2020-05-25, 18:04
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Absolut, det är därför jag säger "eventuellt" och inte att det absolut kommer att få ett helvete, Norge, Danmark och Finland kan inte slappna av nu och jag hoppas att Sverige förbereder sig på att hantera det hela betydligt bättre.

Något är även på gång angående mediciner i Norge, egen tillverkning utav bla antibiotika.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Pandemi idag pga att det är ett nytt virus, "imorgon" säsongsinfluensa, ja, allt tyder på att det blir så.

Vi får se om det blir så! Tiden får utvisa!
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
In summary, the management of the pandemic by the Swedish public health authorities is not only an affront to scientific epidemiology, but also compromises the medical ethics and human rights of a country that considers itself a “humanitarian superpower.” It's just as well other countries have not followed suit.

https://www.rt.com/op-ed/489103-sweden-covid19-care-home-deaths/amp/?__twitter_impression=true

Russian Times ska inte säga allt för mycket, speciellt eftersom Ryssland har ett problem med läkare som trillar ut genom fönster efter att de har kritiserat den ryska hanteringen.
Citera
2020-05-25, 18:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Fast förnekare i Februari skrek just att det aldrig skulle komma in i Sverige och det var bara en vanlig förkylning

Nej då, det var väldigt få som sade det. Jag blev kallad »förnekare« när jag skrev att vi kommer att ha 3-4000 registrerat döda i covid-19 i slutet på maj. En »förnekare« då var någon som inte trodde att flera tiotusental skulle vara döda vid den här tidpunkten i Sverige.

Faktum är att med den takt som nu gäller kommer det inte att vara någon överdödlighet. Detta trots att vi har världens sämsta äldreomsorg och det är där huvuddelen dödsfall, helt väntat, har skett. Det är inte FHM:s skyldighet att Sverige har en undermålig äldromsorg med inkompetenta chefer och otillräckliga anställda.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Något är även på gång angående mediciner i Norge, egen tillverkning utav bla antibiotika.

Det är väldigt positivt, det är bara o hoppas på att det går bra för dem ovanpå att de lyckas undvika att en andra våg kryper upp i bergen.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Vad är det som ”förnekarna” förnekar?

Hehe, det där låter som drömmar som blatteriet skulle kunna ha. Men det vore intressant att se om även svensken flydde med samma stil som blattarna. Alltså, alla män i krigsför ålder, lämnandes kvinnor och barn kvar. Tror knappast det. Men det spelar ingen roll, för du får nog fortsätta att drömma...

En förnekar förnekar verkligheten. Trots att allt säger mot förnekarens världsbild så fortsätter han förneka. Ljuga. Kalla det du vill. Han tycker det är så jävla skönt att sticka huvudet i sanden.
Han är optimist. En dum "optimist" förstås.
Nejjjjjj kör inte i diket!!!!
Men ta det lugnt, du har väl säkerhetsbälte va.
Han ser vad som pågår, men han nekar att det är så illa.
Det får honom att må lite bättre. Även när lavinen håller på att träffa honom.
Ja, vekrligen dumma i huvudet dessa förnekare får man säga.
Citera
2020-05-25, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
För viruset i sig har inte skapat en rejäl dipp på efterfrågan.

Nej men effekten av viruset har gjort det. Delvis domedag. Då slutar konsumtionen.
Plussa sedan på ökad arbetslöshet och situationen blir ännu värre, vilket den blivit.
Citera
2020-05-25, 18:08
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej då, det var väldigt få som sade det. Jag blev kallad »förnekare« när jag skrev att vi kommer att ha 3-4000 registrerat döda i covid-19 i slutet på maj. En »förnekare« då var någon som inte trodde att flera tiotusental skulle vara döda vid den här tidpunkten i Sverige.

Faktum är att med den takt som nu gäller kommer det inte att vara någon överdödlighet. Detta trots att vi har världens sämsta äldreomsorg och det är där huvuddelen dödsfall, helt väntat, har skett. Det är inte FHM:s skyldighet att Sverige har en undermålig äldromsorg med inkompetenta chefer och otillräckliga anställda.

Oj, sa du verkligen det?

Citera gärna dig själv är du snäll, eller vänta, kan rota i din historik själv för att se
Citera
2020-05-25, 18:11
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Hanteringen är inte problemet, där tror jag Norge lär göra ett lika bra jobb som nu, men om den är hårdare än den nuvarande vågen så blir det betydligt värre.

Absolut inte, däremot så har vi fler som eventuellt har antikroppar som kanske skyddar mot skiten.
Finns fortfarande ingen logik i det. Låt oss slå fast två saker. Vi har att göra med klustersmitta och frånvaro av någon form av flockimmunitet. Ja, andra vågen kan bli värre. Men nu är våra grannar inkörda på hårda restriktioner och vet exakt vad de ska göra och hur. Framförallt har man lagstöd för det. Man masstestar också befolkningen i ett syfte att smittspåra. Genom det kommer man få tidiga indikationer och kan sätta in kraftfulla åtgärder lokalt.

Vi däremot har inte ens nu kommit igång med att testa befolkningen. Fortfarande är ansvarsfrågorna och beslutsgångarna oklara för att inte säga helt frånvarande.

Lägg därtill att vi har ett gäng "experter" med en alldeles egen svensk uppfattning om vad vi har att göra med. Samtidigt som vi har politiker där hälften av dem inte ens skulle kunna klara av att kvala in på ett universitet; som är mest upptagna med att se till att inte ansvar och skuld ska falla på dem.

Ja, vad vi får hoppas på är att viruset muterar och blir ofarligt.

Så be en stilla bön...
Citera
2020-05-25, 18:13
Medlem
Moruroas avatar
Chefen för Orsa rovdjurspark fälls för dödsfallet när en djurvårdare dödades av björn.
Citat:
Anläggningschefen har enligt domen genom vårdslöshet ”brustit i säkerhetsarbetet genom att underlåta att göra de riskbedömningar och säkerhetsrutiner"

Detta gäller ett enda dödsfall. Vilka kommer att ställas inför rätta för våra nuvarande 4000 döda när inga riskbedömningar gjorts för Sveriges strategi inför covid-19?
Citera
2020-05-25, 18:13
Medlem
morozzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Skall bli spännande ikväll när region Stockholm släpper sina siffror över antal patienter i Stockholm. Har inte uppdaterats sedan i onsdags pga långhelgen. Då var det 125 på IVA. Kan det bli under 100 ikväll?
Nu har det kommit!

108 patienter med covid-19 vårdas just nu i intensivvård vid akutsjukhus.
Dessutom vårdas 608 patienter med covid-19 på akutsjukhus eller geriatriskt sjukhus.
Citera
2020-05-25, 18:15
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Fast nu är det ju inte ni minoritet maskbärare som bestämmer. Du får helt enkelt ta ditt ansvar för din egen hälsa och undvika alla som inte bär mask.

Var glad att du har frihet att vistas ute med mask utan att polisen tvingar dig att ta av den.

Var ännu gladare att du tillåts att sitta inne 24/7 tillsammans med dina gamla släktingar som du naturligtvis tagit hem från äldreboendet utan att någon kommer hem till er och dödar er.
Jag säger inte att jag bestämmer, jag säger bara att om sådana direktiv kommer uppifrån så är det bara för er förnekare att börja digga läget. Punkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in