2020-05-25, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Tycker folk sköter sig bra i affärer o håller avstånd.
Är det någon som står närmare än 2 meter brukar jag säga till o då brukar dom backa
Inte min uppleveslse när jag var till Kungens Kurva igår. Det var nästan som det var innan viruset kom till Sverige. Jag avstod ett planerat snabbt besök på IKEA på grund av att jag trodde inte att distanseringen hölls där heller.
Det kan vara riktigt trångt på vissa ställen på IKEA och mycket,mycket folk.
Citera
2020-05-25, 08:11
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Om folk som är sjuka stannar hemma istället för att gå tlll skola eller jobb sjuka så ger det också lägre smitta.
Naturligtvis men det hindrar inte dem som är asymtomatiska från att sprida vidare.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-05-25 kl. 08:26.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det var redan i jan/feb uppgifter som sa att inkubationstiden kunde vara uppemot 4 veckor. Orkar inte leta källor nu men vi skrev ganska mycket om det i tråden redan i februari

Men med 14 dagar fick man med i princip alla även om det fanns misstankar om att det var längre för ett fåtal.

Det man undrar över nu är om majoriteten har längre inkubationstid?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Hur länge kommer sjukvårdspersonalen att orka? Det är ytterst anmärknkngsvärt att man från FHMs sida inte har faktorerat in den männskliga uthålligheten hos sjukvårdspersonalen då man ”valde” strategi? Det enda de talade om under en lång tid var människors uthållighet i förhållande till restriktionerna, vi har valt rätt väg eftersom våra uppmaningar kan föregå över tid. Jaha, att låta vårdpersonal arbeta under dessa förhållanden under så läng tid har man inte funderat över?

Om de inte orkar får det ju förödande konsekvenser i form av mänskligt lidande, för dem alla och för oss. Under april månad arbetade man 8200 timmars övertid på ett sjukhus. Främst på intensivvårdsavdelningen.

”Dubbelt så mycket övertid för sjukhuspersonal

Personalen på Södertälje sjukhus har arbetat mer än dubbelt så mycket övertid under april i år jämfört med i april förra året, enligt SVT Södertälje.

Det handlar om 8 200 timmars övertidsarbete, främst bland personal på intensivvårdsavdelningen. Motsvarande siffra för april 2019 är 3 400 timmar.

-Det beror främst på den pandemi som vi har haft nu, säger Christophe Pedroletti, sjukhusets vd, till SVT.

Övertidstimmarna kostar sjukhuset, som sedan tidigare har sparkrav på sig, tre miljoner kronor bara för april.

Kan sjukvårdspersonalen se frem til et mindre arbejdspres som kurven over nye smittede ser ud?

https://coronavirus.jhu.edu/data/new-cases
Citera
2020-05-25, 08:13
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK. Jag litar fullständigt på att du har rätt jag blev bara nyfiken på vad som framkommit och hur man tagit reda på det.
Jag tror absolut inte att du misstror mig!

Jag redigerade mitt inlägg ganska omgående då jag hittade en studie. Jag har inte läst igenom den noga utan bara snabbt kollat, det kanske inte är samma studie som jag hänvisade till tidigare.

https://zoonosen.charite.de/fileadmin/user_upload/microsites/m_cc05/virologie-ccm/dateien_upload/Weitere_Dateien/analysis-of-SARS-CoV-2-viral-load-by-patient-age.pdf
Citera
2020-05-25, 08:15
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Resultaten syns ju i grafen!

Vad är resultatet då och hur stort är konfidensintervallet? Ska man sitta och räkna pixlar?

Det är riktigt löjeväckande.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Men med 14 dagar fick man med i princip alla även om det fanns misstankar om att det var längre för ett fåtal.

Det man undrar över nu är om majoriteten har längre inkubationstid?

Majoriteten har nog ganska kort inkubationstid t o m så kort som 1-2 dygn, många ca 5 dygn
Tänker du att det redan i jan/feb fanns två olika mutationer eller varianter av covid 19?
Citera
Medlem
Citat:
Naturligtvis men det hindrar inte de som är asymtomatiska från att sprida vidare.

Nej men troligen smittar de inte i närheten iika mycket som de som är riktigt sjuka gör.
Citera
2020-05-25, 08:20
Medlem
MeanMachine69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Försvarar inte FHM eller Regeringen, men dom flesta länderna kör ju Sverige modellen nu.

Man öppnar försiktigt med restriktioner på social distansering, max 10-100 personer i grupper, skolor öppnar igen, man får gå ner på stranden så länge man håller avstånd, man får gå ut och ta en öl och äta mat så länge man håller avstånd och restauranger förväntas duka så gästerna kan hålla avstånd. Det är ju precis vad vi gjort i Sverige i flera månader.

Och hur man än vrider och vänder på det så går ju även våra siffror på inlagda på IV och döda per vecka nedåt och inte uppåt. Visst kan man diskutera om vi borde ha infört en lockdown i tidigt skede, men det hände aldrig och nu är det totalt lönlöst då siffrorna pekar nedåt.

Varför skulle Sverige kapitulera? På sin höjd kommer regeringen förstärka restriktionerna men inte ens det hade hjälpt för tillfället.

Du tycks ju inte fatta någonting! Det är ju för att vi INTE har haft någon lockdown i detta land som vi nu har de högsta dödstalen (per capita) i världen. På grund av vår slapphänta hantering redan från start från FHM och regeringen är vi nu sämst i klassen och det är väl för fan inget som man kan propagera för eller...?
Citera
2020-05-25, 08:21
Medlem
Citat:
Därför att friska människor dör inte av en influensa, dessutom är de i riskgrupperna vaccinerade i stor utsträckning vilket även gäller för de under 70.
Jo synbart friska människor kan dö av en influensa också.

Citat:
Du skrev att mänga som dött nu hade gjort det av influensan ändå.
Ja de kunde likaväl ha dött av influensa,, förkylning, lunginflammation, hjärtattack, cancer etc.

Citat:
Därför Jag påstår att du har fel eftersom friska inte dör av den samt jag tillägger att de flesta i riskgrupperna är vaccinerade.
Som sagt så är det knappt några friska som har dött av Covid 19 heller så på vilket sätt har jag fel?
Citera
2020-05-25, 08:23
Medlem
ettanollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Av de som avlidit är 4,5% under 59 år.

Kan det ha muterat då? Förut pratades om en dödlighet på ca. 1 procent för personer under 60!
Citera
2020-05-25, 08:25
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Kan det ha muterat då? Förut pratades om en dödlighet på ca. 1 procent för personer under 60!

Dödligheten är inte 4,5% av alla som dött är 4,5% under 59!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in