2020-05-24, 08:39
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
På vilket sätt är syrgasen giftigt? Vilket organ tar skada, hur tar det skada så att man dör av det. Vi har inte fått svaret! Bara goddag yxskaft!
Syre är oxiderande vilket kan leda till oxidativ stress. Även viruset tycks kunna orsaka oxidativ stress.

Oxygen toxicity is a condition resulting from the harmful effects of breathing molecular oxygen (O2) at increased partial pressures. Severe cases can result in cell damage and death, with effects most often seen in the central nervous system, lungs, and eyes. Historically, the central nervous system condition was called the Paul Bert effect, and the pulmonary condition the Lorrain Smith effect, after the researchers who pioneered the discoveries and descriptions in the late 19th century. Oxygen toxicity is a concern for underwater divers, those on high concentrations of supplemental oxygen (particularly premature babies), and those undergoing hyperbaric oxygen therapy.

https://en.wikipedia.org/wiki/Oxygen_toxicity
Citera
2020-05-24, 08:39
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Studien skall berätta att "Barn löper mindre risk att bli smittade"
Men nog smittar barn alltid.
Så om man stänger ner samhället för att minimera smittspridning
Då bör man naturligtvis stänga ner skolorna
för barn smittar.

Edit:
The Guardian rapporterar om löper barn och unga under 20 år hälften så stor risk att smittas av coronaviruset som vuxna.
https://omni.se/brittisk-studie-ger-sverige-ratt-om-skolorna-barn-loper-mindre-risk-att-bli-smittade/a/pLz4JV

Just precis.
Citera
2020-05-24, 08:40
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
En ung frisk individ har cirka 97% syremättnad i blodet men värdet sjunker med åldern. En alltför hög oxygenhalt i inandningsluften och vävnaderna kan också vara skadlig. Det finns så gott som aldrig någon anledning att höja syremättnaden över det normala för åldern.

Patienter med nedsatt andningsförmåga på grund av ex grav fetma löper risk att utveckla koldioxidretention vid minsta överdosering av oxygentillförseln.

Onormal trötthet och aggressivitet kan vara ett tecken på syrebrist!

Du borde kanske kolla att din syremättnad är inom det normala?

Min kondition är alldeles utmärkt, syremättandsmätarna på Kjell och Company är slut och nya förväntas inte in förrän i slutet av Juli! Man får köpa en nyare Samsung smartphone som har den funktionen inbyggd!

Men nu ska jag vila mig från allt trams i tråden. Ska ut på mina dagliga 8 kilometer i skogen, rik på syre. Kanske att syremängden rent av är så skadligt hög att hjärtat stannar med den risken får jag ta.
Citera
2020-05-24, 08:42
Bannlyst
Lite information från en som åkte ner till Grekland nu i dagarna med SAS till Athen.
Skolexempel på hur man ska sköta saker och ting.

Äntligen i Grekland ...kan knappt tro det är sant ! Jag tänkte jag ska berätta lite grann hur allt gick till .
När det var dags att gå ombord på planet i Stockholm fick vi ett formulär vi skulle fylla in och ge till flygvärdinnorna . Det gällde vilket flyg , datum och sittplats man hade . Permanent och tillfällig adress , på vilken adress man ska sitta karantän osv .
När vi kom ut från planet fick vi visa passen för de ville veta medborgarskap. Vakten som kollade passen ropade : en svensk , en grek till en annan som skrev ner allt på ett papper . Det kändes lite " skämmigt "att vara svensk 😂 . Sedan fick vi ett till formulär att fylla i som vi skulle lämna till läkarna som väntade på oss . Det var fem små bås med sjukvårdare som tog saliv prov . Efter det eskorterade de oss att hämta vårat bagage innan det var dags att kliva på bussarna som förde oss till olika hotell runt om i Aten . Nu sitter vi här på rummen i strikt karantän , mätta men trötta . Allt är kostnadsfritt , rum och tre måltider per dag .
Resultatet på testet tar ungefär 24 timmar . De som är negativa får lämna hotellet , men måste bege sig direkt till den adress man uppgett för karantän , och stanna där i två veckor . Bryter man karantän blir det 5000 euro i böter .
Vid positivt resultat får man instruktioner utav en läkare samt prata med psykolog om man känner sig behöva . Då blir det obligatorisk karantän på hotellet i två veckor .
Citera
2020-05-24, 08:42
Medlem
madchances avatar
Cypern öppnar upp.

