2020-05-19, 18:44
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Inte alls orimligt, tror du har missförstått vad tyst betyder.

Tyst betyder att du ska undvika onödiga ljud ex: diskmaskin, tvättmaskin, dammsugare.
Att prata med barna, handdiska några glas, ha radion på lite diskret, duscha och liknande är i regel fullt ok.

Precis. Lägg även till duscha för sent på kvällarna tycker jag absolut går under störande ljud. Vissa rör i vissa lägenheter låter förjävligt, att då börja duscha kl 23.00 en vardag är väldigt respektlöst. Värsta är nog ändå folk som tvättar sent, man kan höra centrifugen gå på högvarv. På ett ställe jag bodde på ville jag strypa den personen som började tvätta nån gång mellan 21-22. Ingen hänsyn whatsoever.
Citera
2020-05-19, 19:16
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Precis. Lägg även till duscha för sent på kvällarna tycker jag absolut går under störande ljud. Vissa rör i vissa lägenheter låter förjävligt, att då börja duscha kl 23.00 en vardag är väldigt respektlöst. Värsta är nog ändå folk som tvättar sent, man kan höra centrifugen gå på högvarv. På ett ställe jag bodde på ville jag strypa den personen som började tvätta nån gång mellan 21-22. Ingen hänsyn whatsoever.
Ok. Jobbar man t.ex. inom vården jobbar man obekväma arbetstider som tidig morgon och sen kväll.
Om en granne jobbar till klockan 21-22 och är hemma vid 21.30-22.00 eller 22.30-23.00 och känner sig ofräsch på alla möjliga sätt så borde den personen få duscha utan att behöva känna sig respektlös.

Jag håller med om disk- och tvättmaskin, det kan vänta.
Citera
2020-05-19, 23:29
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Lägg även till duscha för sent på kvällarna tycker jag absolut går under störande ljud. Vissa rör i vissa lägenheter låter förjävligt, att då börja duscha kl 23.00 en vardag är väldigt respektlöst.
Duscha räknas i regel som något man får göra på dygnets alla timmar men undantag finns, däremot kanske man inte bör stå 3 timmar och sjunga operaarior i duschen klockan 3 på natten.

När det gäller ljud i rör så kan vattenstrypning dämpa kavitationsljud, själv monterad en justerbar vattenstrypning av den orsaken och det visslar märkbart mindre när jag använder den.
Citera
2020-05-20, 19:03
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Duscha räknas i regel som något man får göra på dygnets alla timmar men undantag finns, däremot kanske man inte bör stå 3 timmar och sjunga operaarior i duschen klockan 3 på natten.

När det gäller ljud i rör så kan vattenstrypning dämpa kavitationsljud, själv monterad en justerbar vattenstrypning av den orsaken och det visslar märkbart mindre när jag använder den.

Är att vattnet genom för tunna väggar som hörs om grannen ovan duschar. Alla dessa lyhörda lägenheter som byggdes framförallt på 70-80 talet där man ibland kan tro att väggarna är byggda av pappersark. Betongväggar är det då som är dåligt isolerade och därför så sprider sig ljudet i väggarna. Beror ju också på var sovrummet är placerat om det är nära grannens badrum ovan eller inte.

Men visst hellre nån som duschar sent än som tvättar eller dammsuger sent. Har bott där jag hör grannar hosta, nysa, prata. En del gamla tanter pratar så högt i telefon så att jag hört hela samtalet...
Citera
2020-05-21, 07:20
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Är att vattnet genom för tunna väggar som hörs om grannen ovan duschar. Alla dessa lyhörda lägenheter som byggdes framförallt på 70-80 talet där man ibland kan tro att väggarna är byggda av pappersark. Betongväggar är det då som är dåligt isolerade och därför så sprider sig ljudet i väggarna. Beror ju också på var sovrummet är placerat om det är nära grannens badrum ovan eller inte.

Men visst hellre nån som duschar sent än som tvättar eller dammsuger sent. Har bott där jag hör grannar hosta, nysa, prata. En del gamla tanter pratar så högt i telefon så att jag hört hela samtalet...
Jag tänker på alla lägenheter i gamla miljonbygget.
Citera
2020-05-25, 14:06
Medlem
Grannens morsa är satan själv

Varning för rörigt inlägg, men behöver hjälp att få bort/handskas med en person som inte ens bor i hyreshuset.

