Citat:
Ursprungligen postat av
apanola12
Läser åk 1 till byggingenjör(h.ing). Jag har sökt sommarjobb hos byggföretag och konsultfirmor sedan slutet på förra året men har inte ens blivit kallad till intervju.
Jag har inte haft något flyt med jobb där jag har erfarenhet heller så det kan såklart ha påverkats av Corona, men det är inte säkert.
Jag skulle vilja ha input på vad dessa firmor brukar söka för egenskaper hos sommarjobbare dom tar in. Allt matnyttigt för att få in en fot i branscher som är relevanta för min utbildning och liknande utbildningar.
Någon som rekryterar sommarjobbare eller andra som har kunskap i frågan?
Lär vara kört för i år men jag har 2 somrar till som jag skulle vilja gick bättre.
Så länge Coronan härjar kommer du konkurrera på lika villkor som erfaren arbetskraft.
Så du måste ha en riktig tur att ens få komma på intervju just nu. Jag sitter själv i en liknande sits då jag gått sjuk i mer år än många trodde var möjligt. Mina planer var att börja arbeta för en månad sedan genom att ta ett instegsjobb som inte kräver fysiskt arbete. Pga Coronan så sitter i dag fullt med friska, medelålders personer på de företag jag siktat in mig på och med det så är mina planer körda.
Tur i oturen så operaras bara patienter med livshotande sjukdomar under Corona vilket gör att mina sista, planerade är uppskjutna och med det så är min lilla inkomst ändå tryggad.
Du är då i samma läge.
Skillnaden är att jag inte kan gå ner i nivå av kvalificerat arbete för att konkurrera då jag redan söker de enklaste jobben. Du däremot kan faktiskt sänka dina ambitionskrav.
Ljug och berätta att du är från Estland så kan du ta deras jobb som bärplockare.
Kanske inte lika glamoröst att plocka jordgubbar på ackord som att sitta på ett kontor men i gengäld ger det mer pengar än vad CSN gör på sommaren.