2020-05-24, 13:46
Medlem
Intresant artikel om debatten om antal avlidna på äldreboenden det kanske är en smula överdrivet allafall??

http://tt.omni.se/liknande-dodstal-pa-aldreboenden-varje-ar/a/OpveXq
Citera
2020-05-24, 13:46
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Delar inte din analys där. Har även läst enorma mängder av tråden... Min uppfattning är att upprördheten handlar om att människor med empati inte tycker det är okej att smittan fått spridas nästan helt fritt och att det gör folk extra ont att det är försvarslösa äldre som skall drabbas. I många människor finns nog en sådan drivkraft att de som är svaga, skall skyddas extra mycket, särskilt i en pandemi osv.

Det är också så Sverige har marknadsfört sig för medborgarna och utlandet, att vara humanitär stormakt, dvs. bry sig om utsatta. Coronahanteringen går stick i stäv med detta.

Sen utöver det finns även en upprördhet hos många över inkompetensen hos myndigheter, samt den synpunkten att man inte får det man upplevt sig betala mkt hög skatt för.

Sen en personlig uppfattning är att en sådan här pandemi som snabbt slår över världen, naturligtvis får mer uppmärksamhet än andra "vanliga" risker osv, det i sig känns inte konstigt tycker jag. Det är ju en extraordinär situation. Ses på att tråden har över 300.000 inlägg, vilket bör vara det största i Flashbacks historia.

Ovan är iaf min uppfattning av upprördheten i tråden och varför så många engagerat sig, du får ha en annan uppfattning om du vill.

En väldigt bra analys från dig över varför många är så upprörda gällande hanteringen av COVID19 i Sverige.
Citera
2020-05-24, 13:47
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Hon ljög knappast men det kan ju varit fel för det. Eller så stämmer det, det vet ju knappast nån ens idag några veckor senare. Men alltid trevligt att fox news plötsligt är på sveriges sida.
Att leka ordmärkare ändrar inte faktum, hon gick ut med fake news på bred front. Om det sen beror på att hon är ett lögnaktigt avskum eller bara totalt okunnig spelar ingen roll, sådana människor ska inte ha ansvar över ett lands befolkning.
Citera
2020-05-24, 13:51
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Att leka ordmärkare ändrar inte faktum, hon gick ut med fake news på bred front. Om det sen beror på att hon är ett lögnaktigt avskum eller bara totalt okunnig spelar ingen roll, sådana människor ska inte ha ansvar över ett lands befolkning.
Tja, det kan väl funnits en politiskt orsak att gå ut kaxigt. Du har såklart aldrig sett nån annan politiker extrapolera en del siffror?
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Intresant artikel om debatten om antal avlidna på äldreboenden det kanske är en smula överdrivet allafall??

http://tt.omni.se/liknande-dodstal-pa-aldreboenden-varje-ar/a/OpveXq

Man skall inte alltid tro på allt bara för att det är skrivet i en artikel. Finns starka krafter just nu som vill förmildra COVID-19 krisen i Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Äh, så typiskt att komma med en sådan dum kommentar som att om man invänder mot uppenbar vilja att dra Sverige i smutsen så är man betald av svenska myndigheter. Det är skrattretande att ens tänka tanken att jag skulle vara det.

Ignorant är jag väl till viss del inom både det ena och det andra men det gäller alla människor, även dig, inget specifikt för mig alltså.

Litar inte helt på dig och dina avsikter nej och det beror på det du har skrivit här. Inte mycket du kan göra åt det.

Tror att många med mig aldrig har stått upp för sitt land som nu och det betyder inte alls att man är okritisk, för det går jättebra att kombinera.

Putting test results in a Bayesian Inference model is ... willfully dragging Sweden through the mud? Are you serious?

If you don’t like what I write, maybe because it makes too much sense for you or it doesn’t agree with your world-view — go back to sticking your head in the sand. The search for facts shouldn’t be constructed by blind patriotism, not now and not ever.

It’s great that for some reason this affair has made you patriotic. I love this country too. But to love a country is to be critical of it. To love a country and turn a blind eye to its shortcomings is how horrible things occur and people sit around going, “how did people accept this? How could this happen?” in ten years, twenty years and fifty years time.
Citera
2020-05-24, 13:55
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Tja, det kan väl funnits en politiskt orsak att gå ut kaxigt. Du har såklart aldrig sett nån annan politiker extrapolera en del siffror?
Jag har sett en politisk orsak att gå ut med fake news. Varför har du inga problem med fake news?
Citera
2020-05-24, 13:55
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Den löjligt låga förhöjda dödsrisken för alla utanför de etablerade riskgrupperna att dö i Covid 19 består.

0,0013 procent.

Den som inte klarar av att kunna leva med sådan här extremt låg risk bör aldrig mera gå utanför sin ytterdörr..eftersom detta innebär en högre dödsrisk än de 0,0013 procenten.
Godmorgon Världen på P1 i morse hade en intressant programpunkt där man hade gått igenom varför så många dementa i Sverige avlider av Corona. Smittade dementa har i princip rantat runt och smittat ned resten av boendet när väl boendet fått in smittan. Dessutom var hjärnan redan skadad och kunde inte parera impulser för andning och immunförsvarsåtgärder i kroppen.
Citera
2020-05-24, 13:56
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Man ska tydligen inte handla där. De kanske är virushärdar? Bättre då att handla på ICA eller Lidl.
Aha, ok.
Citera
2020-05-24, 13:59
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Jag har sett en politisk orsak att gå ut med fake news. Varför har du inga problem med fake news?
Det har jag visst men det hindrar ju inte att jag förstår varför man gör det. Men om det var medvetet eller inte i detta fall vet vi ändå inte. Eller så stämde det. Det vet vi inte heller.

Men om du vet får du gärna länka mig till en sida där det står nåt om vad vi vet (inte vad vi tror).
Citera
2020-05-24, 14:00
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Jag citerar detta verbatim från deras slutsats:

Vi har haft öppna skolor i Sverige, och i Finland har lågstadiet alltid varit öppet. I Danmark är nu skolan åter öppen igen.

Säg mig, varför har Finland klarat sig bättre än Danmark som hade sin skola stängd längre?

För att - hör och häpna - Finland har färre alpresenärer än andra länder i Norden.

Detta är faktiskt inte så komplext som man vill låtsas att det är. Det är samma sak som företrädaren till Tegnell säger.

Sluta låtsas att detta är komplicerat.
Citera
2020-05-24, 14:01
Medlem
Sooks avatar
6 döda idag. Då stämde min gissning på under 10. Skönt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in