2020-05-26, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Sådär tänkte jag också, men de har hittat diazepam i morteln, och för en missbrukare finns det absolut ingen anledning att krossa diazepam, det blir ingen skillnad i hur den verkar som det kan bli med andra droger. Har svårt att förklara för mig själv just diazepamet i morteln.

Då är det väl så illa att de gett det till E... Har de gjort håranalys på alla barnen och i så fall, vet du om det fanns spår av diazepam hos alla tre?
Senast redigerad av tagmaster 2020-05-26 kl. 16:12.
Citera
2020-05-26, 16:19
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tagmaster
Då är det väl så illa att de gett det till E... Har de gjort hoppande på alla barnen och i så fall, vet du om det fanns spår av diazepam hos alla tre?

Den äldre står det inget om, den yngre hade ju bara positivt hårprov, vilket är osäkert, då det kan komma från föräldrarnas kroppar eller från omgivningen.

Dock kan man inte genom proverna bedöma hur många gånger det skett, då hårprover hos barn (E) är osäkra eftersom hårstråna är porösare hos barn och tidsangivelser inte på samma sätt går att utläsa av hårprover hos barn.

Tänkte på en annan sak, de har ju testats postiva på många saker som de inte säger sig ha tagit. Det är ju ingen omöjlighet att det stämmer då jag vet att saker man handlar på nätet kan testa positivt på lite av varje, om det är "hemmagjort" i någons eget lilla lab, även om det bara är rester av en drog så kan de ju testa positivt ändå. Har själv varit med om det.
Citera
2020-05-26, 16:20
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Då är det väl så illa att de gett det till E... Har de gjort håranalys på alla barnen och i så fall, vet du om det fanns spår av diazepam hos alla tre?

Sedan vet man ju inte om det var ett missriktat försök att behandla henne efter det att hon slagit huvudet.
Citera
2020-05-26, 16:27
Medlem
PetraParkers avatar
Citat:
Sådär tänkte jag också, men de har hittat diazepam i morteln, och för en missbrukare finns det absolut ingen anledning att krossa diazepam, det blir ingen skillnad i hur den verkar som det kan bli med andra droger. Har svårt att förklara för mig själv just diazepamet i morteln.

Nu har jag inte FUP tillgänglig men jag har ett starkt minne av att en av RG:s Google-sökningar handlade om att blanda två olika droger i liten dos. Rätta mig om jag har fel. Det är för många tydliga omständigheter kring drogerna för att det skulle kunna vara en felbedömning.
Citera
2020-05-26, 16:36
Medlem
Tycker det var bra att dagen avslutades med att spela upp Rs tidigare förhör. Utan att åklagaren behöver säga det så blir det tydligt att R ljuger eftersom det hon säger idag i rätten säger emot det hon säger i förhöret från 30/1. Och eftersom det är det sista som händer under dagen är det insikten om Rs lögner som rätten tar med sig hem och troligtvis det som de kommer tänka på resten av dagen fram till förhandlingarna börjar imorgon. Bra jobbat av åklagaren med den planteringen i alla fall.
Citera
2020-05-26, 16:40
Medlem
PetraParkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hokus75
Tycker det var bra att dagen avslutades med att spela upp Rs tidigare förhör. Utan att åklagaren behöver säga det så blir det tydligt att R ljuger eftersom det hon säger idag i rätten säger emot det hon säger i förhöret från 30/1. Och eftersom det är det sista som händer under dagen är det insikten om Rs lögner som rätten tar med sig hem och troligtvis det som de kommer tänka på resten av dagen fram till förhandlingarna börjar imorgon. Bra jobbat av åklagaren med den planteringen i alla fall.

Tänkte precis samma sak. Snyggt av Anna Lander.
Citera
2020-05-26, 16:42
Medlem
Citat:
Sedan vet man ju inte om det var ett missriktat försök att behandla henne efter det att hon slagit huvudet.

Om man kan se att E fått i sig droger vid minst två tillfällen och det är föräldrarna som gett henne så tror jag mer på att hon var för livlig (läs jobbig) och att föräldrarna inte orkade med.

Det här med att mortla... Har ingen erfarenhet av droger men kan man ha gjort det för att dra in det i näsan och på så sätt få en snabbare /kraftigare effekt? Hur lång tid tar det för att få en effekt om man tar tabletter oralt?
Citera
2020-05-26, 16:53
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Om man kan se att E fått i sig droger vid minst två tillfällen och det är föräldrarna som gett henne så tror jag mer på att hon var för livlig (läs jobbig) och att föräldrarna inte orkade med.

