2020-05-25, 00:01
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Oj. Det var ju extremt många. Du råkar inte bo på Järvafältet? (svara inte..).
Jag beklagar verkligen. Helt hopplöst med dessa kluster. Vi får ju hoppas att folk håller distans nu under sommaren och inte glömmer bort att tvätta händerna frenetiskt.

Tack. Ja, det var ett kluster på ett äldreboende... fort gick det också...

Jag är mer orolig för hösten och vintern.
Citera
2020-05-25, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
90% av de döda är 70+, med tyngdpunkt på 80+. Vi har alltså 400 döda som är 70-, helt säkert har våra grannar observerat detta, och satsar på omfattande skydd för gamla.

Att prata om totalt antal döda anser jag meningslöst, man bör dela upp det något i stil med det jag gjorde, för att kunna bestämma relevanta skyddsåtgärder vid lättade restriktioner. I det skenet framstår en totalnedstängning av samhället som en ganska kraftig överreaktion....
Så enligt ditt resonemang så är de som är 70+ mindre värda? Vilket resonemang om det är så du resonerar. Jag kan säga att jag för varje dag slutar bli allt mindre förvånad över varför det ser ut som det gör, i dagens samhälle i Sverige. Egoism och jaget före mycket annat...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Nej, det är en förkylning och dödligheten är inte häpnadsväckande jämfört med influensa.

1% to 1.3% vs 0.01% to 0.1% for extremely noteworthy epidemic flu seasons is a huge difference. This is the IFR vs the CFR however and the actual flu IFR is likely far lower considering asymptomatic rates in the seasonal flu.

10/13 deaths per 1000 infected vs 1 to 0.1 deaths
Citera
Medlem
Bunsofsteels avatar
Kanske gamla nyheter men nu vill inte Annika Linde (tidigare statsepidemiolog) inte kännas vid den svenska strategin längre...:

https://www.theguardian.com/world/2020/may/24/sweden-wrong-not-to-shut-down-says-former-state-epidemiologist
Citera
2020-05-25, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Du skriver ett stycke, men varje mening borde egentligen höra till sitt eget stycke eftersom de inte har med varandra att göra.

Var är logiken? Du säger att barn smittar och att vi inte är immuna, men i Danmark som har öppnat upp skolorna igen, och är ännu mindre immuna, så går det bra. Varför kan inte vi öppna gymnasieskolor då? Varför kan vi inte öppna Liseberg och Gröna lund?
Eftersom det finns inga bevis att barn inte smittar. Gå inte på FHMs propaganda, de har haft fel i mycket annat. Idag har tydligen även Linde (som hittills försvarat FHMs linje) svängt och sagt att Sverige hade hanterat coronasmittan fel...
Citera
2020-05-25, 00:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Given the antibody results for Sweden as a whole show 2.81% infected in the country when you adjust for the test parameters, I imagine we’re not much past 4-5% as a country and that we have at least 17.5x the number of deaths to go through on this fucked up rollercoaster ride towards herd immunity.

Kan mycket väl stämma. Så nu måste man bryta det.
Citera
2020-05-25, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Undrar vad och hur du tänker egentligen? Om detta är en förkylning så kan vi ju sluta ta emot COVID19 patienter till våra sjukhus. Vi kan bara stänga av alla IVA-patienter och sluta all vård för patienter med denna förkylning. Eller hur?
Tänk hur mycket pengar vi sparar på att sluta ge syrgas eller intensivvård till alla förkylda detta år och i framtiden. (sarkastisk mot ett idiot inlägg)

Vad du inte riktigt fattar är att det är ganska mild men NY virus. Mild av för att barn får den mycket lindrigt, och ny för att gamla och sjuka inte tidigare byggt upp ett försvar. Om en 5-10 år, kanske tidigare, kommer den sannolikt att vara en i mängden av influensor och vem vet, någon annan ny kanske dyker upp också.

Människor/mänskligheten blir allt slappare och fetare, får allt fler metabola kroniska sjukdomar, kommer allt längre från sitt ursprung, att arbeta hårt fysiskt och inte leva så länge. Är det då konstigt att de mest välfärdssjuka blir allvarligt sjuka och t.o.m. dör i åldrar upp till 70 år ( c:a 400 st f.n.)?

Det är inte konstigt att en 3600 st 70+ dött så här långt, de är praktiskt taget oskyddade mot smitta i äldreboenden, timvikarier, noll skyddsutrustning och mycket svaga ( det måste du vara för att komma på "hemmet").
Citera
2020-05-25, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
https://www.youtube.com/watch?v=DdIIwNyB1AA

EDIT: Tillägg, ingen i Sverige har fått det två gånger heller. Enligt Tegnell, så ta det med en nypa salt.

