2020-05-25, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
10 euro styck? Helvete vad dyra masker. 4 per dag per person? Varför? Snacket handlar väl mest om i kollektivtrafik och i affärer när det kommer till privatpersoner. Vi har dessutom redan rekommendationer om hur vi ska bete oss och masker vore ett komplement.

Såg att du sågade sjalar, men jag tror att vadsom är bättre än inget. Billiga masker är även bättre än inget. Det handlar om att hindra så mycket droppsmitta från att spridas "långt" som möjligt. Ju mer som kommer ut och ju mer räckvidd, desto större smittrisk. Sedan tvättar man det man använder i 90 grader.

Vissa länder har ju lagt ut guider så vem som helst kan göra masker hemma. Känns snarare som ni förnekare tror att ALLA droppar måste hindras för att det ska ge effekt.

Och vad säger att det inte blivit billigare för staten att stå för en stor del av maskerna än allt kaos som sedan följt? Knappast gratis att vårda en enstaka covidpatient. Blir nog rätt många masker som motsvarar priset för varje patient för att inte tala om alla smittade som bara är hemma sjuka. Och då menar jag endast folk som smittats för att nån andats eller pratat för nära en, vilket nog är många.

Masker är en knepig fråga, men skälen folk letar för att argumentera att de ska vara dåliga tycker jag inte håller måttet tyvärr.

Förlåt jag skrev fel. Menade 10kr/st, 4st/dag/person x 5 x30 dagar = 6.000kr

Bara som exempel, men i Finland kostar maskerna så pass mycket i verkligheten.

Man kan använda en mask ”hela dagen”, men högst 1h åt gången. Och om den blir fuktig – då måste man byta den.

Herregud.. Hur ska detta funka på riktigt när det gäller järvafältsungdomar, andra barn, gaggiga åldringar osv. Plus alla som redan har andningssvårigheter pga astma/KOL etc.

Sjalar har man testat och de hade typ ingen effekt för att stoppa viruset. Men de kan vara vackra att bära..

Du får det också att låta så enkelt att ”sen tvättar man dem i 90 grader”. Tål din sjal 90 grader?
Och var ska man förvara alla sjalar/tygmunskydd under dagen? I sin väska? I fickan? Plus att ska man beställa tvättstuga för att tvätta 10 masker.. ?

Det är ju hur opraktiskt som helst. Och helt i onödan. Och kommer aldrig att funka – men MÅNGA kommer att göra sig en förmögenhet och det är ju detta det handlar om.

En fabrik i Finland kan rädda en hel byggd. Det sa ägaren själv.

Inte mig emot, men jag vill inte rädda en enda by i Kina.

Ingen kan smitta dig om du inte låter dig smittas. Om du håller avstånd, tvättar händerna och bär själv en godkänd mask under dina shoppingrundor då är du safe.

Ganska enkelt.
Citera
2020-05-25, 13:40
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Anders Tegnell berättar med illa dold stolthet om personkulten runt omkring sig:

Statsepidemiolog Anders Tegnell är som vanligt lugn och sansad under Söndagsintervjun i P1. Han berättar om hur han upplevt kritiken mot Folkhälsomyndigheten och hur det att bli ansiktet utåt för Sveriges coronastrategi.

– Jag har inte riktigt tagit in det. Att al-Jazeera och BBC kommer på presskonferenser organiserade av Folkhälsomyndigheten fanns inte på kartan tidigare. På vägen hit var det fem-sex stycken som ropade ”heja Anders” eller gjorde tummen upp till mig.
Den stillsamme epidemiologen har till och med blivit förevigad som tatuering.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/anders-tegnell-slar-tillbaka-mot-kritikerna-ar-absolut-inte-sant/
Citera
2020-05-25, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Nya beräkningar visar att om England hade stängt ner en vecka tidigare då skulle antal dödsfall reduceras med hela 75% vilket innebär att ca 30000 mindre människor förlorade sina liv.
England gjorde åtminstone en Lockdown ändå. Undrar om man tillämpade samma beräkning för Sverige, hur många liv skulle räddats då.
Om vi tar siffrorna för beräkningen för England alltså 75% då innebär detta att 3000 Svenskar skulle inte förlorat sina liv.
varför Giesecke vägar acceptera den enkla matematiken är en gåta.

https://bskiesresearch.wordpress.com/2020/05/12/the-human-cost-of-delaying-lockdown/

https://www.telegraph.co.uk/news/2020/05/20/earlier-lockdown-could-have-prevented-three-quarters-uk-coronavirus/

Det intressanta är om man gör en liknande beräkning för Sverige, fast inte nödvändigtvis på en "full lockdown", utan främst på tidiga åtgärder för att direkt försöka pressa R<1. Istället för att vänta på "dag 0", eller vad vi nu sysslade med....