"Svenskar är portade. Sverige finns inte ens med i omgång två – när medborgare från östblocket släpps in."

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/svenskar-portade-nar-cypern-oppnar-upp-i-borjan-av-juni/
Citera
2020-05-24, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Att förskolor och skolor är en källa till smittspridning är ju allmänt känt. Bland annat därför de flesta länder valt att stänga sina. Öppna dem kan man göra när man fått bukt med den allmänna samhällssmittan.

Vad gäller IVA är det ju inget undergörande för att minska dödligheten. De som läggs in där är i allmänhet mycket illa däran. Äldre vägras ju dessutom sådan vård. Därav menar jag att man inte ska dra så stora växlar på om det ligger 100, 200 eller 500 på intensivvård. Inte när vi har en befolkning på 10 miljoner. Det kan vara slumpen som avgör om vi har 50 eller 5000 personer som behöver avancerad vård under en pandemi. Att vi inte är i närheten av någon flockimmunitet bekräftas ju rätt väl av de stickprovsundersökningar som genomförts i Sverige. Vi vet också att i länder som drabbats hårt av smitta och dödlighet som Frankrike, Italien och Spanien har ändå inte mer än 5% varit smittade och vi vet att av dessa har cirka 1% dött. Att vi skulle ha 20% i Sverige som idag antingen har haft eller varit smittade är fullständigt uteslutet. Finns ingen seriös bedömare som tror det.
Detta är ett typexempel på någon som inte ser hela bilden.

Barn blir inte sjuka i den här sjukdomen, och det finns inga dokumenterade fall där de har smittat någon annan heller.

Därför är inte skolor drivande i smittan, och hade så varit fallet, hade vi haft inte bara väldigt många fler barn med antikroppar (de är underrepresenterade) men också en överrepresentation av sjuka lärare (det har vi inte).

Barn utgör 20% av befolkningen och är naturligt immuna.

Jag tycker att nöjesparker som Liseberg och Gröna lund ska få öppna snarast. Gymnasierna skulle aldrig ha stängts.
Citera
2020-05-24, 08:46
Medlem
TaxenSixtens avatar
En timmes intervju med Tegnell i p1 nu. Går att lyssna på i kväll och i efterhand. Blir pressad av duktiga Martin Wicklin.
Citera
2020-05-24, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det kanske ej är möjligt eller önskvärt med lockdown NU, då det eventuellt även kan vara så att mer utomhusvistelse och sommarväder gör det otrevligt för viruset att spridas. Men, det man dock kan göra för att försöka snabbt utrota smittan nu är att rekommendera munskydd överallt där man trängs, t.ex. kollektivtrafik som är tät.

I samband med detta bör man införa reseförbud från storstäderna till nästan helt smittfria orter, såsom Gotland.

Kan vi få ner smittan till noll nu så kan vården få lite respit över sommaren. Och ekonomin kan ev. även återhämta sig i några månader. Allt detta så att vi kan stå starkare ifall det kommer en våg 2, som EU varnat för.
Ja, detta är ett resonligt inlägg. Jag har ingenting emot ansiktsmasker så länge de inte visar sig faktiskt öka smittspridningen (vilket jag betvivlar).

Ja, och Gotland är i samma sits som NZ eller Norge, fast med mycket mer begränsad sjukvård, så där har du en poäng. Men i övrigt tycker jag att vi borde försöka sparka igång ekonomin nu, och det tar tid, så åtgärderna vi gör nu tar lång tid på sig att få effekt, varför vi inte kan dröja.
Citera
2020-05-24, 08:48
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det är inte så det går till när man certifierar ett dödsfall.

