2020-05-26, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Oj, du hittade en skola. Hur många skolor kan det finnas i Sverige tro...

Tja, jag skrev redan ett relevant svar på det i samma inlägg du citerade, ditt sossetroll.

Edit: Jag svarade dessutom på ett av dem tidigare i tråden också, där jag citerar till en artikel där flera fall nämns.
Senast redigerad av Inte-nog-PK 2020-05-26 kl. 21:12. Anledning: Edit
Citera
2020-05-26, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Vad vill du visa med den där? De 80 dog inte idag eller igår om du tror det.

Jag svarade på ett av dina halvdussin inlägg där du påstod att det har dött i genomsnitt 20 personer per dag senaste veckan.
Citera
2020-05-26, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Handlar väl mer om att ingen kritiserar nuvarande strategi för att det råder borgfrid under pandemin.

Diskussionen kommer dock efteråt.

Ja och nej.. Man har haft intervjuer med samtliga och hållt med ändå om strategin. Även om man påpekat brister. Men de sitter i att partierna saknar detalj kunskap om tjänstemännens ansvar och hur rörigt systemet är..

Sen är problemen mer mycket mångsidigare än något enskilt parti eller partier. Vårt system, våra olika myndigheter ansvar, den skyller på den, den andre på andre.. nån får sparken.. Ingen är ansvarig. De blir dålig styrning överallt..

De är för rörigt för svårt och oftast behövs det att allvaret redan skett innan man gör något åt saken.

Jag hade önskat att staten tar över vården helt.. Regioner och kommuner funkar inte.
Senast redigerad av rawjudge 2020-05-26 kl. 21:13.
Citera
2020-05-26, 21:10
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Spännande! I Bronx har 0.3 procent av befolkningen dött hittills så då måste 100 procent där ha varit smittade nu.

Konstigt de får nya fall då...

(4400 döda på 1.4 miljoner i Bronx enl https://www.worldometers.info/coronavirus/usa/new-york/ )
The CDC estimates that the CFR for COVID-19 falls to 0.05 percent among people younger than 50 and rises to 1.3 percent among people 65 and older. For people in the middle (ages 50–64), the estimated CFR is 0.2 percent.
Citera
2020-05-26, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Tack.
Mycket intressant. Jag ser dock direkt ett problem med artikeln i sig och i synnerhet med artikelns författare (Jonas Ludvigsson på Karolinska) som varit, och är, aktiv i den politiska debatten med ett ganska uppenbart BIAS. Det blir ofta inte bra när forskare är aktiva politiskt. Detta då forskningens interna validitet har en tendens att bli hotad. Jag skulle säga att Jonas tillhör det absoluta akademiska A-laget bakom den politiska elit som med näbbar och klor försvarar beslutet att i Sverige inte stänga skolorna.

I artikeln ovan - vars referenslista är en guldgruva - kan man t.ex. läsa hur man gjort ett godtyckligt urval av papper som sedan studerats närmare. Man anger varken på vilka grunder man gjorde det urvalet eller lämnar uppgifter om vilka papper som valdes bort. Hade jag skrivit en liknande artikel hade jag inte ens blivit publicerad.

Men som sagt, mycket intressant och massor av bra argument. I synnerhet om man anser att det är värt att ta risken att ha skolorna öppna under en pandemi. Dock måste man konstatera att även om risken är liten - och majoriteten har nog insett att risken ÄR liten - så är det dock förenat med en viss risk att bedriva skolverksamhet under de epidemiska förutsättningarna som råder.

Håller helt med att de kan vara så.
Citera
2020-05-26, 21:12
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inte-nog-PK
Jag svarade på ett av dina halvdussin inlägg där du påstod att det har dött i genomsnitt 20 personer per dag senaste veckan.
Vill bara påpeka att du behöver inte dammsuga tråden på mina inlägg och svara på alla. Tror ingen är intresserad av att du kallar mig sossetroll och liknande i 10-20 inlägg efter varandra.

Jag hänvisar till statistiken på SVts app. Kan inte länka dit vad jag vet. Men ladda ner appen och kolla själv. Finns säkert på deras hemsida nånstans med.
Citera
2020-05-26, 21:14
Medlem
Glädjande om asymptomatisk smittspridning.

