2020-05-25, 12:49
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Jag gör något konstruktivt när jag försöker dämma upp din inläggsdiarré i tråden. Att börja testa 100 000 pers i veckan låter sig göras hur lätt som helst om viljan finns. Att du av någon märklig anledning inte vill att någon gör någonting för att motarbeta viruset kan jag bara beklaga. Du är med andra ord inte ett dugg hjälpsam, du bara trollar sönder tråden i brist på bättre sysselsättning. Jag väntar fortfarande på förslag istället för gnäll från dig, väntar jag förgäves?
Poängen är att 100 000 per vecka bara motsvarar 1 % av befolkningen per vecka, dvs 0,14 % per dag. Det är en droppe i havet och det tar 2 år att testa alla 10 miljoner en gång! De flesta testar naturligtvis negativt, kanske runt 99 %, och dessa får alltså vänta 2 år på nästa testtillfälle eftersom alla andra också ska testas. Och då har jag bara räknat med ett test per person. Många som testar negativt kan ju bli smittade inom ett par veckor efter testet, men det finns ännu lägre kapacitet för att testa alla upprepade gånger. Alltså är det otroligt få relativt sett som kommer att fångas upp som, asymptomatiska.
Citera
2020-05-25, 12:50
Medlem
Tegnell vill ha mer smitta på äldreboenden

Citat:
Tegnell vill se fler undantag från äldres besöksförbud
https://omni.se/tegnell-vill-se-fler-undantag-fran-aldres-besoksforbud/a/zGnXQK
Senast redigerad av TonyDR 2020-05-25 kl. 12:54.
Citera
2020-05-25, 12:51
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Poängen är att 100 000 per vecka bara motsvarar 1 % av befolkningen per vecka, dvs 0,14 % per dag. Det är en droppe i havet och det tar 2 år att testa alla 10 miljoner en gång! De flesta testar naturligtvis negativt, kanske runt 99 %, och dessa får alltså vänta 2 år på nästa testtillfälle eftersom alla andra också ska testas. Och då har jag bara räknat med ett test per person. Många som testar negativt kan ju bli smittade inom ett par veckor efter testet, men det finns ännu lägre kapacitet för att testa alla upprepade gånger. Alltså är det otroligt få relativt sett som kommer att fångas upp som, asymptomatiska.
En droppe i havet är bättre än ingen droppe i havet. Du hjälper inte till ett dugg.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Tillfällighet att du väljer att skriva Norges, medans Danmarks, Finlands, Lettlands, och Europaområdet i snitt förväntas falla med 10%.

Norge 1,3 (1,3) 1,2 (1,5) -6,1 (3,6) 5,0 (2,1)
Danmark 2,4 (2,4) 2,3 (2,1) -10,0 (1,8) 9,0 (1,5)
Finland 1,6 (1,7) 1,0 (1,6) -9,0 (1,5) 5,0 (1,5)
Estland 4,8 (4,8) 4,3 (3,8) -9,8 (2,0) 6,5 (2,6)
Lettland 4,3 (4,6) 2,2 (2,4) -9,0 (2,0) 5,0 (2,5)
Litauen 3,6 (3,6) 3,9 (3,6) -8,7 (2,5) 6,1 (2,4)
Sverige 2,2 (2,2) 1,1 (1,1) -6,5 (1,1) 5,0 (1,7)

Återigen det där är bara en prognos bland många. Dessutom är den flera veckor gammal och många av länderna ovan har börjat öppna upp. Hur gärna du och andra vill annorlunda lever vi i en globaliserad värld och om efterfrågan dyker i andra länder drabbar det även oss. De spelar liksom ingen roll om vi kör produktion på Scania när 95% av det de tillverkar gå på export. Den tunga basindustrin går inte opåverkade av det här hur öppna Sverige än är. I värsta fall kan det faktiskt också slå tillbaka ekonomiskt att inte ta kontroll över smittan. Det lär inte minst svensk besöksnäring märka av under sommaren (mindre andel utländska turister) och dessutom har svenska charterbolag det enormt tuft. Svenska turister ses som paria i resten av världen och tillåts inte resa in. Det slår också mot ekonomin. Det var ett felbeslut att inte ta snabb kontroll över smittan med nedstängning, masstestning och smittspårning. Många skyller på FHM och Tegnell, men i botten ligger nog en stor del av förklaringen till att Sverige saknade resurser att genomföra detta. Resurser som fanns i andra länder. Man hade emellertid kunnat göra mycket mer tidigare, egentligen redan i januari när det blev känt. FHM har konstant gjort felbedömningar och om ekonomi tror jag inte deras kompetens är jättehög.

