Citat:
Så under Saddams tid, så styrdes landet av en minoritet,
medan man idag har majoritetsstyre
och om Saddams styre vore legitimt p.g.a. befolkningsandelen sunniaraber,
så är i.s.f. rimligen även ett kurdiskt despotiskt styre över alla sunniaraber,
med folkfördrivning och folkmord på sunniter ännu mera rätt och riktigt.
medan man idag har majoritetsstyre
och om Saddams styre vore legitimt p.g.a. befolkningsandelen sunniaraber,
så är i.s.f. rimligen även ett kurdiskt despotiskt styre över alla sunniaraber,
med folkfördrivning och folkmord på sunniter ännu mera rätt och riktigt.
Saddam är den bäste arabiske ledaren i modern tid alla kategorier. Han ledde Irak som ett modernt sekulärt samhälle och lyckades överbrygga de etniska motsättningar som funnits alltsedan onaturliga gränsdragningar skapat staten Irak.
Irak lyckades under Saddam men något ett arabiskt muslimskt land aldrig lyckats mäkta med, Exportera mat. Bara en sån sak! Rektorn för universitet i Bagdad var en kristen kvinnlig kurd (om jag inte missminner mig), utrikesministern Tariq Aziz var väl assyrier och kristen. Detta genomsyrade det länge framgångsrika Irak.
Så länge du inte gjorde anspråk på den politiska makten var allt frid och fröj.
Problemet var att Irak blev lite för starka och självständiga. Hur det brukar gå har vi sett tidigare genom historien.
Jag vill poängtera att jag personligen inte tycker att Saddam Hussein var en bra politisk ledare. Allt bör dock jämföras med vad som är relevant. Folket i den delen av världen har aldrig haft en bättre ledare,vem skulle det varit? Nasser?
OT. har alltid undrat över vad som hänt om Saddam hade skickat hela sin stridsvagnsstyrka in mot de saudiska oljefälten innan de gick in i Kuwait?