2020-05-26, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
Ja lämpligtvis under julisemestrarna annars sprids smittan från stockholmarna

Ja..men ville svenskene godtatt det, om dere hadde politikere som hadde tatt det skrittet? Èn ting er å stenge ned samfunnet når "alle andre" nasjoner stenger ned, men når alle andre åpner opp, og dere allerede har valgt en strategi som innebærer at mange har valgt hjemmekontor, ikke møtt barnebarn, mange har isolert seg lenge allerede....- hva da?

Hvor ille skal det bli før myndigheter faktisk går til det skritt å stenge ned samfunnet? Da må vel smitten øke mye igjen og sykehusene bryte sammen? Ikke minste må vel svenskene selv forlange endring. Det ser ikke ut til å skje med det første..og iallefall ikke fram til juli, hvis det ikke skjer en eksplosjon med smitte og død-
Citera
2020-05-26, 22:53
Medlem
Pantheraduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag litar på The Lancet som inte är "media" typ som kvällsblaskor, utan en högt ansedd medicinsk tidskrift, deras resultat bygger på vetenskapliga studier. Men det är bra att läsa på olika håll, absolut. WHO har dock tagit resultaten på allvar och slutat hastigt med testen med den medicinen, varför det finns all anledning att vara mkt försiktig.

Som behandling verkar inte HCQ vara så bra för dem "som behövde sjukhusvård". Men som profylax, så kan det vara en annan sak. Så studien i Indien riktade in sig på profylax, vilket antyder den kan vara till viss del effektiv (som profylax/ ej behandling), om de nu ger den som rekommendation till vårdpersonal (förstås under kontroll).
Citera
2020-05-26, 22:54
Medlem
Källa: Scmp.com
The novel coronavirus uses the same strategy to evade attack from the human immune system as HIV, according to a new study by Chinese scientists.
Virologist Zhang Hui and a team from Sun Yat-sen University in Guangzhou also said their discovery added weight to clinical observations that the coronavirus was showing “some characteristics of viruses causing chronic infection”.
Citera
2020-05-26, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Geseicke får 1 miljon för att stå och ha fel hela tiden.
Fel? Inte så många på det stora hela jämfört med alarmisterna som blåst upp och spruckit vid det här laget.
Citera
2020-05-26, 22:56
Medlem
Dagens resultat smittade i norden.
Sweden: 579
Denmark: 41
Finland: 29
Norway: 10
Citera
2020-05-26, 22:56
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Tegnell förnekar ju att det finns några kluster:

Tegnell: Tiden med smitta i kluster har redan passerat .

Jag tror han har rätt delvis och Olsen har rätt delvis, i detta. Senast jag tittade på spridningen över Stockholm så kunde man fortfarande se mkt fler fall i några utsatta förorter. Dock hade det ändå fått mer spridning till de andra stadsdelarna. Så en tolkning är att det håller på att gå över från kluster, till mer utbredd samhällsspridning. Även om det sker lite segt för att en del fortfarande är försiktiga.

Men om man inte skall skärpa några restriktioner, och om man inte skall göra som Tove Fall föreslår och masstesta de med symtom. Vad är då vägen framåt?

Skall vi bara lita på att sommaren slår ut viruset nu. Och om det kommer en till våg i höst, vad är planen då.. Jag tycker det känns så oansvarigt att ha en sån här "sportkommentator"-roll, där allt får bli som det blir. Gaah, blir galen på sånt... Det skulle inte "flyga" på mitt jobb, då skulle många oskyldiga ha dött i onödan, kan jag säga...

https://omni.se/tegnell-tiden-med-smitta-i-kluster-har-redan-passerat/a/pLq3gG
Vad nån annan än säger så är det nåt fel med det.
Citera
2020-05-26, 22:57
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Norge har haft 31 dödsfall för Corona den senaste månaden.
Sverige visar 80 dödsfall det senaste dynet.
Om den skillnaden inte visar att FHMs strategi varit och är felaktig vad är det som behövs för bevis då ?
Det räcker med 100 dödsfall per dag. Nu behövs det en ändring av den felaktiga strategin.