Den direkta dödsorsaken är aldrig "AIDS" eller "COVID-19" (i UK råder just nu ett undantag där läkare har rätt att skriva COVID-19 som direkt dödsorsak, men det är en annan diskussion). Det är inte så det fungerar. Direkt dödsorsak är istället "interstitial pneumonia", "acute renal failure", "sepsis" eller något liknande. COVID-19 är det tillstånd som direkt LEDER till den direkta dödsorsaken. Sedan anger läkaren andra sjukdomar som anses ha BIDRAGIT till den direkta dödsorsaken, t.ex. diabetes eller fetma eller något annat.

Om patienten inte testat positiv för SARS-CoV-2 kan läkaren använda klinisk diagnostisering och ange MISSTÄNKT COVID-19.

Flerstegsraket.

Och som du påpekar KAN man dö av annat trots att man är SARS-CoV-2 positiv.

Nja, i Sverige så samkörs ju nu registret över avlidna med registret över smittade. Har man testat positivt och finns i registret och avlider så kommer man, i Sverige, med i statistiken för covid-avlidna oavsett dödsorsak.

Vad innebär det? Tja, 7 av 10 som smittats med corona som ligger på geriatriken blir friska från covid-19. Dock, ligger man på geriatriken så är man ju ofta ganska skröplig, och redan sjuk. Om man då avlider av sin ”ursprungliga sjukdom” trots att man blev frisk från covid så hamnar man i statistiken i alla fall eftersom registren körs mot varandra och personnumret då plockas upp.

Skall man se på reella effekter så måste man nog bara titta på total överdödlighet över en lite längre tidsperiod.

Skall man ge sig in och jämföra mellan länder så gäller detta i ännu högre grad. Att försöka jämföra deklarerade ”covid-döda” mellan olika länder är ju lönlöst.
Senast redigerad av Richard-III 2020-05-24 kl. 08:49. Anledning: Korr
Citera
2020-05-24, 08:49
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Studien skall berätta att "Barn löper mindre risk att bli smittade"
Men nog smittar barn alltid.
Så om man stänger ner samhället för att minimera smittspridning
Då bör man naturligtvis stänga ner skolorna
för barn smittar.

https://omni.se/brittisk-studie-ger-sverige-ratt-om-skolorna-barn-loper-mindre-risk-att-bli-smittade/a/pLz4JV

Det var konstigt. I Aktuellt 1 mars fick ju svenska föräldrar nerkört i halsen att "barn smittar inte" av forskningsfuskaren Tegnells posse.

https://www.youtube.com/watch?v=AqcpYZMcX80&t=18s
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Immunitet ligger på ca 7,5 % enligt dem som kan ämnet. Folk under 20 är inte immuna. Danmark har redan andra dag utan några dödsfall, trots att det hade gått en tid nu sedan de släppt på åtgärderna. Länder inom EU öppnar för turism under sommaren. Kan bli så att vi blir ensamt land i EU vars medborgare inte kommer att släppas in i andra länder. Mycket tyder på att Sverige har hanterat detta på ett felaktigt sätt...
Du skriver ett stycke, men varje mening borde egentligen höra till sitt eget stycke eftersom de inte har med varandra att göra.

Var är logiken? Du säger att barn smittar och att vi inte är immuna, men i Danmark som har öppnat upp skolorna igen, och är ännu mindre immuna, så går det bra. Varför kan inte vi öppna gymnasieskolor då? Varför kan vi inte öppna Liseberg och Gröna lund?
Citera
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Min egen helt ovetenskapliga tanke är att andra Coronavirus ger en viss immunitet.
Dessa går ju som sagt bland barnen konstant. Jag kan tänka mig att småbarnsföräldrar har ungefär samma förutsättningar.
Som sagt, bara en killgissning från min sida..
Det är lite konstigt det där. Vissa människor blir förkylda väldigt ofta, andra mer sällan. Själv tillhör jag den senare gruppen.

Nu vill jag inte jinxa mig själv, för då åker jag väl på C19. Men lik förbannat verkar folk ha olika motståndskraft mot virus. En del förkylningsvirus är ju av coronatyp har jag läst, men det gäller väl generellt alla virustyper att man får en viss immunitet. Om än temporär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in