2020-05-25, 10:46
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nehej, men JAG kallar det marginellt. At best.
Sverige testar i dagsläget 0.04628% per capita per dag. Det är en ökning från 0.03203% och det räcker inte på långa vägar. Man är så långt ned på skalan att den typen av ökning är marginell i sammanhanget. Sverige behöver komma upp i runt 20,000 tester per dag för att identifiera smitta. Det innebär också att man måste börja testa asymtomatiska personer, t.ex. vårdpersonal på äldreboende.

En ungefärlig nivå där Sverige bör ligga är mellan 0.18-0.20% per capita per dag de flesta andra länder ligger. Då begriper du kanske hur marginell den ökningen är?

Du kan titta på testning per miljoner invånare här och sedan berätta hur många I-länder som testar mindre än Sverige?

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Visst, jämför man med andra länder kan en ökning med 45% ses som marginellt.
Men jämför man antal smittade hittade i Sverige så är ju en ökning med 45% tester långt ifrån marginell.
Citera
2020-05-25, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Kul inlägg, du skulle kunna vara Stefan Löfvén, Annie Lööf, Margot Wallström, Anne Ramberg, Fredrik Reinfeldt och alla de gaphalsar som satt oss i skiten. Opportunister som nu gått och gömt sig på sina sommarställen, arbetar på distans, och vistas på platser de inte behöver ta konsekvenserna av alla sina politiska utspel. Idiotier son nu drabbar folket.

Det är verkligen synd om svensken om varit utsatt för bedragare. Tänk på vad all denna godhet de försörjer sig på har lett till.

Nja, lider nästan lite med skribenten och dennes offermentalitet och paranoida tankar. Har nog suttit lite för länge och för ofta på FB. Kul, ja kanske lite, men mera tragiskt.
Citera
2020-05-25, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Man minskar avståndet som aerosoler och droppar tar sig med mask, inte stoppar helt.

Har Ni mask kan jag alltså ganska säkert vistas 1 meter från dig, om jag har mask kan Ni ganska säkert vistas 1 meter från mig, har Ni mask men inte jag så kan jag fortfarande vistas ganska säkert 1 meter från dig medans Ni måste hålla mig på längre avstånd.

Inte så svårt att förstå, eller?
Nej men vart tror du de eventuella coronavirusen försvinner,? Det gör de inte!
Citera
2020-05-25, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Varför ska jag inte säga COVID-19?
För viruset i sig har inte skapat en rejäl dipp på efterfrågan.
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
En ökning på 45 % kan visst påverka formen på kurvan.
Den påverkar naturligtvis litegrann, men inte i den omfattningen.
Andra länder har som sagt en TIODUBBLAD testning och visar en BRANT minskning av antalet smittade.

Titta här så kanske du förstår. Sverige jämfört med UK.
https://cdn-05.forumfiles.com/f4L4Z52ao0/4cd7a3bf-1590397151/Screenshot%202020-05-25%20at%2009.48.35.png
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Det är absolut relevant vad vi gör internt. Vi har även en stor inhemsk näring som inte är direkt beroende av omvärlden. Det ni säger just nu är "ja situationen är ändå dålig, varför inte göra det mycket värre?"

Vad förändras om vi pausar den?

Det gick rätt bra förr i världen under industrisemestern, nära Allt stängde under juli.
Resten av världen var rätt trötta på oss men så fungerade det här.

Bra verksamheter har inga problem att vänta ut en kris, dälig verksamhet överlever inte perioden efter krisen ändå, är det en produkt det finns efterfrågan på så kommer däremot nya verksamheter uppstå som tar över de som inte klarar sig.

Det är lite så den öppna ekonomin fungerar, man kan välja att bygga för framtiden eller leva i nuet, de som levt i nuet är de som sitter och skriker nu..

Men, detta förutsäter att vi skulle stänga ner nu, varför skulle vi det?
Citera
2020-05-25, 10:50
Medlem
Man hade ju önskat att Sverige hade bränt igenom det här viruset nu i större utsträckning men det var inte så smittsamt som tidigare beräknat. Det innebär kort och gott att vi måste dras med skiten under en längre tid. Man undrar hur många Stockholmare som egentligen har haft detta men några 20% är nog bara önsketänkande.

Giesecke på tv imorse angående resultatet att 7% i Sthlm hade antikroppar sa att ”immunitetstestet inte fångar upp alla fall”.

Kom igen nu vad fan, räcker det inte med ursäkter? KTHs antikroppstest är en av de bästa och mest känsliga testerna i världen.
Citera
2020-05-25, 10:53
Medlem
Citat:

Bra verksamheter har inga problem att vänta ut en kris
Inga problem? Klart de har. Alla verksamheter behöver inflöde av kapital och orders bl.a.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nej men vart tror du de eventuella coronavirusen försvinner,? Det gör de inte!

Exakt vad mer behöver vi veta för att utrota viruset än

Hur länge överlever viruset i en värd
Hur länge är viruset aktivt utanför värden

och isolera alla värdar tills antingen de eller viruset dött?

Var hittar Ni virus efter detta?

