Citat:
10 euro styck? Helvete vad dyra masker. 4 per dag per person? Varför? Snacket handlar väl mest om i kollektivtrafik och i affärer när det kommer till privatpersoner. Vi har dessutom redan rekommendationer om hur vi ska bete oss och masker vore ett komplement.
Såg att du sågade sjalar, men jag tror att vadsom är bättre än inget. Billiga masker är även bättre än inget. Det handlar om att hindra så mycket droppsmitta från att spridas "långt" som möjligt. Ju mer som kommer ut och ju mer räckvidd, desto större smittrisk. Sedan tvättar man det man använder i 90 grader.
Vissa länder har ju lagt ut guider så vem som helst kan göra masker hemma. Känns snarare som ni förnekare tror att ALLA droppar måste hindras för att det ska ge effekt.
Och vad säger att det inte blivit billigare för staten att stå för en stor del av maskerna än allt kaos som sedan följt? Knappast gratis att vårda en enstaka covidpatient. Blir nog rätt många masker som motsvarar priset för varje patient för att inte tala om alla smittade som bara är hemma sjuka. Och då menar jag endast folk som smittats för att nån andats eller pratat för nära en, vilket nog är många.
Masker är en knepig fråga, men skälen folk letar för att argumentera att de ska vara dåliga tycker jag inte håller måttet tyvärr.
Såg att du sågade sjalar, men jag tror att vadsom är bättre än inget. Billiga masker är även bättre än inget. Det handlar om att hindra så mycket droppsmitta från att spridas "långt" som möjligt. Ju mer som kommer ut och ju mer räckvidd, desto större smittrisk. Sedan tvättar man det man använder i 90 grader.
Vissa länder har ju lagt ut guider så vem som helst kan göra masker hemma. Känns snarare som ni förnekare tror att ALLA droppar måste hindras för att det ska ge effekt.
Och vad säger att det inte blivit billigare för staten att stå för en stor del av maskerna än allt kaos som sedan följt? Knappast gratis att vårda en enstaka covidpatient. Blir nog rätt många masker som motsvarar priset för varje patient för att inte tala om alla smittade som bara är hemma sjuka. Och då menar jag endast folk som smittats för att nån andats eller pratat för nära en, vilket nog är många.
Masker är en knepig fråga, men skälen folk letar för att argumentera att de ska vara dåliga tycker jag inte håller måttet tyvärr.
Förlåt jag skrev fel. Menade 10kr/st, 4st/dag/person x 5 x30 dagar = 6.000kr
Bara som exempel, men i Finland kostar maskerna så pass mycket i verkligheten.
Man kan använda en mask ”hela dagen”, men högst 1h åt gången. Och om den blir fuktig – då måste man byta den.
Herregud.. Hur ska detta funka på riktigt när det gäller järvafältsungdomar, andra barn, gaggiga åldringar osv. Plus alla som redan har andningssvårigheter pga astma/KOL etc.
Sjalar har man testat och de hade typ ingen effekt för att stoppa viruset. Men de kan vara vackra att bära..
Du får det också att låta så enkelt att ”sen tvättar man dem i 90 grader”. Tål din sjal 90 grader?
Och var ska man förvara alla sjalar/tygmunskydd under dagen? I sin väska? I fickan? Plus att ska man beställa tvättstuga för att tvätta 10 masker.. ?
Det är ju hur opraktiskt som helst. Och helt i onödan. Och kommer aldrig att funka – men MÅNGA kommer att göra sig en förmögenhet och det är ju detta det handlar om.
En fabrik i Finland kan rädda en hel byggd. Det sa ägaren själv.
Inte mig emot, men jag vill inte rädda en enda by i Kina.
Ingen kan smitta dig om du inte låter dig smittas. Om du håller avstånd, tvättar händerna och bär själv en godkänd mask under dina shoppingrundor då är du safe.
Ganska enkelt.