2020-05-26, 23:54
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattgrabben
Seriöst, vem orkar bry sig längre? Dom flesta har börjat tröttna att höra skiten, det drabbar en sån liten jävla del så. Och folk som fortfarande diskuterar detta eller oroar sig, och lever försiktigt med allt vad det innebär - så undrar jag hur många av dom som fått hjärnblödning, hur man orkar, över en sådan skitgrej somsagt.

För egen del bryr jag mig knappt längre. Mindre och mindre för varje dag i alla fall.

Däremot tänker jag fortsätta följa de allmänna rekommendationerna vad gäller social distansering, att vara hemma från jobbet om jag är sjuk osv.
Citera
2020-05-26, 23:54
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Bara i Sverige har de haft 5 månader med större dödlighet under 2000-talet. Således denna influensa är inte ens allvarlig på riktigt. MEN!!! FOLK HÄR SKITER NER SIG OCH UNDRAR OM FISKEN HAR CORONA. Jävla bönder va rädda och obildade ni är på denna bajsnödiga sida
Men va f_n.
Vi har ju stängt ner halva landet.
Hur många hade dött annars?
Hur mycket var nedstängt de 5 månaderna som du refererar till?

Alltså dina "argument" gör att man tappar tron på (delar av) mänskligheten.
Citera
2020-05-26, 23:57
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Känner inte att det är min uppgift att skydda Gotland men hade jag bott där och inte levt på turism hade jag kanske ställt mig i hamnen med en fackla och en högaffel.

Vidare undrar jag hur många i denna tråd som klankar ner på FHM men själva skiter i deras råd?

Det undrar jag med, jag är i lockdown så jag vet inte. Men jag håller inte med dem,det ska vara tvingande, inga halvmessyrer! Håll käften och gör som du blir tillsagd, annars tvingar vi dig! Svårare än så är det inte! Det är inte för min skull, utan för din!
Citera
2020-05-26, 23:58
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Bra idé. Vi kan lösa detta om vi vill.

Det är ju rena skämtet att vi är det enda landet i världen som inte får till masstestning.

Ja det är ett skämt, jag gillar inte att vara ett skämt!
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Spännande! I Bronx har 0.3 procent av befolkningen dött hittills så då måste 100 procent där ha varit smittade nu.

Konstigt de får nya fall då...

(4400 döda på 1.4 miljoner i Bronx enl https://www.worldometers.info/coronavirus/usa/new-york/ )
Det här är ju ett minst sagt intressant statistiskt ögonbrynshöjande argument.

Är det befolkningen boende i Bronx eller personer som avlidit på sjukhusen i Bronx de mätt? Wow...

*känner att jag måste rota i det där*
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Fast just nu är ju rekommendationen att man INTE ska åka mer än två timmar bort från där man bor vilket innebär att ingen kan åka till Gotland med båt. 99% i denna tråd hatar ju FHM men frågan är hur många som skiter i denna rekommendation. Jag tycker man ska lyssna på vad experterna säger.

Problemet som jag påtalat hela tiden är att en himla massa folk struntar helt i "rekommendationer". Exempel:

Trots Folkhälsomyndighetens rekommendationer ökade resandet under Kristi himmelfärdsdag, enligt Telias rörelsemönster.
– Det är helt klart är en massiv ökning jämfört med veckan innan,

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/telia-kraftig-minskning-av-resandet-under-kristi-himmelfard

Så även om hela 50% skulle avstå så är det ändå 350.000 pers till Gotland över sommaren... Men men, den som lever får se.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Bara i Sverige har de haft 5 månader med större dödlighet under 2000-talet. Således denna influensa är inte ens allvarlig på riktigt. MEN!!! FOLK HÄR SKITER NER SIG OCH UNDRAR OM FISKEN HAR CORONA. Jävla bönder va rädda och obildade ni är på denna bajsnödiga sida

Suck- såna som du tar ju inte i beaktande att vi stängt ner.
Dödstalen hade varit ohyggliga utan det.
Månaderna du jämför med är ju helt öppna månader.
Förutom det dör ju mycket färre i andra smittsamma sjukdomar- än en gång tack vare restriktionerna
Citera
2020-05-26, 23:59
Medlem
På tre månader är det som att närmare fem Estonia-katastofer inträffat.
I augusti kanske vi har 8000 döda. I november 12 000.

Hur kan regering och myndigheter offra sin befolkning på det här sättet? Vi vet ju genom våra grannländer att det inte alls behöver vara så här!!

