2016-09-20, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Så under Saddams tid, så styrdes landet av en minoritet,
medan man idag har majoritetsstyre
och om Saddams styre vore legitimt p.g.a. befolkningsandelen sunniaraber,
så är i.s.f. rimligen även ett kurdiskt despotiskt styre över alla sunniaraber,
med folkfördrivning och folkmord på sunniter ännu mera rätt och riktigt.

Saddam är den bäste arabiske ledaren i modern tid alla kategorier. Han ledde Irak som ett modernt sekulärt samhälle och lyckades överbrygga de etniska motsättningar som funnits alltsedan onaturliga gränsdragningar skapat staten Irak.

Irak lyckades under Saddam men något ett arabiskt muslimskt land aldrig lyckats mäkta med, Exportera mat. Bara en sån sak! Rektorn för universitet i Bagdad var en kristen kvinnlig kurd (om jag inte missminner mig), utrikesministern Tariq Aziz var väl assyrier och kristen. Detta genomsyrade det länge framgångsrika Irak.

Så länge du inte gjorde anspråk på den politiska makten var allt frid och fröj.

Problemet var att Irak blev lite för starka och självständiga. Hur det brukar gå har vi sett tidigare genom historien.

Jag vill poängtera att jag personligen inte tycker att Saddam Hussein var en bra politisk ledare. Allt bör dock jämföras med vad som är relevant. Folket i den delen av världen har aldrig haft en bättre ledare,vem skulle det varit? Nasser?

OT. har alltid undrat över vad som hänt om Saddam hade skickat hela sin stridsvagnsstyrka in mot de saudiska oljefälten innan de gick in i Kuwait?
Citera
2016-09-20, 22:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Saddam är den bäste arabiske ledaren i modern tid alla kategorier. Han ledde Irak som ett modernt sekulärt samhälle och lyckades överbrygga de etniska motsättningar som funnits alltsedan onaturliga gränsdragningar skapat staten Irak.

Irak lyckades under Saddam men något ett arabiskt muslimskt land aldrig lyckats mäkta med, Exportera mat. Bara en sån sak! Rektorn för universitet i Bagdad var en kristen kvinnlig kurd (om jag inte missminner mig), utrikesministern Tariq Aziz var väl assyrier och kristen. Detta genomsyrade det länge framgångsrika Irak.

Så länge du inte gjorde anspråk på den politiska makten var allt frid och fröj.

Problemet var att Irak blev lite för starka och självständiga. Hur det brukar gå har vi sett tidigare genom historien.

Jag vill poängtera att jag personligen inte tycker att Saddam Hussein var en bra politisk ledare. Allt bör dock jämföras med vad som är relevant. Folket i den delen av världen har aldrig haft en bättre ledare,vem skulle det varit? Nasser?

OT. har alltid undrat över vad som hänt om Saddam hade skickat hela sin stridsvagnsstyrka in mot de saudiska oljefälten innan de gick in i Kuwait?

Samma sak som när man gick in i Kuwait. Inget hade varit annorlunda. Men vet du varför Saddam gick in i Kuwait?
Citera
2016-09-21, 04:57
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Han sa iaf en hel del kul saker under rättegången. Han försvarade sig själv och var väldigt vältalig. Se min signatur nedan, för ett exempel!
Citera
2020-04-03, 07:06
Medlem
tjobre123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ULKUCU
Samma sak som när man gick in i Kuwait. Inget hade varit annorlunda. Men vet du varför Saddam gick in i Kuwait?

Irak hade utkämpat ett krig med Iran under en lång tid och låg inte bra ekonomiskt. Kuwait gjorde saken värre när de valde att pumpa ut mer olja och sänka priset.

Flera personer som Hassan Al-Alawi ( nära vän till Saddam) berättar att han försökte bygga ett arabisk imperium där Irak bara var början. Tankarna var att han skulle invadera grannlandet Syrien men de hade det dåligt ekonomiskt och hade redan konflikter i landet.

Kuwait däremot var litet land med mycket olja.
Citera
2020-04-04, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben
USA?

Dessa länder har krigat i flera århundraden. Du kan spåra denna regions problem mer än tusentals år bakåt till och med. USA grundades 1776. Så nej, USA har inte destabiliserat något. Snarare slagit i sin stortå när de gick in på tvivelaktiga grunder och sedan blev en del av kaoset som tidigare århundranden skapat.
Det räcker att spåra problemen tillbaka till uppstyckningen av det turkiska imperiet efter första världskriget, då England och Frankrike konstruerade nya gränser och delade upp folken efter vad som passade dem. Kurdistan delades upp i fyra delar som hamnade i olika länder.
Citera
2020-04-05, 09:44
Medlem
Hade inte Osmanska (Turkiska ) riket blandat sig i 1a världskriget 1914 så hade det sett helt annorlunda ut på Arabiska halvön (lite kontrafaktiskt). Förmodligen hade de Arabisktalande områden fått mer självstyre. Det av Ashkenazy judarnas hemland Israel skulle aldrig uppstått. Fast man vet ju inte....När man började hitta olja runt i området så......
Citera
2020-04-05, 10:33
Medlem
Fast det blev inblandat när Storbritannien anföll.
Citera
2020-05-24, 22:53
Medlem
Hirvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjobre123
Irak hade utkämpat ett krig med Iran under en lång tid och låg inte bra ekonomiskt. Kuwait gjorde saken värre när de valde att pumpa ut mer olja och sänka priset.

