2020-05-24, 11:49
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Sorry, men riskgrupperna ligger i farozonen varje år. Oavsett att det "bara" handlar om influensan.

Min unge man, det handlar om proportioner.

SARS-CoV-2 är inte influensan.
Citera
2020-05-24, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det är resultatet av FHMs alla killgissningar i alla möjliga område, skyddsmask, flockimmunitet, fantasi toppar och värre än värst flackkurva som inte existerar.

Men Lars,

Du har ju inget att frukta. Du är frisk som en nötkärna. Och stark som en oxe - åtminstone ungefär som en normal, svensk i 40år åldern. Trots minskad muskelstyrka.

Sluta deppa. Ut och steppa :-)
Citera
2020-05-24, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/usa-ambassadoren-vet-att-25-procent-ar-immuna/

Duger detta?

Att hon och flera knäppgökar är helt ute och cyklar råder inget tvivel om.
Men Wolodarski och DN bär själva stor skuld till situationen vi har idag.
Därav att jag aldrig vill referera till dem.
Citera
2020-05-24, 11:51
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Slutsatser om beredskapen och om tidigare lärdomar 2013:

https://svt.se/nyheter/vetenskap/sveriges-beredskap-ratt-kass

Slutsatser 2020:
https://www.dn.se/nyheter/sverige/statsepidemiolog-anders-tegnell-sverige-har-valdigt-svart-att-acceptera-risker/

Det är väl ingen konst att ta lärdom av sina misstag men det har alltså regionernas sjukvårdsansvariga inte klarat.
Att inte kunna se vad som behövs i framtiden är rimliga krav på samhället och den bristande beredskapen har många varnat för i många år. Sedan får man givetvis översätta det mer exakt för egen verksamhet.

Dom har ju talat om för oss vanliga människor att vi alla ska ha mat och vatten för en vecka. Men vad gör samhället för att säkra långsiktiga behov lägger upp en veckas lager räcker inte om ett årsbehov går åt på en vecka. Vi måste kunna tillverka och tro mindre på EU.
Citera
2020-05-24, 11:51
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Min unge man, det handlar om proportioner.

SARS-CoV-2 är inte influensan.
Du är lika död om du dör av influensa som om du dör av SARS-CoV2. Varför är det så svårt att fatta?
Citera
2020-05-24, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag fokuserar på våra grannländer.

Jag förstår det. Det är ju inte lika deprimerande att jämföra siffror med de andra lockdown-länderna:

UK, Italien, Spanien, Frankrike, Belgien, Irland..

Särskilt om man dessutom vet att inte ens de officiella dödstalen stämmer..
Citera
2020-05-24, 11:53
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Än sen? Varför låter du gladeligen äldre dö av andra smittsamma sjukdomar som influensa, men går i taket over att någon skulle dö av just SARS-CoV2?

Bara för att någon ogillar död av en sort betyder det inte att man inte ogillar död av en annan. Jag har sett döden på nära håll och det är ett bottenlöst svart hål. Blodtörsten och dödsdansen får stå för dig.
Citera
2020-05-24, 11:54
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Om man är överviktig, röker, äter dåligt, hänger mest inne osv är det inte bara högre risk att du drar på dig virus. Du har högre risk att åka på ALLT från benbrott till cancer.

Sen kan du ligga på dödsbädden och skylla på AT men hade du tagit hand om dig själv kanske du hade levt 10-20 år till. Thats life.
Du skriver - hänger mest inne...högre risk att du drar på dig virus..

Hur menar du?
Citera
2020-05-24, 11:54
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Du är lika död om du dör av influensa som om du dör av SARS-CoV2. Varför är det så svårt att fatta?

SARS-CoV-2 är inte influensan. Det är skillnad i proportioner.
Citera
2020-05-24, 11:55
Medlem
Wajis avatar
Idag lär vi komma över 4000 döda.

Full fart emot 5000 döda säger regeringen.

Glöm inte tvätta händerna, stanna hemma om du är sjuk, och för guds skull. Hjälp oss rädda Sverigebilden nu snälla.

Det kommer bli nästa veckas slogan.
Citera
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
En intressant frågeställning:
Citat:
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/usa-ambassadoren-vet-att-25-procent-ar-immuna/
De visade att totalt 7,3 procent av stockholmarna hade antikroppar dagarna innan Olofsdotters intervju. I Skåne låg andelen på 4,2 procent och i Västra Götaland 3,7 procent.
Dessa siffror är naturligtvis "korrekta", dvs korrekt mätta.

MEN... antalet döda i Skåne är 100 st, antalet döda i Stockholm är 2000. Antalet invånare i Skåne 1.4M, antal i Stockholm 2.8M.

Eftersom inte Stockholmare dör lättare än skåningar så måste spridningen i Skåne, statiskt räknat på antalet döda, vara 1/10 jämfört med Stockholm. Spridningen antas mätas med antikroppar. Stockholm ska då ha 10 gånger större andel med antikroppar.

Dvs siffrorna är fel och hela mätningen med antikroppar måste vara fel. Antingen mäter man fel och Stockholmare har fått för låga siffror. Eller så får inte människor antikroppar.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-05-24 kl. 11:58.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag förstår det. Det är ju inte lika deprimerande att jämföra siffror med de andra lockdown-länderna:

UK, Italien, Spanien, Frankrike, Belgien, Irland..

Särskilt om man dessutom vet att inte ens de officiella dödstalen stämmer..
Det är inte en fråga om vilket som är mest deprimerande för mig, utan det har att göra med logik och intelligens, varför jag väljer att fokusera på de länder vilka är mest lika Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in