2020-05-25, 21:58
Medlem
revodnebs avatar
Lite oroväckande nyheter som grädde på moset:

https://www.msn.com/en-ca/news/world/china-e2-80-99s-new-outbreak-shows-signs-the-virus-could-be-changing/ar-BB14ngAX#image=BBZaM5o%7C2

Kineserna vet inte om viruset har muterat eller om det är den ryska stammen som kommit in från Ryssland. Inkubationstiden verkar ha ökat och det blir svårare att spåra och isolera de infekterade:

Citat:
Patients found in the northern provinces of Jilin and Heilongjiang appear to carry the virus for a longer period of time and take longer to test negative, Qiu Haibo, one of China’s top critical care doctors, told state television on Tuesday.

Patients in the northeast also appear to be taking longer than the one to two weeks observed in Wuhan to develop symptoms after infection, and this delayed onset is making it harder for authorities to catch cases before they spread, said Qiu, who is now in the northern region treating patients.

Citat:
Officials now believe that the new cluster stemmed from contact with infected arrivals from Russia, which has one of the worst outbreaks in Europe. Genetic sequencing has showed a match between the northeast cases and Russian-linked ones, said Qiu.

Vi verkar ha hamnat i en jäkla rundgång här, en renodlad bajsmacka helt enkelt.
Citera
2020-05-25, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Sverige vinner inget ekonomisk genom sin semi Lockdown strategi.
Enligt Handelsbanken kommer BNP falla med 6,9 procent i år, mer eller mindre lika med i Tyskland, USA, Danmark och Norge.
Det enda som förloras är folkhälsan.
De som tror att Sverige vinner nånting ekonomisk på att ha halv öppet, tror fel.
Ekonomin tar lika stryk som andra länder som har tillämpat kraftiga restriktioner och Lockdown i flera månader.https://www.svt.se/nyheter/inrikes/darfor-kommer-sveriges-strategi-inte-gynna-ekonomin
Fast BNP-prognoserna är sannolikt baserad på att det inte kommer någon andra våg i höst/vinter. Det är ju i en sån situation som Sverige skulle kunna få fördel, av en mer lätthanterad andra våg.

Länder som haft lockdown med obefintlig samhällsspridning är egentligen på ruta noll fortfarande. Det är alldeles för tidigt att utvärdera resultatet av de här ländernas strategi.
Senast redigerad av aw 2020-05-25 kl. 22:04.
Citera
2020-05-25, 21:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Det märks att tråden sjunker till skit på kvällen när alla vänstermänniskor kommer in.

Nivån på debatten är precis som i allt annat de lägger sig i.

Att du blivit så besatt att allt du kan fokusera på är Tegnell gör ju diskussionen med dig tämligen smalspårig och faktiskt enkelriktat meningslös. Tegnell är inte politiker och FHM är en myndighet utan ansvar för politiska beslut och framför allt utan ansvar för den usla äldreomsorgen och inte minst för det samlade politiska beslutet från alla svenska partier i Riksdagen under 90-talet, att skära ner på vården och beredskapslagren.

Citera
2020-05-25, 22:00
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nä, jag tror helt enkelt att det handlar om att de vill att svenskar i allmänhet ska dö.

Av någon anledning så ser de det så förhatligt att svenskar inte vill tvingas använda munskydd och inte vill få sina dörrar igensvetsade att de anser att svenskar förbrukat sin rätt att leva. Fråga mig inte varför, det är väl bara nåt som är fel i skallen på dem.

Snarare nåt fel i skallen på dom som inte orkar besväras av något så trivialt som ett munskydd under en pågående pandemi.

Hög tid att klorinera genpoolen.

Kusingifte i Sverige måste förbjudas en gång för alla. Kanske fyllde en funktion när det bara fanns en attraktiv kärring i hela byn, men nu 2020? Kom igen. Jävla snusk.
Citera
2020-05-25, 22:01
Medlem
Mycket hög dödlighet just nu. Platz.se gick upp till 4072 döda att jämföra med FHM:s tidigare avstämning 11:30 som angav 4029 avlidna. 43 fler döda alltså och FHM tvingas väl i morgon att ta fram eftersläpning varför jag befarar en hög dödssiffra i morgon.

Det som däremot är positivt är att Platz.se sänker inlagda på IVA till 337 personer. Det innebär 10 mindre senaste dygnet och 47 mindre räknat på en vecka.

Totalt känns ändå inte detta så bra. Försöker man rädda folk eller är det bara dom mer säkra fallen, dom man tror på?
Citera
2020-05-25, 22:02
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Det var ett bra initiativ.
Frågor som kan diskuteras oavsett vad man ev tycker om Sveriges strategi.

Även om vi är meningsmotståndare så är det inte särskilt konstruktivt att verbalt önska livet ur varandra. Är personligen mer intresserad av att få matnyttigt info om den här jävla sjukdomen.

Nu måste jag dock göra annat.
Citera
2020-05-25, 22:06
Medlem
Om "diskrimineringen" av Sverige ang. Covid

Så behandlas Sverige som fredagssnajdaren som ser klubbdörren stängas med hänvisning till att han är full. ”Men jag har ju bara druckit...” Ja, det spelar ingen roll vad du säger i det läget, kompis. Acceptera att de inte vill ha dig där.

Vi får stå vårt kast. Haha, rolig ledare i DN!

https://www.dn.se/ledare/erik-helmerson-vi-valde-vag-om-corona-nu-far-vi-sta-vart-kast/
Citera
2020-05-25, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Även om vi är meningsmotståndare så är det inte särskilt konstruktivt att verbalt önska livet ur varandra. Är personligen mer intresserad av att få matnyttigt info om den här jävla sjukdomen.