Flera personer som Hassan Al-Alawi ( nära vän till Saddam) berättar att han försökte bygga ett arabisk imperium där Irak bara var början. Tankarna var att han skulle invadera grannlandet Syrien men de hade det dåligt ekonomiskt och hade redan konflikter i landet.

Kuwait däremot var litet land med mycket olja.
Tanken var ju att göra syrien och Irak till ett rike innan Saddam tog över.
Alltså officiellt, på ett "hederligt" sätt som en slags union. Så frågan är om det inte hade gått att lösa om Saddam varit ute i bättre tid än efter gulfkriget?

Ju mer jag läser om Saddam ju mer nyanser får bilden. Ja, han verkar vara en diktator likt andra diktatorer, tyrannisk och mordisk. Men han verkar också vara en ganska.. färgstark och rättstrogen människa.
Jag vet inte varför, men jag får en stark sympati för honom.
Jag kan inte komma runt faktumet att USA's invasion baserade på lögner, att han dömdes i en regelvidrig rättegång. Att han faktiskt på många sätt blev en riktig martyr.

Ibland funderar jag mycket på just det här kring demokrati, är det verkligen rätt väg att gå? Jag försvarar till 0% hans systematiska utrotning av bland annat kurder, men jag tycker verkligen vi har en tendens i västvärlden att försöka skapa skurkar överallt om folk inte agerar som vi vill.

USA's jävla fingrar i precis alla spel gör mig äcklad också. Överallt kryper dom in som skadedjur och ska påverka varje revolution, varje förändring. Byter sida fram och tillbaka, störtar hit och störtar dit.

Det är dessutom djupt tragiskt att Bagdad, en av världens främsta historiska städer i princip bara är ruiner. Att det är kaos och elände och misär. Att allting har förfallit sen USA kom dit.

Jag skulle självklart hellre bo i USA än i Irak. Men det börjar verkligen bli på tiden att världen börjar ifrågasätta vad fan USA egentligen har gjort med makten dom fick efter andra världskriget. Jag tror inte på arvssynd eller kolonial synd/white guilt, men frågan är fan om inte USA är världens värsta land någonsin ur den aspekten att dom faktiskt förstört för fan precis alla andra?
Citera
2020-05-26, 11:33
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull

Problemet var att Saddam bestämde sig för att invadera Iran, förmodligen på grund av gamla gränskonflikter i kombination med oro över de inhemska shiiterna. Utan det felbeslutet hade han kunnat dö lycklig i en guldsäng i ett av sina palats, med kontona fulla av oljepengar och mutor.

Citat:
Folket i den delen av världen har aldrig haft en bättre ledare, vem skulle det varit? Nasser?

Tyvärr har ledarna mest kommit från militären och olika revolutionära rörelser, och ingen av dem är några bra plantskolor för demokratiska ledare.

Citat:
Har alltid undrat över vad som hänt om Saddam hade skickat hela sin stridsvagnsstyrka in mot de saudiska oljefälten innan de gick in i Kuwait?

Bra fråga. Saudierna är en papperstiger men det var Saddams armé i stora delar också. Hursomhelst hade det gjort ett västingripande mycket svårare. Nu fick man ett halvår på sig att skicka dit hela Nato.
Citera
2020-05-26, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Problemet var att Saddam bestämde sig för att invadera Iran, förmodligen på grund av gamla gränskonflikter i kombination med oro över de inhemska shiiterna. Utan det felbeslutet hade han kunnat dö lycklig i en guldsäng i ett av sina palats, med kontona fulla av oljepengar och mutor.

Tyvärr har ledarna mest kommit från militären och olika revolutionära rörelser, och ingen av dem är några bra plantskolor för demokratiska ledare.

Bra fråga. Saudierna är en papperstiger men det var Saddams armé i stora delar också. Hursomhelst hade det gjort ett västingripande mycket svårare. Nu fick man ett halvår på sig att skicka dit hela Nato.

1. En sanning med modifikation. Iran hotade att exportera sin revolution. USA uppmuntrade honom till detta. Han svalde betet. Hans första stora misstag. USA spelade under täcket med bägge parter under hela kriget. Ett bra exempel på detta är när Iran höll på att knäcka Irak vid offensiverna karbala 1,2 och 3. Snacka om "oavgjort" krig! Med för US önskvärt två mkt. försvagade stater.

2. Du missar poängen i mitt resonemang. Araber kan/ska inte ha demokrati. De är muslimer och vårt i väst syn på demokrati är de inte mogna för. Se bara hur dessa beter sig här i väst. Tycker du dem anpassar sig bra här i Europa? Arapor är i sammanhanget inte helt felaktigt.

