Citat:
Ursprungligen postat av
PedoFilip
Så tar vi oss över 1600 denna gång eller tror ni på ytterligare en mindre nedgång mot lägre 1500 eller in i 1490? jag tror att vi testar 1475 en gång till i alla fall.
Något svårt att svara på, gissar att du pratar om OMXS30.
Jag brukar ofta vänta mig en 'pullback' efter en dag med över +2%. Därför är oftare än sällan frågan (för mig...) hur mycket ned det går (till vilken nivå). En måttlig (säg max ca 50% av gårdagens uppgång) är sådant som brukar vara positivt
om man ser till hela veckan. Efter något sådant är det dock möjligt att OMXS30 gör ett försök att gå över 1606.
Ser man endast till OMXS30 innebär också dagens stängning en lägre högsta i jämförelse med högsta den 30 april. För att det ska bli en högre högsta behöver OMXS30 gå över +1.15% imorgon.
Däremot tog sig också OMXS30 ur den negativa kanal som björnarna höll på att skapa mellan den 30 april och 15 maj. Där fanns en definitiv möjlighet till en vändning nedåt, men det blev inte särskilt mycket av det. Detta är att betrakta som ett tydligt styrketecken från tjurarna. Det vill sig dock till att vi inte ser t ex en 'engulfing bearish' imorgon (en röd candle som 'sväljer' dagens gröna).
SPX (SPX500USD) tuffar också på och har nyligen skapat en högre högsta på dagliga, något som i regel är positivt för Stockholmsbörsen. Detsamma gäller för bredare OMXSPI (Stockholm All-share, dvs hela börsen ... typ).
Om man ser till oscillatorerna för OMXS30 är det övervägande positivt:
RSI14, trend (EMA10+EMA21 guld-/dödskors)
1h: Positivt
4h: Positiv
24h: Positiv
1v: Negativt (sedan 2 mars, men ett guldkors är antågande om det inte går helt åt skogen)
MACD:
1h: Positivt
4h: Positivt
24h: Positivt
1v: Positivt (just nu, stängning om 3 dagar, varit negativt sedan 24 februari)
STOCH RSI:
1h: Negativt
4h: Positivt, men väldigt högt
24h: Positivt (men börjar ligga ganska högt)
1v: Positivt
-
Något som är negativt är att permabjörnarna i tråden varit väldigt tysta idag. Det får mig att tro att det råder en något för hög optimism, något som är en kontraindikator. När permabjörnarna är i sitt esse är trots allt det en tydlig signal att gå lång. En 'perma'-någonting identifieras enkelt genom att denna aldrig pratar om den faktiska prisdatan utan istället hela tiden skriver saker som inte går att sätta en siffra på eller refererar till något annat istället för att bara skriva vad den avser.
Också negativt är att det är för många saker som ser för bra ut. När saker är för enkla och för solklara brukar det också vara för enkelt och för solklart (dvs det blir en kontraindikator istället).
Utöver det har vi följande rubriker på DI.se:
* "Varnar staten: Bygg inte infrastruktur - köp aktier istället"
* "Rally på 3000 procent - i överljudsfart"
* "Börssuccen spränger 100-miljardervallen: 'Vi ska bli världens bästa bolag"
* "Strategens tips: Tre aktier att lägga lönen på - "guldläge"
* "Experten: Köp bolaget som vinner på "allt det här eländet"
Ser man endast till ovan är det dags att sälja med andra ord. Jag läser dock inte tabloidmedier som DI.se så jag struntar helt i vad som skrivs där.
Finns en del till man skulle kunna skriva, men det orkar jag inte.