2020-05-24, 04:46
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Det var väl någon kvinna med hund som såg
en mörkklädd person med huvtröja i närheten
av LWs bostad? När personen fick syn på
kvinnan så tvärvände hen och försvann in på
en cykelväg?
Den personen måste väl vara minst lika
intressant som påsmannen? Det kanske
t.o.m. är samma person?
Ber om ursäkt att jag inte orkar leta, men i nån polisrapport så stod det att vid ett annat tillfälle så hade någon påsman knackat på något fönster.
Men ja, huvpersonen tycker jag också verkar intressant.

EDIT: Hittade. Rad 2 på sidan 211 i huvudprotokollet. 11/5-18 Varberga. Okänd person bankat på ett fönster, lång, kavaj, plastpåse och något kraftig. Ej hittad.
Senast redigerad av Matamata 2020-05-24 kl. 04:55.
Citera
2020-05-24, 08:41
Medlem
Efter att ha läst (om) förhören med JG på morgonen har några frågor dykt upp hos mig.

Inför nästa instans i målet...

Är det tillåtet att förhöra vissa personer igen (JG, SOA, HD)?

Läste i förhöret med JG (akt 150) att SD, HD och JG tidigt efter LW:s försvinnande kommit överens om att inte avslöja SD/LW affär för geokretsen. Varför kan man undra...

JG visste inte i förhör vad han gjorde efter att fått meddelandet av SD att LW var försvunnen... kom inte ihåg om han var ute och tog en burk senare på eftermiddagen... eller om han hade fuskloggat den!

Vem glömmer vad man gjort efter att en (fd) vän försvunnit, han skrev svar till SD om att kontakta MP och hade anmält sig. Varför blev det inget sök... var det någon som avrådde honom? Polis eller SD?
Senast redigerad av Tufsankatt 2020-05-24 kl. 08:48.
Citera
2020-05-24, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
”Hon ankommer Drottninggatan 46 10.28 (Google maps)
10.32 sms:ar hon AR ang ett möte som han tror att han ej hinner komma på, hon är då Fabriksgatan 18 (Data GPG)
10.39 Norgechattar hon lite.
10.39 sms till JS
10.43 får hon ett sms från PostNord
Norgechatten rullar på till 11.01 utan att LW deltar
11.46-11.54 Chatt mellan enbart trion RN, JH och LW - utan att LW deltar
11.55 möter LW PN "utanför Krämaren"
12.09 cyklar hon från stan till jobbet, dit hon kommer 12.15

Och sen är det full fart på sms, chatt, samtal etc i vanlig ordning.”

Jag har (ännu) inte hittat någon förklaring till tystnaden. Om det vore ett tandläkarbesök eller liknande så vore det begripligt, men om jag ”känner” LW rätt så hade hon berättat om det, både före och efter.

Jag har gått igenom alla 168 och läst början (dvs slutet) på alla hennes kontakter, chattar mm men ej hittat något som förklarar den tysta timmen.

Varför skulle SD ljuga om just detta (kontorssex 11/5)? Är det för att visa att hans DNA på henne kommit dit före mordet av naturliga skäl? LWs trosor hade spår av sperma från honom, men om de kommit dit på tiden omedelbart före mordet eller överlevt fintvätt i maskin är jag inte klar över. Inget sex senaste dygnet enligt obduktion ( eller hur?). Eller vill han förklara eventuellt hittade blodiga kläder? Om han nu haft sex tidigare med henne kunde det räckt? Eller var detta som plan för kvällen 11/5? Men varför hålla fast vid det när mordet blev 14/5?
EGT skrev att de hade sex typ en eller två veckor före mordet. Hade väl räckt. Jag ska rota upp det inlägget.
Citera
2020-05-24, 09:07
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Svaret kan finnas i SDs aktiviteter, eller snarare brist på. Han gör inget vid jobbdatorn vid ungefär samma tid. Han tar emot mail och meddelanden, men skickar inget. Hittade det i huvudbilagan, tidslinje för SD.
Han befinner sej vid ”Pilängen” dock, enligt platsinformation från mobilen.