3. Lite skillnad på att släcka Kuwaits oljekällor jmf. med SA:s. Hade de dessutom skickat de "otrogna" prinsarna till galgen hade han åtminstone tillfälligt blivit hjälte i hela "arabien". Problemet med dessa araber är att de totalt saknar ideologisk kompass. Saddam stod för allt som araberna påstår sig önska, försörja självmordsbombare, ena araberna mot Israel, stå upp mot väst "utsugning" av deras olja osv. osv.

Likt förbannat ser du nog fan idag fler porträtt av Osama bin Ladin hängande på väggarna i hus och hem där än Saddam.

Så kan det gå och så gick det!

Ps. Han andra stora misstag var att gå på USA:s (kvinnliga) ambassadörs ord när hon lovade att USA "förstod" Iraks "historiska rätt" till Kuwait. Detta är minst sagt förvånande när han tidigare undgått CIA:s kuppförsök mot honom inte långt innan. Detta och att han inte när han trots allt invaderade Kuwait också gick mot Ryiahd.
Senast redigerad av RullRull 2020-05-26 kl. 16:45.
Citera
2020-05-30, 05:58
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvi
Tanken var ju att göra syrien och Irak till ett rike innan Saddam tog över.
Alltså officiellt, på ett "hederligt" sätt som en slags union. Så frågan är om det inte hade gått att lösa om Saddam varit ute i bättre tid än efter gulfkriget?

Ju mer jag läser om Saddam ju mer nyanser får bilden. Ja, han verkar vara en diktator likt andra diktatorer, tyrannisk och mordisk. Men han verkar också vara en ganska.. färgstark och rättstrogen människa.
Jag vet inte varför, men jag får en stark sympati för honom.
Jag kan inte komma runt faktumet att USA's invasion baserade på lögner, att han dömdes i en regelvidrig rättegång. Att han faktiskt på många sätt blev en riktig martyr.

Ibland funderar jag mycket på just det här kring demokrati, är det verkligen rätt väg att gå? Jag försvarar till 0% hans systematiska utrotning av bland annat kurder, men jag tycker verkligen vi har en tendens i västvärlden att försöka skapa skurkar överallt om folk inte agerar som vi vill.

USA's jävla fingrar i precis alla spel gör mig äcklad också. Överallt kryper dom in som skadedjur och ska påverka varje revolution, varje förändring. Byter sida fram och tillbaka, störtar hit och störtar dit.

Det är dessutom djupt tragiskt att Bagdad, en av världens främsta historiska städer i princip bara är ruiner. Att det är kaos och elände och misär. Att allting har förfallit sen USA kom dit.

Jag skulle självklart hellre bo i USA än i Irak. Men det börjar verkligen bli på tiden att världen börjar ifrågasätta vad fan USA egentligen har gjort med makten dom fick efter andra världskriget. Jag tror inte på arvssynd eller kolonial synd/white guilt, men frågan är fan om inte USA är världens värsta land någonsin ur den aspekten att dom faktiskt förstört för fan precis alla andra?

Det är väldigt komplicerat det här med Usa men det är viktigt att förstå lite hur det egentligen ligger till.

När det gäller Usas inblandning precis överallt med det militära industriella komplexet så har det egentligen ingenting med Usa och det amerikanska folket osv att göra utan det är helt andra, multinationella herrar som styr där och krigandet sker i deras intressen.

Jim Marrs har skrivit en mycket läsvärd bok, "the rise of the fourth Reich" där han har samlat mycket fakta och dokumemtation om bland annat hur nazisterna fortsatte sitt arbete i Usa efter att Tyskland hade fallit.

Nazisterna finasierades även till stor del av kapital från Usa. Prescott Bush stod bla för Auschwitz och tjäna stora pengar från slavarbetet där.

Det handlar om en globalistelit med familjer från hela världen, utan några som helst lojaliteter till någon nation utan dom är endast lojala mot sig själva och dom agerar endast för sina egna intressen.

Vidare så har man lyckats att hjärntvätta amerikanarna med en extrem patriotism och lögner om övriga världens ondska, ofrihet och efterblivenhet, man har genom hjärntvätt och indoktrinering fått amerikanare att tro att dom är befriare och att dom krigar för sina familjer och sitt eget lands säkerhet och frihet likaväl som för andra folks frihet och säkerhet.

Du skriver även att du tycker att "vi har en tendens i västvärlden att försöka skapa skurkar överallt om folk inte agerar som vi vill", faktum är att vi i väst egentligen bara vill leva våra liv i fred och ingen vill tvingas ut i krig långtbortistan, dom allra flesta av oss bryr oss heller inte alls om någon ond diktator där långt borta någonstans. Eller du kanske gör det?
Citera
2020-05-30, 08:27
Medlem
Soterns avatar
Att starta krig mot Iran och invadera Kuwait var väl rätt korkat. Hade han inte gjort det hade han nog kunnat sitta kvar än idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in