2020-05-24, 08:18
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
En risk att tänka på är dock detta med blödningar som acetylsalisyra kan ge upphov till. Det verkar som om blodomloppet påverkas hos vissa coronasjuka på olika vis. Både blodproppar men också ökad blödningsbenägenhet med de som börjat blöda mycket näsblod under deras sjukdomsperiod samt fått blödande tandkött, mensrubbningar etc. Tydligen kan man lättare få blödningar när kroppen är infekterad eller nedsatt immunförsvar. Så jag känner mig kluven, finns nog både fördelar och nackdelar men vill uppmana till försiktighet och att var och en skaffar sig information då vi inte vet egentligen hur det slår på individnivå. Ville bara lägga till det!
Du menar att ta acetylsalicylsyra mot feber under en längre tid? Är inte dom baserade på 500 mg dos av ASA? Kan tänka mig att det ökar blödningsrisken. Själv går jag på 75 mg dagligen för att minska risk för proppar. Så 500 mg är ju rejält mycket mer.

Sedan är väl ASA också delvis lite inflammationshämmande? Det var ju det som det kom ett larm om, se bifogade länk.

https://www.svd.se/franskt-larm-ipren-kan-forvarra-covid-19

Verkar inte vara klarlagt om larmet är befogat, men får man hög feber vid covid-19 så lär man ju ta någonting. Man kanske ska "varva" olika substanser för att minska riskerna?
Senast redigerad av Imnsho 2020-05-24 kl. 08:21.
Citera
2020-05-24, 08:20
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Det va aldrig planen att ha lockdown mer än 4-8 veckor. Aldrig.
Planen va att få det som vi i Sverige efter lockdown men med smittspårning etc.
Dvs med en tiondel så många döda som vi men precis samma ekonomi om ett halvår.

Haha fan va FEL vi gjorde

Kan du inte veta. Sedan måste följande till:

Smittspårningen måste hålla på ända tills ett vaccin kommer, om det kommer. Och smittspårningen får inte misslyckas en enda gång.

Hur stor är chansen för det tror du? Redan sannolikheten för att vi skall ha ett vaccin i september är ju mikroskopisk!

All nedstängning av samhället är skadligt på en massa olika plan. Det man gör är att skapa en konstgjord hembakad depression. Omvärlden har släckt ner, det har inte Sverige.

Vad är sannolikheten för att omvärlden, då, skall klara sig bättre än Sverige när det kommer till den totala långsiktiga folkhälsan m.m.?

Men visst, du kan få rätt. Det är bara det att sannolikheten för att det skulle kunna bli så är bra mycket mindre än att en snöboll skulle överleva i helvetets mitt.
Citera
2020-05-24, 08:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Våra Kvällstidningar Aftonbladet och Expressen är märkliga. Nu tolkas undersökning som visar att barn löper bara 50% chans/risk som att Sverige gjorde "rätt" som inte stängde sina skolor. Det märkliga är att FHM tidigare gått ut med information att barn inte smittar och det är ju rätt stor skillnad.
Om barn drar hem smitta från skolan riskerar de dessutom att smitta andra. Främst sina föräldrar som ev inte ens överlever eller kanske får livslånga men och förkortad livslängd. Hur detta kan tas för intäkt att Sverige gjorde rätt är för mig en gåta.
Citera
2020-05-24, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Någon som kan förklara hur ett virus kan vara mindre smittsamt för barn och unga? Vilka fler sådana finns?

Det är ju en droppsmitta så jag förstår inte hur det funkar.

”Den nya studien föreslår att barn och unga under 20 år löper 56 procents mindre risk att smittas av covid-19 än vuxna. Barn verkar dessutom inte sprida viruset vidare i samma utsträckning som äldre.
– Det är preliminära bevis, men majoriteten av dem pekar tydligt mot att barn verkar vara mindre mottagliga för sars-cov-2, säger Russel Viner till The Guardian.”

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/studie-risken-att-barn-smittas-ar-halften-sa-stor/

Min egen helt ovetenskapliga tanke är att andra Coronavirus ger en viss immunitet.
Dessa går ju som sagt bland barnen konstant. Jag kan tänka mig att småbarnsföräldrar har ungefär samma förutsättningar.
Som sagt, bara en killgissning från min sida..
Citera
2020-05-24, 08:24
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Om Sverige skulle ha samma goda resultat som Tyskland så skulle det ge oss igår cirka:
+ 2 döda
+33 nya fall

Låter som troliga augusti/september siffror för Sverige. Och till skillnad ifrån Tyskland så rör det sig om permanenta resultat.
Citera
2020-05-24, 08:30
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Absolut inte
Dessutom är Sverige det land som rappoterar ärligast med avlidna...
Och sen är det sak att dö med Covid19 och en annan sak att dö pga covid19.
Många åldringar som haft bekräftad covid19 har avlidit av stroke, hjärtinfarkt etc men det skrivs covid19
Så det är mörkertal åt båda håll
Det är inte så det går till när man certifierar ett dödsfall.

Den direkta dödsorsaken är aldrig "AIDS" eller "COVID-19" (i UK råder just nu ett undantag där läkare har rätt att skriva COVID-19 som direkt dödsorsak, men det är en annan diskussion). Det är inte så det fungerar. Direkt dödsorsak är istället "interstitial pneumonia", "acute renal failure", "sepsis" eller något liknande. COVID-19 är det tillstånd som direkt LEDER till den direkta dödsorsaken. Sedan anger läkaren andra sjukdomar som anses ha BIDRAGIT till den direkta dödsorsaken, t.ex. diabetes eller fetma eller något annat.