Edit: tog bort ett citat som ej skulle vara med!
Senast redigerad av StudebakerHog666 2020-05-24 kl. 09:17.
Citera
2020-05-24, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
...tänkbara scenarior som du inte vill redovisa.
Finns andra tänkbara personer i den absoluta närheten där åtminstone en har större tänkbar motivbild om du frågar mig.

Finns också uppgifter om ytterligare personer (en i luvtröja samt en med påse) som skall ha setts på platsen samt vid motorvägen vid olika tidpunkter. De är kanske mindre sannolika än de andra men intressanta oavsett.

Sammantagningsvis finns för mycket oklarheter fortfarande. Det är ju också därför åtalet mot mgm faller.

Hade det funnits tillräckligt på mgm hade han varit dömd redan men så är inte fallet. Om det beror på att han är oskyldig eller på att polisen gjort ett dåligt jobb från början är omöjligt att säga.

Tills dess att bevis finns skall misstänkta såklart betraktas som oskyldiga.
Citera
2020-05-24, 09:12
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Det var väl någon kvinna med hund som såg
en mörkklädd person med huvtröja i närheten
av LWs bostad? När personen fick syn på
kvinnan så tvärvände hen och försvann in på
en cykelväg?
Den personen måste väl vara minst lika
intressant som påsmannen? Det kanske
t.o.m. är samma person?
Antar det är den som SD nämner i brevet till TR:

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Citat:
-En mörkklädd man går förbi Lws bostad 22:30 14/5 i riktning mot planket. När han möter en kvinna vänder han tvärt och går tillbaka och svänger in framför Lws bostad. Åkl, påstod i häktningsförhandlingen 2019 att det var jag men jag var hos J*erry G*ray i Almby då.

Har någon sett något i fup om detta?
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-05-24 kl. 10:07.
Citera
2020-05-24, 09:15
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Det är många inne nu i tråden som försöker flytta diskussionen till saker som har med LW att göra. Mitt intryck är att denna "massiva kampanj" började ta ordentlig fart när diskussionerna kring HDs nivå av inblandning i mordet började bli mer intensiva.

HD är nog den svaga länken med hennes oförmåga att vara iskall och hålla förberedelser kvar i skallen en längre tid. Nu måste hon av person/personer med intresse kring framtida rättegångar behandlas med silkesvantar och stödjas på alla sätt möjligt. Men annat kunde det ha varit om det underbara paret kommit in i USA som planerat. Där kunde hon ha försvunnit under en geocachetur eller kanske fallit ned i en ravin. Inget kan sägas säkert kring hur SD planerat sin framtid och kanske var det dags för en nystart med nya lydigare kvinnor när de gamla inte höll måttet längre. Hon gör nog bäst i att hålla ryggen fri och ta den kanske sista chansen hon får att frigöra sig från SD genom att berätta vad hon vet för polisen. Fallet blir högt, antagligen blir det ett fängelsestraff men om hon planerar det väl kan hon klippa lite i sin historia på ett sätt som suddar ut hennes egna förmodade brott. Alternativet är ju att leva ihop med den pipröstade, gofikamumsande, barnterroriserande, småaktige, kvinnomördande maken tills han kommer på ett nytt sätt att göra sig av med henne. Tick tack....det finns egentligen bara en person som måste skyddas i SDs värld och det vet HD innerst inne.

Och kom ihåg: han är rädd. Rädd för tråden, rädd för vissa anhöriga till LW, rädd för att plockas upp av polisen igen vilket kan ske när som helst, rädd för att någon random ska få för sig att han ska få det han förtjänar. Inte mycket tid och mod till att ge sig ut i skogen och plocka cacher då. Nej just nu håller han sig på säker mark, helst i det egna huset med välfylld godisskål att trösta sig med och stärka fasaden kring den veke lilla onda pojken inom honom.
"And there it consumed him"

Har jag missat ngt, enligt rubriken så handlar väl tråden om LW, då är det väl självklart att diskutera saker som har med LW att göra?!
Citera
2020-05-24, 09:16
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Varför skulle SD ljuga om just detta (kontorssex 11/5)? Är det för att visa att hans DNA på henne kommit dit före mordet av naturliga skäl? LWs trosor hade spår av sperma från honom, men om de kommit dit på tiden omedelbart före mordet eller överlevt fintvätt i maskin är jag inte klar över. Inget sex senaste dygnet enligt obduktion ( eller hur?). Eller vill han förklara eventuellt hittade blodiga kläder? Om han nu haft sex tidigare med henne kunde det räckt? Eller var detta som plan för kvällen 11/5? Men varför hålla fast vid det när mordet blev 14/5?
EGT skrev att de hade sex typ en eller två veckor före mordet. Hade väl räckt. Jag ska rota upp det inlägget.

