Citat:
Ursprungligen postat av
Zorrkan
Fakta är att Holös var ett svart hål i typ alla statistiska kategorier och det bästa med statistik är att det baseras på vad som händer på isen och jag ser alla matcher i SHL.
Klart att det inte är en lätt uppgift att vara toppback i ett lag som hade det så svårt som LHC, men när alla spelares statistik blir sämre av att spela med honom så gör han ju nånting fel. Bland backar över 20 min i istid så är han liksom 7% sämre än den näst sämsta, i relativ corsi, dvs hur han står sig i förhållande till lagets egna statistik. Han är -10%. Dvs att laget släpper till 10% mer skottförsök när han är på isen jämfört med när han inte är det. Han är den enda toppbacken i SHL som är så svag i den statistiken.
Han var troligtvis också den enda som inte bara oftast parades ihop med en orutinerad kille som Max Lindroth, Kreu eller Ginning stora delar av säsongen innan Junland anslöt. Utan dessutom så fick han förlita sig på en av seriens svagaste centeruppsättningar framför sig, är det då verkligen så konstigt om viss statistik inte imponerar?
Citat:
Ursprungligen postat av
Zorrkan
För eran skull så hoppas jag emellertid att värvningarna av Nikkilä och Berglund gör att Holös ska ner minst två platser i hierarkin, även om han har betalt för att spela en topproll. Att det har plockats in backar tänkta för topproller är ju ett tecken på att Holös faktiskt inte varit så jättebra.
Nikkilä & Berglund är nog främst tänkta för mer offensiva roller, medans Holös med största sannolikhet kommer få finna sig i en mer defensivare roll kommande säsong. Är övertygad om att han kommer ha en stor roll som en ledande back även kommande säsong, återigen ingen har varit missnöjd med hans insatser utan tvärtom. Finns flera andra som kritiserats för sina svaga insatser i Linköpingsdressen i fjol, Holös är inte en av dom.
Citat:
Ursprungligen postat av
Zorrkan
Gällande Ljungh så är det en spelare jag känner väl från hans år i mitt lag, jättefin center och får han förtroendet så är han en etta, men vad händer om det inte tar fart direkt när de här löneuppgifterna är ute? Ger man honom Nick Sörensen-behandlingen, betalar flera års lön?
Man fortsätter väl envisas och har tålamod likt med Lundh i fjol, men förhoppningsvis går det väl en aning bättre än vad det gick för Lundh. Vill man ha en "håll käften" värvning så får man betala för sig så enkelt är det.
Sen är det väl en skillnad på en kille som varit här flera säsonger och som inte ingår i nya tränarens planer likt tidigare i Skellefteå, kontra en ny toppvärvning. Finns väl inget som säger att man inte skulle ha tålamod med honom om "det inte tar fart direkt", är väl ganska tydligt sett till Lundh i fjol och även Holös om han nu har varit så dålig som du vill få det till.
Citat:
Ursprungligen postat av
Zorrkan
Och apropå Nick. Snyggt skött? Snyggt skött hade varit att göra ett byte med en SHL-klubb och få en en ny spelare och då inte behöver betala hans lön längre. Sen kanske det inte gick att ordna just här, men det är aldrig snyggt och credvärdigt när man betalar en spelare för att inte spela i laget.
Va? Vad vet du om betalning eller inte, det enda som kommenterades när man rev kontraktet var:
Har han fått sparken?
– Nej, vi är enade om den här lösningen. Vi har inga skyldigheter och han har inga skyldigheter. Vi har kommit överens om att avsluta och löst allting. Han är fri att signa var han vill nu.
Fick du sparken?
– Det fungerade inte för varken mig eller för Linköping. Sedan vill jag inte kommentera det mer. Jag har inte levererat det som de kan förvänta sig. Det har varit en knepig situation för mig och för Linköping också.
Nick kan mycket väl lämnat på eget bevåg med då Rögle öppnade upp och ville ha in honom, återigen verkade han inte ingå i Robertssons planer och fick en mer blygsam roll. Nyligen farsa och fick möjlighet att komma närmare familj och vänner, samt förhoppning om en bättre roll.
Har inte märkt av någon schism mellan Sörensen och föreningen, tvärtom så har han varit på besök här efter säsongen och träffat folk. Så tror nog man nådde en bra lösning för båda parter när man väl valde att bryta med varandra i september.
Citat:
Ursprungligen postat av
Zorrkan
Jag tycker att det är en hel del intressanta värvningar och det ska bli spännande att se, kan Peppe Lindh studsa tillbaka och vara den toppspelare han var i Djurgår’n nu när han får bekant sällskap?
Ja det återstår att se, förhoppningen är väl framförallt att han och t.ex. Törnqvist ska kunna bidra betydligt mer till kommande säsong. Med lite starkare centersida så tror jag ändå det kan lossna för båda två kommande säsong.