Tack för länken! Lovande
Citera
2020-05-25, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Vad du inte riktigt fattar är att det är ganska mild men NY virus. Mild av för att barn får den mycket lindrigt, och ny för att gamla och sjuka inte tidigare byggt upp ett försvar. Om en 5-10 år, kanske tidigare, kommer den sannolikt att vara en i mängden av influensor och vem vet, någon annan ny kanske dyker upp också.

Människor/mänskligheten blir allt slappare och fetare, får allt fler metabola kroniska sjukdomar, kommer allt längre från sitt ursprung, att arbeta hårt fysiskt och inte leva så länge. Är det då konstigt att de mest välfärdssjuka blir allvarligt sjuka och t.o.m. dör i åldrar upp till 70 år ( c:a 400 st f.n.)?

Det är inte konstigt att en 3600 st 70+ dött så här långt, de är praktiskt taget oskyddade mot smitta i äldreboenden, timvikarier, noll skyddsutrustning och mycket svaga ( det måste du vara för att komma på "hemmet").
En del unga som blivit smittade och kämpat, utan några underliggande sjukdomar. Nästan ingen av dem har kämpat så mot en "vanlig influensa"och varit inlagd på IVA. Så sprid inte dynga...
Citera
2020-05-25, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Så enligt ditt resonemang så är de som är 70+ mindre värda? Vilket resonemang om det är så du resonerar. Jag kan säga att jag för varje dag slutar bli allt mindre förvånad över varför det ser ut som det gör, i dagens samhälle i Sverige. Egoism och jaget före mycket annat...

Here in Sweden there is a great lack of respect and love for both parents and grandparents by some people. I don’t know why but it troubles me deeply — a life is not worth less because you only have ten years left of it to live.

I thought us on the left-wing championed the rights, ethics and morals of the people. I guess that’s not the way it works in this country, something has gone very wrong. History will not look kindly on this.
Citera
2020-05-25, 00:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
DN fortsätter såga...

Katastrofkommissionen, ledd av hovrättspresidenten Johan Hirschfeldt, skrädde inte orden. 543 svenskar hade dött i tsunamin i Thailand på annandag jul 2004, och statens agerande efteråt var under all kritik.

(...)
Tilltron till den svenska staten som yttersta garant för trygghet och säkerhet kom att skadas”

Konstaterar att bristerna kvarstår.
(...)
Ett problem har varit att Folkhälsomyndigheten alltför ofta haft fel. Sverige behövde inte oroa sig för smittan, symtomfria smittar inte, melodifestivaler är inte farliga. Dessutom har myndigheten från början varit ointresserad av testning i breda grupper

Höga dödstalen är jobbiga och stuprörsmentaliteten i krishantering inte bra, enligt ledarartikeln.

Andra kritiska artikeln jag läst i DN idag...

Börjar media vända kappan?

https://www.dn.se/ledare/stuproren-lever-trots-lardomarna-fran-tsunamin/

Det som har hänt är att under hela april och maj, dag efter dag, har allting gått emot svenska strategin.
För varje dag som gick var det en förlust för strategin. Dag efter dag. Varje dag en dålig nyhet för strategin.

Jo mer det går åt helvete i Sverige, ju mer resten av världen visar att det man gjort ger resultat, desto jobbigare blir det för Sverige.
Tidningar har försökt in i det sista hitta på en massa svammel för att sopa under mattan. Länge var det fastnålat artikel som hette nåt i stil med "Därför Sveriges strategi kan vara rätt" och liknande.

Nu händer det mer och mer sällan. Man vågar inte längre vara så fräck med lögner. Detta för att allting talar emot att Sverige har valt rätt vägen. De som finns bakom Sveriges strategi är omringade. Det är som när pöbeln var utanför palatset i Versailles. De som var inne i palatset försökte stå ut så länge det gick. Men till slut blev de tvungna att kapitulera.

Jag ger det 2-3 veckor. Sen kapitulerar Sverige.
Citera
2020-05-25, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp

Hur är det med läsförståelsen? Jag skrev "helt säkert har våra grannar observerat detta, och satsar på omfattande skydd för gamla". Med menar jag vad som står, och det skyddet blir varken bättre eller sämre om hela samhället ligger nere eller är igång.

Det är mycket bättre att satsa på skydd för ett fåtal, än att låta flertalet i aktiv ålder sitat och rulla tummarna, eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in