2020-05-24, 10:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Sweden’s Covid-19 policy is a model for the right. It’s also a deadly folly

https://www.theguardian.com/world/commentisfree/2020/may/23/sweden-covid-19-policy-model-for-right-also-a-deadly-folly

Det är pinsamt. Man kan bara hålla med:

The strategy of allowing Swedish shops, restaurants, gyms, schools and workplaces to remain open was a deadly folly.

Dom skriver också att vår strategi är som en "modell för högern". Och det stämmer ju. Det är DET som är så konstigt i Sverige, att just vår rödgröna regering ska tillämpa en strategi som i andra länder tillämpas/förordas av den yttersta högern - dom som bara tänker på profiten, och inte bryr sig om ifall några tusen improduktiva gamla, sjukliga och handikappade går åt. Som det står i artikeln också: "man skulle aldrig ha trott det om just Sverige".

Löfven kommer att gå till historien som en massmördare efter det här...
Citera
2020-05-24, 10:08
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Det är lite konstigt det där. Vissa människor blir förkylda väldigt ofta, andra mer sällan. Själv tillhör jag den senare gruppen.

Nu vill jag inte jinxa mig själv, för då åker jag väl på C19. Men lik förbannat verkar folk ha olika motståndskraft mot virus. En del förkylningsvirus är ju av coronatyp har jag läst, men det gäller väl generellt alla virustyper att man får en viss immunitet. Om än temporär.

Jag tillhör också den senare gruppen men när jag väl blir sjuk så slår det till med full kraft med lunginflammation..
Som tur är är det 10-12 år mellan gångerna. Har inte heller haft magsjuka mer än en gång.

Det kan ju ha med att göra att jag alltid har varit noga med handhygienen. Det första alltid gjort när jag kommer hem är att ta av mig skorna och direkt in i badrummet och tvätta händerna ordentligt med tvål och vatten. Petar inte heller i ansiktet med händerna när jag är på offentliga platser.
Citera
2020-05-24, 10:10
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Relativ risk menade jag som ett svar på ditt "det finns visst barn som blir sjuka". Vi måste väga den relativa risken, inte bara konstatera att på en befolkning på 2 miljoner barn, det händer att något barn blir sjukt.

Problemet är inte att barn blir lindrigt sjuka, utan att de smittar äldre och sjuka runtomkring sig exempelvis sin familj och släkt. Man måste tänka ett steg till.
Citera
2020-05-24, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Finns pulsoximeter att beställa på flera ställen.
Beställde själv från let's deal och den fungerar utmärkt.

Finnes flera billiga modeller att beställa från Wish
Citera
2020-05-24, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Varför får då ledsna mor- och farföräldrar absolut inte krama sina barnbarn, än mindre träffa dem? Känner FHM inte till den naturliga immuniteten?

Kan man jämföra 16-19-åringar med småbarn? Har själv en son på gymnasiet som är en fullt fysiskt utvecklad ung man, liksom de övriga i klassen. Svårt att tro att deras immunförsvar skulle vara oförändrade sedan de tumlade omkring på dagis. (Nej, jag vet inte.)

Ja du, den frågan har jag också ställt mig, jag förstår inte? Hoppas fortfarande på svar.
Citera
2020-05-24, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

The strategy of allowing Swedish shops, restaurants, gyms, schools and workplaces to remain open was a deadly folly.

Dom skriver också att vår strategi är som en "modell för högern". Och det stämmer ju. Det är DET som är så konstigt i Sverige, att just vår rödgröna regering ska tillämpa en strategi som i andra länder tillämpas/förordas av den yttersta högern - dom som bara tänker på profiten, och inte bryr sig om ifall några tusen improduktiva gamla, sjukliga och handikappade går åt. Som det står i artikeln också: "man skulle aldrig ha trott det om just Sverige".

Man kan förstås inte tro på detta om man inte har annan bild av Sverige än den officiella propagandabilden. Men om man velat se är det inget konstigt om man följt vad som faktiskt beslutats om ekonomi och nyliberal NPM mm och dess konsekvenser under 80-90 och 2000-tal.
Citera
2020-05-24, 10:14
Medlem
Sooks avatar
Citat:

Det som är konstigt är också att högern skriker sig hesa om lockdown. Eller rättare sagt, de har ingen ideologi, de är bara mot allt sossarna gör även när sossarna gör som SD egentligen vill. Moderater och KD är dock som sig bör med på tåget.
Citera
2020-05-24, 10:15
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Överdödligheten är bara en jämförelse mot en baseline. Det går naturligtvis att bryta ned överdödligheten i orsaker, och slutligen får man ett antal fall där orsaken är diskutabel. Det är DEN sudden som är bekymret.

Överdödlighet betyder inte att all de dödsfallen var personer som avled till följd av COVID-19.

Om man skall se på effekterna av pandemin så bör man nog titta på överdödligheten, trots allt. Och det är väl de effekterna som är de intressanta?

Annars är tillbaka på diskussionerna huruvida patienter dog med covid-19 men inte av covid-19, och den hart när omöjliga uppgiften att försöka gissa hur många som dog direkt pga covid-19. Om sjukhusen (som i norra Italien) fylls med covid-patienter och hindrar en cancerpatient från vård så är det ju en effekt av pandemien. Om en patient, som i Holland, dör i hemmet eller på ett äldreboende med covid så är det ju ännu mer en effekt av pandemien. Men ingen av dem kommer med i siffrorna, och alltså kan man inte veta att man gör rätt nästa gång det händer.
Citera
2020-05-24, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Mest ohederliga jag läst.
Från v 14 ser man överdödlighet på 30-50%.
Han får ju börja räkna efter det. Innan det är ju extremt irrelevant.
Klart de finns nåt äldreboende i norrland som inte har något dödsfall. Annat vore ju helt psyksjukt.
Andra har en tredjedel dött på 6 veckor. Det är föga normalt
Så du hävdar att äldreboenden är ättestupor och dödsdomar?
Citera
2020-05-24, 10:16
Medlem
madchances avatar
”Sverigebilden får inte gå före människoliv”
Amanda Sokolnicki: Pandemin gör att även en svensk regering måste våga att ändra sig

https://www.dn.se/ledare/amanda-sokolnicki-sverigebilden-far-aldrig-bli-viktigare-an-att-radda-liv/
Citera
2020-05-24, 10:16
Medlem
Citat:

Löfven är en massmördare.
Jag bor i Stockholm, jag har kovat mig själv att ser jag någon av regeringsföreträdarna så skall jag stanna upp och skrika; massmördare, massmördare. Tills de har lämnar mitt synfält.

Satans massmördare!
Citera
2020-05-24, 10:18
Medlem
Citat:

Det kan ju tänkas att högersidan har mera kunskap om ekonomi i långa loppet, inte bara kortsiktigt, än vänstersidan, därav deras modell?

Jag har min åsikt fullständigt klar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in