2020-05-26, 15:34
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Oj, nu blev det hastigt och känslofyllt på tangenterna ser jag. Vet inte vilka "ni" är som du avser klumpa ihop mig med, men jag har skrivit massvis med inlägg där jag alltid håller tummarna för så få antal döda som möjligt... Så jag är inte med i den miljoner-döda-klubb du pratar om ..Så du får nog projicera ut dina "känslor" på nån annan nu, detta blev lite obehagligt. Men ha det bra.

Detsamma lilla vän!
Citera
2020-05-26, 15:34
Moderator
HelgeBuks avatar
Ledsen om jag tar upp något som har nämnts 500 ggr redan, men jag är ingen slavisk följare av tråden.

Begriper mig inte på FHMs statistiksida, som visserligen är relativt snygg och lättarbetad. https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

Uttalandena från FHM idag säger "96 nya dödsfall".

https://tt.omni.se/96-nya-rapporterade-dodsfall-i-covid-19/a/VbmXar

Men stapeln för 25 maj säger 12 döda och 26 maj säger 2 döda i skrivande stund. Grafen (som ju visar en så kallad "nedåtgående kurva" som Tegnell älskar att säga) är alltså nånstans runt 10 ggr lägre än vad den borde vara, eller?

Vad beror det på? Är det för att de vill få till en sån där snyggt nedåtgående kurva för att göra Chefen glad?
Citera
2020-05-26, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Senaste rekommendationen från FHM lyder: Spela krocket utomhus. Låter lite som att slå in öppna dörrar kanske.

Lite väl roligt. Hur tänkte man där? Kanske bäst om man grillar utomhus också?
Citera
2020-05-26, 15:36
Medlem
Citat:
Senaste rekommendationen från FHM lyder: Spela krocket utomhus. Låter lite som att slå in öppna dörrar kanske.

Helt i nivå med FHM:s och regeringens förmåga att hantera provtagning och smittspårning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Ett litet positivt vårtecken på Facebook är att antalet medlemmar i gruppen "Vi stöttar Anders Tegnell & FoHM" har minskat något. Det har stigit undan för undan och varit över 88 000 stycken.

Idag är det en minskning till 87 948 stycken.

Vet inte om anledningen är att folk känner att de stöttat färdigt, eller om de helt enkelt inte längre vill stötta.

Oavsett så antar jag att de som tidigare varit medlemmar inte kommer erkänna det om det skiter sig helt.

Oj, vem tar sig tid att gå ur en Facebookgrupp, det kanske man gör, vet inte men jag är nog fortf. med i de flesta Facebookgrupper jag gått med i, sedan Facebooks begynnelse... Känns väl lite som ett statement att gå ur. Med tanke på svenskars mentalitet, så skulle jag gissa på att det är såna som drabbats av covid i sin närhet, kanske. Känns som att svenskars empati tyvärr generellt är rätt låg, tills att de själva drabbas av något.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann
Tro mig jag håller på att förbereda min flytt som egentligen var en långsiktig plan innan viruset men nu finns det inget att vänta på. Drar härifrån för gott innan det är försent.

https://europa.eu/youreurope/citizens/residence/residence-rights/index_sv.htm#eu-citizen

Som EU-medborgare har du rätt att bo, jobba, studera, söka jobb eller leva som pensionär var du vill i EU.

Gäller bara att inte länder som Italien vill utesluta Sverige ur EU efter det här. Med rätta i så fall, fast man hoppas ju inte det för då blir en flytt svårare.
Citera
2020-05-26, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Obegripligt. Det borde vara tusentals teststationer utplacerade öppet för vem som helst.

Masstestning NU tack! Hur jävla svårt kan det vara??