Nu måste jag dock göra annat.

Du verkar vettig.
Och jag var mer positiv initialt till den svenska strategin och jag ser brister och fel som begåtts och är inte redo att hugga i sten att vi gjort rätt.
Citera
2020-05-25, 22:11
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Det var inte Kapten Smith som varken byggde, styrde eller rammade Titanic mot Isberget.

Men det är fortfarande han som har det yttersta ansvaret över passagerarna.

Samma som FHM har ansvar över hur Sverige ska hantera detta virus.
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Hade den efterblivna svetsaren med koögon som av någon anledning ingen förstår titulerar sig statsminister varit kapten på Titanic hade han lagt ansvaret på passagerarna.

- Nej. Det tror jag inte. Jag tror att kapten Löfven skulle lägga skulden på isberget.

Jämför med skribenter här på Flashback, som förklarar att viruset, och inte Anders Tegnell, bär skulden till massdöden i Covid-19.

Befälhavare Löfven inser att han skapar onödiga konflikter genom att skylla på passagerarna. Löfven inser också att isberget inte kommer att argumentera emot anklagelserna.

Även telegrafist Tegnell kommer att avsäga sig ansvar. Telegrafist Tegnell tog förvisso emot varningar om isberg. Telegrafist Tegnell struntade i att förmedla varningar till kommandobryggan. När andra fartyg varnade för isberg, så svarade telegrafist Tegnell "håll tyst". Men alla inblandade parter är överens om att allt ansvar ligger enbart hos isberget.

Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Osynlig smittspridning är väl vad såna som Paolo Roberto ägnat sig åt, att vara intim med någon som är intim med många andra. Där kan du tala om osynlig och hemlighållen spridningsrisk av helt annan art än att en asymptomatisk går och handlar en liter mjölk. Så lägg skulden på alla kriminella sexköpande män istället.

- Hur tänker du nu? Ur smittskyddssynvinkel så borde dom prostituerade kvinnorna ha minst lika stor skuld som kunderna?

Tänker du ur ett feministiskt perspektiv, som innebär är män alltid bär skulden, oavsett vem som har gjort vad?

När du vill lägga skulden specifikt på sexköpande män, utgår du då ifrån att Covid-19 är en könssjukdom, som enbart sprids genom sexuella kontakter? Ditt resonemang förefaller mycket märkligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Bara som jämförelse :

-4000 döda i corona i sverige, resultat : en axelryckning, msm svamlar på, inga kritiska frågor !

-Paolo Roberto köpte sex, resultat : hans huvud på ett fat, msm går bananaz, röster höjs för skärpta straff !
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Sex rubriker säljer best. Även de som skrev eller har kritiserat Paolo Roberto har haft nytta de nyheterna och sex sugen .

- Vilka är dom andra fyra rubrikerna?

(Förlåt, jag kunde inte avstå från en fånigt skämt)
Citera
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Mycket hög dödlighet just nu. Platz.se gick upp till 4072 döda att jämföra med FHM:s tidigare avstämning 11:30 som angav 4029 avlidna. 43 fler döda alltså och FHM tvingas väl i morgon att ta fram eftersläpning varför jag befarar en hög dödssiffra i morgon.

Det som däremot är positivt är att Platz.se sänker inlagda på IVA till 337 personer. Det innebär 10 mindre senaste dygnet och 47 mindre räknat på en vecka.

Totalt känns ändå inte detta så bra. Försöker man rädda folk eller är det bara dom mer säkra fallen, dom man tror på?
Jag tror snarare att det är icke Covid-19 patienter som lagt beslag på platserna.

Om jag har rätt i det antagandet så leder det till fler Covid-19 döda.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nej, de önskar att Sverige ska invaderas med dödspatruller eftersom svenskar förtjänar att dö som föredrar att röra sig fritt och inte önskar att påtvingas saker mot sin vilja.

Vad syftade din jämförelse med Taiwan till?

Vem önskar vad och hur är det relevant?

Prata klarspråk. du svamlar om något som är enbart självklart för dig själv och inte något allmänt. Har aftonbladet nämnt om dödspatruller eller va?

Sverige och Taiwan.

Varför har inte Taiwan något virus överhuvudtaget fast de har haft mer öppet än Sverige?
Citera
2020-05-25, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Enligt SCBs siffror för antal avlidna vecka 1-20, exklusive skottdag.

Antal döda 2020 är 38764. Det är 2638 fler döda än medeltalet för 2015-2019, 4641 fler döda än det milda influensaåret 2019 och 1302 fler döda än det svårare influensaåret 2018.

Skillnad från referensåret 2019, vecka 1-20:
2015: 37031 (+ 2908)
2016: 35308 (+ 1185)
2017: 36707 (+ 2584)
2018: 37463 (+ 3339)
2020: 38764 (+ 4641)

Sammantaget är överdödligheten som väntat högst under 2020. Däremot är den fortsatt långt eller väldigt långt ifrån tidigare uppskattningar som har legat på allt mellan 8000-96000.

Överdödligheten är fortsatt högst under vecka 15, och har sjunkit sedan dess.

Det har inte dött klart folk än, så du kan nog vänta med dina förminskningsförsök a la Thomas Lindén Socialstyrelsen, ett tag. Ha lite respekt för de som kämpar mot Covid just nu kanske och som inte kommer klara sig. Tips.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in