Vår "vetenskapligt" utstuderade senfärdighet kan nog ha kostat tusentals liv i onödan.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-05-25 kl. 13:45.
Citera
2020-05-25, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
I Madrids tunnelbana och på tågstationerna kostar maskerna €3 i automaterna. Masker som är godkända av myndigheterna.

Jag skrev fel. Menade kronor.

I Madrid kostar alltså maskerna 3x så mycket som i Finland...

Som ni ser. Massor av masktillverkare kommer att bli miljardärer..
Citera
2020-05-25, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Ser ut att vara lite av ett trendbrott för IVA, nedgången har avstannat och istället har det gått upp svagt.

Får väl hoppas det beror på att man är mer frikostiga med IVA-platserna, vilket ju är fullt möjligt.

It’s interesting because the time to an ICU bed hasn’t gone down, it’s gone up by half a day over these past weeks.
Citera
2020-05-25, 13:46
Medlem
R: 0,1 i Norges näst största stad Bergen
https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2020/05/25/195679688/smittetallet-i-bergen-er-0-1

Vad är R i Sveriges näst största stad Göteborg?
Citera
2020-05-25, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jag vägrar tro att du är så här korkad.
Fattar du verkligen inte att det beror på situationen.
Social distansering i grunden och ansiktsmask när man inte kan hålla avstånd.

Om jag säger att du kan handla på ICA eller Coop, betyder det att du måste välja en affär för alltid eller kan du handla endera vid olika tillfällen?

Sedan är det ju intressant att du lyfter fram denna professor som en auktoritet som vi skall lyssna på.

"The findings implied to the world and the public is that the effectiveness of mask-wearing against the coronavirus pandemic is huge"

JAG har ju inte lyft fram honom. Det var en annan skribent som gjorde det. Som bevis på att alla ska ha mask oavsett. Och att han skulle ha sagt det. När han uttryckligen säger att det är antingen eller. Distansering är lika effektivt (och lättare att hantera).

NI FÅR bära mask även hemma om ni vill. Jag tillåter det. Låt mig slippa.
Citera
2020-05-25, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
It’s interesting because the time to an ICU bed hasn’t gone down, it’s gone up by half a day over these past weeks.

Kanske har patienterna i snitt sjukskrivit sig tidigare i förloppet nu, varpå insjuknandet också rapporteras som tidigare?

Visst, det går att tolka det negativt också, men svårt att värdera vad som ligger bakom.
Citera
2020-05-25, 13:53
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
DN fortsätter såga...

Katastrofkommissionen, ledd av hovrättspresidenten Johan Hirschfeldt, skrädde inte orden. 543 svenskar hade dött i tsunamin i Thailand på annandag jul 2004, och statens agerande efteråt var under all kritik.

(...)
Tilltron till den svenska staten som yttersta garant för trygghet och säkerhet kom att skadas”

Konstaterar att bristerna kvarstår.
(...)
Ett problem har varit att Folkhälsomyndigheten alltför ofta haft fel. Sverige behövde inte oroa sig för smittan, symtomfria smittar inte, melodifestivaler är inte farliga. Dessutom har myndigheten från början varit ointresserad av testning i breda grupper

Höga dödstalen är jobbiga och stuprörsmentaliteten i krishantering inte bra, enligt ledarartikeln.

Andra kritiska artikeln jag läst i DN idag...

Börjar media vända kappan?

https://www.dn.se/ledare/stuproren-lever-trots-lardomarna-fran-tsunamin/

Börjar media göra sitt jobb?

Att kritiskt granska.

Det handlar inte om några Toblerone eller klippta kvitton denna gången utan 4 000 människoliv!
Citera
2020-05-25, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Kanske har patienterna i snitt sjukskrivit sig tidigare i förloppet nu, varpå insjuknandet också rapporteras som tidigare?

Visst, det går att tolka det negativt också, men svårt att värdera vad som ligger bakom.

Intagna IVA patienter har sjunkit från 550 till 350.
Antalet som hamnar på IVA dagligen minskar också.

