2020-05-26, 21:36
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
I don’t think it’s a parody, it seems to be taking the mantra of “ignorance is strength” pretty seriously.

"ignorance is bliss" ?
Citera
2020-05-26, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Vi tar pengar från politiker och andra myndigheter som orsakar kostnader på grund av felaktiga beslut.

Helt rätt!
Citera
2020-05-26, 21:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Som vilka då?

Vilka grupper har gjort mer i Coronakrisen?

Ge pengarna till anhöriga som fått se sina kära dö. För att Sverige tvunget skulle hålla igång "ekonomin".

På bekostnad av våra liv. Så ska det tydligen läggas pengar nu på sjuksköterskor. Helt otroligt bakvänt.

Då finns det pengar och ekonomi helt plötsligt.

Norge och Danmark har haft NOLL döda i flera dagar nu. Vad är det för fel på Sverige`???

Varför stoppar man inte dödandet? Istället för att lägga förslag om 500 kr till sjuksköterskor?
Citera
2020-05-26, 21:38
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff

Vilka grupper har gjort mer i Coronakrisen?

Kapitalisterna, de har verkligen ansträngt sig för att hjälpa till, avböjt subventioner, skänkt utrustning, erbjudit hjälp.
Citera
2020-05-26, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Frågan är gällande kostnaden eller om det är gratis bara man får en remiss.
Nej, det är inte gratis trots remiss.
Man måste betala ändå.
Jag har hört att vissa arbetsgivare inom vård betalar för sina anställda.
Citera
2020-05-26, 21:39
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Du har nog grava läsproblem.

Citerar åt dig.

Det enda du klarar av är att undvika inlägg som motbevisar dig, skiter ur dig förolämpningar när du inser att du har fel och sedan fortsätter som att det aldrig har hänt.

Nej ,då. Men som FHM skriver så tar det några veckor att utveckla tillräckligt med antikroppar. Min utgångspunkt har varit just FHM:s uppgift om att man inte bör ta en antikroppstest förrän 14 dagar efter att symptomen upphört. Exakt var de kom med den: under någon presskonferens eller något de skrivit minns jag, tyvärr, inte.

Så om man bör räkna sju, åtta eller nio veckor tillbaka för att få reda på när de som hade tillräckligt med antikroppar vecka 17 smittades är iof viktigt och intressant. Men ännu viktigare är att inse att det hinner hända väldigt mycket under en pandemi under 7-9 veckor.

Sedan håller jag inte reda på alla inlägg i denna tråd. Det mesta är ju skräp, även om det också finns undantag. Bra i alla fall att du svarade med sakargument.
Citera
2020-05-26, 21:44
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Så...hur mycket pengar ska vi ge till denna vårdpersonal`? 500 kr? 2000 kr? 25000 kr?

Vem ska betala, är det jag, genom höjd skatt nästa år? Nej tack.

- Jag har redan besvarat din fråga. Avstå från att skicka extra pengar till andra länder. Där har du 380 miljoner kronor.

Vill du ha förslag på var man kan hitta ännu mer pengar, som skulle kunna gå till sjukvården?

Citat:
Visste, inte vårdpersonalen, att de möjligen kunde få arbeta med virus, okända sjukdomar, pandemier? Läste de inte om det i utbildningen?

- Nu har vårdpersonalen försatts i en situation som övergår det normala i vården. Därför förtjänar personalen ett lönekuvert som överstiger det normala.

Citat:
Inte en krona extra ska de ha menar jag. Det ingår i deras arbete. Ska vi hålla på och höja löner och dela ut pengar finns det grupper som förtjänar detta bättre.

- En engångs-bonus ökar inte dom långsiktiga lönekostnaderna.
Citera
2020-05-26, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
No, I said 7-9%, which is both of those scenarios put forward, not one of them. I don’t think they will come out of this better than Sweden, but I also don’t think Sweden will come out of this any better than its neighbors. Denmark’s central bank estimates a 3-10% contraction, so one can ask — is 1% of the GDP less in a worst case scenario for both countries worth celebrating?

It isn’t a victory. It cost thousands of lives and thousands of people crippled. I didn’t bring up the fact the economy is predicted to bounce back because that’s true of every country you mentioned above.

Will you now admit that your previous statement was wrong and that this wasn’t an economical victory for Sweden?

Jag tror det finns en hel del politik i denna prognos (observera prognos, inte fakta). Sverige är ju lite udda jämfört med de andra jämförbara länderna. De som gjort denna ytterst osäkra prognos vill ju inte att de länder som kört "lock-down" ska anses som sämre. Det är också ett sätt att lugna folket i dessa länder- "Titta på vår prognos, det blir inte bättre om vi gör som Sverige".
Folket i de flesta länder har ju vilja haft det som i Sverige under dessa 2 månader av lock-down. Det har ju kostat enorma summor varje dag.
Citera
2020-05-26, 21:45
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ge pengarna till anhöriga som fått se sina kära dö. För att Sverige tvunget skulle hålla igång "ekonomin".

På bekostnad av våra liv. Så ska det tydligen läggas pengar nu på sjuksköterskor. Helt otroligt bakvänt.

Då finns det pengar och ekonomi helt plötsligt.

Norge och Danmark har haft NOLL döda i flera dagar nu. Vad är det för fel på Sverige`???

Varför stoppar man inte dödandet? Istället för att lägga förslag om 500 kr till sjuksköterskor?

Jag tror du har rätt i att vårdpersonalen

hellre skulle ha kortare arbetspass,

jobba utan skyddsutrustning hela dan,

ha färre sjuka att ta hand om

och garanterad sommarsemester,

än en extra peng i lönekuvertet.

Nu fick de inte det, och de är den yrkesgrupp som tar smällen av pandemin,
Citera
2020-05-26, 21:47
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:

Inte en krona extra ska de ha menar jag. Det ingår i deras arbete. Ska vi hålla på och höja löner och dela ut pengar finns det grupper som förtjänar detta bättre.

Jag syns man kan börja med att se till att de har adekvat och tillräckligt med skyddsutrustning, det i sig skulle lyfta upp moralen. Det är ju fullständigt vidrigt det man har läst om.

Rena Chernobyl-takterna.
Citera
2020-05-26, 21:48
Medlem
"Nu behöver vi få lite mer smittspridning här"

https://twitter.com/realJohnny_S/status/1265180262629019648

Spara till rättegången.
Citera
2020-05-26, 21:50
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Det här med att Tegnell fått dödshot, känns ganska lägligt med tanke på att den svenska strategin börjar ifrågasättas. Man måste väl bygga sympati för Tegnell samtidigt som solidariteten måste öka.

Dödshot är dock inte okej, även fast jag ser Tegnell och regeringen som rent av onda.

Man märker att de börjar känna pressen nu!

Men det finns verkligen ingenting som rättfärdigar dödshot i det här fallet. Man får vara hur förbannad man vill på situationen - som vi egentligen inte vet om något land verkligen klarat sig ur - men att hålla på med sådana personliga attacker är ju helt sjukt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in