2020-05-24, 07:28
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Bra förklarat. 👍🙏

Detta enkla, tydliga resonemang har dragits oräkneliga gånger i tråden, men det är fortfarande folk som inte förstår det, utan enkelspårigt tänker att man på nåt sätt hade kunnat låsa in äldre, skilda ifrån personalen, eller nåt, (vet inte hur de tänker). Så det var bra att det drogs så lättförståeligt som du skrev det här.

Tack 🙋🏼‍♀️ Så bra att det var tydligt! Det är inte alltid så lätt men det är något jag sätter stort värde på. Det kan rent av vara avgörande när man handskas med något dödligt som i detta fallet. Alltsedan jag började följa FHM och deras PK har jag förbluffats över deras otydlighet. Helt otroligt! När de inte ens begriper vikten av att vara tydlig könns faktiskt det mesta förlorat om jag ska vara ärlig. Begriper de öht någonting?

Ja, detta är något som många postat genom hela denna tråden, anmärkningsvärt att det fortfarande finns en hel del som inte begriper sambandet?
Citera
2020-05-24, 07:29
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
https://omni.se/a/pLz4JV

En ny brittisk studie ger Sverige rätt om att hålla skolorna öppna. Enligt en ny genomgång av tusentals studier som The Guardian rapporterar om löper barn och unga under 20 år hälften så stor risk att smittas av coronaviruset som vuxna.
Russel Viner, professor och en av författarna bakom studien, säger att det är ”tydligt att barnen är den grupp som säkrast kan vara ute i samhället”. Med tanke på den skada som en skolnedstängning visat sig orsaka menar Viner att det sammantaget tydligt talar för att barn bör få gå tillbaka till skolan.
"Ger Sverige rätt"...?
Det finns precis lika många brittiska studier som visar att det inte är någon skillnad mellan smittade sett ur ett åldersperspektiv. Så det enklaste är att erkänna att ingen VET. Att de blir mindre sjuka och väldigt sällan så allvarligt att de dör, det kan man säga med stor säkerhet. Men om de smittas och sprider smitta är mer osäkert. Just därför tvekar många föräldrar till om de skall låta barnen gå tillbaka. Med all rätt.
Citera
2020-05-24, 07:32
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Och hur länge tänkte du man skulle springa o gömma sej för viruset?
Det är ju inte så det kommer försvinna😀
Jag tycker att du ska titta på Danmark, Norge och Finland för att finna svaret, det trodde jag var uppenbart?
Citera
2020-05-24, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Absolut ja din imbecill, använd ditt begränsade intellekt till att ta reda på vad länder som har lyckats har gjort.

Vad säger att dom lyckats??
Facit på detta kan vi se först om några år.

Du har inte tänkt på att dom flesta som dött på äldreboenden har varit väldigt dåliga invan dom dig av C19
Eller tror du dom som hamnar på äldreboenden är friska??
Naturligtvis tragiskt att människor dör Ovadsett men att maniskt tro en total avstängning skulle hjälpt är bara barnsligt
Citera
2020-05-24, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Problemet är att debatten är ensidig. Vissa linslusar förekommer i media så gått som dagligen. Men vi borde få höra mycket mer av "den andra sidan". Snarast är det väl media som det är fel på de snedvrider allt genom att anlita dessa pensionerade experter.

Låter intressant när du efterfrågar intervjuer "från den andra sidan".

Låter mer som ett medium-uppdrag..

Jag vet inte vilken media du följer, men i kvällstidningar och i tv har man ju sett ex linslusen Olsen flera gånger. Rothstein har fått sina 15 minutes. Einhorn fick skrika sig hes på bästa sändningstid. Ekonomiprofessorn vars namn jag har glömt förfasade sig över Sveriges skuldkvot - trots att den är bland de bästa i EU osv.

Så visst har man hört även den "andra sidan". Problemet för dem är att de endast kan upprepa att "Sverige borde ha gjort mer". Tack för det tipset! Eller som Olsen sa att man "borde ha reagerat minst EN VECKA tidigare" ... nähä... säger du det som själv jämförde Corona med influensa?
Citera
2020-05-24, 07:34
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.

Ja precis, jag tillhör ju dem som tror på många fördelar (tar själv 75 mg aspirin just nu) det var därför jag tog upp detta. Men jag ville bara uppmana till försiktighet eftersom det kanske blir farligt för vissa och vill inte ge 'medicinska råd' eftersom jag inte är läkare. Dock är det intressant att diskutera ämnet.

Jag har Trombyl på ordination men långt innan det, många år sedan, tog jag det då och då när det framkom att just läkare ofta självmedicinerade med det. Då kan det knappast vara farligt var min tanke.

Nu är det snarast så att magen inte tål det så bra men det kan man motverk med Omperazol.
Om jag ska till tandläkaren håller jag upp några dagar. Om man planerar en operation brukar det stå att man inte ska ta blodförtunnande en vecka innan.
Senast redigerad av Gefundenes F 2020-05-24 kl. 07:39.
Citera
2020-05-24, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag tycker att du ska titta på Danmark, Norge och Finland för att finna svaret, det trodde jag var uppenbart?

Dom kan ha bättre skydd inom äldreomsorg och att det kom in där pga slarv, kan vi inte beskylla FMH för...
Citera
2020-05-24, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Vad säger att dom lyckats??
Facit på detta kan vi se först om några år.