Om patienten inte testat positiv för SARS-CoV-2 kan läkaren använda klinisk diagnostisering och ange MISSTÄNKT COVID-19.

Flerstegsraket.

Och som du påpekar KAN man dö av annat trots att man är SARS-CoV-2 positiv.
Citera
2020-05-24, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Hon fick väl enorma mängder blodpåsar har jag förstått det rann bara rakt ur igen. Att det inte hjälpte beror väl snarast på att organen var illa skadade.

På vilket sätt är syrgasen giftigt? Vilket organ tar skada, hur tar det skada så att man dör av det. Vi har inte fått svaret! Bara goddag yxskaft!

En ung frisk individ har cirka 97% syremättnad i blodet men värdet sjunker med åldern. En alltför hög oxygenhalt i inandningsluften och vävnaderna kan också vara skadlig. Det finns så gott som aldrig någon anledning att höja syremättnaden över det normala för åldern.

Patienter med nedsatt andningsförmåga på grund av ex grav fetma löper risk att utveckla koldioxidretention vid minsta överdosering av oxygentillförseln.

Onormal trötthet och aggressivitet kan vara ett tecken på syrebrist!

Du borde kanske kolla att din syremättnad är inom det normala?
Citera
2020-05-24, 08:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Låter som troliga augusti/september siffror för Sverige. Och till skillnad ifrån Tyskland så rör det sig om permanenta resultat.

Och i augusti kommer du säga att det låter som troliga siffror för november/december. Med andra ord, gissningar som vanligt som aldrig stämmer.
Citera
2020-05-24, 08:33
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2018/oktober/expertgrupp-varnar-for-att-ge-syrgas-till-flertalet-patienter/
http://www.dagensmedicin.se/artiklar/2018/05/02/forskare-for-mycket-syrgas-dodar/

Tack för länkarna men det står inte i någon av dem varför, på vilket sätt, syrgasen är farlig. Vad händer i kroppen vad består skadan i??

Dock vet jag att röda blodkroppar erytrocyter, lättare bildar proppar är trombocyterna, därför att de är större. Erytrocyter med mycket hemoglobin är större genom att de innehåller fler syremolekyler. Om det kan ha betydelse vet jag inte då borde det stå att risken för blodpropp ökar. Men det är inte samma sak som att det gör det. Vet också att de med polycytemi har svårt att göra av med allt järn när hemoglobinmolekylen efter 3 månader gjort sitt och dör. Inte heller det kan ha med saken att göra.

Skada är att något som försvinner, tar slut, går sönder och slutar fungera. Vad fan är det och som inte kan ersättas av medicin?
Citera
2020-05-24, 08:37
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det är half term (en veckas lov i mitten på var av de tre treminerna) och de kommer knappast släppa tillbaka någon tidigare än 8 Juni. Dessa elever har exakt 30 skoldagar kvar innan sommarlovet. Och de pratar om att släppa tillbaka ett par olika årskullar i första omgången. Om de sedan väntar två veckor för att släppa resterande elever skulle dessa elever alltså ha typ 15-20 dagar i skolan innan sommarlovet. Alltså, de riskerar att göra allt arbete ogjort.

Det låter helt vansinnigt för mig. Bättre att hålla det stängt tills smittspridningen är nere på noll, vilket sannolikt sker under sommaren.

Jag håller med dig, den korta tiden som är kvar gör att det verkar vansinnigt att chansa.

Jag har tänkt på varför det här med att regeringen ska besluta om att de som tillhör riskgrupperna samt de som delar hushåll med dessa ska kunna erhålla smittbärarpenning tar så ling tid att ta fram? Socialstyrelsens lista över vilka som ingår kom den 17 april. Varför dröjer detta beslut? Danmark har för länge sedan ett liknande beslut.

Kan det ha att göra med att det skulle komma att saknas en betydande andel personal inom skolan? Fösöker man förhala beslutet så att det inte kommer att inverka på arbetet i skolorna? Det är ju nu ca tre veckor kvar till sommarlovet börjar.

Bara en tanke jag haft.
Citera
2020-05-24, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Någon som kan förklara hur ett virus kan vara mindre smittsamt för barn och unga? Vilka fler sådana finns?

Det är ju en droppsmitta så jag förstår inte hur det funkar.

”Den nya studien föreslår att barn och unga under 20 år löper 56 procents mindre risk att smittas av covid-19 än vuxna. Barn verkar dessutom inte sprida viruset vidare i samma utsträckning som äldre.
– Det är preliminära bevis, men majoriteten av dem pekar tydligt mot att barn verkar vara mindre mottagliga för sars-cov-2, säger Russel Viner till The Guardian.”

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/studie-risken-att-barn-smittas-ar-halften-sa-stor/
Ja det verkar ju inte logiskt, men en förklaring skulle kunna vara att detta virus sätter sig längre ner i lungorna på vissa receptorer som även män verkar ha fler än kvinnor. Det kanske är så att småbarn inte har utvecklat dessa receptorer. Det kan åckså vara så att barn har smalare luftrör sö de drar inte lika lätt ner viruset i lungorna.
Citera
2020-05-24, 08:38
Medlem
madchances avatar
Coronaligan, Sverige vs Frankrike

Sverige 23 maj: 396 döda per miljon
Frankrike 23 maj: 434 döda per miljon
Avstånd: 38

Sverige 22 maj: 389 döda per miljon
Frankrike 22 maj: 433 döda per miljon
Avstånd: 44

Sverige 21 maj: 384 döda per miljon