2020-05-26, 17:13
Medlem
Hur var det, alla kommer att bli smittade och 99% kommer inte att märka det 😂😂
Citera
2020-05-26, 17:16
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Tack! FHM låtsas som att vi har en fallande kurva trots att dödsfallen ökar sedan en tid tillbaka.
Jag är inte helt klar med vad som orsakar den där diskrepansen. Men att den är uppenbart diskutabel, det råder det inget tvivel om. Det ser för mig ut som att man antingen dubbelrapporterar dödsfall eller att man helt enkelt trollar bort dem någonstans.
Citera
2020-05-26, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Ju fler kockar desto sämre soppa gäller snigelfarten i provtagningssverige. 22 regioner ska var och en uppfinna provtagningshjulet och så ska ett stort antal myndigheter ha en varsin sked i kastrullen, Och dirigenten staten tror att orkestern är självspelande.
Aha det är därför det inte funkar! Har undrat hela tiden!
Citera
2020-05-26, 17:17
Medlem
Zarfots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
There..

https://cdn-25.forumfiles.com/p0Z9j13aod/479b044f-1590506046/Screenshot%202020-05-26%20at%2016.03.52.png

Anade att förra veckans ganska kraftiga nedgång i rapporterade dödsfall var ett resultat av helgdagar och så verkar det till viss del vara. Återstår att se om resten av veckan ger höga dödstal och om veckomedel går upp till samma nivå där den låg stabilt första halvan av maj.
Citera
2020-05-26, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zarfot
Anade att förra veckans ganska kraftiga nedgång i rapporterade dödsfall var ett resultat av helgdagar och så verkar det till viss del vara. Återstår att se om resten av veckan ger höga dödstal och om veckomedel går upp till samma nivå där den låg stabilt första halvan av maj.

Jag får lite samma känsla som påskveckan som först såg ut som en nedgång men efter ett par veckor fylldes med en massa eftersläpning. Och sedan var det full rulle igen.
Citera
2020-05-26, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Det var en läkare i tråden för några dagar sedan som trodde att vissa hade en slags immunitet från andra coronavirus som då inte syntes i testet?

Let’s hope so. Vad grundade denna läkare det på?
Citera
2020-05-26, 17:25
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zarfot
Jag kan säga att det är inte unikt att det släpar efter i rapporteringen under helger.

Det som är anmärkningsvärt är att t.ex. UK som tveklöst är ett av Europas värst drabbade länder har tryckt ned sina siffror på en nivå att de nu närmar sig Sveriges när det gäller antal döda.

Sverige rapporterade idag 96 döda och motsvarande siffra för UK var 134. Då skall man ha klart för sig att i UK har vi haft helgdag på måndag och i princip samlat döds-statistik i tre dagar innan den rapporterades idag, Tisdag. Sverige har drygt 10 miljoner invånare och UK 67. UK är mer än TIO gånger så trångbott som Sverige.

Frågan är hur länge det dröjer innan UK har lägre dagligt antal döda än Sverige?
Citera
2020-05-26, 17:25
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Att den svenska strategin har misslyckats råder ingen tvivel om nu såhär 3-4 månader in på pandemin. Alla s.k. experter har inte haft många rätt under våren, varken om virusets karaktär eller hur smittsamt det är. All info från Folkhälsomyndigheten, Johan Giesecke och Tom Britton ska verkligen tas med en grov nypa salt från och med nu. Säger de att 25% av Stockholm har antikroppar i juni så kommer jag räkna på 15%. Jag börjar tro att de säger saker bara för att ingjuta lite trygghet i oss, men väldigt få saker, om ens något, har de haft rätt i.

En lockdown och ett tidigt besöksförbud på äldreboenden hade förhindrat många dödsfall men nu är det som det är. De valde att stå och titta på utvecklingen istället för att ta i med hårdhandskarna. Jag tycker inte att det är något att glädjas över att 7% av stockholmarna har antikroppar. Det är ingenting, och med nuvarande takt så har vi flockimmunitet (om vi ens kommer dit) om tidigast 3-6 månader. Det går för långsamt och dödligheten verkar större än beräknat.

Det har skrivits om att alla inte bildar antikroppar mot covid-19, trots att man har varit smittad. Min förhoppning är att det är sant. Det skulle innebära att immunförsvaret kan avvisa viruset innan det ens hinner få fäste i kroppen. Om det finns någon sanning i att man kan vara "halvt immun" trots att man saknar antikroppar låter jag vara osagt men har svårt att tro att bara 7% av stockholmarna har utsatts för smittan.

Jag tror den "nödteorin" redan skjutits i sank baserat på flera tester som visat att nästan alla bildar antikroppar.

Citat:
Almost all doctors and nurses who got mild forms of Covid-19 produced antibodies that could prevent reinfection, according to a study conducted on hospital staff in northeastern France.

The study of 160 volunteers shows all but one developed antibodies within 15 days after the start of infection, Institut Pasteur and university hospitals in Strasbourg said in an early version of their findings released before peer review. Almost all of the staff tested had antibodies that were capable of neutralizing the virus within 41 days of developing symptoms.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-05-26/hospital-staff-with-covid-19-had-protective-antibodies-in-study

I det här fallet var det dessutom sjukhuspersonal som inte haft allvarliga infektioner.
Citera
2020-05-26, 17:27
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Venezuela och Brunei testar mycket mer än vi
Venezuela saknar pengar, medan Brunei badar i pengar.
Citera
2020-05-26, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Kan inte du som är klok och upplyst informera om hur många det är på FHM som jobbar med Covid-19?

Jag skulle vara förvånad om det är särskilt många fler än dom som syns på presskonferenserna.

Dom är väl närmare 500 på FHM
Långt ifrån alla forskar kring C19 men det är betydligt mer än dom du ser på pk varje dag.
Och jag tror knappast AT är med på allt som beslutats men eftersom dom förmodligen har möten så röstar man fram vissa saker...
AT är talesman för myndigheten, och om det nu är något han är mot kan han ju inte stå o säga,
Detta är jag emot men vi rösta fram detta, låter det bra??
Citera
2020-05-26, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Det var en läkare i tråden för några dagar sedan som trodde att vissa hade en slags immunitet från andra coronavirus som då inte syntes i testet?

SARS-COV-2 antibodies do not neutralize SARS “classic” or any other coronavirus to my knowledge. SARS antibodies do not neutralize SARS-COV-2 either. Some of the earliest studies undertaken on SARS-COV-2 looked at cross-immunity and found little to suggest this isn’t a novel coronavirus.

SARS vs SARS 2:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7100515/

https://www.cell.com/cell-reports/fulltext/S2211-1247(20)30702-6
Senast redigerad av OUFCompulsive 2020-05-26 kl. 17:59.
Citera
2020-05-26, 17:32
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Frågan är hur stor effekt nedstängningar har troligen inte mycket större än om folk som är sjuka stannat hemma.

Fast nu verkar det som att du inte har läst något inlägg från denna tråd. Finland, Norge, Island och Danmark stängde ner gränser och samhället. Idag hade Sverige nästan 100 döda och endast Finland några döda i COVID-19.
Läs inläggen i denna tråd så förstår du skillnaden på den svenska policyn gällande COVID-19 och andra nationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in