Det här med att mortla... Har ingen erfarenhet av droger men kan man ha gjort det för att dra in det i näsan och på så sätt få en snabbare /kraftigare effekt? Hur lång tid tar det för att få en effekt om man tar tabletter oralt?
Det finns ingen poäng med att inta bensodiazepiner nasalt.
Citera
2020-05-26, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Det finns ingen poäng med att inta bensodiazepiner nasalt.
Aldrig hört nån som gjort. Mer jobb, ingen bättre effekt. Det där med att de snortade hittar hon väl på för att ha en anledning till att ha använt morteln. Va garanterat till barnens doser
Citera
2020-05-26, 17:00
Medlem
Kanske blir en dubbeöpost någonstans men här är allt sista:

Citat:
Så här säger mamman om händelsen i förhöret som just nu spelas upp:

"Ja ja vi badade Esmeraldas yngre bror. I en liten badbalja, som han bada i. Esmeralda badade ju i det stora badkaret. Det var liksom lite vatten i badkaret, kanske såhär nånting. Men hon väntade på att få bada (ohörbart) lyfte upp lillebror ur badbaljan. Esmeralda älskade att plaska, det bästa hon vet och ut (ohörbart) plaska i vatten pölar när det regna och så där, hon står alltid och plaskar i badkaret, med fötterna. Så..jag kunde inte säga exakt vad som hände exakt när men, när vi ska ta upp lillebror, och då är vi alltid två eftersom vi har badolja, dom ska bara ha badolja å nåt och vatten. Dom ska ju inte ha nåt så här, parfymer och sånt. Så dom är hala, vi är alltid rädda liksom när han ska upp. Så när vi höll på å lyfta upp en sprattlande bebis så hör vi hur plötsligt bara dunk! Och tittar å ser vi att hon slagit i huvudet. Vi förstår det av ljudet, eftersom hon..jag stod på andra sidan. Om vi säger att det här är badkaret, här stod Esmeraldas pappa, här är det badbaljan å här är jag..."

Mamman har i andra förhör sagt att hon inte befann sig i badrummet när Esmeralda badade.

Så här säger mamman fortsatt i förhöret från den 31 januari som spelas upp just nu:

"Vi vågade inte ringa. Det känns som att, här har socialtjänsten sprungit liksom äh..och ringer vi in nu och säger att, hon halkade i badkaret, hon är tyvärr död, så kommer vi få sitta på livstid båda två. Men jag stängde väl mest av bara, jag ägnade hela min uppmärksamhet åt lillebror. En ettåring kräver ju väldigt mycket uppmärksamhet. Så jag gick ju in i det totalt liksom."

Under tiden som förhöret spelas upp här i rättssalen sitter mamman och tittar ner i bordet.

Mamman säger vidare i förhöret den 31 januari:

"Jag såg i periferin att hon stod och plaskade, och jag sa sluta plaska Esmeralda, vilket vi alltid säger till henne att göra. Hon har halkat otaliga gånger i badkaret. Sen vet inte jag. Jag vet bara att.. att vi hörde en rejäl smäll där liksom."

Förhörsledaren den 31 januari: Hade ni nån tanke på vad ni skulle göra sen ? Med Esmeralda?

Mamman: Nej. Förr eller senare så.. man förstår ju att man måste ringa nån, men.. Jag vet inte, vi, hoppades ju på att nånting bara skulle dyka upp eller.. jag vet inte. Som jag sa, jag koncentrerade mig ju på lillebror. Jag bara stängde av. Det var som att det inte hade hänt.

Nu är uppspelningen klar.

Försvaret undrar om mamman kommer ihåg det här. Mamman säger nej.

Nu är förhöret med mamman slut.

Nu läser åklagare Anna Lander upp sammanfattningen av det förhör som hölls med Esmeraldas pappa den 30 januari, efter gripandet.

I förhöret från den 30 januari säger pappan följande: "För det första har jag inte varit påverkad utav alkohol eller andra droger som då ska föranleda den här försummelsen. Jag gjorde vad jag kunde, jag försökte med hjärt- och lungräddning. Jag höll uppsikt över Esmeralda över natten. Det här hände på kvällen, sent, jag höll uppsikt över henne i princip hela natten. Jag provade allt för att få igång henne. Sedan så finns det, det jag skulle gjort annorlunda, naturligtvis, med facit i hand. Jag skulle ha ring direkt men det finns ju en anledning till att jag inte gjorde det."
Citera
2020-05-26, 17:11
Medlem
Merrybums avatar
Det har kommit över 1000 inlägg sedan jag läste i tråden så detta kanske redan är diskuterat.

Men på sidan 88 i fup står det.
” kroppen ligger på sin höger sida och runt munnen ses fuktig mörkbrun besudling på det vita tyget”

Blodet fryser i mina ådror, kan hon ha levt när föräldrarna började paketera in henne? Men andningen var så svag på grund av allt de stoppat i henne?
Citera
2020-05-26, 17:16
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Det har kommit över 1000 inlägg sedan jag läste i tråden så detta kanske redan är diskuterat.

Men på sidan 88 i fup står det.
” kroppen ligger på sin höger sida och runt munnen ses fuktig mörkbrun besudling på det vita tyget”

Blodet fryser i mina ådror, kan hon ha levt när föräldrarna började paketera in henne? Men andningen var så svag på grund av allt de stoppat i henne?
Eller så var hon bara tätt virad och det kommer vätska ur munnen, helt enkelt för att det är en kroppsöppning liksom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in