En närstående till mig bor i ett litet hyreshus 4 lägenheter, hög hyra, lite finare. Det finns ett stort problem där som jag inte blir klok på (och jag bryr mig för personen står mig nära).
Det är så att en granne där (runt 50år, har barn) har en MORSA som är där väldigt ofta, även när inte 50åriga barnet är hemma. denna morsan skapar en extrem ångest och oro för min närstående. Största problemet med henne är att hon som person tror att hon bestämmer där och kan komma och tycka och säga vad hon vill (fast det är hennes 50 åriga ”barn” som bor där).

Direkt när 50 åriga barnet flyttade in i lägenheten för många år sedan bad denna morsan om telefonnummer till min närstående då hon vill kunna ringa om hennes 50åriga barn inte är hemma (konstigt?), det har även hänt att hon har ringt mamman till min närstående för att få tag på min närstående för att få veta vart hennes 50åriga barn är (SINNESSJUKT?!). Nu till det stora problemet. Denna morsan har tagit ett slags övertag på min närstående och behandlar henne som skit. Går på personangrepp om privata saker när min närstående (trots sin oro) sagt till denna kärring att hon inte har något där att göra. Riktigt byhåla-drama!

Jag undrar hur man kan få henne väck därifrån!! Hon kommer inte ändra sitt beteende då hon fortsätter. en riktig mardröm, har själv bevittnat henne och hon må vara extremt kristen vad jag förstått men hon verkar ändå vara satan själv👹 Jag vill konfrontera henne men känner samtidigt att jag inte har med det att göra🤔 samt hon lär inte försvinna för att jag säger till.

När jag läser det jag skrivit låter allt nästan komiskt men det är absolut inte kul för min närstående som princip sitter som inlåst i sin egen lägenhet när morsan är i farten.

Kan man på något sätt anmäla henne? Hon ska BORT hon har inget där att göra!
Citera
2020-05-25, 21:25
Medlem
Grann-kärringen ovanför mig terroriserar

Även fast det pratas med normal ljudnivå i min lägenhet så ska den uppenbart psyksjuka kärringen som bor ovanför mig banka i golvet precis varenda gång för att markera! Detta är terror! Det går inte ens att leva i denna lägenhet pga henne, hon klarar inte minsta lilla normala ljud! Idioten bankar även om jag dammsuger mitt på dagen! Hur skulle ni ha gjort i denna jobbiga situation?
Citera
2020-05-25, 21:27
Medlem
Intelligentdesigns avatar
Bjud in henne på fika
Citera
2020-05-25, 21:28
Medlem
Smurfanerlites avatar
Dämpa dig, ingen som gillar en granne som väsnas.
Citera
2020-05-25, 21:33
Medlem
kall-tingsryds avatar
Jag hade gjort upp en plan i flera steg för att försöka göra hennes liv så jävligt som möjligt.

Börja lätt med att till exempel smeta något halväckligt på hennes dörrhandtag medans hon är ute. T.ex hundbajs. Sen kan du fortsätta med att låta dammsugaren bara gå också, sätt på dig hörlurar med bra ljudisolering i så att du inte störs själv. Kanske tillomed kan du bygga nån form utav ställning så att dammsugaren dammsuger i ditt tak för maximalt DJÄVULSKAP

Avge SKRIK i ren skräck på olika tidpunkter så hon undrar VAD TUSAN SOM HÄNDER...

Avsluta med att frysa in en cocktail utav hundbajs, avslagen öl och kanske surströmming i en plastpåse, så att cocktailen blir platt. Sen släpper du ner den i KÄRRINGENS brevinkast. Sen tinar de upp på hennes hallgolv o förhoppningsvis så dör hon av ren chock ilska o rädsla
Citera
2020-05-25, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 555ooo
Även fast det pratas med normal ljudnivå i min lägenhet så ska den uppenbart psyksjuka kärringen som bor ovanför mig banka i golvet precis varenda gång för att markera! Detta är terror! Det går inte ens att leva i denna lägenhet pga henne, hon klarar inte minsta lilla normala ljud! Idioten bankar även om jag dammsuger mitt på dagen! Hur skulle ni ha gjort i denna jobbiga situation?

Vart bor grannkärringen? Jag har en present åt henne.

Citera
2020-05-25, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Persona.Non.Greta
Vart bor grannkärringen? Jag har en present åt henne.

Hon bor i lägenheten ovanför mig.

Ja kärringen förtjänar din "present" haha
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in