Nu sitter ni här och spekulerar om en ökning. Hur?
Citera
2020-05-25, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jo.

Neil Ferguson var ju den forskaren som fick sparken som rådgivare till den engelska regeringen.

Han pratat om att han inte tror på immunitet - och samtidigt hävdat att han själv trodde sig vara immun - utan att ha testat sig själv. Därför kunde han frångå regeringens regler - trots att det innebar en ökad risk för andra som hade kommit i kontakt med honom (älskarinnan och hennes familj).

https://edition.cnn.com/2020/05/05/uk/neil-ferguson-imperial-coronavirus-sage-gbr-intl/index.html

Inga av hans beräkningar har stämt hittills. Det enda han har lyckats med är att sabba ett äktenskap och sprida skräck hos engelsmän och resten av världen.

Giesecke har fortfarande mitt fulla förtroende:

Stängda gränser
England, Skottland, Wales, Belgien, Nederländerna, Irland, Spanien, Frankrike och Italien. I alla dessa länder finns också en mer eller mindre stor smittspridning inom äldreomsorgen. Norge är ett undantag, men de har mindre enheter i sin åldringsvård, enligt Giesecke.

Varför drabbas äldrevården?

-Det räcker med ett enda misstag för att smittan ska komma in på ett ålderdomshem. Det säger något om hur smittsam den här sjukdomen är. De allra flesta kommer att drabbas av den, men 99 procent får bara milda symtom. Om du är gammal, däremot, kan den vara farlig.

Men Nya Zeeland har lyckats stoppa smittan helt, eller?

-Ja, det verkar så. Men vad ska de göra nu? För att hålla landet virusfritt måste de behålla sina gränser stängda. Alla som reser dit måste sitta i karantän i 14 dagar innan de släpps in i landet, och om det inte kommer något bra vaccin måste Nya Zeeland ha kvar karantänen länge. Mycket länge...
Det finns andra exempel att titta på än Italien och Frankrike. Om de här länderna blev tagna i sängen och kunde inte införa en riktig bra Lockdown behöver inte nödvändigtvis betyda att Lockdown är en felaktig strategi.
Österrike har stängt ner och minskat antal smittade och dödsfall och börjat öppna för en månad sen. Det finns ingen andra våg där. Antal smittade har sjunkit markant och hållit sig på låga nivåer trots att landet har börjat öppna för 4 veckors sen. Senaste rapporterar de bara 17 smittade.
Österike har ungefär lika många invånare som Sverige och efter en kraftig Lockdown i mitten av mars börjat öppna sen första maj. Stanna hemma order var bort tagen första maj och affärerna fick öppna första maj. Sen dess antal smittade per dag har inte varit högre en 50st.
Så att säga visst går att stänga ner och hålla antal smittade och dödsfall som Österrike ner (dödsfallen är bara 600 st i Österrike) och visst går det att öppna igen och hålla antal smittade nere.
Jag tror att all propaganda från massmedia plus Gieseckes icke vetenskapliga svammel om att de länder som har stängt ner kommer att se en andra våg när de öppnar har påverkat dig på ett negativt sätt så att du har tappat bort förståndet.
Annars tycker jag att du är en klipsk person.
Citera
2020-05-25, 13:55
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Nya beräkningar visar att om England hade stängt ner en vecka tidigare då skulle antal dödsfall reduceras med hela 75% vilket innebär att ca 30000 mindre människor förlorade sina liv.
England gjorde åtminstone en Lockdown ändå. Undrar om man tillämpade samma beräkning för Sverige, hur många liv skulle räddats då.
Om vi tar siffrorna för beräkningen för England alltså 75% då innebär detta att 3000 Svenskar skulle inte förlorat sina liv.
varför Giesecke vägar acceptera den enkla matematiken är en gåta.

https://bskiesresearch.wordpress.com/2020/05/12/the-human-cost-of-delaying-lockdown/

https://www.telegraph.co.uk/news/2020/05/20/earlier-lockdown-could-have-prevented-three-quarters-uk-coronavirus/
Som parantes kan nämnas att det två veckor innan vi införde lockdown var en märkbar minskning av folksamlingar och folk på kontoret. Jag gick själv inte till kontoret de två veckorna som ledde upp till lockdown och jag skulle gissa att minst 75% jobbade hemifrån. Nu är inte alla i samma situation att de kan jobba hemifrån, men det var helt klart en oreglerad minskning av de sociala kontakterna även utan lockdown.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in