollen, så blir snubbens ego sårat och då inträffar dessa brott.

Endast tolkat från hans kontroll-sms. Allt från klädsel, umgänge och hennes vilja att pleasa honom när han ignorerar henne. It is a part of the game.
Citera
2020-05-27, 10:18
Medlem
Citat:

Det var Wilmas mamma som kom med informationen ang att Wilma gjort abort tidigare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in