Citat:
Exempel på några stora och rika välfärdsländer som testat mer än Sverige är bland annat Djibouti, Azerbajdzjan och Venezuela.
Svensk sjukvård har till sin natur enormt höga trösklar inbyggda i systemet. Du kommer aldrig få träffa en läkare med nageltrång och är du inte allvarligt sjuk så räkna med sisådär 8h väntetid på akuten. Däremot om du blir allvarligt sjuk får du oftast vård i världsklass.
Denna struktur har man inte lyckats riva nu i Coronatider när testningen snarare bör bli så bred som möjligt. Hallengren sliter sitt hår i förtvivlan men hon slåss mot ett sjukvårdssystem och tankesätt som formats under decennier.
Det enda sättet vi kan nå 100k/veckan är om vi släpper testningen fri utan krav på läkarremiss. Det hela bör göras som så att en specifik åldersgrupp får denna chans till en början. Låt säga alla över 70. Utifrån det kan man sedan göra en bra skattning på om systemet hade klarat av fri tillgång till testning hos hela befolkningen.
Svensk sjukvård har till sin natur enormt höga trösklar inbyggda i systemet. Du kommer aldrig få träffa en läkare med nageltrång och är du inte allvarligt sjuk så räkna med sisådär 8h väntetid på akuten. Däremot om du blir allvarligt sjuk får du oftast vård i världsklass.
Denna struktur har man inte lyckats riva nu i Coronatider när testningen snarare bör bli så bred som möjligt. Hallengren sliter sitt hår i förtvivlan men hon slåss mot ett sjukvårdssystem och tankesätt som formats under decennier.
Det enda sättet vi kan nå 100k/veckan är om vi släpper testningen fri utan krav på läkarremiss. Det hela bör göras som så att en specifik åldersgrupp får denna chans till en början. Låt säga alla över 70. Utifrån det kan man sedan göra en bra skattning på om systemet hade klarat av fri tillgång till testning hos hela befolkningen.
Jag håller med dig i det du skriver. Tror dock det är så trist att vi inte har resurser för att bedriva en effektiv testverksamhet som också gör någon skillnad jämfört med råden att hålla dig hemma och isolerad om du har minsta symptom.
Är du frisk så håller du social distans och tvättar händerna noga.
Hur skulle testning av allmänheten gå till rent praktiskt? Jag säger inte detta för att jag vill låta negativ, utan mer för att försöka förstå.
Om man testar en person som positiv. För att denna insikt ska vara nyttig, förutom att personen isoleras, så måste ju smittspårning ske, och de individer som varit i kontakt med den smittade bör sättas i karantän i 5 dagar (inkubationstid?).
Om man praktiskt tänker på hur många smittillfällen du själv haft under 5 dagar så blir det snabbt ganska många att spåra. Sen måste dessa personer testas efter inkubationstiden för att se om denne har smittan utan symptom.
Låt säga att vi testar brett och upptäcker 25 000 smittade där ovan spårning måste genomföras för att få effekt av insatsen. Det blir ju lätt några hundra tusen personer som ska kontaktas. Är det något vi kan klara av tror ni? Jag har svårt att se det med tanke på den arbetsbörda vårdapparaten har idag.