2020-05-23, 10:25
Medlem
Såldes en likadan lägenhet som jag köpte för 4 år sen i samma hus en våning under mig, jag hyr dock ut min nu. Detta är i Stockholm, lugnt område inför tullarna, med vatten utanför porten etc. Jag tänkte väl eftersom jag köpte vid "toppen" då det var kaos i Sthlm, så jag tänkte att dom får nog samma pris som jag gav eller lite mer.

Aldrig haft så fel, dom lägger ut lägenheten för det jag köpte min för på ett ungefär men det slutade med att priset ökade 35% av vad dom begärde. Detta var förra veckan.
Citera
2020-05-23, 10:28
Medlem
Har mycket svårt att tro att inte bostadspriserna kommer rasa rätt rejält.
Efter att hela världsekonomin går ner i depression p.g.a den överdrivna coronahysterin
Massarbetslöshet brukar inte driva priser uppåt.
Citera
2020-05-23, 10:39
Medlem
Core.s avatar
Något som vi däremot får en direkteffekt på är bilar, skotrar, båtar, ja ni fattar. Jag tror att snart kommer 300k bilar ligga ute för halva priset, sånna grejer kommer folk att släppa direkt skulle jag tro. Har alltid följt bilmarknaden av allmänt intresse, och ser redan nu hur många bilar på blocket som ligger orörda, snart blir handlare tvungna att prisdumpa för att få in till hyran. Och det kommer så klart påverka begagnatmarknaden!

Inte kul att sitta på 300k i lån på en bil man måste bli av med i det läget.
Citera
2020-05-23, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Har mycket svårt att tro att inte bostadspriserna kommer rasa rätt rejält.
Efter att hela världsekonomin går ner i depression p.g.a den överdrivna coronahysterin
Massarbetslöshet brukar inte driva priser uppåt.

Tror inte heller det kommer att bli någon rejäl ökning närmsta åren men det kommer vara stabilt i Stockholm för att det är där det är störst chans att få jobb.
Citera
2020-05-23, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Något som vi däremot får en direkteffekt på är bilar, skotrar, båtar, ja ni fattar. Jag tror att snart kommer 300k bilar ligga ute för halva priset, sånna grejer kommer folk att släppa direkt skulle jag tro. Har alltid följt bilmarknaden av allmänt intresse, och ser redan nu hur många bilar på blocket som ligger orörda, snart blir handlare tvungna att prisdumpa för att få in till hyran. Och det kommer så klart påverka begagnatmarknaden!

Inte kul att sitta på 300k i lån på en bil man måste bli av med i det läget.

EXAKT!!

Snart kan man köpa en 50 000 kr kamera begagnad för 15.000 som är 3-4 månader gammal. Idioti och köpa nytt i dessa dagar. Elektronik tappar alltid värde men nu kommer man kunna fynda rejält på blocket, tradera m.m. Redan sett exempel då jag köpte en 3 månaders gammalt objektiv för halva priset mot vad det kostade nytt.
Citera
2020-05-23, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApanBar
Tror inte heller det kommer att bli någon rejäl ökning närmsta åren men det kommer vara stabilt i Stockholm för att det är där det är störst chans att få jobb.
Var inte så säker på det.
Nu har man lärt sig att jobba via Skype och då behöver man inte vara i Stockholm.
Citera
2020-05-23, 11:10
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApanBar
EXAKT!!

Snart kan man köpa en 50 000 kr kamera begagnad för 15.000 som är 3-4 månader gammal. Idioti och köpa nytt i dessa dagar. Elektronik tappar alltid värde men nu kommer man kunna fynda rejält på blocket, tradera m.m. Redan sett exempel då jag köpte en 3 månaders gammalt objektiv för halva priset mot vad det kostade nytt.

Du har inte tänkt att det är slump eller om objektivet är stöldgods? Att redan behöva sälja prylar som objektiv för att klara av sin ekonomi känns inte så troligt.

