2020-05-25, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Det intressanta är om man gör en liknande beräkning för Sverige, fast inte nödvändigtvis på en "full lockdown", utan främst på tidiga åtgärder för att direkt försöka pressa R<1. Istället för att vänta på "dag 0", eller vad vi nu sysslade med....

Vår "vetenskapligt" utstuderade senfärdighet kan nog ha kostat tusentals liv i onödan.
Ja, säkert.
Det bästa ordet man kan hitta är rysk roulette.
Citera
2020-05-25, 14:10
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Danmark
+1 död +27 fall

Finland
+1 död +20 fall

Norge
+0 döda +0 fall

Norge har haft +0 döda i 4 dagar nu!

Våra grannländer bromsar smittan i samhället så som man ska göra!

Bra jobbat!

Personer i riskgrupperna i Finland, Norge och Danmark

behöver inte vara lika rädda/isolerade som i Sverige.

EDIT: Och deras vårdpersonal behöver inte slita som djur!

EDIT2: Och man kanske törs gå till tandläkaren i Norge.
Senast redigerad av gloffgloff 2020-05-25 kl. 14:14.
Citera
2020-05-25, 14:10
Medlem
Kvantskallens avatar
Ingen har väl undgått detta men jag postar ändå eftersom det är väldigt talande för den svenska coronastrategin.

Förra statsepidemiologen: Sverige borde stängt ner

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/forra-statsepidemiologen-sverige-borde-stangt-ner/
Citera
2020-05-25, 14:11
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men det gör de ju inte om vi tittar på förra måndagen varken döda eller nya fall.

Du kan inte jämföra EN dag med EN annan dag. Om man räknar vecka för vecka har antalet döda och inlagda sjunkit för fjärde veckan i rad.
Citera
Medlem
knurras avatar
Citat:
Norge har haft +0 döda i 4 dagar nu!

Självklart är detta mörkande av verkligheten, kreativ bokföring.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Detta är förskräckligt att man kör med felaktiga siffror. Jag har själv fastslagit att det är minst 45 som har dött idag. Hur kan man mörka på detta sätt? Ett mer korrupt land får man leta efter. Hade jag varit yngre hade jag flyttat direkt.

It is strange that the FHM is two days behind c19.se. 4056 dead currently.
Citera
2020-05-25, 14:12
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Sverige
+ 31 döda
+ 21 IVA
+ 384 fall

Förra måndagen
+ 19 döda
+ 244 fall
Som jag skrivit tidigare så är vi nere på ett dödssnitt på under 20 per dag nu.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Tänker inte VG ens rapportera sina fall, skrattretande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knurra
Självklart är detta mörkande av verkligheten, kreativ bokföring.
Norge, Danmark, Finland har inte överdödlighet, bara Sverige.
Citera
2020-05-25, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Anders Tegnell berättar med illa dold stolthet om personkulten runt omkring sig:

Statsepidemiolog Anders Tegnell är som vanligt lugn och sansad under Söndagsintervjun i P1. Han berättar om hur han upplevt kritiken mot Folkhälsomyndigheten och hur det att bli ansiktet utåt för Sveriges coronastrategi.

– Jag har inte riktigt tagit in det. Att al-Jazeera och BBC kommer på presskonferenser organiserade av Folkhälsomyndigheten fanns inte på kartan tidigare. På vägen hit var det fem-sex stycken som ropade ”heja Anders” eller gjorde tummen upp till mig.
Den stillsamme epidemiologen har till och med blivit förevigad som tatuering.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/anders-tegnell-slar-tillbaka-mot-kritikerna-ar-absolut-inte-sant/

Ser en illa dold bitterhet att det är han som fått den statusen och inte du. Men du har haft mest fel av alla i den här tråden, med dina beräkningar av ett femsiffrigt antal döda för ett par månader sedan.
Citera
2020-05-25, 14:14
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Så en uppåtgående trend. Samma på c19.se

Idag +24
Förra måndagen +18
Nej tvärtom troligtvis. Du vet att det är otroligt lätt att lura människor med statistik?

Det människan inte nämner är att många inte rapporterar in under helgdagar och det blir eftersläpningar av dödsfall. I torsdags var det Kristi himmelsfärd.
Citera
2020-05-25, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det finns andra exempel att titta på än Italien och Frankrike. Om de här länderna blev tagna i sängen och kunde inte införa en riktig bra Lockdown behöver inte nödvändigtvis betyda att Lockdown är en felaktig strategi.
Österrike har stängt ner och minskat antal smittade och dödsfall och börjat öppna för en månad sen. Det finns ingen andra våg där. Antal smittade har sjunkit markant och hållit sig på låga nivåer trots att landet har börjat öppna för 4 veckors sen. Senaste rapporterar de bara 17 smittade.
Österike har ungefär lika många invånare som Sverige och efter en kraftig Lockdown i mitten av mars börjat öppna sen första maj. Stanna hemma order var bort tagen första maj och affärerna fick öppna första maj. Sen dess antal smittade per dag har inte varit högre en 50st.
Så att säga visst går att stänga ner och hålla antal smittade och dödsfall som Österrike ner (dödsfallen är bara 600 st i Österrike) och visst går det att öppna igen och hålla antal smittade nere.
Jag tror att all propaganda från massmedia plus Gieseckes icke vetenskapliga svammel om att de länder som har stängt ner kommer att se en andra våg när de öppnar har påverkat dig på ett negativt sätt så att du har tappat bort förståndet.
Annars tycker jag att du är en klipsk person.

Haha. Tack för komplimangen. Vi får hoppas på att det inte blir en total lockdown i framtiden så att vi kan genomföra den där krogrundan någon gång. Du med munskydd – jag utan ;-)

Om vi borde ha infört en strikt lockdown i det förflutna, då är det åtminstone helt säkert att det nu är för sent. Och ingen av oss två vet huruvida dessa länder med lockdown kommer att klara sig - bra eller mindre bra. Man får ju hoppas bra..

Du skriver att lockdown fast den är misslyckad (pga timing) inte behöver vara en mindre bra metod. Men samma gäller ju då även Tegnells tes. Nu råkade det bara tyvärr vara så att äldrevården blev den sektorn som inte klarade av sin uppgift.

Ingen vet om det blir en andra våg. Olsen har i sin bok pratat om andra, tredje och fjärde våg.. Så vad vet vi om framtiden?

Jag säger inte att FHM eller Tegnell har gjort allt rätt. Tegnell själv hävdar inte det heller. Men att ständigt kritisera dem för att de har gjort sitt bästa i en situation där ingen visste hur man borde ha gjort. Olsen själv erkände att han betraktade detta som en influensa i början. Men skulle ju även HAN ha gjort precis lika fel som FHM och Tegnell nu. Då skulle vi skrika åt honom istället..

Man måste absolut ta en lärdom av detta och analysera allt genomgående i framtiden. Men att Tegnell inte hinner göra något annat än svara på samma frågor är lite patetiskt. Han kan inte svära hur det blir i sommar, i höst, i vinter – för ingen annan kan det heller. Men många låtsas att de vet bättre – för de behöver ju inte stå där sen att försvara sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in