Citat:
Ursprungligen postat av
teren
Att den svenska strategin har misslyckats råder ingen tvivel om nu såhär 3-4 månader in på pandemin. Alla s.k. experter har inte haft många rätt under våren, varken om virusets karaktär eller hur smittsamt det är. All info från Folkhälsomyndigheten, Johan Giesecke och Tom Britton ska verkligen tas med en grov nypa salt från och med nu. Säger de att 25% av Stockholm har antikroppar i juni så kommer jag räkna på 15%. Jag börjar tro att de säger saker bara för att ingjuta lite trygghet i oss, men väldigt få saker, om ens något, har de haft rätt i.
En lockdown och ett tidigt besöksförbud på äldreboenden hade förhindrat många dödsfall men nu är det som det är. De valde att stå och titta på utvecklingen istället för att ta i med hårdhandskarna. Jag tycker inte att det är något att glädjas över att 7% av stockholmarna har antikroppar. Det är ingenting, och med nuvarande takt så har vi flockimmunitet (om vi ens kommer dit) om tidigast 3-6 månader. Det går för långsamt och dödligheten verkar större än beräknat.
Det har skrivits om att alla inte bildar antikroppar mot covid-19, trots att man har varit smittad. Min förhoppning är att det är sant. Det skulle innebära att immunförsvaret kan avvisa viruset innan det ens hinner få fäste i kroppen. Om det finns någon sanning i att man kan vara "halvt immun" trots att man saknar antikroppar låter jag vara osagt men har svårt att tro att bara 7% av stockholmarna har utsatts för smittan.
Vi gör det enkelt för oss- har han haft rätt i något hittills?
Det är väl 10 nu då dock.
Alltså var tionde. Tycker det låter logiskt för mig som bor här. Hört många som varit sjuka men sitter jag och räknar är det inte ens var 10e på min facebook tex

. Så är ju många asymtomatiska.
Men ja 10% låter hur logiskt som helst om man jämför med andra länders resultat samt dödligheten.
Ungeför 2000 döda stockholmare för 10% alltså. Resten kan man ju räkna ut... även om vi kommer vara bättre på att skydda äldre på boenden from nu.