Just detta du citerade handlade om den 14/5.
Men, jag tror ännu att den 11/5 träffades de på kontoret vid lunchtid.
Citera
2020-05-24, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Har jag missat ngt, enligt rubriken så handlar väl tråden om LW, då är det väl självklart att diskutera saker som har med LW att göra?!
Delforumet vi skriver i är "Aktuella brott och kriminalfall". LWs liv runt 2009, som du tidigare hänvisat till, är kanske av underordnad betydelse då hon inte begått något brott. Brottet (mordet) har begåtts av annan samt ev medgärningsman (-kvinna). Att SD verkar ha tendens att göra sig av med obekväma människor gör att HD kanske bör se om sitt hus samt sitt umgänge med mördaren.
Citera
2020-05-24, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Känner du så eller tror du att det är så ?

Vi utökar sökområdet.. var det 5 dagar innan kvinnan (LW) hittades ?
Känner du att det är en relationsproblematik som eskalerat möjligen till mord ?
Kanske kan det vara exit-bag hen på motorvägen..
Börja med att fråga sönerna speciellt den som fyller år samma dag... nej vad kan du ha missat
Sök Sök Sök...
Citera
2020-05-24, 09:34
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Han befinner sej vid ”Pilängen” dock, enligt platsinformation från mobilen.

Edit: tog bort ett citat som ej skulle vara med!
Då ger jag upp, och påstår att det finns i nån sekretessbelagd bilaga.
Du har helt rätt, det är väldigt underligt.
Citera
2020-05-24, 09:39
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jubbero
Mycket tänkvärt det du skriver.

Vi vet ju att dessa rader också läses av de som så sakteliga förtärs av sitt mörker.
Bra så...

Ja alla inblandade drabbas nog på olika sätt, och då menar jag inblandade på "mördarsidan". De anhöriga på LW-sidan har förhoppningsvis kunnat hjälpa varandra på ett mer normalt och öppet sätt för att hålla modet uppe. Men på den andra sidan finns oro också och där finns inget äkta förtroende. Bedöms man vara en belastning av de farligaste inom gruppen så kan man ej vara säker på något.

När jag försöker sätta på mig amatördetektivkepsen så kommer jag ständigt tillbaks till grunden: Motivet Det speciella med det här fallet är nog den lömska och relativt noggranna planeringen i kombination med det till synes irrationella motivet. Det finns dessutom en hel del som tyder på att minst ett par till förutom den huvudmisstänkte har varit delaktig på något sätt. Det gör det hela ännu mer irrationellt enligt mig och jag anser att det nästan måste finnas ett mer rationellt motiv till att LW mördas, om inte annat för att rättfärdiga det mer inför denna påstådda "mördargrupp". För att identifiera dessa kan man väl börja med att lista de som var på plats för att städa SDs hus i slutet av Maj-2018. Här har jag inte 100% koll men de jag tror mig minnas är: SD, HD, SOA, JG.....sen behöver jag nog hjälp med övriga....AM?

Hur mycket pengar kan det ha funnits att förskingra på geocacheverksamheter? Någon insatt som kan bryta ned det lite? Touren gav väl en del möjligheter t.ex. Sen behöver det ju inte handla om fantasisummor, fallhöjden för inblandade är hög oavsett vilka summor det handlar om. Även de försvunna föremålen på SDs arbetsplatser stärker bilden jag har av SD som en person som känner ett slags tvång att fuska, stjäla, ljuga osv. Ett naturtillstånd mer eller mindre. En människa utan samvete, skuld, tacksamhet, medlidande, lojalitet och andra liknande känslor. Men med tillräcklig kontroll över sig själv för att inte slafsa för mycket när han sopar igen spåren. Allt bara spekulation givetvis....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in