Det behövs inga fler bevis, Sverige har misslyckats. Frågan är, vad gör vi nu? Vi kan ju inte bara lägga oss ner och dö. Jag säger testa, testa och testa, samt isolera.
Citera
2020-05-26, 22:57
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
"Vi släpper det " - Del 2

Under tisdagen berättade dock Folkhälsomyndigheten att rekommendationerna för människor över 70, om att inte träffa barnbarn och undvika sociala kontakter, ligger fast.

Jag såg det, jag har ingen kommentar faktiskt.

Du har ju tidigare sagt att du träffat dina barnbarn, kommer du fortsätta göra det?

– Det får jag fundera på, säger Johan Giesecke.

I artikeln framkommer även att Giesecke kan tjäna upp till en miljon på sin rådgivning åt FHM.

https://www.expressen.se/nyheter/folkhalsomyndigheten-kan-betala-giesecke-en-miljon/

En miljon omsättning på ett år, då har han en hög timpenning, det är mycket bra pengar för han jobbar nog knappast 40 timmar i veckan åt FHM.

Giesecke, Tegnell och Carlson, vilket grabbgäng som har befolkningens liv i sina händer,

Giesecke anställde Tegnell, nu anlitar Tegnell Giesecke, med Carlsons överinseende - och hur bra gör de sitt jobb egentligen förutom att de får bra betalt med skattemedel?

Giesecke sa i SVT att viruset lever "i princip en minut" på hårda ytor som plast och metall, samtidigt var informationen på WHO 72 timmar,

Tegnell har förnekat presymptomatisk/asymptomatisk smittspridning konsekvent trots internationella forskningsrön,

Sverige har flest döda i världen beräknat utifrån befolkningsmängd,

nu mår jag faktiskt illa på riktigt.

EDIT: bra jobbat Expressen!
Senast redigerad av gloffgloff 2020-05-26 kl. 23:10.
Citera
2020-05-26, 22:58
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Fel? Inte så många på det stora hela jämfört med alarmisterna som blåst upp och spruckit vid det här laget.
?
Så du menar på fullaste allvar att en högavlönad ”expert” inte behöver ha mer rätt än Conny i Hökarängen??
Du är fan u mig sinnesslö
och i vad har dåren Giesecke haft rätt ? exempel tack
Citera
2020-05-26, 23:03
Avstängd
Citat:
Intressant om åldern som enda riskfaktor

Vi har tittat på de som var friska och inte hade några andra riskfaktorer än ålder och då kan vi se att det finns en klar korrelation mellan ålder och risk. Den ökar successivt med åldern hela tiden, från 50-årsåldern och uppåt och redan vid 70–75 börjar den gå brantare uppåt för att vika av ordentligt i 80-årsåldern, säger Anders Tegnell.

Det kan alltså vara klokt att vara försiktig redan från 50 års ålder. Det här går lite i linje med den kvinnliga IVA-läkaren som redan tidigt gick ut med att hon var så förvånad att det var så många friska som drabbades och hamnade på IVA.

Lite skönt även att det stigmatiserande "det är bara feta som drabbas" och dylikt, sannolikt kan avskrivas.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/tegnell-for-fullt-friska-ar-alder-en-riskfaktor-i-sig/

De flesta som behöver intensivvård är praktfetton.
Citera
2020-05-26, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Flockimmunitet, dvs en immunitet på över 60 procent av befolkningen går inte att åstadkomma utan hjälp av vaccin.

Däremot så bromsar en immunitet på mellan 25 och 30 procent smittspridningen. Ca 40 procent minskar den ytterligare och ca 50 procent får den nästan helt upphöra.

Ja, och..? Det var ju inte riktigt det faktumet mitt inlägg handlade om. F.ö. beror immuniteten i en population på smittans Rnoll värde, det är inte generellt så som du säger, det varierar med olika smittor.
Citera
2020-05-26, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Problemet är ett fundamentlistikt FHM som med sin Advisor Giesecke som anser att smittn ska spridas

Ja men jag undrar, vågar verkligen regeringen stå för det, om de släpper över hundratusentals personer till Gotland, med deras lilla enda sjukhus på ön... Och i princip hela befolkningen där osmittad. Med den stora risk det innebär för en veritabel "slakt"... Ja, kanske att de gör det, att de "bettar" allt på ett kort, dvs. att sommaren gör att viruset trivs mindre bra.

Men jäklar vilken gambling, riktig rysk roulette! Jag bävar för vad som kan hända där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in