2020-05-25, 21:31
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
Ericsson har avlyssnat USA? Va?

Ja, läs på själv. Snarare assisterat den djupa staten as usual som Trump från start bråkat med och endast den blinde och döve kan ha missa vid det här laget.

Trump verkar vinna.

Finns bakdörrar i 5G, telekom du vet, som E bygger ut över merparten av jorden.
Information förbigår kunskap, kunskap är makt. Vem har informationen och således makten?

Kom igen nu.
Citera
2020-05-25, 21:33
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
Ja, kan någon förklara för en mindre kunnig? OMX är ju på samma nivå som för åtta månader sedan.
För att ekonomin inte står stilla. Någon sorts gradskillnad får man använda sig av. Den är inte 100% nej. Det innebär inte att den är nära 0. Till och med turistnäringen har börjat sätta igång igen.
Citera
2020-05-25, 22:04
Medlem
PedoFilips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Tror vi bryter och går mot 1680
Sen vänder det mot 1500ish
Vi får se
I augusti vet vi

Jo, har dock fet FOMO speciellt efter att jag missade 1476 dippen. Bara köpa in sig imorgon då antar jag..
Citera
2020-05-25, 22:22
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PedoFilip
Så tar vi oss över 1600 denna gång eller tror ni på ytterligare en mindre nedgång mot lägre 1500 eller in i 1490? jag tror att vi testar 1475 en gång till i alla fall.

Något svårt att svara på, gissar att du pratar om OMXS30.

Jag brukar ofta vänta mig en 'pullback' efter en dag med över +2%. Därför är oftare än sällan frågan (för mig...) hur mycket ned det går (till vilken nivå). En måttlig (säg max ca 50% av gårdagens uppgång) är sådant som brukar vara positivt om man ser till hela veckan. Efter något sådant är det dock möjligt att OMXS30 gör ett försök att gå över 1606.

Ser man endast till OMXS30 innebär också dagens stängning en lägre högsta i jämförelse med högsta den 30 april. För att det ska bli en högre högsta behöver OMXS30 gå över +1.15% imorgon.

Däremot tog sig också OMXS30 ur den negativa kanal som björnarna höll på att skapa mellan den 30 april och 15 maj. Där fanns en definitiv möjlighet till en vändning nedåt, men det blev inte särskilt mycket av det. Detta är att betrakta som ett tydligt styrketecken från tjurarna. Det vill sig dock till att vi inte ser t ex en 'engulfing bearish' imorgon (en röd candle som 'sväljer' dagens gröna).

SPX (SPX500USD) tuffar också på och har nyligen skapat en högre högsta på dagliga, något som i regel är positivt för Stockholmsbörsen. Detsamma gäller för bredare OMXSPI (Stockholm All-share, dvs hela börsen ... typ).

Om man ser till oscillatorerna för OMXS30 är det övervägande positivt:

RSI14, trend (EMA10+EMA21 guld-/dödskors)
1h: Positivt
4h: Positiv
24h: Positiv
1v: Negativt (sedan 2 mars, men ett guldkors är antågande om det inte går helt åt skogen)

MACD:
4h: Positivt
24h: Positivt
1v: Positivt (just nu, stängning om 3 dagar, varit negativt sedan 24 februari)

STOCH RSI:
1h: Negativt
4h: Positivt, men väldigt högt
24h: Positivt (men börjar ligga ganska högt)
1v: Positivt

-

Något som är negativt är att permabjörnarna i tråden varit väldigt tysta idag. Det får mig att tro att det råder en något för hög optimism, något som är en kontraindikator. När permabjörnarna är i sitt esse är trots allt det en tydlig signal att gå lång. En 'perma'-någonting identifieras enkelt genom att denna aldrig pratar om den faktiska prisdatan utan istället hela tiden skriver saker som inte går att sätta en siffra på eller refererar till något annat istället för att bara skriva vad den avser.

Också negativt är att det är för många saker som ser för bra ut. När saker är för enkla och för solklara brukar det också vara för enkelt och för solklart (dvs det blir en kontraindikator istället).

Utöver det har vi följande rubriker på DI.se:
* "Varnar staten: Bygg inte infrastruktur - köp aktier istället"
* "Rally på 3000 procent - i överljudsfart"
* "Börssuccen spränger 100-miljardervallen: 'Vi ska bli världens bästa bolag"
* "Strategens tips: Tre aktier att lägga lönen på - "guldläge"
* "Experten: Köp bolaget som vinner på "allt det här eländet"

Ser man endast till ovan är det dags att sälja med andra ord. Jag läser dock inte tabloidmedier som DI.se så jag struntar helt i vad som skrivs där.

Finns en del till man skulle kunna skriva, men det orkar jag inte.
Citera
2020-05-26, 00:25
Medlem
WhiteWalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Nvidia, AMD och Intel är knappast hypade. Alla har riktigt stora produktlanseringar framför sig detta året och nästa.

Nä jag vet att de har mycket på G och jag klev ut alldeles för tidigt på både AMD och Intel så är väl lite bitter. Men P/E tal på 130+ och en aktie som vägrar dippa. Vet inte om jag vågar hoppa på tåget igen nu.
Citera
2020-05-26, 01:07
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
I rika tillsammans podden säger de inte att bara typ 2 av 10 får bättre avkastning i aktier än indexfonder eller något liknande? Det kan väl inte stämma?
Indexfonder är det bästa man kan välja enligt den effektiva marknadshypotesen eftersom i en effektiv marknad så kan man inte systematiskt slå marknaden.
Citera
2020-05-26, 05:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Något svårt att svara på, gissar att du pratar om OMXS30.

