2020-05-27, 09:35
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Lite oroande siffror på antal nyinlagda på IVA sista dagarna, känns som det står och väger nu om vi ska fortsätta nedåt eller om det tar ny fart igen.

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Citera
2020-05-27, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Risken för personer utanför riskgrupper att dö i Covid 19 är fullt jämförbar med risken att dö i trafiken valfritt år.

75 procent av de äldre som har dött har bott på vårdboende eller har haft hemtjänst.

Voila!...hur lätt är inte detta att åtgärda?

Kontinuerlig testning av vårdpersonal,säkra upp miljöer vid besök osv,osv.

Sverige skulle med mycket små medel och via enkla åtgärder kunna få ned det totala dödstalet i Covid 19 med 75 procent,och samtidigt kunna hålla ekonomin öppen och livskraftig.

Det är inte alls komplicerat.
Nästan lite elakt av dig att säga det så tydligt. Bryter det inte mot någon av sektens oskrivna regler?

"Coronaklubbens första regel: Säg inte att det går att stoppa pandemin. Coronaklubbens andra regel: Säg INTE att det går att stoppa pandemin."
Citera
2020-05-27, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Om du inte agerar likadant varje vinter är du också en massmördare.
Han är troligen en "massmördare" redan eftersom han genom alla sina år utan att tänk på det har spritt både det ena och andra farliga viruset och diverse bakterier till kreti och pleti.
Citera
2020-05-27, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Osunt grupptänkande

Historien är full av exempel på hur fenomenet grupptänkande har lett till negativa resultat och till och med riktiga katastrofer både i smått och i stort. Ett av de mer kända är USA:s misslyckade invasionsförsök på Kuba. I den så kallade Grisbuktsinvasionen 1961 kände sig planeringsgruppen oövervinnerlig, underskattade fienden och tog inte till sig information och varningar.

(....)

Borde det i arbetsgruppen på FHM finnas en ”djävulens advokat” som ifrågasätter förslag och tvingar till ytterligare omgångar diskussioner innan beslut fattas?

Mkt bra insändare idag i DN, av en psykolog och en läkare! Om det farliga i osunt grupptänkande och prestige, hos FHM och politiker. Läsvärt!

https://www.dn.se/insandare/sverige-kan-ha-fastnat-i-ett-osunt-grupptankande/
Eller så kanske det är det internationella samfundet som hamnat i ett osunt grupptänkande? Det här gick väldigt snabbt.

Det är inga utom Sverige som pratar öppet om bieffekterna av att stänga ner landet, eftersom det skulle bli en nagel i ögat på den egna strategin.

Sällan har jag sett så många människor på samma gång som lägger all sin kraft på att rättfärdiga sina val. Normalt sett rationella personer haussar overksamma dunderkurer, har en orealistisk bild av hur vaccin fungerar, och underhåller myten om att viruset inte skulle komma tillbaka.
Citera
2020-05-27, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
Kostnad för ensamkommande 2015 = 26 Miljarder.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/kostnaden-for-staten-26-miljarder

Som vanligt handlar allt om prioriteringar.

Och pandemiförberedelser och beredskapslager har inte varit prioriterat
Om vi antar en kostnad på 1.000 per test så hade 26 miljarder räckt till 26 miljoner coronatester.

Citat:
Coronatest för 1 000 kronor
https://www.svd.se/coronatest-for-1000-kronor--men-bara-till-stamkunder

Men man får de prioriteringar som man röstat för. Varsågoda.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Någon fler än jag som tror att regeringens och FHM plan för smittan grundades på en rad felaktiga premisser? Tänker på den att låta smitta ned befolkningen i "lagom takt", samt att smittan inte går att stoppa utan att det minst dåliga skulle vara att smitta ned befolkningen i lagom takt, att sjukvården ska få en chans att hinna med. Därigenom ska en immunitet byggas upp, då man tror att det kommer dröja alldeles för länge innan vaccin finns och att effekterna på samhället skulle vara alltför stora att stänga ned.

1) Man har underskattat dödligheten. De rapporter om cirka 1% dödlighet trodde man inte på. Man har trott på en kraftig underrapportering över antalet smittade. Därigenom har man dragit slutsatsen att dödligheten inte alls är 1%, utan snarare 0,1% och att bara de skröpligaste löper risk att dö (i princip).
Nu har det visat sig att dödligheten på 1% stämmer rätt bra. Bland annat från masstester från flera europeiska länder där man mätt dödlighet mot antalet smittade, som man ringat in mycket bra tack vara masstester. Sannolikt har man även överskattat hur länge en immunitet varar. Man tycks även ha bortsett från hälsoaspekterna på lång sikt för de som drabbats av denna dödliga smitta. Nedsatt lungfunktion bland annat och de rehab-kostnader som detta är förknippat med. För att inte tala om det mänskliga lidandet.