Här är i alla fall en som lagt prestigen på hyllan och vågar kalla en spade för en spade.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/forra-statsepidemiologen-sverige-borde-stangt-ner/
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Synes du at smittespredningen i Sverige ligger på et lavt niveau, og ikke trænger til at komme ned på normalt Europæisk niveau?

Någonting + 75%= et ret godt niveau
Det avtar redan. Duger inte det?
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Men de flesta använder ju inte kirugmasker

Nä, för att FHM sprider desinformation om att det saknad evidensbaserad forskning.

Nu när det finns det så vill man inte prata om det.
Citera
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men om denna asymptomatiska redan tillämpar regler om distansering etc. så blir kanske inte skillnaden så stor? Det växer ju inte längre exponentiellt utan spridningen ligger under ett.

Det blir oavsett skillnad om folk som inte vetat att de var smittade, eller bara haft små symtom inte begett sig ut. Du vet ju själv att vi har ett stort mörkertal. Ju fler som fångats upp desto mindre smitta i samhället.

Sedan har jag hela tiden pushat för att mer testning i början hade gjort än mer skillnad. Det är bra att spridningen går ner nu men spridningen hade kunnat vara än mindre redan från början och/eller gått ner ännu snabbare nu. Men vi får hoppas att det fortsätter klinga av nu och att denna vecka ger ännu lägre siffror!
Citera
Medlem
Citat:
Nej. Social distansering har inte gjort någon nytta för att hålla nere Sveriges dödstal. Munskydd är ju tydligen helt tabu att se som alternativ så varför du länkar till sådant förstår jag inte. Nästa fiasko kommer när det visar sig att viruset inte smittar via ytor, då står vi där och tvättar händerna och låtsas att det regnar.

Det var inte jag som länkade. Länken kom ursprungligen från en annan användare.

Mig kvittar det om jag tvättar händerna "i onödan". Folk tycks ha varit friskare än normal den här vintern. Fri från vinterkräksjukan och annat skit. Det finns bakterier också så virus är inte det enda man ska skydda dig från.
Citera
2020-05-25, 12:53
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
En droppe i havet är bättre än ingen droppe i havet. Du hjälper inte till ett dugg.
Jag konstatera att en droppe bara är en droppe och att det tar är att testa alla en gång. Vill du gnälla över det så gnäll på du bara om det gör dig lycklig.
Citera
2020-05-25, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Tegnell ha mer smitta på äldreboenden

https://omni.se/tegnell-vill-se-fler-undantag-fran-aldres-besoksforbud/a/zGnXQK

Utan att på något sätt försvara Tengil så har han faktiskt en poäng. Jag har sett folk som jag vet bor på äldreboende både i butiker och på café. Så länge de äldre får gå ut som de vill är nyttan med besöksförbud begränsad. Nu menar jag inte att ett äldreboende ska vara ett fängelse, jag pekar bara på en svaghet med besöksförbuden.
Citera
2020-05-25, 12:54
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det var inte jag som länkade. Länken kom ursprungligen från en annan användare.

Mig kvittar det om jag tvättar händerna "i onödan". Folk tycks ha varit friskare än normal den här vintern. Fri från vinterkräksjukan och annat skit. Det finns bakterier också så virus är inte det enda man ska skydda dig från.
Om tvätta händerna är åtgärd nummer 1 mot coronaviruset kvittar det varför just du tvättar händerna. Hajar du? Om tvätta händerna är lika verkningslöst som att skriva 100 inlägg/dag i den här tråden så handlar det mer om lyckad hjärntvätt än något annat.
Citera
2020-05-25, 12:55
Medlem
Tegnell wants to allow people in to visit the elderly again. They only just got the word out last Friday to Hemtjänsten in certain areas that they need to wear a visor at work — this is bad bad bad bad not good.

Danish people flooding Skåne will have implications. If this meatball bastard Tegnell pulls off letting people in to see their elderly now, it will undoubtedly spark an acceleration. You can’t take these “hey it’s cool we beat it guys we did it” actions when we haven’t beat this. What a fucking mess.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in