Conclusion: In summary, all the 455 contacts were excluded from SARS-CoV-2 infection and we conclude that the infectivity of some asymptomatic SARS-CoV-2 carriers might be weak.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32405162/?fbclid=IwAR25MaLMSvZWPhX9kcMHQQzH932ZMLoBG0e5Eqn6 9_OkYFvYvDxta3oJ1yA
Citera
2020-05-26, 21:15
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Ett mycket bra beslut:
Vårdanställda får extrapengar för vård av covid-19-patienter

500 kronor extra per arbetspass. Västra Götalandsregionen inför en extra ersättning till medarbetare som arbetar i skyddsutrustning med covid-19-patienter på regionens sjukhus.

Ersättningen, som införs retroaktivt från den 1 april och fram till 30 juni, gäller för arbetspass på enheter med inneliggande covid-19-patienter.
https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2020/05/26/vardanstallda-far-extrapengar-for-vard-av-covid-19-patienter/

Visserligen är summan per arbetspass alltför låg men något är mycket bättre än inget i detta fall.

Våra hjältar som riskerar sina liv och sin hälsa i sitt arbete bör gratifieras rikligt.

- Jag instämmer med föregående talare.

Vårdpersonalen förtjänar dessa slantar i lönekuvertet.

Kan man göra mer för att visa vårdpersonalen uppskattning? Kan man inrätta några extra platser på universitetens medicin-utbildningar, och tilldela dessa platser till sjuksköterskor som presterat imponerande arbetsinsatser under Covid-19-epidemin? På så sätt skulle sjuksköterskorna komma framåt i karriären, och Sverige skulle få fler läkare i vården. Utbildningarna skulle erbjudas gratis, utan att sjuksköterskorna behöver skuldsätta sig med studielån.

För att betala detta, så kan regeringen sluta att skicka ännu mer pengar till utlandet. Det är oförskämt mot svenska folket att skicka 380 miljoner kronor extra till andra länder, samtidigt som landets egna medborgare ligger döende på överbelastade sjukhus. Låt dessa 380 miljoner kronor istället tillfalla sjukhusens personal.
Senast redigerad av Onkel Kostia 2020-05-26 kl. 21:22. Anledning: Tillägg: Utbildningarna skulle erbjudas gratis, utan att sjuksköterskorna behöver skuldsätta sig med studielån.
Citera
2020-05-26, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinc
Sverige närmar sig Turkiet i dödsfallen. Om Sverige passerar Turkiet i antalet dödsfall. Vad beror det på? Bättre sjukvård eller strängare restriktioner hos turkarna? Turkiet har ju fler invånare än Sverige.
Det kan självfallet bero på flera saker, men en viktig skillnad mellan Sverige och Turkiet är att man där behandlar Covid-19 med hydroxiklorokin tidigt i förloppet, som framgår av dessa anvisningar.

https://twitter.com/Covid19Crusher/status/1263799019110895617/photo/2
Citera
2020-05-26, 21:16
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Här är företaget som man kan göra tester hos.
https://www.coridiscare.se/antikroppstest-covid-19/#

http://infosolutions.se/mobil-testverksamhet-av-sars-cov-2/

Frågan är gällande kostnaden eller om det är gratis bara man får en remiss.
Citera
2020-05-26, 21:17
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Ja och nej.. Man har haft intervjuer med samtliga och hållt med ändå om strategin. Även om man påpekat brister. Men de sitter i att partierna saknar detalj kunskap om tjänstemännens ansvar och hur rörigt systemet är..

Sen är problemen mer mycket mångsidigare än något enskilt parti eller partier. Vårt system, våra olika myndigheter ansvar, den skyller på den, den andre på andre.. nån får sparken.. Ingen är ansvarig. De blir dålig styrning överallt..

De är för rörigt för svårt och oftast behövs det att allvaret redan skett innan man gör något åt saken.

Jag hade önskat att staten tar över vården helt.. Regioner och kommuner funkar inte.

Det håller jag med om.

Det finns ingen som blir direkt ansvarig i Sverige.

Vilket är ganska så pissdrygt.
Citera
2020-05-26, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Men enligt Tegnells mentor Giesecke kommer Norge och andra som det hittills gått "bra" för komma ifatt Sveriges katastrofala dödssiffror senare. Vi ligger bara "före" i spåret så att säga.
Giesecke killgissar som vanligt. Han killgissade om flockimmunitet och det visade sig vara fel.
Han kan inte ens få rätt im Sveriges siffror hur ska han gissa andra länders dödsfall om ett år ?!
Lyssna inte på Giesecke, han brukar prata över sin insikt.
Norges dödsfall kommer inte att stiga av den enkla anledningen att antal smittade sjunkit markant. Det finns ingenting som tyder på att det ska stiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in