2020-05-24, 18:05
Medlem
Hej!

Går nu in på tredje sommaren jag bor i huset, och nu tänkte jag ta tag i gräsmattan som på sina håll har mycket mossa. Överlag är den ganska gropig, vilket jag tänkt jämna till genom att lägga på matjord där det behövs.

Men i övrigt då, hur skall jag gå tillväga för att få en fin gräsmatta, bortsett från att klippa den ofta med en bra klippare? Misstänker att det är nu på försommaren jag skall ta tag i detta?

Tacksam för hjälp.
Citera
2020-05-24, 18:31
Medlem
Egentligen är du nästan lite sen på det, men har du vädret med dig och du kör igång ganska omgående så blir det nog bra

Det beror ju lite på var du bor och hur stor gräsmatta du har. Jag skulle ha gjort så här:

Hyr en vertikalskärare/gräsmatteluftare/mossrivare, t ex på Bauhaus
Kalka om mossan beror på lågt pH
Lägg på toppdress med inblandning av kompost för utjämning och tillförsel av näring. Alternativt köp dressand och konstgödsla.

Om det är väldigt mycket mossa så att det knappt finns något gräs på vissa partier så kan du komplettera med nya gräsfrön i samband med att du dressar
Citera
2020-05-24, 18:45
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ILikeToBeAnonymous
Hej!

Går nu in på tredje sommaren jag bor i huset, och nu tänkte jag ta tag i gräsmattan som på sina håll har mycket mossa. Överlag är den ganska gropig, vilket jag tänkt jämna till genom att lägga på matjord där det behövs.

Men i övrigt då, hur skall jag gå tillväga för att få en fin gräsmatta, bortsett från att klippa den ofta med en bra klippare? Misstänker att det är nu på försommaren jag skall ta tag i detta?

Tacksam för hjälp.
Blev av med mossan när jag slutade klippa kort och ofta, pinkat en skvätt där det var mycket mossa. Nu är det riktigt fin gräsmatta!
Citera
2020-05-24, 18:48
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Varför inte lägga helt ny gräsmatta, helt enkelt börja om från början.
Själv har jag ca 600m2 gräsmatta och för ca 70 000kr så låg där en ny och utrullad matta.
De tog bort den gamla mattan, la dit ett lager ny fin jord och rullade sen ut ny matta.
Satsa på det i höst då bästa tiden är för att lägga ny med tanke på regn och fukt.
Citera
2020-05-24, 19:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Blev av med mossan när jag slutade klippa kort och ofta, pinkat en skvätt där det var mycket mossa. Nu är det riktigt fin gräsmatta!
Så är det, urin som gödsel för gräs är bra och späder man ut det så blir det ingen lukt.

Har man mossa är det för att det saknas näring och att det är mindre sol på stället, gödsla så försvinner mossan, npk är väl ett gödsel man kan köpa på granngården eller dyl butik. eller om man har urinseparerande toa så späder man det en del urin och nio delar vatten.

Nu gillar jag ioförsig inte granngården längre då de förbjuder kontanter, så välj annan butik.
Citera
2020-05-24, 19:07
Medlem
rutenskuts avatar
https://www.olleberg.nu/
Citera
2020-05-24, 19:13
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Så är det, urin som gödsel för gräs är bra och späder man ut det så blir det ingen lukt.

Har man mossa är det för att det saknas näring och att det är mindre sol på stället, gödsla så försvinner mossan, npk är väl ett gödsel man kan köpa på granngården eller dyl butik. eller om man har urinseparerande toa så späder man det en del urin och nio delar vatten.

Nu gillar jag ioförsig inte granngården längre då de förbjuder kontanter, så välj annan butik.
Tar dom inte kontanter längre? Tack för tipset då behöver jag inte gå in där. Det är väldigt effektivt att pinka på gräs. Att blanda ut då luktar det inte som du skrev. Många klipper gräset för kort så gräset hinner inte växa. 3 gånger på året klipper jag kort resten håller jag lite längd på det och det har gjort gott
Citera
2020-05-24, 23:16
Medlem
Fixa bort mossan om det är ett projekt du känner att du klarar av utan lägga ner för mycket tid på det.
Släng ut ny jord över dessa ytor, ut med gräsfrön och kratta ner dessa sedan på med gödsel, vattna..

Klippa långt första 2-3 gånger, sen klipper du kort..

Att fixa gräset är aldrig försent. Du kan fixa gräsmatta veckor innan snön vräker ner eller att det hinner frysa, Bara det hinner börja växa. (Gjort detta i åratal inom jobbet) med bra resultat.
Senast redigerad av Noccofocus 2020-05-24 kl. 23:20.
Citera
2020-05-25, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Fixa bort mossan om det är ett projekt du känner att du klarar av utan lägga ner för mycket tid på det.
Släng ut ny jord över dessa ytor, ut med gräsfrön och kratta ner dessa sedan på med gödsel, vattna..

Klippa långt första 2-3 gånger, sen klipper du kort..

Att fixa gräset är aldrig försent. Du kan fixa gräsmatta veckor innan snön vräker ner eller att det hinner frysa, Bara det hinner börja växa. (Gjort detta i åratal inom jobbet) med bra resultat.
Fått tag på en vertikalskärare som jag kan låna på fredag. Ska jag kasta på gödning innan jag går fram med vertikalskäraren på fredag, eller ska jag avvakta med gödning till efter det?
Citera
2020-05-25, 12:26
Medlem
Citat:
Fått tag på en vertikalskärare som jag kan låna på fredag. Ska jag kasta på gödning innan jag går fram med vertikalskäraren på fredag, eller ska jag avvakta med gödning till efter det?

Är det med upplockare så göd det efteråt, om det är gödning i fast form. Är det gödning i vätskeform så gör det ingen märkbar skillnad.
Citera
2020-05-25, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Är det med upplockare så göd det efteråt, om det är gödning i fast form. Är det gödning i vätskeform så gör det ingen märkbar skillnad.
Har du tips på något bra gödsel? Testade Weibulls ifjol som jag kopplade på vattenslangen - brutalt smidigt! Men är det lika bra som traditionellt gödsel i form av "blåkorn"?
Citera
2020-05-25, 20:30
Medlem
Citat:
Har du tips på något bra gödsel? Testade Weibulls ifjol som jag kopplade på vattenslangen - brutalt smidigt! Men är det lika bra som traditionellt gödsel i form av "blåkorn"?

All gödsel funkar lika bra till gräsmatta, har inte märkt någon skillnad alls på sorterna, har alltid använt mig av gödseln i korn form dock. Aldrig prövat i flytande form.
Har alltid handlat på granngården. Tar alltid första prisvärda påsen man ser. Aldrig tänkt på märken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in