Lock-down i två veckor. Sedan testa, isolera, spåra. Jag förstår inte, det är inte för sent. Det gäller att minska antalet nya smittade.

Vi får ändå inte flock-immunitet.
Antikroppar bildas främst av de som varit mycket svårt sjuka.
Av de som får antikroppar verkar de bara "fungera" i 6 månader
Kroniska skador hos de som överlever.
Enorm belastning på eftervård
Sorg anhöriga. Landssorg.
Svenskar paria.
Turism uteblir.
Så mycket om viruset och dess konsekvenser som vi ännu inte känner till: typ påverkar moderkaka, sätter sig i mannens sperma även om frisk, verkar som kronisk typ HiV, Herpes. Kan sätta sig i hjärnan och andra organ.

Vad är då meningen med vår "släpp smittan loss-strategi"??
Citera
2020-05-27, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ja, det var ju det jag frågade. Jag misstänkte att det var så, men ordvalet för mig som engelsman blev lite tvetydigt så jag var tvungen att fråga. Ärligt menat.
Det är lite som när svenskar säger "I'll follow you home", det betyder inte alls vad många svenska menar.

Ser man till den ekonomiska effekten på ekonomin så har jag för länge sedan påpekat att den samlade expertisen inte är helt säker på att den svenska ekonomin klarar sig vid en internationell jämförelse - inte minst på grund av att andra länder brakar ihop å det grövsta. Korthus-effekten, du vet.

“ekonomiska effekten på ekonomin”

How is it a Swedish-speaking Thai that works for the English government cannot understand an Englishman? Is it because I don’t pepper my speech with the same slang I would if I was writing a grime track? Madness.

But yes, the GDP is predicted to “shrink” at the same rate as most of Europe. It’s obvious this cannot be claimed as an economical victory for Sweden. If you want to start looking at the 1% differences in worst-case GDP estimates, you might be able to swing it as a Pyrrhic victory; but one that cost thousands of lives, an ethical failure.
Citera
2020-05-27, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Bra idé. Vi kan lösa detta om vi vill.

Det är ju rena skämtet att vi är det enda landet i världen som inte får till masstestning.

Är det? Nä, jag tycker det följer ett mönster, där Myndigheter blir allt fler och får allt mindre gjort. Palme såg till att ta bort tjänstemannasvaret -75, sen var det fritt fram för sossarna att fylla ut med sitt folk i Myndigheterna, med ett tydligt mål, att behålla det politiska MAKTEN!!!!

Med en massa myndigheter som har olika "mål" ( läs uppdrag från Regeringen), som fungerar utmärkt när ingenting händer, men som är totalt oförberedda på skarpt läge.
Citera
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Men va f_n.
Vi har ju stängt ner halva landet.
Hur många hade dött annars?
Hur mycket var nedstängt de 5 månaderna som du refererar till?

Alltså dina "argument" gör att man tappar tron på (delar av) mänskligheten.

Men hur svårt ska det vara att förstå att lockdown är extremt samhällsfientligt. Ungefär 2 miljarder per dag, fullständigt i onödan. Bara svenska skitnödiga, räddhågsna idioter och ja naturligtvis fetton som bara vill vara instängda som tycker det är en bra idé.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
På tre månader är det som att närmare fem Estonia-katastofer inträffat.
I augusti kanske vi har 8000 döda. I november 12 000.

Hur kan regering och myndigheter offra sin befolkning på det här sättet? Vi vet ju genom våra grannländer att det inte alls behöver vara så här!!

Lock-down i två veckor. Sedan testa, isolera, spåra. Jag förstår inte, det är inte för sent. Det gäller att minska antalet nya smittade.

Vi får ändå inte flock-immunitet.
Antikroppar bildas främst av de som varit mycket svårt sjuka.
Av de som får antikroppar verkar de bara "fungera" i 6 månader
Kroniska skador hos de som överlever.
Enorm belastning på eftervård
Sorg anhöriga. Landssorg.
Svenskar paria.
Turism uteblir.
Så mycket om viruset och dess konsekvenser som vi ännu inte känner till: typ påverkar moderkaka, sätter sig i mannens sperma även om frisk, verkar som kronisk typ HiV, Herpes. Kan sätta sig i hjärnan och andra organ.

Vad är då meningen med vår "släpp smittan loss-strategi"??

Plus precis lika kraschad ekonomi som alla andras
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in