Finns det mystiska virusfabriker som häller ut nya när det börjar bli dålig tillgång?
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Visst, jämför man med andra länder kan en ökning med 45% ses som marginellt.
Men jämför man antal smittade hittade i Sverige så är ju en ökning med 45% tester långt ifrån marginell.
Räkna per capita, inte i verkliga tal.

Det är som att påstå att "IFK Göteborg ökade årets genomsnittliga publiksiffra på Nya Ullevi från 143 betalande till 207". Förstår du nu hur marginell ökningen är?
Citera
2020-05-25, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Just argumentet att den som VILL skall bära munskydd har ju dödat hyfsat effektivt på vissa ställen där man helt enkelt infört ett krav på munskydd.

Att vara så egoistisk och totalt sakna respekt för sin omgivning att man tror sig kunna bete sig lite hur man vill är argument som ganska snart kommer visa sig meningslösa. Om inte ett vaccin hittas lär munskydd i allmänna utrymmen bli obligatoriskt de närmaste åren. Att folk inte klarar av att respektera andras hälsa är minst sagt bekymmersamt i ett pandemiskt perspektiv.

Det handlar nämligen inte om att munskyddet skall hindra att du blir smittad, det handlar om att du inte skall smitta andra.

När man ser på en sak gör man det ur olika perspektiv.

Du redogör för mikroperspektivet med den inhemska egoismen där smittspridning sker öppet, helt empatilöst.

Sverige som stat agerar i makroperspektivet utan hänsyn till andra länder, och har inte ens tagit reda på fakta varför andra länder agerar som de gör. I Sverige har man kört en egen linje där Fru Hessius utmärkte sig med Tegnell om att ekonomin var viktig och förminskade allvaret med detta nya virus från Kina.

Vi är en del av Europa som inte vill ha mer smitta efter stränga åtgärder. Oavsett om det är rätt eller fel, är det inte Sveriges beslut hur andra länder hanterar en Pandemi. Sverige har vanan att ha åsikter i FN, och ge bort en massa pengar. När det är skitsnack kostar det inget att låta folk som Margot hålla låda. Nu är det skarpt läge där folk dör.

Sveriges strategi har visat sig vara ett nollsummespel för ekonomin, eftersom vi nu "mobbas" av Europa, som hade en annan inställning när de stod inför ett dilemma, att balansera människoliv kontra ekonomi.

I Europa har folk en annan inställning till enskilda människoliv, än i Sverige, och då bestämmer varje stat över sina angelägenheter och gränser. Den förakt vi ser i Sverige mot medmänniskor när smittspridning inte tas på allvar, tester som dröjer, får vi tillbaka med en tydlig markering från lilla Cypern, och våra grannländer, och snart andra länder. Vi straffas med reseförbud för att fel folk valts att styra landet. Övriga Europa är inte imponerade av regeringen och Tegnell.
Citera
2020-05-25, 10:55
Medlem
Citat:
Tvisten ligger i "ska man behöva göra något för allmänhetens bästa eller kan man bara skita i det för jag tycker det är fult" och inte i om man får eller inte.
Mask är Inte för att skydda sig själv, den är för att jag ska skydda dig vilket i förlängningen skyddar mig då färre smittade=färre exponeringspunkter.

Om mask sänker smitt-takten, håller Ni med om att Alla ska bära en i miljöer där den har effekt?

Eller tillhör Ni en av de som anser att det är Ok att skita i restriktioner och rekommendationer som fungerar bara för man inte blir straffad, det ska vara ett personligt val att skydda 3:e man?

Detta förstår Ni självklart men då "flocken" är något Ni eftersträvar så agiterar Ni mot det, synd för Er att myndigheterna numera övergivit den strategin, vad ska Ni göra nu?

Jag förstår att det ligger i mångas intressen för att kunna börja sälja munskydd och därmed tjäna pengar under dessa tider när andra försörjningsmöjligheter annars kan ha blivit begränsade.

Men även ledaren för den studien som hänvisades till säger:

Yuen Kwok-yung, a leading microbiologist from Hong Kong University up until we have a vaccine for the virus, what remains practical is either social distancing or wearing a mask.

So either - or.

Social distansering är lika effektivt och önskvärt och om man bara håller avståndet då är det en tillräcklig åtgärd. De kan alla göra helt utan extra kostnader.

Det hjälper föga att göra som herrarna i Hong Kong:s parlament gjorde: slagsmål med munskydd på!

Det är förresten inte jag som har sagt att munskydd är fula. Det kommer från den andra sidan som vill tvinga dem på alla andra.. Personligen anser jag att de är opraktiska och obekväma. Jag håller hellre avstånd. Det är både bekvämt och praktiskt.

I Finland har man redan börja tillverka och sälja s.k. "folkmunskydd". 1 euro/styck. Det finns lite motstridiga uppgifter om hur många per dag man skulle behöva som en vanlig användare. Å ena sidan ska man inte använda det mer en högst en timme i sträck. Å andra sidan säger tillverkaren att ett skydd räcker för hela dagen.

Samtidigt säger han att muänskyddsfabriken kommer att rädda hela orten från arbetslöshet. Så visst förstår jag honom. Men fortfarande anser jag att användandet ska vara frivilligt.

Förstår man inte hur viktigt den sociala distansen är då blir det som i Missouri..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in