2020-05-24, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Du tycker alltså att det verkar......

Utan att ange någon källa.

"Intressant", I don',t think so.....

Källa: the guardian

Researchers at Oxford University recently analysed blood from recovered Covid-19 patients and found that levels of IgG antibodies – those responsible for longer-lasting immunity – rose steeply in the first month of infection but then began to fall again.

Last week, scientists at Rockefeller University in New York found that most people who recovered from Covid-19 without going into hospital did not make many killer antibodies against the virus.

“That’s what is particularly challenging,” says Stanley Perlman, a veteran coronavirus researcher at the University of Iowa. “If the natural infection doesn’t give you that much immunity except when it’s a severe infection, what will a vaccine do? It could be better, but we don’t know.” If a vaccine only protects for a year, the virus will be with us for some time.

Länk: https://www.theguardian.com/world/2020/may/22/why-we-might-not-get-a-coronavirus-vaccine
Citera
2020-05-24, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Danmark öppnar upp från och med måndag
Publicerad 7 maj 2020
Danmark lättar på restriktionerna och inleder ”fas två” – snart öppnar butiker, restauranger och skolor igen.
Men statsminister Mette Frederiksen påminner om att faran inte är över.
Även Norge lättar ytterligare på sina virusrestriktioner.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/danmark-oppnar-upp-fran-och-med-mandag

Jag skrev att de fortfarande kommer ha extrema restriktioner, inte att de inte kommer lätta på vissa restriktioner.

Att tillåta 0 besökare på ett evenemang som vanligtvis lockar 30 000 är hur extremt som helst och saknar motstycke efter andra världskriget, oavsett hur många restauranger man öppnar.
Citera
2020-05-24, 22:32
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Vilka hade räknat ut det?
Har för mig det var ett brittiskt institut eller forskarlag. Leta i tråden.
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
För att spridas vidare måste viruset först föröka sig i dem. Men om de har hög resistens så får viruset ingen chans att föröka sig nämnvärt, och därför blir de inte särskilt effektiva spridare heller. Hur mycket man smittar bör bero på virushalten i luftvägarna.
Barn blir smittade i samma omfattning som vuxna. Det vet vi redan. Dock utvecklar barn inte lika allvarliga symptom. Varför vet ingen.
Har ingen egen teori om exakt VARFÖR barn inte smittar lika mycket som vuxna. Den kinesiska studien pekade på att barn var index-fall i knappt 10% av de familjer som undersöktes.

Jag har inte sett någon studie som pekar på hur stor viral load var i respektive åldersgrupper.
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Varför tror du det?

Man har inte kontroll på det som händer i Sverige. Äldreboenden är inte under kontroll pga av att man agerade för sent. Svenskar håller inte reglerna och man beivrar inte det.
Sveriges strategi är under all kritik.

Vi lever som att det drabbar inte mig, då bryr jag mig inte. Andra länder gjorde så att det inte kunde hända.
Citera
2020-05-24, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Jag skrev att de fortfarande kommer ha extrema restriktioner, inte att de inte kommer lätta på vissa restriktioner.

Att tillåta 0 besökare på ett evenemang som vanligtvis lockar 30 000 är hur extremt som helst och saknar motstycke efter andra världskriget, oavsett hur många restauranger man öppnar.

Jag håller inte med om att en restriktion som handlar om att inte ha stora evenemang är "extremt", om samhället i övrigt är ganska öppet men okej du får väl tycka så.
Citera
2020-05-24, 22:34
Medlem
Citat:
Danmark öppnar upp från och med måndag
Publicerad 7 maj 2020
Danmark lättar på restriktionerna och inleder ”fas två” – snart öppnar butiker, restauranger och skolor igen.
Men statsminister Mette Frederiksen påminner om att faran inte är över.
Även Norge lättar ytterligare på sina virusrestriktioner.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/danmark-oppnar-upp-fran-och-med-mandag

https://www.bsg.ox.ac.uk/research/research-projects/coronavirus-government-response-tracker
kan man följa en index över restriktioner. Norge och Danmark har fortfarande hårdare restriktioner än Sverige.
Citera
2020-05-24, 22:35
Medlem
Artikel The Guardian:
1) endast svårt sjuka får antikroppar
2) De som får antikroppar har det cirka 1 månad, sedan sjunker
3) Milt sjuka får inga antikroppar
4) Vaccin funkar nog inte
5) Lär dig leva med Covid19, se det flera års perspektiv

Länk:https://www.theguardian.com/world/2020/may/22/why-we-might-not-get-a-coronavirus-vaccine

Slutsats:
Sverige måste ändra strategi.
Så fort som möjligt.
Det är inte för sent att minska nya smittade.
Citera
2020-05-24, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred

https://www.bsg.ox.ac.uk/research/research-projects/coronavirus-government-response-tracker
kan man följa en index över restriktioner. Norge och Danmark har fortfarande hårdare restriktioner än Sverige.

Det har de säkert, men de har också öppnat upp en del saker redan, och är på gång att öppna upp annat. Jag svarade en skribent som tyckte att de fortfarande har "extrema" åtgärder, där håller jag nog inte riktigt med..
Citera
2020-05-24, 22:37
Medlem
Citat:
Jag håller inte med om att en restriktion som handlar om att inte ha stora evenemang är "extremt", om samhället i övrigt är ganska öppet men okej du får väl tycka så.

Att över huvud taget hålla samhället "ganska öppet" är extremt. Men du kanske kan komma på ett exempel när danmark senast var "ganska öppet" och förbjöd stora evenemang.

Jag vet inte hur det såg ut under kriget men kan tänka mig att det var hårdare då. För 80 år sedan alltså. Kanske finns något tillfälle efter det då danskarna vidtog liknande åtgärder som nu som jag inte har koll på?

Ett evenemang med 30 tusen är givetvis extremt ur smittosynvinkel jämfört med en öppen restaurang.
Citera
2020-05-24, 22:38
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH

Att ha öppna butiker, restauranger etc är inte ”extrema restriktioner”.

Vad det gäller 30000-persevenemanget så vet jag inte vad du syftar på. Men det kanske inte funkar med a la Sveriges ”extrema” hållning på 49 pers på ett sånt evenemang. Hur tror du mellofinalen hade varit med 49 pers utspridda i Globen...
Så då kanske det är lika bra att ställa in.
Citera
2020-05-24, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Artikel The Guardian:
1) endast svårt sjuka får antikroppar
2) De som får antikroppar har det cirka 1 månad, sedan sjunker
3) Milt sjuka får inga antikroppar
4) Vaccin funkar nog inte
5) Lär dig leva med Covid19, se det flera års perspektiv

Länk:https://www.theguardian.com/world/2020/may/22/why-we-might-not-get-a-coronavirus-vaccine

Slutsats:
Sverige måste ändra strategi.
Så fort som möjligt.
Det är inte för sent att minska nya smittade.

Om vaccin inte fungerar. Och detta kommer pågå i flera år, då har Sverige helt rätt strategi från start.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in