Jag brukar ofta vänta mig en 'pullback' efter en dag med över +2%. Därför är oftare än sällan frågan (för mig...) hur mycket ned det går (till vilken nivå). En måttlig (säg max ca 50% av gårdagens uppgång) är sådant som brukar vara positivt om man ser till hela veckan. Efter något sådant är det dock möjligt att OMXS30 gör ett försök att gå över 1606.

Ser man endast till OMXS30 innebär också dagens stängning en lägre högsta i jämförelse med högsta den 30 april. För att det ska bli en högre högsta behöver OMXS30 gå över +1.15% imorgon.

Däremot tog sig också OMXS30 ur den negativa kanal som björnarna höll på att skapa mellan den 30 april och 15 maj. Där fanns en definitiv möjlighet till en vändning nedåt, men det blev inte särskilt mycket av det. Detta är att betrakta som ett tydligt styrketecken från tjurarna. Det vill sig dock till att vi inte ser t ex en 'engulfing bearish' imorgon (en röd candle som 'sväljer' dagens gröna).

SPX (SPX500USD) tuffar också på och har nyligen skapat en högre högsta på dagliga, något som i regel är positivt för Stockholmsbörsen. Detsamma gäller för bredare OMXSPI (Stockholm All-share, dvs hela börsen ... typ).

Om man ser till oscillatorerna för OMXS30 är det övervägande positivt:

RSI14, trend (EMA10+EMA21 guld-/dödskors)
4h: Positiv
24h: Positiv
1v: Negativt (sedan 2 mars, men ett guldkors är antågande om det inte går helt åt skogen)

MACD:
4h: Positivt
24h: Positivt
1v: Positivt (just nu, stängning om 3 dagar, varit negativt sedan 24 februari)

STOCH RSI:
1h: Negativt
4h: Positivt, men väldigt högt
24h: Positivt (men börjar ligga ganska högt)
1v: Positivt

-

Något som är negativt är att permabjörnarna i tråden varit väldigt tysta idag. Det får mig att tro att det råder en något för hög optimism, något som är en kontraindikator. När permabjörnarna är i sitt esse är trots allt det en tydlig signal att gå lång. En 'perma'-någonting identifieras enkelt genom att denna aldrig pratar om den faktiska prisdatan utan istället hela tiden skriver saker som inte går att sätta en siffra på eller refererar till något annat istället för att bara skriva vad den avser.

Också negativt är att det är för många saker som ser för bra ut. När saker är för enkla och för solklara brukar det också vara för enkelt och för solklart (dvs det blir en kontraindikator istället).

Utöver det har vi följande rubriker på DI.se:
* "Varnar staten: Bygg inte infrastruktur - köp aktier istället"
* "Rally på 3000 procent - i överljudsfart"
* "Börssuccen spränger 100-miljardervallen: 'Vi ska bli världens bästa bolag"
* "Strategens tips: Tre aktier att lägga lönen på - "guldläge"
* "Experten: Köp bolaget som vinner på "allt det här eländet"

Ser man endast till ovan är det dags att sälja med andra ord. Jag läser dock inte tabloidmedier som DI.se så jag struntar helt i vad som skrivs där.

Finns en del till man skulle kunna skriva, men det orkar jag inte.

Håller med dig i mycket
Tittar dock inte så mycket på korta perspektivet
Vet hur svårt det är med TA , tydlig trend och volla
Nej man orkar inte riktigt , många verkar ju investera med hjälp av youtube och AB.
Men TA är intressant , gäller bara att ha ett rejält tålamod och vänta in rätt setup, tålamod...
Citera
2020-05-26, 07:28
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
I rika tillsammans podden säger de inte att bara typ 2 av 10 får bättre avkastning i aktier än indexfonder eller något liknande? Det kan väl inte stämma?
Tror det stämmer vad de gäller de som försöker tajma upp och nedgångar, Köpa och sälja och göra klipp. Min erfarenhet är att 90 % av dessa bränner ut sig och blir bittra på börsen förr eller senare.

Vi som kontinuerligt köper lite aktier varje månad och aldrig säljer vi har alla möjligheter att slå index.
Citera
2020-05-26, 09:23
Medlem
sinewaves avatar
Köp
Telia
Millicom
Air France KLM SA

-

Anledning är att alla dessa ligger på historiskt (tänk 10-20 år) låga nivåer samtidigt som vissa index nu börjar sätta högre lägsta. Nedsidan för alla ovan är också betydligt lägre än uppsidan. Det finns mer att skriva, men det har jag inte tid med just nu. :)
Senast redigerad av sinewave 2020-05-26 kl. 09:31.
Citera
2020-05-26, 09:49
Medlem
Någon som shoppat amerikanska aktier idag när det är cortagefritt?
Funderar på något inom olja i USA. var tror ni?
Citera
2020-05-26, 10:49
Medlem
Bomba tips på amerikanska aktier nu och motivera varför mina smarta vänner
Citera
2020-05-26, 11:29
Medlem
krigsoffrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Det där verkar spännande! Ska jag kolla mer på. Ganska nischat känns det som va? Mycket samarbete med PEAB vad det verkar....

Sorry sent svar

Ja, ett jækligt intressant bolag!

Jag har øver 20K aktier.

Sitter 2020 ut, førvæntar mig en kursdubbling.

lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in