Citat:
Ursprungligen postat av
pundarTrasan
Fast de gör ju inte utredningar som p7 på rättspsyk? Det görs ju på rättsmedicinalverket eller? det är en helt annan sak än rättspsyk. Folk som sitter häktade kan hamna på rättspsyk med då beror det på att de betett sig konstigt i häktet, blivit väldigt deprimerade eller psykotiska.
Jag tror inte den här killen har en psykisk sjukdom som schizofreni eller något liknande för att dömas till rättspsyk. Jag hoppas inte att detta våldsamma kräk sätts på rättspsyk efter eventuell dom, han är en mördare som visste vad han gjorde. Han ska in i fängelset och inget annat.
Av det jag fått veta från folk som på ett eller annat sätt haft med rättspsykiatrin att göra så är det rena jävla dagiset. Speciellt Rågården är som en stor semesteranläggning med rena lyxfaciliteterna. Han ska ha livstid i fängelset, allt annat är en skam.
Rättspsykiatriska enheten sorterar under rättsmedicinalverket. Vad skall han på rättsmedicin att göra?När Tishko hamnade på rättspsyk i början av utredningstiden, så gjorde man en P7:a. De samlar in en del information om honom, och har också samtal med honom. Detta samtal tar nån timme, en och halv timme.
På rättspsykiatrin kommer även RPUn göras, om han befinns skyldig. Då kommer han vara där under en tid av 4-5 veckor för en noggrannare utredning och observation för att utröna om han skall sitta av sitt straff i fängelse eller dömas till rättspsykiatrisk vård.
Man döms till vård om man har en allvarlig psykisk störning. Det är ett juridiskt begrepp. Enkelt betyder det samma sak som om man ute i det fria hade dömts till LPV - det är liknande kriterier som gäller, dvs tvångsvård.