2020-05-26, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Nej, flockimmuniteten är inte orsaken, längre. De har ju gett upp den eftersom det inte funkar. Men man tänker ändå inte ändra linje. fler måste få dö.

Bistånd hit och bistånd dit. Det är, och har alltid varit, lönslöst, svårt och meningslöst, att sätta kostnaden för bistånd mot någon annan kostnad.

Däremot kan man fundera på varför en humanistisk stormakt, som Sverige, som värnat livet för miljoner flyktingar "en människas liv har inget pris", helt plötsligt kan acceptera en massdöd. Bara för att spara några kronor.

ok, man trodde på flockimmunitet. Kunde ha funkat, ok, då an man offra några tusen, för att rädda en miljon.

Men nu vet man att det inte funkar. Jag anser att Sverige har ca 2-4 dagar på sig att ändra strategi fullständigt. Annars blir eftervärldens dom hård

Vi har ingen strategi.
Agerandet, eller brist på det, är ett resultat av att vi inte har några resurser, att stora delar av vårt splittrade samhälle inte kan hantera en hårdare hållning och genusförgiftning.
Citera
2020-05-26, 22:28
Medlem
Intressant om åldern som enda riskfaktor

Vi har tittat på de som var friska och inte hade några andra riskfaktorer än ålder och då kan vi se att det finns en klar korrelation mellan ålder och risk. Den ökar successivt med åldern hela tiden, från 50-årsåldern och uppåt och redan vid 70–75 börjar den gå brantare uppåt för att vika av ordentligt i 80-årsåldern, säger Anders Tegnell.

Det kan alltså vara klokt att vara försiktig redan från 50 års ålder. Det här går lite i linje med den kvinnliga IVA-läkaren som redan tidigt gick ut med att hon var så förvånad att det var så många friska som drabbades och hamnade på IVA.

Lite skönt även att det stigmatiserande "det är bara feta som drabbas" och dylikt, sannolikt kan avskrivas.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/tegnell-for-fullt-friska-ar-alder-en-riskfaktor-i-sig/
Citera
2020-05-26, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
Vi måste stänga landet nu! Annars tar skiten aldrig slut här....

Det kommer knappast att ske, av flera skäl, det viktigaste är politiskt, inte en chans att Regeringen tar ett sådant beslut nu, förutsatt att platån ligger kvar eller sakta dalar, vilket är troligast ( skulle det skena med fall, då kanske...).
Citera
2020-05-26, 22:31
Medlem
Pantheraduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
New research published in The Lancet on Friday found that hydroxychloroquine and chloroquine has ‘no benefit’ for coronavirus patients, and could even increase the risk of heart arrhythmias and mortality.

https://healthpolicy-watch.org/hydroxychloroquine-may-cause-more-harm-than-benefit-to-covid-19-patients-says-new-lancet-study/

The World Health Organization says it is temporarily halting its clinical trials that use hydroxychloroquine to treat COVID-19 patients over published concerns that the drug may do more harm than good.

https://www.npr.org/sections/coronavirus-live-updates/2020/05/25/861913688/who-halts-hydroxychloroquine-trial-over-safety-concerns?t=1590523281898

Ganska omstridd medicin, kan vara farlig enligt The Lancet och WHO.

Angående rapporter och media, så säger de olika om HCQ. För att bilda sig en uppfattning, så kan man försöka läsa information från flera håll.

I Indien så utökar de rekommendationen med HCQ som profylax, så att de som jobbar inom hälsovård, men inte inom COVID 19, skall rekommenderas att använda den medicinen. Men det skall göras kontrollerat.

https://www.ndtv.com/india-news/covid-19-centre-expands-hydroxychloroquine-as-prophylactic-for-healthcare-other-frontline-workers-22 33695

Ibland är jag skeptisk till media och rapporter, av vissa skäl (och erfarenhet), utan man får dra slutsatser själv eller lita på intuition och inte bara läsa in.

Det kan av vissa skäl bli brist på den medicinen, men om den nu hjälper som just profylax, är inte jag rätt person att uttala mig om.
Citera
2020-05-26, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Ingen vet om just 0,3 stämmer, och det är ganska meningslöst att räkna på totalsiffran, eftersom dödligheten i olika grupper skiljer enormt. Den skulle kunna var uppåt 20% ( kanske mer eller mindre) bland 70 + smittade, och långt under 0,1 % bland 70-.

Vidare skiljer det också sannolikt mycket mellan olika socioekonomiska områden, så det är i princip omöjligt att beräkna någon parameter med hjälp av andra. Siffrorna i Bronx är förmodligen inte överförbara till oss, andelarna skiljer sig säkert åt ganska mycket.....
https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex-demographics/
70-79år 8% 80 plus 15%
Har postat detta innan om alla blir smittade i Sverige så fick jag det till 200000 döda men då ska alla över 70år smittas.
Citera
2020-05-26, 22:33
Medlem
"Vi släpper det " - Del 2

Under tisdagen berättade dock Folkhälsomyndigheten att rekommendationerna för människor över 70, om att inte träffa barnbarn och undvika sociala kontakter, ligger fast.

Jag såg det, jag har ingen kommentar faktiskt.

Du har ju tidigare sagt att du träffat dina barnbarn, kommer du fortsätta göra det?

– Det får jag fundera på, säger Johan Giesecke.