Du har inte tänkt på att dom flesta som dött på äldreboenden har varit väldigt dåliga invan dom dig av C19
Eller tror du dom som hamnar på äldreboenden är friska??
Naturligtvis tragiskt att människor dör oavsett, men att maniskt tro en total avstängning skulle hjälpt är bara barnsligt

Det är detta som får mig också att häpna. Vilka äldre män vistas på äldreboenden om det nu vore helt friska? Varför är de inte hemma och njuter av livet?

Svåra underliggande sjukdomar är ju ett MÅSTE för att hamna där.
Citera
2020-05-24, 07:36
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Handlar inte om vad vi kan förstå eller tänka oss är rätt bara, utan vad vi kan bevisa är rätt också. Ämnet var tidigare väldigt ostuderat i dessa sammahang och få studier fanns tillgängliga även om dom indikerade på samma sak.
Men det finns som sagt studier som indikerar i rakt motsatt håll.

Som parallell kan jag nämna att UK testade 10,000 slumpmässigt valda personer och det var INGEN skillnad mellan förekomsten av SARS-CoV-19 i de olika åldersintervallen. Ingen. Barn var smittade i precis lika hög omfattning som vuxna.
Citera
2020-05-24, 07:37
Medlem
arbetets avatar
Bumpar mitt inlägg från igår om svaret jag fick när jag försökte begära ut den senaste studien från FHM. Så här ser mörkläggning och desinformation ut i dagens myndighets-Sverige:

Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Undrar ni hur det gick med min begäran att få ut den senaste antikroppsundersökningen från FHM? Fick standardsvaret man brukar få när man t.ex. försöker få ut jobbiga förundersökningsprotokoll:
Hej!
Vi har tagit emot din begäran om allmän handling och ber att få återkomma så snart som möjligt.
Folkhälsomyndigheten får för tillfället många begäranden om allmänna handlingar. Myndigheten handlägger förfrågningarna i tur och ordning.
Folkhälsomyndigheten tar ut avgifter för utlämnande av pappershandling i enlighet med Avgiftsförordningen (1992:191).
Avgiften för en beställning av 1-9 sidor: ingen kostnad, tio sidor: 50 kronor. För varje sida därutöver är avgiften 2 kronor. Avgift tillkommer för porto om brevet väger mer än 20 gram.
Folkhälsomyndigheten har ingen skyldighet att lämna ut handlingar i annan form är pappershandlingar men myndigheten vill ändå i första hand om möjligt lämna ut handlingar per mejl. För handlingar som finns lagrade i diariet tas en avgift ut per utlämnad fil. De första nio filerna är kostnadsfria. Om ett utlämnande avser fler än tio filer tas en avgift ut med 50 kr och 2 kr för varje fil därutöver. För handlingar som finns i pappersform och som måste skannas för att skickas med mejl tas samma avgift ut som vid utlämnande av pappershandling.
För handlingar som finns lagrade på annan plats än diariet tas en avgift ut för den tidsåtgång som arbetet med framtagande och utskick av handlingen medför. Avgift tas ut med 125 kr per påbörjad fjärdedels arbetstimme.

Med vänlig hälsning,
Folkhälsomyndigheten Folkhälsomyndigheten
171 82 Solna Box 505
Telefon 010-205 20 00 831 26 Östersund

Folkhälsomyndigheten är en nationell kunskapsmyndighet som arbetar för bättre folkhälsa. Det gör myndigheten genom att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot hälsohot. Vår vision är en folkhälsa som stärker samhällets utveckling.
Läs mer på vår webbplats: www.folkhalsomyndigheten.se
De brukar göra så våra kära myndigheter när de vill förhala. Naturligtvis finns den som pdf alla redan men de vill inte släppa på den.
Citera
2020-05-24, 07:37
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
"Ger Sverige rätt"...?
Det finns precis lika många brittiska studier som visar att det inte är någon skillnad mellan smittade sett ur ett åldersperspektiv. Så det enklaste är att erkänna att ingen VET. Att de blir mindre sjuka och väldigt sällan så allvarligt att de dör, det kan man säga med stor säkerhet. Men om de smittas och sprider smitta är mer osäkert. Just därför tvekar många föräldrar till om de skall låta barnen gå tillbaka. Med all rätt.
Det är just det som är det viktiga i samanhanget, vilket så många tycks missa? Hur effektivt spridee de smittan? Det är ju inte bara barnen som vistas i skolorna, där fins ju mängder av vuxna också vilka i sin tur sprider smittan vidare inom familj och ute i samhället.

Varför har ingen provtagit elever samt vuxna på olika skolor för att kunna bolda sig en bättre uppfattning? Det är ju inget konstigt att FHM hävdar att barn inte blir sjuka eller smittas lika lätt genom att hänvisa till Kina, vilket man gjorde i början, där hade man ju stängt skolorna?

Jag menar att om de nu knappast smittar andra varför är det då av så extrem vikt att man skyddar alla ( även friska ) 70+ från att träffa dem?
Citera
2020-05-24, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Men det finns som sagt studier som indikerar i rakt motsatt håll.

Som parallell kan jag nämna att UK testade 10,000 slumpmässigt valda personer och det var INGEN skillnad mellan förekomsten av SARS-CoV-19 i de olika åldersintervallen. Ingen. Barn var smittade i precis lika hög omfattning som vuxna.

Smittade kanske ja... men nivå av smittspridare än annan sak?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in