2) Spridningen i Sverige har man med hänsyn till punkt 1 kraftigt överskattat. Man har pratat om att 50% skulle vara smittade i slutet av maj. Visade sig vara 7,6% i den mest drabbade regionen Stockholm och inte ens 5% i resten av Sverige. Vi kommer alltså högst sannolikt inte att gå ur första vågen, innan vi går in i den andra.

3) Man har även dragit slutsatsen att viruset inte går att stoppa eftersom man kraftigt överdrivet smittsamheten, därför slutade man tidigt med isolering och smittspårning. Att det ändå går visar inte minst våra grannländer exempel på. Medan vi rapporterar hela busslaster med avlidna dagligen har de inte haft fall på flera dagar. När kluster med smittade dyker upp isolerar man och testar tills de visar sig virusfria. På så vis kan man öppna upp sina samhällen och det mesta i människors vardag kan återgå till någon form av normalitet. Det möjliggör också resande mellan regioner och tom utomlands till länder som tagit kontroll över smittan.

Hur Sverige ska kunna återgå till någon form av normalitet utan vaccin begriper inte jag. Hur äldre och andra riskgrupper ska kunna vistas ute i samhället igen, träffa släktingar och bekanta osv begriper inte jag. Just nu får man känslan av att vi i Sverige befinner oss i någon form av lågintensivt krig. Det känns som att Sverige tagit någon slags bekväm medelväg, som kanske på ett sätt vara bekväm till en början (om uttrycket tillåts), men nu ser vi baksidan med denna strategi. Vi blir en isolerad ö i resten av Europa. Och som jag skrev innan. Det här lär pågå till vi har ett vaccin. Hur många som dött innan dess vet jag inte, men befarar att det kommer bli massivt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Lite oroande siffror på antal nyinlagda på IVA sista dagarna, känns som det står och väger nu om vi ska fortsätta nedåt eller om det tar ny fart igen.

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Ja. Det som oroade mig än mer var det att igår (tror jag det var), så pratade de på PK om att antalet inlagda på vanliga covidvården hade ökat, från 1400 till 1500. Det är inte heller ett bra tecken. Men vi skall hoppas att det bara är en tillfällighet och inte någon fortsatt trend.
Citera
2020-05-27, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Det bästa är ju att vi kan kolla det Jag trycker på ditt nick och kollar vad du skrivit och så trycker jag på mitt och ser vad jag skriver.
:
Du skrev nyss att jag hade haft 110% fel och Giesecke hade 120% fel hur menar du att det är fakta och rätt av dig?
Citera
2020-05-27, 09:51
Medlem
Bananarmens avatar
Snus "kanske" skyddar mot Corona. Men vem har sponsrat dessa forskningar? Är det månne tobaksindustrin? Kan man inte se detta någonstans?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3JyKq9/forskare-snus-kan-skydda-mot-corona
Citera
2020-05-27, 09:52
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Nu ska jag lägga in en rejäl prilla.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3JyKq9/forskare-snus-kan-skydda-mot-corona
Ja-hoppingivande att åtminstone en ovana kan vara en bra vana i dessa tider. Litet skeptisk dock.
Citera
2020-05-27, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Eller så kanske det är det internationella samfundet som hamnat i ett osunt grupptänkande? Det här gick väldigt snabbt.

Det är inga utom Sverige som pratar öppet om bieffekterna av att stänga ner landet, eftersom det skulle bli en nagel i ögat på den egna strategin.

Sällan har jag sett så många människor på samma gång som lägger all sin kraft på att rättfärdiga sina val. Normalt sett rationella personer haussar overksamma dunderkurer, har en orealistisk bild av hur vaccin fungerar, och underhåller myten om att viruset inte skulle komma tillbaka.

Förstår inte hur du menar. Har inte alls sett samma hjärntvättade one track mind i andra länder, faktiskt. Har sett många ifrågasättanden av egna linjen i flertalet länder, både Norge och USA kommer upp vid en spontan tanke på det hela.

Däremot här är det läskigt sekteristiskt. Precis som artikeln talar om. Men du verkar tyvärr tillhöra "sekten" av dina inlägg att döma, och det ligger därför i sakens natur att du aldrig kommer erkänna det. Som någon skrev här inne, Corona Club. Antar att first Rule of Corona Club is, never talk about Corona Club...
Citera
2020-05-27, 09:55
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Giesecke killgissar som vanligt. Han killgissade om flockimmunitet och det visade sig vara fel.
Han kan inte ens få rätt im Sveriges siffror hur ska han gissa andra länders dödsfall om ett år ?!
Lyssna inte på Giesecke, han brukar prata över sin insikt.
Norges dödsfall kommer inte att stiga av den enkla anledningen att antal smittade sjunkit markant. Det finns ingenting som tyder på att det ska stiga.
Hm ja kanske Sverige borde byta taxichaffis nu- Giesecke och Tegnell styr ratten mot något som ser riktigt otäckt ut. Samtidigt uppbär ju Giesecke miljonlön så hans kunskap är tydligen högt värderad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in