För att folk ska börja sälja av sina bostäder till det enorma underpris foliehattarna här sitter och hoppas på, krävs en enormt mycket större kris än nu. När den krisen kommer, kommer ni inte sitta och jubla på Flashback att ni lyckats komma över en billig lägenhet utan sitta och sälja av era sketna bestick på blocket för att kunna betala hyran.
Citera
2020-05-23, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Du har inte tänkt att det är slump eller om objektivet är stöldgods? Att redan behöva sälja prylar som objektiv för att klara av sin ekonomi känns inte så troligt.

För att folk ska börja sälja av sina bostäder till det enorma underpris foliehattarna här sitter och hoppas på, krävs en enormt mycket större kris än nu. När den krisen kommer, kommer ni inte sitta och jubla på Flashback att ni lyckats komma över en billig lägenhet utan sitta och sälja av era sketna bestick på blocket för att kunna betala hyran.
Det är väl ingen kris än.
Men vänta en stund så ska du få uppleva nåt som verkligen kan kallas kris.
Citera
2020-05-23, 11:20
Medlem
Jag tror att staten önskar undvika en bostadskrasch. Till att börja med har Sverige goda statsfinanser och en egen valuta. Sämre köpförmåga kan justeras genom räntejusteringar och förändrade amorteringskrav. Dessutom har vi en bostadsbrist som pressar priserna uppåt. Det enda som på riktigt har potential att påverka bostadspriserna nedåt är en ökad arbetslöshet. Arbetslösa får nämligen inga lån från banken. Dock kan svaret på utbudssidan dock bli att folk undviker att sälja för lägre priser. Alltså att den minskade efterfrågan balanseras av ett minskat utbud med någorlunda stabila bostadspriser. Folk övervintrar i sina befintliga bostäder tills konjunkturen vänder.
Citera
2020-05-23, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
Jag tror att staten önskar undvika en bostadskrasch. Till att börja med har Sverige goda statsfinanser och en egen valuta. Sämre köpförmåga kan justeras genom räntejusteringar och förändrade amorteringskrav. Dessutom har vi en bostadsbrist som pressar priserna uppåt. Det enda som på riktigt har potential att påverka bostadspriserna nedåt är en ökad arbetslöshet. Arbetslösa får nämligen inga lån från banken. Dock kan svaret på utbudssidan dock bli att folk undviker att sälja för lägre priser. Alltså att den minskade efterfrågan balanseras av ett minskat utbud med någorlunda stabila bostadspriser. Folk övervintrar i sina befintliga bostäder tills konjunkturen vänder.
En viss rörlighet är oundviklig.
Folk flyttar ihop och isär. En del dör, och nån enstaka ungdom lyckas få ett jobb och flyttar hemifrån.
Blir en chock för många det här.
Citera
2020-05-23, 11:26
Medlem
Citat:

Vi har ju PRECIS hamnat i en kris som är värre än "The great depression" som skedde i början utav 1900 talet.

Vi har sett det fösta raset i börsmarknaden, FED pumpar ut BILJONER utav dollar i veckan för att hålla uppe ekonomin i världen. Folk står i matköer i USA, tusentals utav dem. Bara för att du inte märkt av nått här i lilla Sverige så betyder det inte att vi inte är i en kris. Det är tragiskt ur lurat vårt folk är, MSM gör allt för att dölja vad som händer i världen.

Men när vi faller i nästa steg på börsmarknaden, och när vi sedan går in i en depression som varar i ett par år, då ska vi få se på billiga saker/hus. Sen kan ju alla smarta Svensson sitta där hemma och tro på våra nyheter. KÖP DIPPEN!

Sen att Sverige skulle ha så starka finansen är bara ännu en blåsning som det svenska folket åker på utav våran elit.

Här har ni lite mer inom ämnet:
https://www.youtube.com/watch?v=ymZl-q0RQlc
Citera
2020-05-23, 11:45
Medlem
Citat:

Nej eftersom jag fick kvitto och gick och bytte in det till ett högre pris än jag gav för ett annat objektiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in