Ja, men nu gör vi inget i ONÖDAN eller ens för SÄKERHETS skull i denna pandemi. Varför? Sitter det i pengarna eller är det någon form av psykos där alla ansvariga fortsätter krama om samma gamla påståenden för att inte behöva lyfta blicken och inse att man tappat sikten och nu ror runt i cirklar på ett dimmigt hav...
Citera
2020-05-26, 15:37
Medlem
GobbeMobilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Ledsen om jag tar upp något som har nämnts 500 ggr redan, men jag är ingen slavisk följare av tråden.

Begriper mig inte på FHMs statistiksida, som visserligen är relativt snygg och lättarbetad. https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

Uttalandena från FHM idag säger "96 nya dödsfall".

https://tt.omni.se/96-nya-rapporterade-dodsfall-i-covid-19/a/VbmXar

Men stapeln för 25 maj säger 12 döda och 26 maj säger 2 döda i skrivande stund. Grafen (som ju visar en så kallad "nedåtgående kurva" som Tegnell älskar att säga) är alltså nånstans runt 10 ggr lägre än vad den borde vara, eller?

Vad beror det på? Är det för att de vill få till en sån där snyggt nedåtgående kurva för att göra Chefen glad?
96 är antal dödsfall inrapporterade mellan 11.30 igår till 11.30 idag. Dödsfallen är utspridda över flera dagar, siffrorna som presenteras är inte hur många som dog igår just igår eller idag. Utan vissa kan ha skett för 10 dagar sen eller 28 dagar sen.
Citera
2020-05-26, 15:38
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Sverige närmar sig Frankrike snabbare än jag trodde

Döda/befolkning

Sverige
19 maj 371
26 maj 409
+38

Frankrike
19 maj 433
26 maj 436
+3

Ja och inte lär ökningstakten minska direkt med tanke på hur få som har antikroppar i Sverige även fast vi haft öppet.
Citera
2020-05-26, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Gäller bara att inte länder som Italien vill utesluta Sverige ur EU efter det här. Med rätta i så fall, fast man hoppas ju inte det för då blir en flytt svårare.

Nej man får försöka handla så snabbt man kan nu innan det är försent. Mkt som ska ordnas innan man drar men detta är prio 1 för mig och det borde det vara för alla som inser att Sveriges kurva pekar spikrakt nedåt och det kmr den fortsätta görs
Citera
2020-05-26, 15:39
Medlem
Citat:
Att det minskar på IVA är bra men de flesta som dör finns på äldreboenden. En mindre del av dessa har legat på IVA. I praktiken innebär det att antalet döda kan fortsätta att ligga på en förhållandevis hög nivå.

Vi har drygt 0.5 miljoner personer som är över 80 i Sverige så än är gamlingarna inte slut.

Stämmer absolut. Men fallen på äldreboenden har ju minskat ännu mer än antalet inlagda på iva och infektionsavdelning.

Självklart slutar inte folk att dö förrän smittan har dött. Men om vissa regioner kan få ordentlig ordning på tester och smittspårning, så borde ju risken att folk dör minska kraftigt. Även risken för att asymptomatisk smitta inom äldrevården bör ju också bli minimal.

Men allt handlar ju om att få ner smittan i samhället.
Citera
2020-05-26, 15:40
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu får ni ta och lugna ner er en del i tråden! Det räcker väl med att vi har +96 döda i COVID19 idag:

Anders Tegnell har tagit emot dödshot
Polisen har utrett hot riktade mot Tegnell och hans familj

Statsepidemiologen Anders Tegnell har utsatts för upprepade hot.

Nu kan Aftonbladet avslöja hur polisens demokrati- och hatbrottsgrupp har försökt spåra gärningsmännen – som bland annat uppgett att det har beslutats om en attack mot hans anhöriga.

– Jag blev inte så oroad själv men jag tar det på största allvar när det riktas mot min familj, säger Tegnell i ett polisförhör.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pLzmg6/anders-tegnell-har-tagit-emot-dodshot

Ge er nu!

Hatbrottsgrupp

Skulle dock inte förvåna mig om det är någon klan som vill ha hämnd med tanke på att det är invandrare som drabbats mest.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in