2020-05-26, 21:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Jag instämmer med föregående talare.

Vårdpersonalen förtjänar dessa slantar i lönekuvertet.

Kan man göra mer för att visa vårdpersonalen uppskattning? Kan man inrätta några extra platser på universitetens medicin-utbildningar, och tilldela dessa platser till sjuksköterskor som presterat imponerande arbetsinsatser under Covid-19-epidemin? På så sätt skulle sjuksköterskorna komma framåt i karriären, och Sverige skulle få fler läkare i vården. Utbildningarna skulle erbjudas gratis, utan att sjuksköterskorna behöver skuldsätta sig med studielån.

För att betala detta, så kan regeringen sluta att skicka ännu mer pengar till utlandet. Det är oförskämt mot svenska folket att skicka 380 miljoner kronor extra till andra länder, samtidigt som landets egna medborgare ligger döende på överbelastade sjukhus. Låt dessa 380 miljoner kronor istället tillfalla sjukhusens personal.

Så...hur mycket pengar ska vi ge till denna vårdpersonal`? 500 kr? 2000 kr? 25000 kr?

Vem ska betala, är det jag, genom höjd skatt nästa år? Nej tack.

Visste, inte vårdpersonalen, att de möjligen kunde få arbeta med virus, okända sjukdomar, pandemier? Läste de inte om det i utbildningen?

Inte en krona extra ska de ha menar jag. Det ingår i deras arbete. Ska vi hålla på och höja löner och dela ut pengar finns det grupper som förtjänar detta bättre.
Citera
2020-05-26, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Ett mycket bra beslut:
Vårdanställda får extrapengar för vård av covid-19-patienter

500 kronor extra per arbetspass. Västra Götalandsregionen inför en extra ersättning till medarbetare som arbetar i skyddsutrustning med covid-19-patienter på regionens sjukhus.

Ersättningen, som införs retroaktivt från den 1 april och fram till 30 juni, gäller för arbetspass på enheter med inneliggande covid-19-patienter.
https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2020/05/26/vardanstallda-far-extrapengar-for-vard-av-covid-19-patienter/

Visserligen är summan per arbetspass alltför låg men något är mycket bättre än inget i detta fall.

Våra hjältar som riskerar sina liv och sin hälsa i sitt arbete bör gratifieras rikligt.
Det är inga pengar. Sjuksköterskorna har varit underbetalda i 30 år.
500kr per pass betalar de för att hålla folk kvar över sommaren.
Dubbla löner under sommaren skulle kanske hjälpa.
Citera
2020-05-26, 21:29
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Så...hur mycket pengar ska vi ge till denna vårdpersonal`? 500 kr? 2000 kr? 25000 kr?

Visste, inte vårdpersonalen, att de möjligen kunde få arbeta med virus, okända sjukdomar, pandemier? Läste de inte om det i utbildningen?

Inte en krona extra ska de ha menar jag. Det ingår i deras arbete. Ska vi hålla på och höja löner och dela ut pengar finns det grupper som förtjänar detta bättre.

Som vilka då?

Vilka grupper har gjort mer i Coronakrisen?
Citera
2020-05-26, 21:29
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81

Vi tar pengar från politiker och andra myndigheter som orsakar kostnader på grund av felaktiga beslut.
Citera
2020-05-26, 21:30
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Sverige har flest rapporterade dödsfall i Covid-19 per capita idag.

Med Covid-19 alltså. Knappelunda på grund av
Citera
2020-05-26, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Giesecke om att vi kommer att få hålla på i flera år. Då jag ser detta så tänker jag att vi borde haft jävligt hårda restriktioner redan från början. Jävligt mycket spårning från första början men nu får vi dras med Giesecke-modellen som var fel från början.

https://twitter.com/realJohnny_S/status/1265180262629019648
Ja, idioten byter sin prognos som han byter skjorta.
Vem lyssnar längre på vad han har att säga ?!!
Citera
2020-05-26, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Nu valde du dels worst case scenario plus att du bommade att det blir tillväxt 2021. Menar du på fullaste allvar att du tror england, spanien, italien och frankrike kommer komma ur detta bättre? Usa har enormt hög arbetslöshet jämfört med sverge.

No, I said 7-9%, which is both of those scenarios put forward, not one of them. I don’t think they will come out of this better than Sweden, but I also don’t think Sweden will come out of this any better than its neighbors. Denmark’s central bank estimates a 3-10% contraction, so one can ask — is 1% of the GDP less in a worst case scenario for both countries worth celebrating?

It isn’t a victory. It cost thousands of lives and thousands of people crippled. I didn’t bring up the fact the economy is predicted to bounce back because that’s true of every country you mentioned above.

Will you now admit that your previous statement was wrong and that this wasn’t an economical victory for Sweden?
Citera
2020-05-26, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Samma krisavtal som gäller för IVA-personal bör gälla alla vårdarbetare som arbetar med covid-19 patienter/boende: Dubbelt betalt vid kris.
Citera
2020-05-26, 21:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.

Vansinnigt. De här pengarna finns inte. karolinska skulle ju säga upp 800 pers strax innan corona. Hur kan man nu ge 500 kr per pass?

Sjuksköterskor har bra betalt för det de gör. De flyttar inte direkt några gränser eller bryter ny mark. De gör samma, väl definierade arbetsuppgifter, dag ut och dag in.

För detta kan de tjäna riktigt hyggligt, speciellt med OB och övertid. De ska absolut inte ha 500 kr.
Citera
2020-05-26, 21:35
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Glädjande om asymptomatisk smittspridning.

Conclusion: In summary, all the 455 contacts were excluded from SARS-CoV-2 infection and we conclude that the infectivity of some asymptomatic SARS-CoV-2 carriers might be weak.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32405162/?fbclid=IwAR25MaLMSvZWPhX9kcMHQQzH932ZMLoBG0e5Eqn6 9_OkYFvYvDxta3oJ1yA

some asymptomatic SARS-CoV-2 carriers might be weak.

Förmodar att man kan ha olika mängd virus och att vissa asymptomatiska har lägre o vissa högre nivåer. Läste nån studie som påstod att 37 procent av smittspridningen skedde under asymptomatiska perioden i snitt.
Citera
2020-05-26, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann
Ja jag börjar mer och mer få känslan av att Sverige är en dålig parodi från boken 1984. War is freedom osv. Lämna det sjunkande skeppet!

I don’t think it’s a parody, it seems to be taking the mantra of “ignorance is strength” pretty seriously.
Citera
2020-05-26, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag gissar att det är den här personen/händelsen som avses?

https://www.dw.com/en/spike-in-south-korean-infections-linked-to-one-mans-night-out/a-53384855

Tack, det verkar vara den, ja. Borgmästaren slog till direkt, totalavstängning av ställen där människor umgås lite närmare och rörligare på små ytor. Vi är ju inte där ännu, utan "glider fram" på någon sorts platå, och jag förstår ärligt talat inte hur FHM ska ha någon större framgång med smittspårning i detta läge, med många smittade.

Men, eftersom de sagt att de bara ska jobba efter vetenskapligt belagda metoder, finns det säkert någon studie bakom deras ändrade stategi.......fortsättning följer....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in