I artikeln framkommer även att Giesecke kan tjäna upp till en miljon på sin rådgivning åt FHM.

https://www.expressen.se/nyheter/folkhalsomyndigheten-kan-betala-giesecke-en-miljon/
Citera
2020-05-26, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pantheradus
Angående rapporter och media, så säger de olika om HCQ. För att bilda sig en uppfattning, så kan man försöka läsa information från flera håll.

I Indien så utökar de rekommendationen med HCQ som profylax, så att de som jobbar inom hälsovård, men inte inom COVID 19, skall rekommenderas att använda den medicinen. Men det skall göras kontrollerat.

https://www.ndtv.com/india-news/covid-19-centre-expands-hydroxychloroquine-as-prophylactic-for-healthcare-other-frontline-workers-22 33695

Ibland är jag skeptisk till media och rapporter, av vissa skäl (och erfarenhet), utan man får dra slutsatser själv eller lita på intuition och inte bara läsa in.

Det kan av vissa skäl bli brist på den medicinen, men om den nu hjälper som just profylax, är inte jag rätt person att uttala mig om.

Jag litar på The Lancet som inte är "media" typ som kvällsblaskor, utan en högt ansedd medicinsk tidskrift, deras resultat bygger på vetenskapliga studier. Men det är bra att läsa på olika håll, absolut. WHO har dock tagit resultaten på allvar och slutat hastigt med testen med den medicinen, varför det finns all anledning att vara mkt försiktig.
Citera
2020-05-26, 22:37
Medlem
Stones avatar
Time Renault ich Peugeot klarer inte av tre månaders bortfall. De har alltså inget sparat kapital dessa jätteföretag. Att äga företag är att vara beroende av staten. Bara att smälla på skyhöga skatter så Fransoserna får tillbaka sina pengar.
Citera
2020-05-26, 22:38
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Lol, först avfärdar du alla uppgifter ifrån FMH med att det "spelar ingen roll", sedan försöker du att ändå att bygga din argumentation på uppgifter just från FHM,. Du ser inget problem med det?

Sedan förstår jag inte varför du har så svårt att räkna bakåt ifrån den nuvarande vecka 22 för att förstå att mycket har hunnit hända sedan vecka 13-15.

FHM är, som jag tidigare skrivit i inlägg, inga propagandister. De arbetar med ordentliga säkerhetsmarginaler och med försiktighet när de uttalar sig. Det gör jag inte här, och nästan ingen annan här heller för den delen.

Äpplen och päron.

Jag lyssnar inte på FHM, men sakargumentet handlade dock om vad de presenterade.

Varför räknar du från v13? Kan du peka ut vart FHM har ens sagt det. De säger klart och tydligt att proven är från V 18 (27 April) och beskriver läger under ett par tidigare veckor, som mitten av April.

Vart får du v 13-15 ifrån?

Försiktighet och säkerhetsmarginaler?

De har presenterat fel dödssiffra dagligen på deras PK, de blir förvånade för alla motfrågor som de utländska journalisterna frågar, t ex varför har Sverige flest döda per capita per dag, vilket de stod som stolpskott och inte visste.

Hur kan man ens skydda FHM?
Citera
2020-05-26, 22:38
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ingen utväg?

Epidemiologiprofessor Tove Fall tycker att Sverige bör ”vässa målet” – och satsa på att ”trycka ner” coronasmittan.

Nu svarar Anders Tegnell:

– Har man väldigt många i samhället som har sjukdomen blir det väldigt många man måste testa och extremt många man måste isolera på olika sätt, och det är inte riktigt genomförbart,

Nähä men vad är alternativet då? Ska det bara fortgå över sommaren, eller hur ser planen ut... Kommer det "självdö" rakt av, eller vad är tanken?? Man blir så less på att "inget går" att genomföra enligt FHM.

https://www.expressen.se/nyheter/tegnells-svar-om-att-trycka-ner-smittan-inte-riktigt-genomforbart-/

Bara för att nåt är svårt och dyrt betyder inte att man kan strunta i det,

ta en oljeläcka t ex,

stränderna måste saneras. Punkt.

Eller en skogsbrand.

Kostnaden är inte statsepidemiologens beslut,

han styr inte landet och har inte till uppgift att väga de utrikespolitiska, nationalekonomiska och inrikespolitiska konsekvenserna,

anser jag.
Citera
2020-05-26, 22:39
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stukas
Konstaterar att idioterna blir färre i tråden, vilket är bra. Då får vi en vuxen diskussion, men vissa hjärndöda vägrar lämna. Tänker på rövhålsbiffen mm.

Ja, Tegnell har gjort så mycket fel så att inte ens de värsta förnekarna kan försvara mördaren längre.
Citera
2020-05-26, 22:39
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Bältros är farligt i nivå men covid19. Det finns dock vaccin mot vattkoppor. I backspegeln så hade det nog varit bättre att ge min son vaccin än att vabba i 3 veckor.

Min poäng är att flockimmuniteten inte skyddar så bra som folk verkar tro. Om det vore fallet så skulle ingen få vattkoppor som är i nivå med smittsamheten för covid19.

Vattkoppor som orsakas av Varicella virus är mycket mer smittsammare än COVID-19. Dock har jag inte hört att någon dör av vare sig vattkoppor eller bältros. Däremot har bältros en väldigt smärtsam symptombild......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in